Portabel AC inför sommaren 2019

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Angående Electrolux EXP35U538CW så har Mediamarkt dessa på lager (i alla fall enligt deras webbshop). Jag fick äntligen tummen ur och beställde en för upphämtning i min lokala Mediamarkt butik.

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2012

Har varit i lite kontakt med diverse fysiska Electrolux-butiker. Verkar som att en del av dem väntar sig leverans av EXP34U338CW och andra modeller nästa vecka, trots att min webbeställning som beställdes några dagar innan väntades tidigast i Juli.

Hade svårt att tro det först, men den butiken jag talade med senast berättade att beställningen hade lagts den 27e April, vilket visserligen var några dagar efter min beställning, men, möjlighteten finns med andra ord att de alltid ser till att hålla butikssaldot uppe med ett gäng enheter som inte hamnar i webbutiks-kön.

Jag hoppas på det bästa.

Skrivet av maniac:

Angående Electrolux EXP35U538CW så har Mediamarkt dessa på lager (i alla fall enligt deras webbshop). Jag fick äntligen tummen ur och beställde en för upphämtning i min lokala Mediamarkt butik.

Hmm.. se där ja. Kanske man ska beställa en där istället för säkerhets skull? Inte samma modell men ett bra alternativ.

edit: la en beställning med upphämtning i närmaste lagerhus som ligger cirka 200 meter från mitt hem, får se om den dyker upp där.

Så vad säger ni: EXP35U538CW eller EXP34U338CW? Min lägenhet är 51.5 kvadrat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Ninjaflipp:

Hmm.. se där ja. Kanske man ska beställa en där istället för säkerhets skull? Inte samma modell men ett bra alternativ.

edit: la en beställning med upphämtning i närmaste lagerhus som ligger cirka 200 meter från mitt hem, får se om den dyker upp där.

Jo, såg att Electrolux har några modeller med snarlikt namn. Denna har det också talats om i denna tråd och den enda som verkar finnas i lager. Får hoppas att den gör sitt jobb (om nu lagersaldot stämmer)

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Ninjaflipp:

Har varit i lite kontakt med diverse fysiska Electrolux-butiker. Verkar som att en del av dem väntar sig leverans av EXP34U338CW och andra modeller nästa vecka, trots att min webbeställning som beställdes några dagar innan väntades tidigast i Juli.

Hade svårt att tro det först, men den butiken jag talade med senast berättade att beställningen hade lagts den 27e April, vilket visserligen var några dagar efter min beställning, men, möjlighteten finns med andra ord att de alltid ser till att hålla butikssaldot uppe med ett gäng enheter som inte hamnar i webbutiks-kön.

Jag hoppas på det bästa.

Stod inför samma val själv när jag skulle köpa i april. Efter lite forskning och debatterande här i tråden så kom vi fram till att EXP35U538CW var det bättre valet. De två modellerna har samma ljudnivå men EXP35U538CW har bättre kyleffekt och är dessutom den nyare modellen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av maniac:

Jag får ta och ge mig, den ACn jag beställde på whiteaway är ca 1.5-2 månader bort och alternativen var inte lika bra, jag köper denna istället. Blev ca 1300kr dyrare (aj) men får även 2.6 > 3.5 KW kyleffekt. Samt jag vill ha något i sommar, inte till hösten.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av maniac:

Testade också att beställa en sådan här med upphämtning hos min lokala butik. Får vi se om 1-3 dagar stämmer.
Tack för infon i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Nov 2005

Hade beställt en EXP35U538CW den 3e Maj från Electrolux och fick ett tråkigt mail idag. Bara att ta pengarna tillbaka och beställa någon annanstans.

Citat:

Hej

Nu har vi äntligen fått in mer information från vår leverantör.

De kommer inte att kunna leverera någon AC förrens tidigast i slutet på September. Det kan även bli senare.

Detta är mycket beklagligt och vi förstår om detta orsakat er olägenhet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Ni som har köpt en Electrolux-AC, var köpte ni fönsterkittet då? Många säljer ju själva ac:n men ingen säljer fönsterkittet som krävs för att montera den ordentligt...

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Zimbaa:

Testade också att beställa en sådan här med upphämtning hos min lokala butik. Får vi se om 1-3 dagar stämmer.
Tack för infon i alla fall.

Skrivet av Schnell:

Hade beställt en EXP35U538CW den 3e Maj från Electrolux och fick ett tråkigt mail idag. Bara att ta pengarna tillbaka och beställa någon annanstans.

Jag ringde MediaMarkt nu ang den ACn för att bekräfta lagerstatus osv. De har precis fått in ett stort antal och de har många kvar sade han. Min håller redan på att hanteras av lagret och har fått en reserverad.
Passa på medan det finns om ni är sugna.

Edit:
"Vi lärde oss från förra året att förbereda en väldigt stor beställning av AC innan de tar slut". -Mediamarkt.

I7 8700K, Asus GTX 1080TI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Aug 2008

Ni med AC eller som planerar att köpa: vad har ni för elkostnader för AC:n? Hur mycket ökar elräkningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av naikon:

Ni med AC eller som planerar att köpa: vad har ni för elkostnader för AC:n? Hur mycket ökar elräkningen?

Har en i sovrummet, som i somras gick väääldigt mycket, och fick hem en till vardagsrummet, men den kom sista veckan det va varmt i somras, så inte hunnit använda den som ofta...
Men elräkningen va faktiskt mindre än vanligt, brukar bli det på sommaren, trots vi använder acn i sovummet rätt ofta på sommaren, och då under ca 9-10h per dygn... men använder ju datorer, TVs, projektorer och allt annat mycket mindre, och är i väg mer och är ute oftare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Sep 2006

Fick precis mail från electrolux-home. 538:an levereras i mitten/slutet av september. Tycker ändå att jag var ute i god tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av naikon:

I september låg min elförbrukning på 153 kWh, i Augusti när jag använde AC:n låg elförbrukningen på 395 kWh, körde den ganska flitigt då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ringde MediaMarkt nu ang den ACn för att bekräfta lagerstatus osv. De har precis fått in ett stort antal och de har många kvar sade han. Min håller redan på att hanteras av lagret och har fått en reserverad.

Edit:
"Vi lärde oss från förra året att förbereda en väldigt stor beställning av AC innan de tar slut". -Mediamarkt.

Härligt! Tur att man är på rätt plats på rätt tidpunkt för en gångs skull då. Hoppas att min hinner dyka upp i min lokala mediamarkt innan veckans slut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Edit:

Det var goda nyheter! Vill verkligen inte uppleva en sommar till utan AC

• Parvum H2O •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Bakgrund:

Ni som har köpt en Electrolux-AC, var köpte ni fönsterkittet då? Många säljer ju själva ac:n men ingen säljer fönsterkittet som krävs för att montera den ordentligt...

Köpte detta https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni... (som länkats tidigare i tråden).

Du behöver inte köpa Electrolux egna fönsterkit.