Windows uppdateringsprocess förvirrande och bristfällig enligt användare

Permalänk
Melding Plague

Windows uppdateringsprocess förvirrande och bristfällig enligt användare

En undersökning bland Windows-användare visar att majoriteten anser att uppdateringar i operativsystemet är förvirrande, bland annat då de ofta installeras utan användarnas vetskap.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De borde ge oss de val vi hade i windows 7.
Vill kunna söka och installera uppdateringar när jag själv vill och har tid.
Samt välja vilka uppdateringar som man vill ladda ner och installera

Permalänk
Medlem

Vi har problemet att Windows installerar uppdateringar utan att berätta om det i våra labb. Enligt vissa ackrediteringar måste vi då omkalibrera instrumenten om vi inte kan visa på att uppdateringen inte påverkar utrustningen, något som igentligen är omöjligt.

Har också varit problem med att datorer som har varit på ett internt nätvärk har uppdateras när en dator med uppdateringar installerade har kopplats in.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdateringar att installera 3 gånger i veckor på jobbdatorn, förstår inte varför.
Extremt drygt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit en större nyhet om folk var nöjda? Dvs egentligen oavsett vad frågeställningen var då, i detta fall hade folk förmodligen varit lika missnöjda om det inte varit automatiska uppdateringar, typ "Jag får aldrig några nya funktioner" eller "Jag läste om en säkerhetsbugg igår men har ännu inte fått nån fix för det". För egen del tycker jag det fungerar ung så bra som jag tror det kan göra, med den undantaget att Microsoft använder användarnas egna datorer för distribution.

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: för "enterprise" finns det lösningar för att uppdatera Windows på specifika tider/dagar.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Vi har problemet att Windows installerar uppdateringar utan att berätta om det i våra labb. Enligt vissa ackrediteringar måste vi då omkalibrera instrumenten om vi inte kan visa på att uppdateringen inte påverkar utrustningen, något som igentligen är omöjligt.

Har också varit problem med att datorer som har varit på ett internt nätvärk har uppdateras när en dator med uppdateringar installerade har kopplats in.

Då borde ni köra Windows LSBB/LTSC om ni inte redan gör det. Jag kör det numera tom på min egen laptop (vilket jag inser är en viss ironi iom att jag precis sagt att jag är nöjd med Windows process för uppdateringar ).

https://www.computerworld.com/article/3250464/faq-windows-10-...

Permalänk
Medlem

Vårt största problem är att windowsuppdateringar går på som kräver omstart, men omstarten verkar aldrig ske i vårt servicefönster som vi har satt upp med WSUS. Istället så installeras uppdateringarna och datorn väntar på att användaren ska manuellt starta om datorn. Det stora problemet är att många tjänster ofta slutar fungera och random konstiga fel uppstår, vilka i 100% av fallen försvinner när man startar om datorn och slutför uppdateringen. Mycket irriterande, hade hellre önskat att man kunde välja att göra hela installationsprocessen vid en omstart under servicefönster istället.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Switch to linux...

Permalänk

När uppdateringarna har laddats ner och väntar på att få installeras så får jag alltid ett konstigt lagg när jag spelar QuakeLive, irriterande att behöva göra det när jag vill spela, konstigt att det påverkar spelet. =S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nu behövs det karta och kompass för att lyckas installera eller uppdatera Windows problemfritt med andra ord

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Win7 som jag fortfarande sitter och ruvar på är ganska informativt men super segt i gengäld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexionTechnologies:

Switch to linux...

Då får man helt andra och nya problem ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Det kommer till nya funktioner som jag inte frågar efter eller behöver. Säkerhetsuppdateringar är ju nödvändiga men resten vore bra om man fick välja själv. Då kunde det bli mindre att ladda ner och gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

@kissekotten4: för "enterprise" finns det lösningar för att uppdatera Windows på specifika tider/dagar.

Jo, problemet är att det tar 3h att kalibrera om vissa instrument, inte nått man vill göra varje vecka.

Permalänk
Medlem

Jag använder främst Linux Mint, men även Windows 10 vid behov. Just uppdateringar är något som sköts mycket bättre i Linux, där har jag full kontroll över när saker laddas hem och intalleras. I Linux är samtliga uppdateringar även valfria och du behöver i princip aldrig starta om datorn för att slutföra uppdateringar.

En annan sak jag stör mig på i Windows 10 är GUI't som allmänt känns 'smartphoneifierat'. I Windows 7 hade man betydligt smidigare åtkomst till avancerade inställningar utan att behöva krångla sig igenom flera nivåer av menyer för att hitta det man söker.

Permalänk
Medlem

Första jag gjorde på min desktop var att ställa in active hours perfekt; förbjuda automatiska omstarter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam

Skulle vilja ha ett alterantiv där det installerades i bakgrunden, även när jag använder datorn, med 8 kärnor 16 trådar och 64 GB arbetsminne märker jag ändå inte av det.

Andra vill välja mer aktivt, så vad jag egentligen tycker, är att det vore bra med flera tydliga val.

Typ

  • Ladda ned och installera i bakgrunden även när jag använder datorn.

  • Ladda ned och installera när jag inte använder datorn.

  • Ladda ned och installera under förljande timmar.

  • Ladda ned i bakgrunden men låt mig avgöra om och när jag skall installera.

  • Ladda inte ned i bagrunden men föreslå nedladdning och installation om det finns tillgängligt.

  • Gör inget utan att jag säger till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Jo, problemet är att det tar 3h att kalibrera om vissa instrument, inte nått man vill göra varje vecka.

Vilket är precis skälet till att Windows LSBB/LTSC finns. Labutrustning, ATM maskiner, respiratorer (well, hoppas ingen sån kör Windows ) osv.

Permalänk
Medlem

Windows 10-uppdateringarna var det som fick mig att byta till Linux på min stationära.
Då har jag ändå kört Windows på min stationära sen Windows 98-tiden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Tvingades tillslut skaffa eländet Windows 10 då jag köpte nytt system och det ger mig gråa hår med sitt "användarvänliga inställning".
Som om Microsoft utgår ifrån att alla användare är helt dumma i huvudet och behöver befrias från allt vad datorkunskap heter.. allt ska ske automatiskt i bakgrunden och man vet inte om det förens det är gjort. Sen ser fönster och menyer för jävliga ut rent allmänt, till och med windows95 ser trevligare ut ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

går det att inaktivera windows update helt som i windows 7?

jag måste tyvärr installera w10 på mitt nya bygge.

Permalänk
Medlem

Det drygaste måste jag ändå säga är att man inte vet när det installeras uppdateringar, sen måste de slutföras när man vill stängas av datorn. Ibland har man helt enkelt inte tid för det utan behöver stänga av NU, varför inte kunna skjuta upp det då? Typ till nästa uppstart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilket är precis skälet till att Windows LSBB/LTSC finns. Labutrustning, ATM maskiner, respiratorer (well, hoppas ingen sån kör Windows ) osv.

Ja, jag hoppas att det ska bli standard hos oss också, tyvärr är vi en liten del av ett större företag, det har ju alltid "fungerat" förr, när inget hade nätvärk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Majorkraft:

Tvingades tillslut skaffa eländet Windows 10 då jag köpte nytt system och det ger mig gråa hår med sitt "användarvänliga inställning".
Som om Microsoft utgår ifrån att alla användare är helt dumma i huvudet och behöver befrias från allt vad datorkunskap heter.. allt ska ske automatiskt i bakgrunden och man vet inte om det förens det är gjort. Sen ser fönster och menyer för jävliga ut rent allmänt, till och med windows95 ser trevligare ut ju

Skickades från m.sweclockers.com

Kan deffinitivt skriva under på det, ohyggligt irriterande när jag var tvungen att göra sammaledes av samma orsak, jag kan bara föreställa mig detta i ett laboratorium med kalibrering av instrument och annat...
Som någon sade tidigare så kan det vara väldigt tidskrävande att omkalibrera tex mät och analysinstrument, mm.
En del tar många timmar att kalibrera om då man tex måste vänta på syreutgasning, etc. Sedan är det skitmycket jobb att återställa allt igen om man är tvungen att nollställa var gång.

Edit, bästa är egentligen om man kan göra en isolerad eller semi isolerad mjukvarumiljö för instrumenten och en öppen för kommunikation, dock förstår jag att det är svårt dels om alla skall lära om systemen, hitta mjukvara som passar, samt hänsyn till inkörsporten att lära för personer utan tidigare erfarenhet av mjukvarusystemen, osv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag använder nu för tiden ett litet program som heter "Stop Updates Windows 10" där jag stänger av uppdateringar helt och sen återaktiverar jag windows update en gång i månaden och laddar ner och startar om mina datorer när jag har tid och lust.

Men det är lite jobbigt att man ska behöva ett program för att få styra över uppdateringar själv helt som man själv vill.

Jag använder Windows 10 pro och har ställt in mina active houres men blir fortfarande störd tycker jag och jag var och pillade i registret för att stänga av windows update men det funkar bara ett tag så det här lilla programmet är det enda som funkar för mej.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Starric:

Det drygaste måste jag ändå säga är att man inte vet när det installeras uppdateringar, sen måste de slutföras när man vill stängas av datorn. Ibland har man helt enkelt inte tid för det utan behöver stänga av NU, varför inte kunna skjuta upp det då? Typ till nästa uppstart?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte bara välja uppdatera och stäng av?
Då står den och jobbar tills den är klar och stänger sedan ned sig automatiskt.
Eller har jag missat någon detalj?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har jag haft problem med windows update? Ja det får man nog säga.
Satt och spelade elite dangerous när datorn plötsligt skickade upp en blå ruta över skärmen som bara sade till att windows håller på att uppdateras och startas om. Inge vidare vackert haha! Då var jag rätt så trött på dem och stängde av services som skötte uppdateringar. Var väl när w10 var ganska nytt fortfarande. De har bättrat sig sedan dess så samma grej händer inte längre.

Sedan kastade höstuppgraderingen om mitt filbibliotek lite (var den uppdateringen som drogs tillbaka kort därefter) men det hade mindre med uppdateringsverktyget att göra och mer med buggar i uppdateringen som skickades ut.

Aja, jag besväras inte så mycket längre över deras uppdateringsupplägg även om jag hade föredragit lite mer kontroll.

Däremot hade jag gärna sett att microsoft hade valt ett gränssnitt för verktygen i OSet och hållt sig till detta. Kontrollpanelen, computer management och sådant blandat med deras nya gränssnitt för diverse inställningar som introducerades med windows 8 är fortfarande en salig röra av olika UIn som de borde fått ordning på med enhetlig standard sedan länge. Men icke...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Linux (jag kör Linuxdistributionen Ubuntu) är så mycket trevligare att uppdatera än Windows.
För man behöver nästan aldrig starta om, och man behöver aldrig vänta på att uppdateringar sköts när man startar datorn eller när man stänger av datorn, så man behöver aldrig vänta och kan använda datorn hela tiden.
Sen sköts uppdatering av alla (eller iaf dom flesta) programmen direkt från pakethanteringssystemet så man slipper uppdatera varje enskilt program individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Sen ser fönster och menyer för jävliga ut rent allmänt, till och med windows95 ser trevligare ut ju

Talat som en sann ingenjör i kortärmad skjorta och dockersbrallor.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!