PSU till moderkort med 4 CPUer

Permalänk
Medlem

PSU till moderkort med 4 CPUer

Hej,

Jag funderar lite på att sätta upp en egen server för lite labb, som har 4 CPUer. Problemet är hur man strömförsörjer alla 4 CPUerna, för inget nätagg av vanlig ATX-typ verkar ha 4st EPS12V-kontakter. Jag vill inte använda servernätagg eftersom dom låter alldeles för mycket. Nån som vet nån bra lösning på problemet? Jag har ett ganska fläskig EVGA-nätagg, så kräm finns, dock inte rätt kontakter. Idag driver det ett moderkort med 2 CPUer och belastningen ligger på typ 20% av vad nätagget kan leverera.

Jag kan tänka mig två tre hack som kanske kan funka:

1. Splitta en molex till 4x4 EPS-kontakt. Det finns sådana adaptrar.
2. Splitta befintliga EPS12v-kontakter med Y-kabel? (Känns som en dålig ide)
3. Göra nån kortslutning på två nätagg så båda går igång när man tycker på powerknappen. Kan man kortsluta grön kabel mellan två nätagg och få båda att gå igång samtidigt?

Eller vet nån en annan lösning?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Om agget du har är modulärt så kanske EVGA kan ordna 2st EPS12v kablar, om du idag har 2st
Man offrar då oftast möjligheten att använda grafikkort som behöver extra ström..(beror på hur många kontakter nätagget har)

Kontakterna på nätagget brukar vara samma för EPS12v och PCIe kablar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Relä, i med ett par sådana så kan de slavstartas av det första.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem

@ecce: Angående nummer 3 på listan, så finns ju dessa färdiga lösningarna, typ: https://www.inet.se/produkt/6301344/phobya-24pin-2-way-psu-st...

Vad har du för nätaggregat idag?
Underlättar ju att kunna svara på iden @ggustavsson: hade, om att använda några av portarna bak till fler EPS kontakter istället för PCI-e portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@ecce: Angående nummer 3 på listan, så finns ju dessa färdiga lösningarna, typ: https://www.inet.se/produkt/6301344/phobya-24pin-2-way-psu-st...

Vad har du för nätaggregat idag?
Underlättar ju att kunna svara på iden @ggustavsson: hade, om att använda några av portarna bak till fler EPS kontakter istället för PCI-e portar.

Evga 750w G2 är det jag hade tänkt använda om det går. Har ett seasonic också som jag inte minns modellen på men det är nånstans i samma effektklass. Det är inga grafikkort i burken alls så det är ingen dum idé om man kan göra så. (Jag har faktiskt aldrig ägt ett grafikkort som kräver separat strömmatning)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

@ecce: Tyvärr är inte ditt EVGA nätaggregat ett med uttag som passar både EPS eller PCI-e kablar utan de är specifika för respektive kablar. Det betyder ju dock inte att de är helt omöjligt att tillverka ett par specialare för att kunna åstadkomma det du är ute efter. Båda kablarna innehåller ju bara 12 v samt Jord, dock bara olika många av varje.

Tycker det är synd att de inte bestämde sig för att göra en enhetligt standard som är kompatibel med båda istället för att ha det såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@ecce: Tyvärr är inte ditt EVGA nätaggregat ett med uttag som passar både EPS eller PCI-e kablar utan de är specifika för respektive kablar. Det betyder ju dock inte att de är helt omöjligt att tillverka ett par specialare för att kunna åstadkomma det du är ute efter. Båda kablarna innehåller ju bara 12 v samt Jord, dock bara olika många av varje.

Tycker det är synd att de inte bestämde sig för att göra en enhetligt standard som är kompatibel med båda istället för att ha det såhär.

Ok det var ju synd. Har du tips på nätaggregat som har "universala" kontakter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

@ecce: Både Seasonic och Corsair verkar ha det på de flesta av sina i alla fall, tyvärr är inte manualerna så bra som man hade hoppats att förklara det hela. Men om man går på bilder av respektive nätaggregat, så står det PCIe/CPU eller PCIe&CPU på alla deras 8 pins kontakter på nätaggregatet, samt att alla 8-pinnars är har samma key på de olika nätaggregaten. Vilket tycker i alla fall mig påvisa att de borde vara universella.
Jämför du med EVGA så har de vissa de står CPU på och andra de står VGA på, samt att de har olika keying på de olika kontakterna så man inte skall kunna koppla in de fel.

Du sa att du hade ett Seasonic nätaggegat. Kan vara värt att kolla upp.

Dock skall ju nämnas att bara använda rätt kablar till rätt nätaggregat, aldrig blanda bara för att de passar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@ecce: Både Seasonic och Corsair verkar ha det på de flesta av sina i alla fall, tyvärr är inte manualerna så bra som man hade hoppats att förklara det hela. Men om man går på bilder av respektive nätaggregat, så står det PCIe/CPU eller PCIe&CPU på alla deras 8 pins kontakter på nätaggregatet, samt att alla 8-pinnars är har samma key på de olika nätaggregaten. Vilket tycker i alla fall mig påvisa att de borde vara universella.
Jämför du med EVGA så har de vissa de står CPU på och andra de står VGA på, samt att de har olika keying på de olika kontakterna så man inte skall kunna koppla in de fel.

Du sa att du hade ett Seasonic nätaggegat. Kan vara värt att kolla upp.

Dock skall ju nämnas att bara använda rätt kablar till rätt nätaggregat, aldrig blanda bara för att de passar..

Får testa. Jag tror det är ett seasonic focus plus Gold 650w, som enligt Prisjakt endast har en eps12v. Jag har bara en sådan kabel till det. Köpte evga-nätagget delvis av den anledningen.

Damn... 250 spänn per kabel från Corsair....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

@ecce: Tittar du bak på ditt Seasonic agg så kan du ju dubbelkolla att din EPS kabel passar i alla 8-pins uttag. I så fall borde du ju kunna skaffa ett par fler. Det är ju ett av dem som det står CPU&PCIe på alla uttag på.
Alternativt en till APS kabel till Seasonic agget och en nätaggregats splitter så använder du båda. Blir nog billigast så.