Exynos 9820 vs Snapdragon 855

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Finns det något bra batteritest där man jämför Eynos med Snapdragon ännu?

Har själv letat efter det men inte hittat något än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Ett nytt test av S10+

https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S10-Smartphone-R...

Såg att det inte var helt nytt men intressant ändå.

Fel länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

Ett nytt test av S10+

https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S10-Smartphone-R...

Såg att det inte var helt nytt men intressant ändå.

Tack! Hade inte sett det testet.

"The Exynos 9820 SoC is a powerhouse too, but it will likely rank behind the Snapdragon 855 when that reaches the market later this year. "

Skulle vara intressant om de uppdaterade artikeln nu när man vet mer...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Skulle man vara lika förstående om biltillverkarna gjorde samma sak? Trycke i en svagare motor i bilar för den europeiska marknaden. Jaq har mina tvivel. Så varför ska man tåla det här, nu igen?

Det är ju precis vad dem gör...och det har dem gjort i många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade ett bra test!!!!!

Exynos står sig bra mot Snapdragon här. Så jag skulle inte alls vara så arg som vissa är över att vi får Exynos i Europa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hittade ett bra test!!!!!

Exynos står sig bra mot Snapdragon här. Så jag skulle inte alls vara så arg som vissa är över att vi får Exynos i Europa.

https://www.youtube.com/watch?v=pgzlopyABBA

Det är absolut en början, men vet inte om jag skulle kalla det ett bra test. När det kom till Snapdragon 845 vs Exynos 9810 (dvs Galaxy S9) så var två väldigt stora skillnader just GPU-prestandan samt batteritiden där man fick väldigt mycket lägre FPS i spel på Exynos 9810 samt att batteritiden var/är mycket sämre. De tester jag har sett verkar peka på att nya Exynos 9820 har en GPU som är snäppet sämre än förra årets Snapdragon 845. Så det pekar alltså mot att GPU:n även detta år kommer vara betydligt bättre på Qualcomms Snapdragon 855. Tittar man vidare på Anandtechs ”First Exynos 9820 vs Snapdragon 855 Scores” så ser man att Exynos 9820 absolut verkar vara en rejäl förbättring mot förra årets 9810 men då den förra året var så hopplöst mycket sämre än 845:an så ligger de fortfarande klart efter Qualcomm.

Allt pekar alltså på att vi hos Qualcomm får bättre CPU-prestanda, betydligt bättre GPU-prestanda och bättre batteritid. Men vi får se när Anandtech släpper sin djupdykning om de olika chippen 😊

Permalänk
Medlem

Just speed test av vanliga appar är inget jag oroar mig för, lär inte vara någon märkbar skillnad, för mig är det above all battertiden (speciellt utan Wifi).

Permalänk
Medlem

Aa det enda som intresserar mig nu är batteritidsskillnaden mellan Exynos och Snapdragon.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det är ju precis vad dem gör...och det har dem gjort i många år.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig ägt och således aldrig köpt en bil. Hur kan detta ens tolereras av kunderna? (en retorisk fråga)
Tog bilindustrin som motexempel för att jag i min vildaste fantasi aldrig kunde föreställa mig att detta tillvägagångsätt var standardförfarande i olika branscher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hittade ett bra test!!!!!

Exynos står sig bra mot Snapdragon här. Så jag skulle inte alls vara så arg som vissa är över att vi får Exynos i Europa.

https://www.youtube.com/watch?v=pgzlopyABBA

Enligt en kommentar så drog Snapdragon 1% batteri under testet, Exinys drog 2%.

Och det är väl där skon klämmer, att batteritiden är sämre, framförallt då man använder nätet. Prestandan är helt OK.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Enligt en kommentar så drog Snapdragon 1% batteri under testet, Exinys drog 2%.

Och det är väl där skon klämmer, att batteritiden är sämre, framförallt då man använder nätet. Prestandan är helt OK.

Japp såg det med nu i videon.

Fast man får tänka på att telefonerna ej var på samma % batteri.

Har man batteri med 90%+ så går det ner saktare än % under det.

Så är det också på min P20 Pro jag har.

Sen vet man ju inte hur mkt av den där procenten som faktiskt var en hel procent när han började.

Så att den droppa mer i % i den videon betyder ingenting.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Enligt en kommentar så drog Snapdragon 1% batteri under testet, Exinys drog 2%.

Och det är väl där skon klämmer, att batteritiden är sämre, framförallt då man använder nätet. Prestandan är helt OK.

Det säger ju absolut noll på ett sådant litet test. Ska man testa det måste båda vara laddade till fullt och börja använda dom samtidigt efter det.
Annars kan ju batteriet vara nära att slå över på nästa osv.
Ex SD kanske precis skulle slå över till nästa % direk när testet tog slut osv.

Behövs ett fullt test från 100% -> död med olika applikationer och användande för att kunna utläsa något alls.

Vore själv nyfiken på ett riktigt sådant test för att se hur pass mycket närmare SD dom kom med denna, då förra exynos var dålig på just batteri (nya verkar ju iaf betydligt bättre vad man sett, men inget direkt test mot SD)

Permalänk
Medlem

S10 verkar ju ha sämre batteritid än min S8 trots sina 1100 extra mAh.

Iaf enligt https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S10-Smartphone-R... som länkades tidigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

S10 verkar ju ha sämre batteritid än min S8 trots sina 1100 extra mAh.

Iaf enligt https://www.notebookcheck.net/Samsung-Galaxy-S10-Smartphone-R... som länkades tidigare.

Aa vettefan, finns ju tester på youtube som säger precis tvärtom.

Båda är med Exynos btw.

och

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Jag kollade in samma snubbes test på S8an och den klarar då ca 7h 30m. Så 1.5 timme mer batteritid i load på S10an än S8.
Dock samma som S9+ har så det är ju intressant. Funderar hårt på om jag ska skaffa S10+, nya Nokian eller om det blir typ en Xiaomi eller nåt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Dizzö: Jag kollade in samma snubbes test på S8an och den klarar då ca 7h 30m. Så 1.5 timme mer batteritid i load på S10an än S8.
Dock samma som S9+ har så det är ju intressant. Funderar hårt på om jag ska skaffa S10+, nya Nokian eller om det blir typ en Xiaomi eller nåt.

Xiaomi Mi 9 är ju helt galet bra telefon för pengarna.

Bli inte lack för att den bara har 3300 mah för den har väldigt bra batteritid.

Hade skaffat en sådan om jag inte redan uppgraderade mig till Mate 20 X från min halvspruckna S6a nyligen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Xiaomi Mi 9 är ju helt galet bra telefon för pengarna.

Bli inte lack för att den bara har 3300 mah för den har väldigt bra batteritid.

Hade skaffat en sådan om jag inte redan uppgraderade mig till Mate 20 X från min halvspruckna S6a nyligen.

Jo men det är ju exakt det som är grejen. Får jag mobilen via jobbet så kan jag ju bara välja Huawei, Iphone och Samsung och Iphone går bort. Huawei Mate 20 är ju fin men X går ej att skaffa i Sverige. Samsung är det S10+ som måste annars är ju batteritiden meh och ska det vara inom både jobb och privat är det viktigt. Ska jag skaffa privat så har jag kikat på tex den modellen.
Ps, jag ska införskaffa mobil i höst så jag har tid att se nya modeller osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo men det är ju exakt det som är grejen. Får jag mobilen via jobbet så kan jag ju bara välja Huawei, Iphone och Samsung och Iphone går bort. Huawei Mate 20 är ju fin men X går ej att skaffa i Sverige. Samsung är det S10+ som måste annars är ju batteritiden meh och ska det vara inom både jobb och privat är det viktigt. Ska jag skaffa privat så har jag kikat på tex den modellen.
Ps, jag ska införskaffa mobil i höst så jag har tid att se nya modeller osv.

Nää precis jag köpte min 20 X genom importör men det är internationella versionen så är precis som jag skulle köpt den i Sverige.

Om du inte skaffar förns i höst så vänta tills dess då helt enkelt.

Note 10 kommer väl då samt nästa Mate 30

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nää precis jag köpte min 20 X genom importör men det är internationella versionen så är precis som jag skulle köpt den i Sverige.

Får du uppdateringar med ditt svenska SIM-kort då? För Huawei låser uppdateringar per mobiloperatör. Så har man en modell som inte säljs här riskerar man att aldrig få uppdateringar med bara ett svenskt SIM-kort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Får du uppdateringar med ditt svenska SIM-kort då? För Huawei låser uppdateringar per mobiloperatör. Så har man en modell som inte säljs här riskerar man att aldrig få uppdateringar med bara ett svenskt SIM-kort.

Aadå det är samma version som andra huaweis. Dvs internationella.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aadå det är samma version som andra huaweis. Dvs internationella.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga internationella modeller, det är olika modeller för olika regioner. Men säljs den inom EU och du köpt en EU-version så borde det fungera med ett svenskt SIM-kort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns inga internationella modeller, det är olika modeller för olika regioner. Men säljs den inom EU och du köpt en EU-version så borde det fungera med ett svenskt SIM-kort.

Finns inte internationella?

https://www.gsmarena.com/huawei_mate_20_x-9369.php#evr-l29

där är den för global market.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Finns inte internationella?

https://www.gsmarena.com/huawei_mate_20_x-9369.php#evr-l29

där är den för global market.

Fast det funkar inte riktigt som du tror. Det finns det "under-versioner" som börjar på C-nånting för vilken region (typ). Köper du en version utanför EU så kommer du inte ha garanti i EU på den även om både den utanför EU och den i EU heter EVR-L29.

Sen betyder inte "for global market" att alla får uppdateringar samtidigt eller alls, det är som sagt baserat på region och på operatör. Om man tar en ny Huawei-mobil ur kartongen och sen direkt utan att sätta i SIM-kort kollar om uppdateringar finns så kommer den att säga att det inte finns några uppdateringar trots att det är en gammal version. Sen när du stoppar i en SIM-kort så kan du (förhoppningsvis) hämta uppdateringar. Vet att folk köpt HK-versioner av äldre Mate-mobiler och sen inte kunnat uppdatera utan ett SIM-kort från Hongkong. Och nej det var inte Kina-verisonen utan den "internationella"...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en s10+ i USA för at få snapdragon? Tänker mest på 4g "band", kompatibilitet och sånt, garantin struntar jag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vågar man köpa en s10+ i USA för at få snapdragon? Tänker mest på 4g "band", kompatibilitet och sånt, garantin struntar jag i.

Skulle inte göra det. Det är ju 4 st stora operatörer där och 2 st har ett band och 2 andra ett annat så man måste byta lur om man byter operatör mellan de båda sidorna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Wonda Mobile om ni vill köpa Snapdragon-versionen.

https://www.wondamobile.com/

Permalänk
Medlem

Den stora nackdelen med exynos är inte hastigheten. Batteritiden är märkbart sämre för att Samsung slarvar med kernel, igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Den stora nackdelen med exynos är inte hastigheten. Batteritiden är märkbart sämre för att Samsung slarvar med kernel, igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast alla tester visar att detta inte är fallet.
Så jag antar alla tester överallt har fel då?
Även anandtech som alla på Swec sa kommer säga att Exynos är värdelös, men det gjorde dom inte ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Kan konstatera att både Samung Pay och Volte fungerar med min Snapdragon S10e (HK firmware)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skulle inte göra det. Det är ju 4 st stora operatörer där och 2 st har ett band och 2 andra ett annat så man måste byta lur om man byter operatör mellan de båda sidorna.

Fast man kan ju köpa unlocked direkt från Samsung i USA. Den bör ju ha alla band man behöver i Europa känns det som.

Skickades från m.sweclockers.com