M.2 kontra 2.5 SDD i spel/laddning

Permalänk
Medlem

M.2 kontra 2.5 SDD i spel/laddning

Hej,

Ska köpa nya diskar när lönen anländer till mitt bankkonto.

Jag förstår att skillnaden är väsentlig mellan en M.2 Disk med 3000 Läs&Skriv MB/s och en SSD med 550 Läs/Skriv MB/s.
Men i vilka fall är kommer man att märka skillnaden?

När man startar datorn?
I spel som laddar mycket? Exempelvis Total War / Europa Universalis ( Sims?)
Tung redigering?

Blir skillnaden bara påtaglig när man är i Windows miljön eller kan en lagringsenhet påverka FPS i spel och laddnings tider mycket?
Hur påtaglig blir skillnaden om man laddar ett spel, eller krävs det annan stark hårdvara för att kunna nyttja den hastigheten en M.2 ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asket-it:

Hej,

Ska köpa nya diskar när lönen anländer till mitt bankkonto.

Jag förstår att skillnaden är väsentlig mellan en M.2 Disk med 3000 Läs&Skriv MB/s och en SSD med 550 Läs/Skriv MB/s.
Men i vilka fall är kommer man att märka skillnaden?

När man startar datorn?
I spel som laddar mycket? Exempelvis Total War / Europa Universalis ( Sims?)
Tung redigering?

Blir skillnaden bara påtaglig när man är i Windows miljön eller kan en lagringsenhet påverka FPS i spel och laddnings tider mycket?
Hur påtaglig blir skillnaden om man laddar ett spel, eller krävs det annan stark hårdvara för att kunna nyttja den hastigheten en M.2 ger.

Högst sannolikt kommer du inte märka någon skillnad alls.
Det stora hoppet är från mekanisk disk till SSD. Endast testprogram och väldigt disk intensiva applikationer kommer du märka skillnad.
Sedan är det trevligt att slippa en massa kablar (Ström och SATA) om man går på M.2 diskar (Som också finns i en billigare variant som använder sig av M.2 men med SATA gränssnitt)
3000 i läs hastighet, måste du välja NVMe diskar. (Ytterligare en förkortning som krånglar till det! )

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Sedan är det trevligt att slippa en massa kablar (Ström och SATA) om man går på M.2 diskar (Som också finns i en billigare variant som använder sig av M.2 men med SATA gränssnitt)

This ↑
Bytte personligen pga platsbrist/luftflöde.
NVMe prestandamässigt är väl mer "framtidssäkert", men som sagt ingen jag tror man drar nytta av idag vid tex spelande.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

jag lägger min röst på att det är värt att ha en riktigt snabb nvme disk som primär disk
här är videon jag baserar min röst på
han gick ifrån 29sec till 15sec laddningstid i division.
https://youtu.be/kNNT6pnvkRM?t=156

men ifrån vad jag läst innan så är det mest vid produktivitet dom snabba nvme diskarna glänser

EDIT: fast nu testar jag själv att starta CS go ifrån min 970 evo och min Sandisk Extreme Pro så får jag 14 sec i laddningstid på båda diskarna...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Kan någon annan testa och se om dom får samma resultat. värt att nämna är att jag har väldigt ont om PCI-E lanes. men allt ser fint ut i CrystalDiskMark 6

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

När jag bytte från en PNY XLR8 2,5 till en nvme m. 2 corsair mp500 halverades nog datorn starttid. I övrigt märkbart rappare laddningstider. Tycker helt klart att nvme är värt ur hastighetssynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I spel som kanske laddar resurser medan du faktiskt spelar kan det ju göra lite skillnad eller om du vill ladda in lite snabbare än någon polare. Utöver det tror jag det är hugget som stucket, inget du aktivt kommer känna av om du inte kör side by side jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Det är inte M.2 formatet som ger någon hastighetsskillnad utan det är NVMe och i synnerhet de som är 4x PCIe kompatibla.

Min erfarenhet av att gå från HDD->SSD->NVMe är att SSD var det stora lyftet i märkbar prestanda medans NVMe är mer marginellt.
Med NVMe försvann många av de mycket korta laddningstiderna i Windows och datorn känns aningen rappare. I spel så kan jag inte påstå att jag hittills märkt någon skillnad.
Har du råd med NVMe lagring är det trevligt att ha men lägg inga pengar på det innan du är nöjd med övriga prestandan i systemet. En vanlig SATA M.2 drive är annars ett sätt att slippa kablar billigt.

Permalänk

Jag va alltid först in på servern i BF4. Men då har jag spelet på min 850Pro och windows på min NVME m.2. Verkar göra skillnad om man har spelen på samma disk som windows eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Kan någon annan testa och se om dom får samma resultat. värt att nämna är att jag har väldigt ont om PCI-E lanes. men allt ser fint ut i CrystalDiskMark 6

När jag bytte från en Samsung 2,5" SATA-SSD till Evo 960, som var en av de första M.2 NVMe diskarna på marknaden (Nedre datorn i min tag) märkte jag ingen direkt skillnad.
Den datorn startade sitt liv med en WD black, som var erkänt snabb hårddisk. Övergången från WD-black disken, till SATA-SSD disken, som hade läs/skriv på ca 500 var som att trimma datorn +300%.
Därifrån till NVMe disken... Skillnad..? Nja... Kanske... Var det värt pengarna? NEJ!
Men åter igen, det beror på vad man skall göra med datorn. Jag kunde ana viss förbättring med en del tunga filter i PhotoShop. Men inget som skulle rättfärdigat pris skillnaden.
Kan tänka mig att samma gäller för laddningar i tunga spel? Hur många gig behöver laddas? Tror grafikkortet har en del med det att göra, likväl som disken, för det är texturer som skall laddas in i grafikkortets minne.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

När jag bytte från en Samsung 2,5" SATA-SSD till Evo 960, som var en av de första M.2 NVMe diskarna på marknaden (Nedre datorn i min tag) märkte jag ingen direkt skillnad.
Den datorn startade sitt liv med en WD black, som var erkänt snabb hårddisk. Övergången från WD-black disken, till SATA-SSD disken, som hade läs/skriv på ca 500 var som att trimma datorn +300%.
Därifrån till NVMe disken... Skillnad..? Nja... Kanske... Var det värt pengarna? NEJ!
Men åter igen, det beror på vad man skall göra med datorn. Jag kunde ana viss förbättring med en del tunga filter i PhotoShop. Men inget som skulle rättfärdigat pris skillnaden.
Kan tänka mig att samma gäller för laddningar i tunga spel? Hur många gig behöver laddas? Tror grafikkortet har en del med det att göra, likväl som disken, för det är texturer som skall laddas in i grafikkortets minne.

Kan du öppna ett tung spel eller program och klocka resultatet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: PhotoShop 2019 8 sekunder. Klockat med mobilens timer.
Det ger dock inget direkt att jämföra med och kanske inte enbart hänger på diskens hastighet, utan även på processor, hur mycket skit windows håller på med för stunden osv. Men där har du en tung app start i alla fall.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Oskar80: PhotoShop 2019 8 sekunder. Klockat med mobilens timer.
Det ger dock inget direkt att jämföra med och kanske inte enbart hänger på diskens hastighet, utan även på processor, hur mycket skit windows håller på med för stunden osv. Men där har du en tung app start i alla fall.

mitt startade på 4-5 sec på min primär disk. samsung 970 1tb evo
vad har du installerat det på ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: Övre datorn i taggen.
5s till PS öppnats, 8s till den laddat färdigt allt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Skillnaden på start- och laddtider mellan en snabb NVMe-SSD och en snabb SATA-SSD är väldigt marginell i praktiken gällande nästan all användning enligt min erfarenhet. När det kommer till spel så är det ett fåtal titlar där man kan ha nytta av det, kolla lite reviews så ser du vilka titlar det gäller. Har för mig att tex GTA V är en titel där det är en mätbar skillnad, men kan ha fel på den punkten. Men då pratar vi kanske 20 sekunder något spel tar att ladda istället för 25 sekunder. Så frågan är om det ganska påtagliga prispåslaget är värt de 5 sekunder du tjänar? Frågar du mig så är svaret nej. Mer utrymme skulle jag prioritera alla dagar i veckan just nu.

Ska du göra annat än spela, tex använda bildredigering med stora .psd-filer märker jag större skillnad dock. Samma gäller videoredigering tycker jag (förutsatt att materialet är sparat på NVMe SSDn såklart).

Som någon nämnde kan det ju dock vara trevligt med en M.2 SATA SSD om man har lite OCD över att ha så fint som möjligt inne i chassit (själv sitter jag dock inte och stirrar in i burken när jag använder den, men det verkar vara lite av en ny trend att folk gör det). Jag skulle nog personligen mest kikat på en M.2 SATA SSD pga praktiska skäl då det är en trend att många chassin har färre och färre 2.5/3.5"-platser, så vill du ha några HDDs i datorn för lagring och ditt chassi inte har så många platser är det värt att tänka på.

Om du söker på youtube så finns det många videos som visar skillnaden på laddtider för HDD/SATA SSD/NVMe SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro