Permalänk
Medlem

2700x CPU-kylare

Hej,

Jag har nyligen köpt ny dator med 2700x som CPU och även köpt till en CPU-kylare: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Då jag sett lite snabbt på nätet verkar många tycka om orginalkylaren som kommer med och därför undrar jag vilken ni CPU-kylare tror ni är bättre; orginalkylaren som kommer med eller den jag köpt till (be quiet pure rock)?

Jag kör med be quiet-kylaren just nu men råkat smeta på lite av båda kylpastorna som var på båda kylarna på processorn (kunde först inte montera be quiet kylaren) men till slut monterade jag be quiet. Jag har runt idle 40-50 grader vid idle och runt 85 grader när processorn maxas, vilket jag tycker är högt. Ska jag köra på orginalkylaren tycker ni?

Tack!

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

Har dator i sign.

Orginal kylaren låter som en Airbus vid full load

Jag kör Noctua kylare, håller mig vid 70c på Processorn vid spel som Apex, BF 5 etc... har aldrig lyckats belasta processorn med än ca 50% i spel än så länge, men tror inte den kommer gå över 70c då heller, för mina fläktar går inte på 100% ens vid spelande.

Idle är ca 30 grader. Tänk på att endast Ryzen Master visar rätt temperatur, de andra programmen visar CPU:ns offset som är +10 grader Celsius.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har dator i sign.

Orginal kylaren låter som en Airbus vid full load

Jag kör Noctua kylare, håller mig vid 70c på Processorn vid spel som Apex, BF 5 etc... har aldrig lyckats belasta processorn med än ca 50% i spel än så länge, men tror inte den kommer gå över 70c då heller, för mina fläktar går inte på 100% ens vid spelande.

Idle är ca 30 grader. Tänk på att endast Ryzen Master visar rätt temperatur, de andra programmen visar CPU:ns offset som är +10 grader Celsius.

Vilken Noctua-kylare har du då? Låter högt om det är en NH-D15. Min ligger på ca 55c när jag kör exempelvis Apex.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilken Noctua-kylare har du då? Låter högt om det är en NH-D15. Min ligger på ca 55c när jag kör exempelvis Apex.

NH-D15.

Kör CPU stock, den boostar till 4125 över samtliga kärnor vid t.ex. BF5 och Apex.
BF5 är temp ca 70c. Apex något lägre, sist jag kolla låg den nog runt 55-60.

Dock är ju Apex lite dåligt exempel då CPU användning är under 35% allt som oftast. BF5 har i alla fall 45-55% CPU användning.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!