Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Jag har nu läst igenom alla trådar och kan säga att det finns mycket bra info här.

Hade en WP71-265WT Well P7. Den fungerade jättebra förra sommaren, den blåste så kallt att det bildades frost ovanpå utblåset. Men nu när jag tog fram den förra månaden så blåste den inte kallt alls, testade rengöra filter och tömma kondens osv men inget hjälpte, jag till och med ersätta mitt fönster till en jag byggde själv så varmluften fick gå ut utan spill, bildades även vakuum i lägenheten då jag gjorde detta men den blåste inte kallare för det. Mitt vardagsrum är ca 50kvm.

Jag reklamerade den och har nu beställt en EXP35U538CW från Media Markt och hoppas den kyler bättre vilken den bör göra. Skulle dock vara optimalt att ha en slang för insuget så om någon har en 3d skrivare och kan skriva et en sådan kåpa så betalar jag bra!

Hur hade du WP71 förra sommaren? Pratade med Electrolux om detta för några veckor sedan och den första släpptes i mars 2019 enl dem

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Den är lite mer rödare än orange, så blir säkert 30 grader.
https://i.imgur.com/WY7xmq1.png

Dom sa att det mörkröda så är det ca 40 grader och i Sverige så var den mer än gul så tolka det som ca 30 grader.

Orange är inte 30°C och för den delen 30°C har vi redan haft i Sverige på lite olika håll i år och är inte någon värmebölja. När det blir 35-40°C dör däremot folk. Min tiodygnsprognos på SMHI säger att det blir mellan 21 och 24°C kommande tio dagarna, och det ska bli ungefär samma i Malmö (upp till 26°C) som är närmare värmeböljan.

Permalänk
Inaktiv

I fjol kom ju värmen en bra bit in i Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

I fjol kom ju värmen en bra bit in i Juli.

Jag tyckte det började bli för varmt redan i April/Maj förra året.

Flertalet värmerekord kom också i April/Maj och sedan blev det bara värre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Orange är inte 30°C och för den delen 30°C har vi redan haft i Sverige på lite olika håll i år och är inte någon värmebölja. När det blir 35-40°C dör däremot folk. Min tiodygnsprognos på SMHI säger att det blir mellan 21 och 24°C kommande tio dagarna, och det ska bli ungefär samma i Malmö (upp till 26°C) som är närmare värmeböljan.

ah, Jag tycker redan det är för varmt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hej,

Någon som kan ge lite input på denna?

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Har lite svårt att tolka de olika siffrorna och hur kraftig/inte kraftig den är.

Permalänk
Medlem

Jag må då säga igen att jag är supernöjd med AC:n ifrån Bauhaus! Tack alla för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.H.Z:

Hej,

Någon som kan ge lite input på denna?

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Har lite svårt att tolka de olika siffrorna och hur kraftig/inte kraftig den är.

Bör väl vara rätt ok. Ligger på 10k BTU vilket någon i början av tråden angav som ett rimligt minimått för att man ska uppleva någon större skillnad. Duger helt enkelt för klara av ett rum till en ok nivå så länge luftflödet in i huset/rummet inte är för varmt.

Permalänk
Medlem

Ååh vad sur jag blir.
Köpte en nedis ACMB1WT12 på Elgiganten där dom garanterade mig att kondensvattnet skulle följa med ut ur röret, man behövde bara tömma om man valde avfuktarLäget.
Men vad händer efter knappt 2 timmar!?
den piper & blinkar "full"
tömmer & tänkar man kanske måste tömma första gången.. kör vidare en timme ungefär sen var det dags igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den bör evaporera upp fuktigheten och att du inte behöver tömma maskinen.

Hur mycket tappar du ut? - har för mig att trågen är inte speciellt djupa och omöjligt att ha mer än några dl och definitivt inte litrar av vatten.

en fråga - hör du något 'plaskande' 'stänkaden' i ljudet när du kör maskin - kanske inte hörs förrän efter en längre tid

det verkar vara ganska liknande lösning i många 'modeller' av maskin - dvs en elektrisk motor som via mer eller mindre lång axel genom kondensorpakete och på andra sidan snurrar en fläkt eller hjul som doppar ned i tråget kondens och stänker på kondensorpaketet som gör att det hörs plaskar stänkade ljud...

Om det håller i 2 timmar innan den stängs av så kan det vara att den evaporerar upp kondens men fyller på i högre takt än det förgasar - vilket kan hända om det är mycket fuktig luft.

en sådan maskin kan producera över 1 liter kondens i timmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwi11:

Ååh vad sur jag blir.
Köpte en nedis ACMB1WT12 på Elgiganten där dom garanterade mig att kondensvattnet skulle följa med ut ur röret, man behövde bara tömma om man valde avfuktarLäget.
Men vad händer efter knappt 2 timmar!?
den piper & blinkar "full"
tömmer & tänkar man kanske måste tömma första gången.. kör vidare en timme ungefär sen var det dags igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Min Nedis (samma modell som din) för med sig fukten ut, fick dock exakt samma effekt som dig när jag råkade komma åt avfuktningen vid något tillfälle (och så ska det ju vara).

Permalänk
Medlem

Tyckte detta passade bättre här än i fyndtråden.

För de som fortfarande letar efter en AC, så har itsajten har kampanj på Nordic Home Culture AC-510 och den är prisänkt från 5270:- till 3495:-

Har dock ingen susning om den är bra eller dålig

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Entusiast

Har velat fram och tillbaka angående om huruvida jag ska investera i AC eller inte, men när jag fick en notifikation om att https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... fanns i lager igen var jag bara tvungen att ta en för det priset!

Jag kan bara inte sova ordentligt i 25C+ och även om temperaturen går ner på sommarkvällarna så hinner min lägenhet inte ventilera ut all varmluft innan sängdags.

EDIT: Och... där var den slut inte ens en timme efter jag fick notifikationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tyckte detta passade bättre här än i fyndtråden.

För de som fortfarande letar efter en AC, så har itsajten har kampanj på Nordic Home Culture AC-510 och den är prisänkt från 5270:- till 3495:-

Har dock ingen susning om den är bra eller dålig

7000 BTU, den är nog värd runt 3-3500 kr i normala fall. Skulle aldrig betala 5k iaf. Men finns den i lager så är det alltid bra att tipsa.

Dock så såg jag precis att det är ungefär samma kyla som denna som länkades ovan.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Min Nedis (samma modell som din) för med sig fukten ut, fick dock exakt samma effekt som dig när jag råkade komma åt avfuktningen vid något tillfälle (och så ska det ju vara).

Hur ser man om det är igång? den står på "cool"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Har velat fram och tillbaka angående om huruvida jag ska investera i AC eller inte, men när jag fick en notifikation om att https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati... fanns i lager igen var jag bara tvungen att ta en för det priset!

Jag kan bara inte sova ordentligt i 25C+ och även om temperaturen går ner på sommarkvällarna så hinner min lägenhet inte ventilera ut all varmluft innan sängdags.

EDIT: Och... där var den slut inte ens en timme efter jag fick notifikationen!

Skickades från m.sweclockers.com

Klicka också hem en

Ångrar mig lite nu att jag inte tog 2
Och nu kan man inte be dom maila en igen om den kommer i lager längre , kanske utgående ?
Den verkar ha fått bra betyg för pengarna

Permalänk
Medlem

Har en Electrolux EXP26U558CW ChillFlex Pro Silver som anpassat lite för våra behov.
Utblåset är förlängt med flexrör och inklätt i två lager av fleece för någon form av isolering.

Maskinen avger upp emot 0.5 liter per timme och har därför utloppsslangen dragen till en vattendunk på 15 liter som gör att vi inte behöver tömma den så ofta.

I fönstret har jag monteras en fönstertätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Har en Electrolux EXP26U558CW ChillFlex Pro Silver som anpassat lite för våra behov.
Utblåset är förlängt med flexrör och inklätt i två lager av fleece för någon form av isolering.

Maskinen avger upp emot 0.5 liter per timme och har därför utloppsslangen dragen till en vattendunk på 15 liter som gör att vi inte behöver tömma den så ofta.

I fönstret har jag monteras en fönstertätning.

https://i.postimg.cc/L6dmNn1k/IMG-5076.jpg

Visst klarar den apparaten av att skicka ut fukten med utluften? I så fall så tappar du faktiskt i kyleffekt om du dränerar kondensvattnet kontinuerligt.

Permalänk
Medlem

Förresten, om man nu sitter på en portabel apparat med endast en luftslang så ny luft måste sugas in utifrån, om man är riktigt nördig/desperat så borde det väl gå att kombinera med denna typ av "kyling" monterad i fönstret man lämnar öppet för att få in ny luft?

https://www.youtube.com/watch?v=1Qyb2axBQzQ

Någon som känner sig manad att pröva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Visst klarar den apparaten av att skicka ut fukten med utluften? I så fall så tappar du faktiskt i kyleffekt om du dränerar kondensvattnet kontinuerligt.

Har ingen koll på det faktiskt och läste i manuallen nu.
Du har rätt då det står "During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach the maximum performance."

Anledningen till att jag kontinuerligt tömmer den nu är att det läkte ut på golvet första kvällen när jag inte hade igång den kontinuerliga tömningen.

Kyleffekten som den är nu räcker och med tanke på det förlängda utblåsröret tänker jag att det är en bra idé att fortsätta att tömma kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Har ingen koll på det faktiskt och läste i manuallen nu.
Du har rätt då det står "During Cool or Auto mode, it is recommended to disable continuous drainage by replacing the drain cap to the drain outlet, to reach the maximum performance."

Anledningen till att jag kontinuerligt tömmer den nu är att det läkte ut på golvet första kvällen när jag inte hade igång den kontinuerliga tömningen.

Kyleffekten som den är nu räcker och med tanke på det förlängda utblåsröret tänker jag att det är en bra idé att fortsätta att tömma kontinuerligt.

Troligtvis pga att utblåsslangen är så pass lång som du säger, dem rekommenderar ju max 1.5 meter och helst så kort som möjligt. Men funkar det så funkar det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man kan förlänga slang genom att samtidigt göra den grövre - och enklaste sättet är att mäta utblåstemperaturen vid maskinen (inte i slutet av slangen) - är den inte nämvärt mycket högre temperatur (typ inte mer än 5, max 10 grader varmare) än när maskinen använder sin orginalsslang så är luftscirkulationen tillräckligt.

dessa maskiner än ändå byggda att det skall klara en viss hinder i luftflödet inräknat i användande - om det inte är slangen som är dominerande hindret så kan insläppet av luft utifrån vara ett hinder om det är täta lokaler.

Permalänk
Inaktiv

Då fick man ett mail från Jula att ens 8000 BTU luftkonditionering order för 1999kr inkl frakt (40 års kampanj!) till närmsta varuhus är bekräftad

4,2 av 5,0 i betyg av 24 personer
Känns inte helt tokigt för att kyla ner ett sovrum

Vad rek folket för ”fönster kit” ?
Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128054:

Då fick man ett mail från Jula att ens 8000 BTU luftkonditionering order för 1999kr inkl frakt (40 års kampanj!) till närmsta varuhus är bekräftad

4,2 av 5,0 i betyg av 24 personer
Känns inte helt tokigt för att kyla ner ett sovrum

Vad rek folket för ”fönster kit” ?
Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Något av dessa är bäst:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

https://www.amazon.de/HOOMEE-Universal-Window-Portable-Condit...

Jag har ett Airblock 360 från Luftmiljöbutiken i sovrummet. Dyrare än de andra som säkert är av samma kvalitet, men det kom snabbt på posten.

Har beställt ett Homee Airlock från Amazon.de till vardagsrummet. Det finns olika storlekar (dörr/fönster) och i produktbeskrivningen finns fönstermått så man väljer rätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jhedlof:

Något av dessa är bäst:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airblock-360-fonstertatni...

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

https://www.amazon.de/HOOMEE-Universal-Window-Portable-Condit...

Jag har ett Airblock 360 från Luftmiljöbutiken i sovrummet. Dyrare än de andra som säkert är av samma kvalitet, men det kom snabbt på posten.

Har beställt ett Homee Airlock från Amazon.de till vardagsrummet. Det finns olika storlekar (dörr/fönster) och i produktbeskrivningen finns fönstermått så man väljer rätt.

Tack för tipset,

Har beställt från Amazon Tyskland nu, de sista kittet du skrev där

Ska bli intressant och de skillnaden med och utan fönster kittet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad tror ni om HAUS & LUFT HL-KP-10 3500W / 12.000 BTU

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_haus-luft-hl-kp-10-luft...

Permalänk
Medlem

@Gigglebean: 12.000 BTU kyler på bra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv

Tur att de verkar bli en kall sommar, en så länge, jag har köpt en vanlig golvfläkt, tyst och funkar lika bra. Är småkallt på natten, bara varit runt 10-13 grader här på natten senaste veckan och de verkar inte bli någon ändring.

Permalänk

Hur snabbt lyckas ni kyla ner rummet på? Jag har ett rum på 20-25 kvm och en portabel på 9000 btu men har svårt att få ner temperaturen under 23 grader. Igår gick den från 25.4 till 23.5 på två timmar med en temperatur ute på 23-24 grader.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Hur snabbt lyckas ni kyla ner rummet på? Jag har ett rum på 20-25 kvm och en portabel på 9000 btu men har svårt att få ner temperaturen under 23 grader. Igår gick den från 25.4 till 23.5 på två timmar med en temperatur ute på 23-24 grader.

Igår fick jag ned mitt rum från 26.9 till 22.5 (ställd på 22) på 15-20 minuter. Ca 20 kvadrat i sovrummet.
Temperatur ute på 28 och närliggande rum på 26-27.
12800BTU

Har du fönsterkit? Dörren stängd?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.