Exynos 9820 vs Snapdragon 855

Permalänk

Batteritid

@Zombz: Som du nämnde och det verkar vara stora olikheter

Unfortunately, battery life is this phone’s Achilles’ Heel – it is not as good as we’d hoped. Sure, it’ll get you through a day’s use but we found at best it’d get to three and a half hours screen-on time before we were hitting 20% and reaching for a charger.

We reviewed the Exynos 9820 version which is on sale in Europe. Some American tech journalist peers have told us the Snapdragon 855 version they reviewed is pushing eight hours screen-on time no problem, even when roaming.

If it’s the case that the 855 model can get *double* the screen-on time then the Exynos is not fit for purpose. It spoiled our experience with the phone no doubt and is far worse than on the Huawei Mate 20 Pro, a phone that costs the same and has outstanding stamina.

Samsung also annoyingly still ships the phone with a QuickCharge 2.0 charger which tops up faster than a 5W iPhone charger but much slower than the last phones from Huawei, OnePlus or even Motorola.

Permalänk
Medlem

Prestandan mellan S9 (Exynos) -> S10 (Exynos) och S9 (SD) -> S10 (SD) ungefär detsamma.

Man kan säga att vi förmodligen vant oss vid den sämre prestanda år efter år men det är väl första gången föregående generations Samsung S9 (Snapdragon) är snabbare än S10 (Exynos) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

https://www.google.se/amp/s/www.techadvisor.co.uk/review/smar...

”Unfortunately, battery life is this phone’s Achilles’ Heel – it is not as good as we’d hoped. Sure, it’ll get you through a day’s use but we found at best it’d get to three and a half hours screen-on time before we were hitting 20% and reaching for a charger.”

Nu börjar exynos reviewsen ramla in. Och som man trodde så är batteritiden värdelös 😞

Värdelös är väl att ta i? De få reviews jag läst säger att batteriet är superbra.
Ett exempel : https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s10_plus-review-1901p...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Okej. Ser att vi inte riktigt talar samma språk.
Prismässigt ligger inte P20 pro mot Note 9. Du behöver inte vara kund hos tele2 du kan bli det sen ångra abbet.

Känns som du plockar argument beroende på poäng du försöker få fram. Att Huawei är dyrare för liknande funktioner anser jag felaktigt. Sen om folk gillar deras launcher, uppdateringar etc är en annan diskussion där knappast Samsung ligger bäst till på marknaden.

Huawei är inte för alla (som alla märken) men DOM HAR senaste åren levererat väldigt bra bang/Buck under dessa ständiga kampanjer.

Visst det är billigt för vissa modeller (antar att Huawei säljer med förlust för att få marknadsandelar) men det är fortfarande problem med notifieringar, skärmen är inte så bra, auto brightness strular och många tycker kameran är kass oavsett vad den nu fått på dxomark. Jepp kollade upp det nu och testade själv för behöver en ny mobil till tjejen, blir nog inte Huawei.

Förra månaden fick min gamla S7 Edge en säkerhetsupdatering mindre än två veckor efter att Google själva släppt den, tror knappast P20 Pro fick den snabbare.

Skrivet av MegaSvinto:

Some American tech journalist peers have told us the Snapdragon 855 version they reviewed is pushing eight hours screen-on time no problem, even when roaming.

Det där är ju bara tyckande och hörsägen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: inte det som är det viktiga här. 3-3.5 timmar SoT vid 20% är det som är viktigt. Sen att dom skriver att några journalister lätt får ut 8 timmar på snapdragonen får du ta som hörsägen eller ej men det är fet minst relevanta.
Vi vet redan att snapdragonen är bättre än exynosen och det där testet bevisar det än en gång.

@Mocka: jo jag anser att det är riktigt riktigt dåligt att få ut runt 4 timmar SoT på ett 4100mah batteri. Rent av värdelöst gsmarenas tester ej är pålitliga det vet vi men det är ändå en liten fingervisning om hur den fungerar.

”Our battery tests were automated thanks to SmartViser, using its viSer App. The endurance rating above denotes how long a single battery charge will last you if you use the Samsung Galaxy S10+ for an hour each of telephony, web browsing, and video playback daily. We've established this usage pattern so that our battery results are comparable across devices in the most common day-to-day tasks. The battery testing procedure is described in detail in case you're interested in the nitty-gritty. You can check out our complete battery test table, where you can see how all of the smartphones we've tested will compare under your own typical use.”

Sådär skriver gsmarena för dom som missat hur de utför testerna.

Permalänk
Medlem

@Zombz: Vad är en bra SoC enligt dig? Jag har faktiskt för dålig koll. Det enda jag blir nöjd med är bättre batteritid än vad jag har på min S8a Jag hoppas på Swedroids test, de brukar vara ytterst välskrivna och utförliga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: en bra soc tycker jag ska vara så energi effektiv som möjligt kontra prestanda. Exynos verkar inte hänga med på dom segmenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

@mfm: inte det som är det viktiga här. 3-3.5 timmar SoT vid 20% är det som är viktigt. Sen att dom skriver att några journalister lätt får ut 8 timmar på snapdragonen får du ta som hörsägen eller ej men det är fet minst relevanta.
Vi vet redan att snapdragonen är bättre än exynosen och det där testet bevisar det än en gång.

@Mocka: jo jag anser att det är riktigt riktigt dåligt att få ut runt 4 timmar SoT på ett 4100mah batteri. Rent av värdelöst gsmarenas tester ej är pålitliga det vet vi men det är ändå en liten fingervisning om hur den fungerar.

”Our battery tests were automated thanks to SmartViser, using its viSer App. The endurance rating above denotes how long a single battery charge will last you if you use the Samsung Galaxy S10+ for an hour each of telephony, web browsing, and video playback daily. We've established this usage pattern so that our battery results are comparable across devices in the most common day-to-day tasks. The battery testing procedure is described in detail in case you're interested in the nitty-gritty. You can check out our complete battery test table, where you can see how all of the smartphones we've tested will compare under your own typical use.”

Sådär skriver gsmarena för dom som missat hur de utför testerna.

Testet du länkade är ju det som var kasst och tyckande till skillnad från GSMArena som är ett riktigt test. Där fick man 12 timmars webbsurfande med Exynos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@mfm: ge det en vecka snart kommer folk grina på internet över deras batteritid. Så vi får återkomma senare när det finns mer användare som faktiskt använder telefonerna. Men förstå mig rätt, önskade att s10:an skulle vara bra men personligen tänker jag inte göra om samma misstag som ifjol.

Permalänk

Missvisande

@mfm: Tycker att detta test av batteri är missvisande då det är både i wifi mode och i airplane mode samt 3g som drar betydligt mindre batteri

In our testing the Exynos version of the Galaxy S10+ clocked a little short of 12 hours in Wi-Fi web browsing and almost 15 hours of looping videos in airplane mode. We measured a full 24 hours of 3G voice calls too. All of that resulted in an overall Endurance rating of 91 hours.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

@mfm: Tycker att detta test av batteri är missvisande då det är både i wifi mode och i airplane mode samt 3g som drar betydligt mindre batteri

In our testing the Exynos version of the Galaxy S10+ clocked a little short of 12 hours in Wi-Fi web browsing and almost 15 hours of looping videos in airplane mode. We measured a full 24 hours of 3G voice calls too. All of that resulted in an overall Endurance rating of 91 hours.

Det är ett test för att jämföra olika mobilers batteritid, inte att just du ska veta exakt hur din användning kommer vara.

Det du citerade överst var ju bara skitsnack utan någon beskrivning hur de testat alls, helt värdelöst.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Menar, i detta testet vann S10+ rätt hårt. Exynos version.
Spöar skiten ur Iphone XS Max och vinner rätt hårt över andra också för den delen.
Visst det är inte med QHD upplösning utan försöker matcha alla, det påverkar ju också en del såklart.

Men matchar man runt samma upplösning så vinner S10+ exynos hårt med mer normal blandad användning enligt detta iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=QgqinnFGqmQ

Sen visst, Snapdragon är bättre overall, går inte säga något om.
Men Exynos är inte heller så kass som vissa försöker få det att låta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Menar, i detta testet vann S10+ rätt hårt. Exynos version.
Spöar skiten ur Iphone XS Max och vinner rätt hårt över andra också för den delen.
Visst det är inte med QHD upplösning utan försöker matcha alla, det påverkar ju också en del såklart.

Men matchar man runt samma upplösning så vinner S10+ exynos hårt med mer normal blandad användning enligt detta iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=QgqinnFGqmQ

Sen visst, Snapdragon är bättre overall, går inte säga något om.
Men Exynos är inte heller så kass som vissa försöker få det att låta

Fast ett sånt test säger inte så jättemycket om verklig batteritid heller. Under en normal dag har man ju telefonen liggande/vilande en stor andel av dagen och då spelar standbytiden väldigt stor roll. På min förra Z3 Compact hade jag i princip ingen standbydrain alls och iPhones har ju som bekant i princip ingen standbydrain heller, medan min S9+ trots flera factory resets etc drar flera procent per timme när den bara ligger i min ficka på jobbet och jag inte rör den. Det är bland annat det som gör att jag bara får ut ca 2-3 h SOT med min S9+.

Permalänk

Skulle bara vilja kunna köpa en S10+ i Sverige med Snapdragon 855 och få garanti som gäller här.
Det är typ allt jag personligen önskar.
Informera att det fattas vissa nätfrekvenser och låt mig välja då om jag accepterar detta vid köp. Detta eftersom jag anser att det är för stor skillnad på dessa två versioner.
Har möjligheten att få tag på en i Kina genom familj som är på semester där i april så det löser sig. Enda som stör är garantin.

Såg ett nytt test som visar samma historia.

https://www.phonearena.com/news/Galaxy-S10-Snapdragon-855-vs-...

Permalänk
Medlem

@MegaSvinto: Den kinesiska versionen har inte ens Google Play så du vet.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Stödjer verkligen s10+ emea HDR? Det inte ut så på specifikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp här om du vill ha snapdragon:

https://www.wondamobile.com/search/?q=s10

Wonda Mobile är fantastiska, de står för alla tullavgifter, dock "bara" 12 månaders garanti.

Permalänk

Tack för info

@D3str0yer: Verkar vara en helt OK sida. Tack!!

Permalänk
Medlem

@MegaSvinto:

Ja, dessutom mycket billigare än i Sverige just nu Visst du får inte med Galaxy Buds, men ändå.

Jag köpte en LG v30 därifrån, tog bara ett fåtal dagar att få hem den, de betalade tullavgiften typ 1 timme efter att jag hade mailat dom en kopia. Kundtjänsten svarade mig i mail även under helgen.

Tyvärr så har kronan tappat mycket mot pundet under senaste tiden......

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

@MegaSvinto:

Ja, dessutom mycket billigare än i Sverige just nu Visst du får inte med Galaxy Buds, men ändå.

Jag köpte en LG v30 därifrån, tog bara ett fåtal dagar att få hem den, de betalade tullavgiften typ 1 timme efter att jag hade mailat dom en kopia. Kundtjänsten svarade mig i mail även under helgen.

Tyvärr så har kronan tappat mycket mot pundet under senaste tiden......

Räknade lite på det och en S10 plus genom dem kostar 9250 ish kronor.

Även om man inte får med budsen så sparar man ju ändå 1600 kr typ.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Räknade lite på det och en S10 plus genom dem kostar 9250 ish kronor.

Även om man inte får med budsen så sparar man ju ändå 1600 kr typ.

Vilket inte blir billigare med tanke på att budsen antagligen kostar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Vilket inte blir billigare med tanke på att budsen antagligen kostar så mycket.

Det blir ju helt enkelt 1600 kr billigare om man inte vill ha budsen av olika anledningar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö:

Jovisst men om det i Sverige kostar 1600kr mer pga budsen så blir ju priset detsamma med enbart mobilen så mobilen sparar man ju inget på.
Däremot om det i Sverige är samma pris dvs 1600kr mer utan budsen senare om det nu är en kampanj så blir det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

@Dizzö:

Jovisst men om det i Sverige kostar 1600kr mer pga budsen så blir ju priset detsamma med enbart mobilen så mobilen sparar man ju inget på.
Däremot om det i Sverige är samma pris dvs 1600kr mer utan budsen senare om det nu är en kampanj så blir det billigare.

Du läste inte vad jag skrev?

Det blir helt enkelt 1600 kr billigare som man sparar om man inte vill ha budsen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nu har folk börjat få sina mobiler. Surfa in på swedroid och kolla batteri tråden där. Summa summarum är det inte så bra batteritid på s10+, tur man höll sig undan

Permalänk
Permalänk
Medlem

@MegaSvinto: Nytt? Var väl inget om Note 10 utan bara diverse gnäll som han hoppas är fixat på något magiskt sätt till Note 10 (som kommer vara ännu dyrare än S10+)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

Kolla kommentarerna nere på videon på youtube så kommer du se att det är en riktigt dum video...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

Det är ju snarare en wish list än någon läcka om teleonen i fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns det något bra batteritest där man jämför Eynos med Snapdragon ännu?