Har mitt GTX 980 gett upp helt?

Permalänk

Har mitt GTX 980 gett upp helt?

Hej alla erfarna!
Jag har kört på i princip samma hårdvara i över fyra år nu.

Intel Core i7 4790K
ASRock Z97 Extreme4
Corsair Vengeance 16GB DDR3 (1600MHz tror jag)
Gigabyte G1 Gaming GTX 980
OS och spel på varsin 2,5" SSD
Corsair HX650W PSU
Windows 7 Home Premium

Det enda jag spelar just nu är Assassins Creed Odyssey och igår hade jag spelat ca fyra timmar när datorn tvärdog.
Jag har inte överklockat någonting utan processor och grafikkort gick på sina standardinställningar.
Alla chassifläktar fick på medel/hög fart så jag tror temperaturen inte var ovanligt hög.

När datorn startade om så gick grafikkortets fläktar på 100% och inget hände på skärmen.
När jag plockade bort och satte tillbaka delar var för sig (med omstarter emellan) visar det sig att allting fungerar som det ska förutom grafikkortet.
Sätter ja i grafikkortet och bootar så finns det ingen signal i dess utgångar, fläktarna går på 100%, jag får bild genom moderkortets inbyggda grafikkort men Enhetshanteraren säger att det inte finns något ytterligare grafikkort monterat.

Vad kan jag göra för att felsöka?
Ska jag bedöma kortet som skrot?
(Min uppfattning är att jag hade tre års garanti vilken har gått ut)

Visa signatur

i7 4790K, Z97, GTX 980, Fractal Design Arc

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du har i princip kommit fram till att det är grafikkortet som strular, du kan bekräfta det genom att stoppa den i en annan dator och se ifall problemet följer med.

Ja, kortet är troligtvis dött och redo för återvinning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Ugnsbaka det som en sista check.

Kan ge det ett nytt liv i några år, eller är det 100% död.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu: Vet inte om jag har kunskap eller energi att montera isär och ihop kortet men kan ha det i åtanke.

Visa signatur

i7 4790K, Z97, GTX 980, Fractal Design Arc