Äventyrsspelet Thimbleweed Park gratis på Epic Games Store

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Äventyrsspelet Thimbleweed Park gratis på Epic Games Store

Som @Foerhaexxaren tipsade om i den gigantiska tråden om spelerbjudanden är det dags för ett nytt spel att delas ut gratis via Epic Games Store. Denna gång handlar det om peka-och-klicka-äventyret Thimbleweed Park.

https://vimeo.com/210346524

Thimbleweed Park utvecklades av Terrible Toybox med äventyrslegendaren Ron Gilbert i spetsen. Spelet började sitt liv som ett Kickstarter-projekt (som jag själv var med och backade) och påminner spelmässigt en del om Gilberts gamla goding Maniac Mansion. Personligen tyckte jag inte riktigt att spelet höll måttet, där bland annat röstskådespeleriet lämnade en del att önska. Det är ju dock gratis, så fritt fram att ladda ner och testa!

Thimbleweed Park är gratis för nedladdning fram tills den 7 mars.

Permalänk

@JonasT: Själv tyckte jag spelet var det klart bästa äventyrsspelet gjort efter nittiotalets slut, men visst inte lika bra som klassikerna kanske.

Mycket värt att spela i alla fall.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Irregular Programming:

@JonasT: Själv tyckte jag spelet var det klart bästa äventyrsspelet gjort efter nittiotalets slut, men visst inte lika bra som klassikerna kanske.

Mycket värt att spela i alla fall.

Jag tror jag hade för höga förväntningar helt enkelt, lite på samma sätt som jag även blev besviken på Broken Age (som ironiskt nog hade väldigt bra röstskådespeleri men rätt trista pussel). Samtidigt är det verkligen jättekul att någon vågar satsa på att göra ett äventyrsspel i detta stuk och jag ångrar inte en sekund att jag backade det.

Permalänk
Avstängd

Jag har redan spenderat nära fem timmar i det (om någon undrar var min lediga tid tar vägen... ) och måste säga att jag gillade det, visst det kanske var några detaljer som kunde ha fixats, emn inget hindrar ju att det blir en uppföljare, kanske? Det ser jag mycket fram mot i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ballt att man kan hitta alla backers i en telefonbok! (och även ringa upp de fetstilta namnen! )

Besviken att man inte kunde ringa upp dig @JonasT! ,-)

(notera allas våran herr Thörnqvist nere i vänsta hörnet )

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

@Wladir: Ångrar att man inte var med och backade detta mästerverk. Hade varit riktigt kul att fått sitt namn förevigat i den telefonboken.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82 Tycker också det är ett riktigt härligt spel! Var initialt lite på defensiven men sögs in och har nu suttit flera timmar i streck!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Ett spel jag definitivt tänker spela och i ärlighetens namn borde jag ha backat spelet.

"I pirated Maniac Mansion and Monkey Island when I was a kid and I feel bad!" This reward tier instantly absolves you of all guilt and includes the Thimbleweed Park game. All subsequent tiers also include guilt absolution.

Det skapas för få spel i denna kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ett spel jag definitivt tänker spela och i ärlighetens namn borde jag ha backat spelet.

"I pirated Maniac Mansion and Monkey Island when I was a kid and I feel bad!" This reward tier instantly absolves you of all guilt and includes the Thimbleweed Park game. All subsequent tiers also include guilt absolution.

Det skapas för få spel i denna kategorin.

Absolut. Iallafall BRA spel. För det finns och lanseras faktiskt en hel del trots allt.

Permalänk
Avstängd

Jag spelade Monkey island på Amigan på tiden det begav sig, har nog kört alla, 1,2 och3 samt något fanmade bonus spel där man kunde lira Iron Maiden låtar på pianot, minns inte vad det hette dock... Fastnade dock aldrig riktigt för stilen i trean även om den var helt ok.

Kört Simon the Soercerer också, ettan och tvåan, minns det var litet mer omständig logik i det spelet.

Skulle nog lägga detta någonstans mittemellan monkey island och Simon the Sorcerer när det kommer till saker man skall göra i spelet.
Det var intressant med konceptet med flera karaktärer, det har jag inte kört förut.
Kommer definitivt att lira färdigt spelet.

Kanske läge för ett sådanhär spel gjort av oss nästa gång så att det blir exakt vad vi söker? ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Absolut. Iallafall BRA spel. För det finns och lanseras faktiskt en hel del trots allt.

Dom äldre var oftast bättre och hade den typ av humor som den här typen av spel ska ha.
Men visst har det gjorts några spel som varit okej även senare men dom har inte gjort riktigt samma avtryck på mig som de äldre, på den tiden kunde man inte googla fram en walkthrough heller utan ibland fastnade man ett tag i spelen.
Ankh serien tyckte jag var okej.
De äldre spelen i denna kategorin fick man skriva vad man ville göra men det var rätt trevligt när mus-stöd lades till.
Många nya spel i denna kategorin har tagit genvägar och lagt till återkommande meningslösa pussel och liknande tidsfördriv som gör att man tröttnar direkt istället för något som är väsentligt för spelet och passar in.

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag spelade Monkey island på Amigan på tiden det begav sig, har nog kört alla, 1,2 och3 samt något fanmade bonus spel där man kunde lira Iron Maiden låtar på pianot, minns inte vad det hette dock... Fastnade dock aldrig riktigt för stilen i trean även om den var helt ok.

Kört Simon the Soercerer också, ettan och tvåan, minns det var litet mer omständig logik i det spelet.

Skulle nog lägga detta någonstans mittemellan monkey island och Simon the Sorcerer när det kommer till saker man skall göra i spelet.
Det var intressant med konceptet med flera karaktärer, det har jag inte kört förut.
Kommer definitivt att lira färdigt spelet.

Kanske läge för ett sådanhär spel gjort av oss nästa gång så att det blir exakt vad vi söker? ha ha.

Zak McKracken använde olika karaktärer som man växlade mellan.
Spelat samtliga spel du nämner men jag gillade röstskådespelet i Simon the Sorcerer även om vissa karaktärer var lite dåliga så gjorde de brittiska dialekterna mycket.
I Simon the Sorcerer 4 förstördes det av amerikansk engelska som sög och dödade känslan av spelet, ta en titt på youtube och jämför röstskådespelet i de äldre och lyssna sedan på Simon the Sorcerer 4 så märks det tydligt vilken skillnad röstskådespel gör för ett spel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wladir:

Ballt att man kan hitta alla backers i en telefonbok! (och även ringa upp de fetstilta namnen! )

Besviken att man inte kunde ringa upp dig @JonasT! ,-)

http://i68.tinypic.com/6ftgn7.jpg

(notera allas våran herr Thörnqvist nere i vänsta hörnet )

Minns att jag fick mailet om att skicka in en inspelning till telefonboken, och tänkte "Fan vad kul, det måste jag göra!". Sen glömdes det helt bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Dom äldre var oftast bättre och hade den typ av humor som den här typen av spel ska ha.
Men visst har det gjorts några spel som varit okej även senare men dom har inte gjort riktigt samma avtryck på mig som de äldre, på den tiden kunde man inte googla fram en walkthrough heller utan ibland fastnade man ett tag i spelen.
Ankh serien tyckte jag var okej.
De äldre spelen i denna kategorin fick man skriva vad man ville göra men det var rätt trevligt när mus-stöd lades till.
Många nya spel i denna kategorin har tagit genvägar och lagt till återkommande meningslösa pussel och liknande tidsfördriv som gör att man tröttnar direkt istället för något som är väsentligt för spelet och passar in.
Zak McKracken använde olika karaktärer som man växlade mellan.
Spelat samtliga spel du nämner men jag gillade röstskådespelet i Simon the Sorcerer även om vissa karaktärer var lite dåliga så gjorde de brittiska dialekterna mycket.
I Simon the Sorcerer 4 förstördes det av amerikansk engelska som sög och dödade känslan av spelet, ta en titt på youtube och jämför röstskådespelet i de äldre och lyssna sedan på Simon the Sorcerer 4 så märks det tydligt vilken skillnad röstskådespel gör för ett spel.

Jag tor att vi kan vara litet på spåret nu om varför Jonas med flera tyckte att det fattades någonting, det var en stor anledning till varför jag gillade de spelen, samt miljön över huvud taget var bra fångad, jag minns fortfarande känslan då man första gången blev ägare till piratskeppet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Sådär, klarade ut det igår på hard mode.

För att fortsätta med litet mer försök till konstruktiv kritik som Jonas var inne på i första inlägget, så tror jag vidare att spelet skulle vinna på om det var litet mer genomarbetat material i sista kapitlet, som det är nu så kändes det mest som att skaparna tröttnat och slängt ihop delar av slutet, vilket lämnat stora hål i storyn som känns halvdant ifyllda.

Vidare tycker jag att den humor man ser i början och slutet av spelet (med anspelningar på "spelvärlden") känns litet överfokuserat, det är roligare när skämten är insprängda i enstaka antydningar, som det var i tex Simon the Sorcerer, kändes som att det ibland blir litet för mycket i dialogen i början och i händelserna i slutet. Jag tyckte slutet var ok, men man fick intrycket av att man hällt i hela burken peppar i grytan och hoppats att det löser problemen med de hål som återstår i storyn. Typ. Det hade varit roligare om det var en pusseldeckare med en mer intressant upplösning, när det kom till karaktärerna och förklaringar till dem, deras bakgrunder osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nu är även jag klarat ut det. ( Körde hard mode men fuskade i ärlighetens namn med både Hinttron3000 och online walktroughs här och där. )

Tycker det i sin helhet var ett mycket trevligt och välgjort spel! Personligen gillade jag verkligen röstskådespeleriet och fann det mycket underhållande även om de kanske hade behövt någon ytterligare resurs för vissa karaktärer.

Bakrundsmusiken var effekt- och stämmningsfull!

Fick blodad tand för mer av samma typ av spel!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Avstängd

Ja, jag skulle också gärna vilja ha en uppgföljare nu...
Om jag vetat hur man gör den programtekniska biten hade jag nog startat ett open source eller freeware projekt för oss här på forumet... ha ha!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Dem omtalade toan i fråga...

Edit, Antar att WC-XXX är gasurladdningsrör eller stabilisator rör av anodformen att döma, Eller vad tor ni?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number