Windows 10, ostabilare blir det inte

Permalänk

Windows 10, ostabilare blir det inte

Nu undrar jag om någon mer upplever Windows10 som det sämsta skräpet sedan millenium?
Dator användare sedan 3.11 -> windows10, precis köpt helt ny rigg och program hänger sig hit och dit ovanligt ofta.
Det är 2019 och jag undrar om någon upplevt liknande och vet ifall man kan rehabilitera datorn till ett fungerande tillstånd?
Den funkar givetvis, men verkligen inte bra, (stabilt dvs)

mvh

Permalänk
Medlem

Vad för komponenter har du köpt?
Har du kört windows update?
Har du installerat drivrutiner?

Windows 10 fungerar klockrent på mina 3 maskiner nämligen

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte är någon hårdvara som spökar i din rigg?
Har haft Windows 10 i flera år nu utan minsta bekymmer. Kan inte bli mer nöjd än vad jag redan är med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Nu undrar jag om någon mer upplever Windows10 som det sämsta skräpet sedan millenium?
Dator användare sedan 3.11 -> windows10, precis köpt helt ny rigg och program hänger sig hit och dit ovanligt ofta.
Det är 2019 och jag undrar om någon upplevt liknande och vet ifall man kan rehabilitera datorn till ett fungerande tillstånd?
Den funkar givetvis, men verkligen inte bra, (stabilt dvs)

mvh

Random rant; Vad gör folk med sina W10 maskiner egentligen? Har aldrig haft någon form av den instabilitet som en del rapporterar.

Nu till att gå OnTopic igen:
Börja med att tanka ner drivrutinerna ifrån hårdvarutillverkans hemsida för dina komponenter. Slå sedan av automatisk drivrutinsinstallation.

Högerklicka den här datorn -> Egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> Maskinvara -> Inställningar för enhetsinstallation

Windows har en tendens att tro att den vet bäst. Installera alla drivrutiner med korrekt Windows version (32/64bit).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har 5st burkar hemma med Windows10 och alla rullar utan problem och är tokstabila, även på jobbet rullar vi ut dagligen Windows10 burkar som rullar på kanon bra.

Sen kan det vara bra om du anger dina komponenter, drivare osv så att man kanske kan hjälpa till lite och se vad som kan fela

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Oktober update har varit riktigt dålig för mig iaf. Märkliga omstarter, mörka temat buggar ur, notikationsmeny hoppar från vänster till höger etc.

Permalänk
Medlem

Öh, nä. Haft Windows 10 sedan det släpptes. Har aldrig varit med om en så pass smärtfri uppevelse med program och stabilitet överlag. Bara för att du "använt dator" sedan 3.11 så säger det knappst speciellt mycket. Du är fortfarande en användare som troligtvis haft en dator, max två åt gången.

Dessutom borde du vid det här laget som "van datoranvändare" haja att det mest troligt är problem med antingen din dators hårdvara eller programmen i sig. Du berättar heller inget om vad för program det är du har problem med, när/var/hur de kraschar.

Iofs kanske du bara i frustration ville ventilera och gnälla lite och det är väl ok. Men om du försöker vara lite mer konstruktiv så kanske vi kan hjälpa dig istället? Kämpa! :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Aldrig haft ett stabilare windows någonsin måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@lilboris:

1x MSI B450 GAMING PRO CARBON AC - Moderkort - ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB-C Gen2, USB 3.1 Gen 2 - Bluetooth, Gigabit LAN, Wi-Fi
1x Ryzen 7 2700x
1x Gainward GeForce RTX 2080 8GB Phantom GS
1x Samsung 970 EVO 250GB (Har windows 10 pro på denna, köpte key från ebay 50kr)
1x Samsung 860 EVO 500GB (spel)
1x 3TB Seagate (som jag köpte av en som "knappt använt", den hade 28.000 timmar och 60 startningar när man får hem den, låter som sista skriket, men använder den till media atm)
1x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X
1x Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Typ den hårdvaran köpte jag,
Angående drivrutiner så började jag spela Ghost recon wildlands, vilket har en bugg när det kommer till 2080, så jag använde ett program att avinstallera grafikdrivers, och testat gamla och nya drivers.
Utöver det så har ju windows velat installera drivers hej vilt, men stängt av det nu.
Ska försöka gå igenom allt och se så det är orginal drivisar till allting.

Har inte kört några windows update vad jag vet? Men jag är ju inte vaken dygnet runt j/k

Kul att många upplever det positivt. Då är det säkert något drivisar krux?

Permalänk

Windows 10 är den klart bästa Windowsversion någonsin gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Nu undrar jag om någon mer upplever Windows10 som det sämsta skräpet sedan millenium?
Dator användare sedan 3.11 -> windows10, precis köpt helt ny rigg och program hänger sig hit och dit ovanligt ofta.
Det är 2019 och jag undrar om någon upplevt liknande och vet ifall man kan rehabilitera datorn till ett fungerande tillstånd?
Den funkar givetvis, men verkligen inte bra, (stabilt dvs)

mvh

Första instinkten är... nyinstallerad Windows 10, på HDD?
Den är seg som sirap i så fall. Det blir lite bättre när den hunnit koda upp allt den ska göra och indexera allt, men HDD + NTFS + modernt OS börjar nå sin gräns på användbarhet.

Skrivet av sleepyoh:

Aldrig haft ett stabilare windows någonsin måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, Win 7 var utan tvekan det bästa och mest stabila.
Redan i beta versionen runt 2008 var den riktigt bra, och företag tom började ordna drivare och funktioner till OSet pre-launch, något som aldrig hänt något OS på samma nivå. Företag tom hoppade på Win 7 utan att vänta på SP1, också något som aldrig skett för. Det är det enda Windows genom historien jag vet som faktiskt var "klart" och brukbart, direkt från launch. Så länge hårdvaran var stabil, var oset stabilt. Idag visar det sin ålder dock, helt klart.

Både NT, w2k, XP, Vista, 8.0 och 10an har behövt någon patch-samling eller "större uppdatering" för att fixa större problem.

Win 10 är inte färdigt än... menyer, UI och funktioner är halvt i beta än. Problemet är att varje ny version som kommer sedan 180X iaf har gett rätt allvarliga fel till early birds. Och även om de blir bra "när de fått sin första patch dos", så är det lite som att vänta på SP1 av varje release.

Men OSet börjar visa andra tecken på mogenhet, speciellt i hanteringen av drivare som automatiskt hämtas, och installation. Win 7 tex hade ju också dessa funktioner, men databasen var ung, och det var avstängt som default i början. Idag är det fåtal drivare du behöver installera manuellt. Men denna funktionen var en katastrof på tidiga Windows 10 versioner, så det är inte något som varit sedan launch.

Windows 10 har en sak både för och emot sig ang stabilitet också. Det hanterar mer oväntade fel än många tidigare, men kan även därför maskera en instabil/halv-fungerande dator. Du får en seg maskin som ibland... tänker lite extra, när den försöker rätta till fel.

Har testat detta själv genom att medvetet OCa en maskin precis på gränsen till stabil. Windows 7 på den, gav fel och man fick justera klocken, sen var prestandan kanon. Windows 10 på exakt samma maskin och inställning, kraschar inte... men fick dessa konstiga segheter och sämre prestanda. Så ja, det "fungerar" men det är samtidigt omöjligt att testa för fel, då du inte kan se dem tydligt. Så det tar mer tid att felsöka/OCa och få riktigt stabila nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

@Gabbe.k:

1x MSI B450 GAMING PRO CARBON AC - Moderkort - ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB-C Gen2, USB 3.1 Gen 2 - Bluetooth, Gigabit LAN, Wi-Fi
1x Ryzen 7 2700x
1x Gainward GeForce RTX 2080 8GB Phantom GS
1x Samsung 970 EVO 250GB (Har windows 10 pro på denna, köpte key från ebay 50kr)
1x Samsung 860 EVO 500GB (spel)
1x 3TB Seagate (som jag köpte av en som "knappt använt", den hade 28.000 timmar och 60 startningar när man får hem den, låter som sista skriket, men använder den till media atm)
1x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X
1x Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Typ den hårdvaran köpte jag,
Angående drivrutiner så började jag spela Ghost recon wildlands, vilket har en bugg när det kommer till 2080, så jag använde ett program att avinstallera grafikdrivers, och testat gamla och nya drivers.
Utöver det så har ju windows velat installera drivers hej vilt, men stängt av det nu.
Ska försöka gå igenom allt och se så det är orginal drivisar till allting.

Har inte kört några windows update vad jag vet? Men jag är ju inte vaken dygnet runt j/k

Kul att många upplever det positivt. Då är det säkert något drivisar krux?

Schyssta komponenter!

Slå in Windows Update i sökfunktionen och dra ner alltingen som den hittar.
Kontroller så du har senaste drivrutiner till diverse komponenter.

Testa att koppla ur din HDD om du har upplevt att den låter konstig, dom kan skapa extremt mystiska problem har jag märkt!
Har du testat att ominstallera windows? Kan vara installationen som blivit korrupt på något vis.
Du kan även testa att installera windows på din andra M.2 disk för att säkerställa att det inte är dem det är fel på.

Om inget av detta fungerar så får man nästan börja kika på hårdvara, och då är det kanske smidigast att lämna in den på närmaste datorbutik om du inte har massor av komponenter som passar liggandes!

Det finns så extremt mycket som kan spöka i en dator så det är väldigt svårt att felsöka den om man inte har den framför sig.

Jag hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem

Vad mer specifikt är det som inte fungerar eller som du upplever som ostabilt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

W10 är extremt stabilt för mig. Inte en enda incident under tiden jag haft datorn. Redan W7 som jag har på gamla datorn har varit superstabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

Nu undrar jag om någon mer upplever Windows10 som det sämsta skräpet sedan millenium?

Nja, Windows har alltid varit buggig skit, men sedan de sparkade sina dedikerade testare 2014 har det varit snäppet värre.

Själv upplever jag de värsta problemen med Office (som kraschar någon gång i veckan minst) och OneDrive for Business (diverse synkfel och överdriven resursåtgång, speciellt när man hoppar mellan olika nätverk).

Men uppdateringarna har ju också varit horribla. 1809 blev ju till exempel rejält försenad på grund av buggar.

Även de mindre månadsuppdateringarna har varit rejält problematiska. På jobbet hade vi ordentliga problem hos en kund när .NET-kod som inte hade rörts på flera år slutade fungera. Testa innan man uppgraderar i produktion? Ja det kan man förstås, men det kostar pengar. Och man kan nog förvänta sig att Microsoft testar och inte förstör sina egna produkter, speciellt när vi pratar om serveroperativsystem som inte direkt är gratis.

Dessutom lyckades man sabba konsollen på produkten vi körde (Microsoft BizTalk) så att man inte kunde administrera servern - som tur var fortsatte själva servern att köra, hade den varit påverkad så hade vi fått driftstopp på alla kunder samtidigt.

Jävligt skönt att jag bytt jobb och slipper bli inkallad för att reda upp problemen när sådant händer.

Permalänk
Medlem

När det gäller stabilitet har jag inte haft några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Var ska man börja, jag älskar win7, absolut bästa som microsoft släppt någonsin.

Köpte ny rigg i vintras och då blev det win10, och jag måste säga att det är skräp (okej, jag köpte home när jag eg skulle köpt pro, my bad). Mycket kan jag förlåta men dessa tvångsuppdateringar driver mig till vansinne, inloggninsrutan har någon lustig fördröjning som gör att är man snabb så missar den första ev andra tecknet på lösenordet. (Detta är än mer tydligt på jobbdatorn som verkligen inte pallar win10).

Stabilieten kan jag inte riktigt uttala mig om, min win7 burk hade ju grym uptime, min win10 har ju startat om pga uppdateringar så ofta så att det blir svårt att avgöra.

Sen öppnar den edge och win10 inställningar i bakgrunden om och om igen, trots att jag nekat dom att köras i bakgrunden.

I början ominstallerades dessutom flertalet windows appar som man rensat bort (trots att man klickat ur "uppdatera även windows appar") det verkar den dock inte göra det längre, irriterande oavsett.

Startmenyn i sig är ju ett jäkla skit, men kör objectdock så slipper använda eländet. Och aktivitetspanelen är också störig.

Sen är win10 mer krävande än win7, vet många maskiner som tog gratisuppdateringen men skulle mått mycket bättre av att behålla win7. Barney har fel, new isn't always better.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Inaktiv

Jag själv tycker win10 är det stabilaste jag använt, inte ett problem på datorerna jag haft det på.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad TS baserar sitt påstående på riktigt... Men när det gäller drivrutinsstöd och mjukvarukompatibilitet så är Windows 10 minst lika stabilt som Windows 7 idag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ända problem jag haft med Windows 10 var första releasen för ett antal år sen, var lite småbuggar som fixades rätt snabbt.

Eller så har jag åstadkommit problemen själv

Hängningar hit och dit som inte släpper beror oftast på hårdvara eller nån trilskades drivrutin..
Hängningar i program som släpper efter några sekunder beror ofta på gamla surrdiskar, återanvänd inte flera år gamla HDD löser det problemet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Upplever att 10 blandar lite vad gäller stabilitet, eller stabilt är det väl. Är mest dom automatiska uppdateringarna som sätter igång lite när dom känner för det känns det som, har dock blivit bättre och bättre.
Överlag tycker jag 8.1 är det allra mest stabila os:et.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

@Gabbe.k:

1x MSI B450 GAMING PRO CARBON AC - Moderkort - ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB-C Gen2, USB 3.1 Gen 2 - Bluetooth, Gigabit LAN, Wi-Fi
1x Ryzen 7 2700x
1x Gainward GeForce RTX 2080 8GB Phantom GS
1x Samsung 970 EVO 250GB (Har windows 10 pro på denna, köpte key från ebay 50kr)
1x Samsung 860 EVO 500GB (spel)
1x 3TB Seagate (som jag köpte av en som "knappt använt", den hade 28.000 timmar och 60 startningar när man får hem den, låter som sista skriket, men använder den till media atm)
1x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X
1x Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Typ den hårdvaran köpte jag,
Angående drivrutiner så började jag spela Ghost recon wildlands, vilket har en bugg när det kommer till 2080, så jag använde ett program att avinstallera grafikdrivers, och testat gamla och nya drivers.
Utöver det så har ju windows velat installera drivers hej vilt, men stängt av det nu.
Ska försöka gå igenom allt och se så det är orginal drivisar till allting.

Har inte kört några windows update vad jag vet? Men jag är ju inte vaken dygnet runt j/k

Kul att många upplever det positivt. Då är det säkert något drivisar krux?

Vad menar du med 'orginal drivisar'?
Man bör köra den senaste versionen av drivrutinen som laddas ner från hårdvarutillverkarens hemsida.

Du bör även prova köra memtest, och om-montera ram-minnena så de inte sitter glappt.

Permalänk

Aldrig haft problem med Windows 10. Kört sedan pre-release och älskar det fortfarande.
Extremt stabilt, bra prestanda och helt klart det bästa OS MS har gjort hittills.
Går att tweaka något extremt och är det något man inte gillar går det att ändra på någon sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliz1337:

@Gabbe.k:

1x MSI B450 GAMING PRO CARBON AC - Moderkort - ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB-C Gen2, USB 3.1 Gen 2 - Bluetooth, Gigabit LAN, Wi-Fi
1x Ryzen 7 2700x
1x Gainward GeForce RTX 2080 8GB Phantom GS
1x Samsung 970 EVO 250GB (Har windows 10 pro på denna, köpte key från ebay 50kr)
1x Samsung 860 EVO 500GB (spel)
1x 3TB Seagate (som jag köpte av en som "knappt använt", den hade 28.000 timmar och 60 startningar när man får hem den, låter som sista skriket, men använder den till media atm)
1x G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Flare X
1x Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Typ den hårdvaran köpte jag,
Angående drivrutiner så började jag spela Ghost recon wildlands, vilket har en bugg när det kommer till 2080, så jag använde ett program att avinstallera grafikdrivers, och testat gamla och nya drivers.
Utöver det så har ju windows velat installera drivers hej vilt, men stängt av det nu.
Ska försöka gå igenom allt och se så det är orginal drivisar till allting.

Har inte kört några windows update vad jag vet? Men jag är ju inte vaken dygnet runt j/k

Kul att många upplever det positivt. Då är det säkert något drivisar krux?

Kan nästan med säkerhet säga att det inte är windows utan att det är hårdvaran, eller rättare sagt inställningarna för hårdvaran. Har en väldigt liknande setup, lite skillnader i moderkortet men resten väldigt identisk.

Byggt mina egna burkar sedan 200MHz tiden och detta är andra gången jag byggde en amd istället för intel, behöver kanske inte dra en hel story om varför.. men min upplevelse är att amd kräver mycket mer för att fungera vettigt från start och väldigt mycket mer finlir för att fungera optimalt. Medans intel byggen bara startar och går direkt från att man monterat ihop alla delar. Men för optimal prestanda krävs så klart finlir där med.

Åter till ämnet, kör du standard inställningar på prolle och minnen så är det säkert därför du upplever systemet instabilt. Även D.O.C.P/XMP/AMP behöver justeras för att fungera stabilt. Har kört åtskilliga timmar (dagar) med ramtest för att hitta en bra bas att utgå ifrån när det gäller minneshastighet/inställningar. Ramtest kostar runt en 100kr men tycker det helt klart är värt det då det går mer än 10x så snabbt som memtest86.

Vad kör du för hastighet, spänning och timings på mina minnen? Har du monterat minnena i de två rekommenderade slotsen på moderkortet? Samt vad kör du för multipel, cpu volt och soc volt, dessa i kombination med minnet kan lätt skapa instabilitet.

Utöver det du redan konstaterat kan jag bara bekräfta att många Uplay titlar har stora problem med 2080-kortens drivrutiner.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Inaktiv

Har också lite problem med instabilitet vilket jag inte hade på Win 7 med samma hårdvara och tweaks. Buggar i GUI, Metro UI:n lämnar mycket att önska...Men är kvar på v1803 så en uppgradering till v1809 löser kanske många buggar.
Annars så vårstäda och rensa lite med länkar nedan, kan hjälpa att minimera krashar och dylikt.
Kör också Windows Memory Diagnostics Tool, för att se om det inte är något minnesrelaterat.

Tips är att dra ner CCleaner, Device Remover, Snappy Driver installer samt Visual C++ Installer - jag svär på de här programmen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är extremt ostabilt för det tvingar fram omstarter vid uppdateringar så även om det sällan kraschar i klassisk bemärkelse så är det antagligen den winversion som låter en ha igång datorn kortast tid innan man tvingas till omstart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Handhavandefel, Windows 10 är betydligt bättre än många tidigare version men visst finns det problem med Windows 10 som med allt annat.

Skulle sätta mina pengar på att det oftast är drivers som är ursprunget till de problem man stöter på.

Permalänk
Medlem

kör windows 10 på flertalet maskiner, funkar utan problem. var ett stort fanboy av w7 och tog ett tag innan man gick över till W10, men kan inte säga tt jag vill gå tillbaka

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Var tvungen att återställa Windows Update för att kunna installera 1809 då den annars fallerade under installation men annars är det stabilt för alla mina maskiner. Vill understryka att även när den fallerade installationen utav 1809 så lyckades den alltid återhämta sig till samma stadie som innan installationen. Väldigt stabilt för mig i övrigt, min arbetesdator startas om en gång i månaden cirka och det är då jag som gör det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att vissa program, speciellt spel, har problem med Ryzen. Mina win 10 burkar med intel är tokstabila. Men på min Ryzen burk är det vissa program som då och då hänger sig eller tom blåskärmar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore