HH electronic V800 MOS-FET

Permalänk

HH electronic V800 MOS-FET

Tjenare SC

Har problem med mitt fina gamla slutsteg HH electronic V800 MOS-FET, har stora högtalare ansluten till denna förstärkare

Länk till flera bilder på samma steg som jag använder: https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/120846-audio-v800-amplifier-information.html

Men på senaste tiden har den börjat smälla, knastra och poppa ur någon eller båda av högtalarna, upprepar sig även med andra högtalare. Så jag misstänker då att det är en eller båda av kanalerna i steget som strular. och jag tänker då, är det dessa 4 mega kondensatorer på insidan som är problemet? Är dom gamla och börjar sluta ge den effekt som steget bör kunna leverera?

Har kollat upp vad det är för typ av kondningar och det ska vara dessa 15,000uF 80VDC.

Och det är också en sak till, den ena kanalen spelar mycket mycket lägre än vad den andra gör. Så jag misstänker att det kanske kan vara så att 1 är smälld? det går inte att se något fel på dem men den spelar lätt hälften så högt, därav misstanken om det är 1 av dem kondensatorerna som pajat.

Jag skulle vilja prova att byta men det ser ganska avancerat ut bara när jag tittar på själva kopplingen
Men med lite vilja och försiktighet tror jag att jag kan klara det själv.

Jag ville bara ställa några frågor till er innan jag börjar beställa saker. Kan jag ta vilka kondensatorer som helst, eller är det något jag måste tänka på?
Kan ni rekommendera vart man bäst får tag på några men bra kvalité?
Har jag helt fel och borde inte ens försöka reparera den, eller borde jag lämna ifrån till någon som vet vad dom gör xD

Jag tänker om man bara sätter i 4 nya precis som dom andra satt så är det väll inga konstigheter

Det har iallafall vart riktigt stabilt och bra när jag köpte det, så om det skulle bli som vanligt igen efter skulle jag vara otroligt nöjd

Bara att hojta till om ni vill att jag ska ge er någon mer information som jag missat

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Vila i frid

Om glättnings-lytarna börjar ge med sig får man brum, inte "crackel popp", men om de har börjat läka kan det ge oväntade effekter på annat i stärkaren. Plocka isär för att veta och inte bra tro.

Permalänk

Jag plockade isär den igår och rengjorde den inuti före mitt inlägg och jag såg inte några fel som t.ex. kondensatorer som svällt eller läckage. Det du skrev nu har jag ingen aning om vad det är :S

tog av locket om det är något specifikt ni vill att jag ska titta närmre på eller så

Bildlänk

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

Jag plockade isär den igår och rengjorde den inuti före mitt inlägg och jag såg inte några fel som t.ex. kondensatorer som svällt eller läckage. Det du skrev nu har jag ingen aning om vad det är :S

tog av locket om det är något specifikt ni vill att jag ska titta närmre på eller så

Bildlänk
http://forumbilder.se/I4GIB/img-0178.jpg

Men va f.n. Är det ett ironiskt inlägg, är det inte en bild på ditt slutsteg ? Vad har hänt med slutrissorna, varför är det en lös transistor och är det några som brunnit ?
Är det där inuti ditt slutsteg är det ju garanterat trasigt och du ska absolut inte koppla in nån högtalare på det innan det reparerats, du bör även kolla om högtalarna är skadade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skruvade bort den nu precis när jag la upp fotot, för att jag såg att det var något vitt under och tänkte att det kunde vara bra att visa skicket på den. men vad är det menar du med ironiskt inlägg?

Jag försöker inte skojja med er, jag är bara inte så bra på elektronik och ville bara veta varför den ena kanalen låter 1/2 så högt som den andra och om det skulle lösa sig genom att byta de större kondensatorerna

sedan har jag ett annat problem som jag också nämt att när steget är igång kan det bara börja smälla i högtalarna helt plötsligt och det går oftast över efter ett tag men det kommer och går

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk

Tog också bort undre delen så man kan se från annan vinkel

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

Jag skruvade bort den nu precis när jag la upp fotot, för att jag såg att det var något vitt under och tänkte att det kunde vara bra att visa skicket på den. men vad är det menar du med ironiskt inlägg?

Jag försöker inte skojja med er, jag är bara inte så bra på elektronik och ville bara veta varför den ena kanalen låter 1/2 så högt som den andra och om det skulle lösa sig genom att byta de större kondensatorerna

sedan har jag ett annat problem som jag också nämt att när steget är igång kan det bara börja smälla i högtalarna helt plötsligt och det går oftast över efter ett tag men det kommer och går

Om det är en bild på ditt steg så koppla omedelbart bort nätsladden och ta det till en reparatör och håll inte på att "spela" på det, det ligger ju en lös transistor och ett par ser ut att ha exploderat, steget är trasigt och det är inte kondensatorerna som är problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej!

Men jag måste vara blind jag ser inte vad det är du menar, om det är fösta bilden så skruvade jag bort den själv för att visa hur det såg ut under.

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

Okej!

Men jag måste vara blind jag ser inte vad det är du menar, om det är fösta bilden så skruvade jag bort den själv för att visa hur det såg ut under.

på den bilden har det hänt nått, det ska inte ligga transistorer löst och det ser ut att saknas 2-3 på kylflänsen. förstår inte heller vad kabeln gör där för det är inte så man brukar göra.
Jag antar att motstående sida är denna

och där sitter trissorna fast i kylflänsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Okej okej, då har vi ett missförstånd

Jag har ju skruvat loss den själv för att visa hur det såg ut under skrev jag.
Förlåt om jag var otydlig. men jag såg att det såg konstigt under och skruvade loss den innan jag fotade och laddade upp bilden.

Den som ligger löst som du circlade in har jag alltså skruvat bort innan fotot och har skruvat tillbaka den där den ska sitta.

Men den andra saken du visar där vet jag inte vad du menar jag knäpper ett bättre foto på den så får du se

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk

Jaa precis det är baksidan där som du länkade med kretskortet till höger

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

@mrqaffe:

Okej okej, då har vi ett missförstånd

Jag har ju skruvat loss den själv för att visa hur det såg ut under skrev jag.
Förlåt om jag var otydlig. men jag såg att det såg konstigt under och skruvade loss den innan jag fotade och laddade upp bilden.

Den som ligger löst som du circlade in har jag alltså skruvat bort innan fotot och har skruvat tillbaka den där den ska sitta.

Men den andra saken du visar där vet jag inte vad du menar jag knäpper ett bättre foto på den så får du se

Menar du nu ordagrant skruvat så ska det vara omöjligt att skruva loss en transistor om den är hel, det måste ska krävas lödning för att lossa anslutningarna om den inte är trasig elelr så förstörde du den genom att bara skruva loss höljet och inte löda loss anslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bild på den du tyckte såg konstig ut med kabeln, tycker nästan alla lödningar ser ut på det här sättet, är det inte bara att de är gamla och välanvända eller har det vart riktigt varmt?

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk

alltså dessa har 2 stickproppar som går ner i en anslutning, jag tar loss den igen så får du se

steget är ju från 80-talet

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

Bild på den du tyckte såg konstig ut med kabeln, tycker nästan alla lödningar ser ut på det här sättet, är det inte bara att de är gamla och välanvända eller har det vart riktigt varmt?

http://forumbilder.se/I4GID/img-0185.jpg

Men det ligger ju en lös transistor med krokiga ben på fösta bilden du postade ? hur hamnade den där och den går inte att bara skruva loss.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

alltså dessa har 2 stickproppar som går ner i en anslutning, jag tar loss den igen så får du se

steget är ju från 80-talet

http://forumbilder.se/I4GID/img-0186.jpg

Är det nån typ av socklar för transistorerna ? En udda konstruktion i så fall och definitivt nått man borde kolla upp om det är problem, rengöra och mäta upp at det verkligen är bra kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Jaa precis, det är liksom typ hotswap konstruktion

men jag tycker ju att alla dessa "trissor" ser bra ut. men det kanske är som du säger eventuellt dålig kontakt med tanke på konstruktionen, det ser ju ganska ärjat och smutsigt ut under dem, men det kanske är torkad kylpasta.

Men steget fungerar ju som det ska, går att spela jävligt högt på det, men det är ju ena kanalen som har tappat effekt

Så vad skulle du gjort? letat efter nytt eller försökt reparera? det känns som det kanske kommer att kosta en del att lämna in

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

@mrqaffe:

Jaa precis, det är liksom typ hotswap konstruktion

men jag tycker ju att alla dessa "trissor" ser bra ut. men det kanske är som du säger eventuellt dålig kontakt med tanke på konstruktionen, det ser ju ganska ärjat och smutsigt ut under dem, men det kanske är torkad kylpasta.

Men steget fungerar ju som det ska, går att spela jävligt högt på det, men det är ju ena kanalen som har tappat effekt

Så vad skulle du gjort? letat efter nytt eller försökt reparera? det känns som det kanske kommer att kosta en del att lämna in

Problemen kan bero på glapp, glapp kostar inga delar att laga utan bara tid så det är nått man gör själv eller inte alls om det är äldre och ganska billiga delar, att lämna in det för den typen av renovering är nog inte försvarbart.
Om du inte håller på med elektronik själv så är det troligen bättre att skaffa ett nytt steg.

Det gamla staget behöver nog en allmän renovering eller så kan det agera stomme till ett nytt steg, dvs man river ut åtminstone förstärkarstegen men behåller ev nätdel och låda och lägger in ett par nya förstärkarsteg typ Hypex, Icepower, LC Audio eller nått liknade från Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oxiderade kontaktytor är något som i princip alla gamla förstärkare lider av. Det passar också bra in på beskrivningen av knäppar och smällar i högtalaren.
Som ni redan varit inne på, undersök potentiametar, omkopplare, trimpotentiometrar, skyddsrelä och hållaren till transistorerna.
När det gäller elektrolytkondensatorer så är det vanligt att de minsta torkar, stora brukar klara sig ganska bra. Om det ska bytas kondensatorer skulle jag börja med de blå.

Klickar det i något relä när det smäller i högtalaren? Isåfall kan det vara skyddskretsen som inte fungerar som den ska. Den kan nog innehålla små elektrolytkondingar.

Felsökning av de olika ljudnivåerna hos kanalerna är lite knepigare. Mäta på olika punkter i kretsen och dra slutsatser eftersom.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Vila i frid

Stärkare som är +20-30 år bör byta lyt-kondingar. Elektrolyten innuti åldras. De termiska säkringarna mitt emellan mosfet'arna går sällan/aldrig sönder - däremot i kaffebryggare.

Permalänk

Okej men tack för info iallafall

Jag hade hoppats på att det skulle vara så enkelt att jag bara behövde byta de stora, då får det bli ett projekt för framtiden.

Blir väll o köpa nått nytt PA slutsteg istället då antar jag nån som kan rekommendera något?

Visa signatur

Asus Z270-A | I5 7600k | M.2 Samsung Evo 960 250GB | 2x WD 500GB RAID 0 (1TB) | MSI GeForce GTX 970 | 2X8 Corsair Vengence 3200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lilpeachy:

Okej men tack för info iallafall

Jag hade hoppats på att det skulle vara så enkelt att jag bara behövde byta de stora, då får det bli ett projekt för framtiden.

Blir väll o köpa nått nytt PA slutsteg istället då antar jag nån som kan rekommendera något?

Det finns ju steg med inbyggd dsp idag och dsper kan man nog inte ha för få av så du kan ju kolla på Behringer för de är ganska billiga och prisvärda
https://www.musictribe.com/Categories/Behringer/Power-Amplifi...
Crown itech är liknande men dyrare.
Allt beror ju på hur det ska användas och budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Oxiderade kontaktytor är något som i princip alla gamla förstärkare lider av. Det passar också bra in på beskrivningen av knäppar och smällar i högtalaren.
Som ni redan varit inne på, undersök potentiametar, omkopplare, trimpotentiometrar, skyddsrelä och hållaren till transistorerna.
När det gäller elektrolytkondensatorer så är det vanligt att de minsta torkar, stora brukar klara sig ganska bra. Om det ska bytas kondensatorer skulle jag börja med de blå.

Klickar det i något relä när det smäller i högtalaren? Isåfall kan det vara skyddskretsen som inte fungerar som den ska. Den kan nog innehålla små elektrolytkondingar.

Felsökning av de olika ljudnivåerna hos kanalerna är lite knepigare. Mäta på olika punkter i kretsen och dra slutsatser eftersom.

Tror du sagt det viktigaste, lite 5-56 brukar fixa skrapande pottar o omopplare.

Här hade Städje problem med en Quad med olika ljudnivå hos kanalerna:
https://www.idg.se/2.1085/1.542090/elektroarkeologi-quad-303
tl;dr: Det var en torkad kondensator i en återkoppling.

Permalänk
Medlem

ja och speciellt Mos/Fet och liknande specialtransistorer som oftast är i matchande par så det är inte bara att byta plats på dem huller om buller när de sitter i sådana snabbsocklar.

Det man ganska enkelt kan göra själv utan specialkunskaper och instrument är att få bort oxidering i knappar och rattar, samt visuellt försöka upptäcka om något ser konstigt ut.

Ska man komma längre krävs scheman/servicemanual samt nödvändiga elektronikinstrument samt kunskap. Visst man kan byta lite kondensatorer och så men efter många år stämmer troligen inte trimpottar för tomgångsström (Bias) och liknande så då behöver man mäta upp den för att det ska bli rätt.

Har sett liknande sockelmontering i Sonys berömda Vfet förstärkare, Har en sådan och till dem är transistorerna i princip helt omöjliga att få tag i längre så där gäller försiktighet och de förstärkarna måste byggas om för att inte gå sönder då Sony gjort ett konstruktionsfel som annars tar livet av dem.(de flesta har tyvärr dött i förtid)

Men har man en fungerande Sony Vfet så låter det helt otroligt bra även med dagens mått mätt.
Har haft möjlighet att få lyssna på några svindyra nya audiofilförstärkare i 150000kr klassen (som jag inte har råd att köpa)som inte alls gav samma tappa hakan upplevelse som med min Sony Vfet så bra upplever jag den.

Idag är det inte så svårt att göra brusfri teknik med hög dynamik men att göra en förstärkare som faktiskt är tyst och ej förvränger ljudet i slutet av sjuttiotalet det var en bedrift då den helt enkelt ofta var bättre än studiotekniken man hade då. Jag har spelat modernt direktinspelat högupplöst studiomaterial på den via en bra DAC då givetvis eftersom den bara har analoga ingångar och den klarar det med bravur.

Gissa hur många 70-tals förstärkare som klarar av det idag då dåtidens förstärkare med några undantag i regel brusade som vattenfall och inte hade vare frekvensgång och effektbandbredd för högupplöst material med stor bandbredd.(Ljud på högre eller lägre frekvenser än vi kan höra kan ändå påverka ljudet för hörbara frekvenser genom interferens och i låga området kan vi uppfatta infraljud med känseln så därför är även ljud utanför människans hörbara område intressanta)

Vfet gör att den låter som en rörförstärkares mjukhet fast med transistorförstärkarens högre detaljupplösning på samma gång men det går egentligen inte att beskriva det måste höras för att förstås.

Hittade min ganska billigt på tradera och var helt övertygad om att den var trasig såsom de flesta Sony Vfet så den förblev ouppackad av olika skäl, funderade till och med på att dumpa den när jag flyttade och inte längre hade gott om plats. Som tur var kände jag att jag måste testa om den fungerade innan jag eventuellt dumpade den.

Himla tur att jag gjorde det för den fungerade helt perfekt, utan knaster och skrap som nästan all så gammal elektronik ofelbart lider av och jag fullständigt tappade hakan när jag hörde den, det var så bra ljud att jag var tvungen att grina en skvätt. Den verkade verkligen ha vårdats väl och såg bra ut vilket iofs säljaren skrev. De flesta brukar överdriva om sådant när det gäller prylar över 40år gamla. Och just dessa Sony Vfet brukar vara trasiga dessutom.