Grafikkortsförsäljningen minskade med 20 procent år 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Jag tyckte 6990:- som mitt 1080Ti kostade var en maxgräns, idag kostar dom nya korten det dubbla och då var ändå 1080Ti top of the line när jag köpte mitt. Kan fortfarande spela 1440p i över 100f fps och ca 50-60 fps i 4k.
Nej 2000 serien var en girig serie från Nvidia med Ray tracing som försäljningsargument, inte prestanda per krona, känns som 2080Ti är en Youtube produkt endast för dom riktigt rika.

Exakt. Man hade tur som köpte kort precis innan galenskaperna började. Byggde även nuvarande datorn precis innan minnes priserna sköt iväg, tack och lov.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av Frux:

Ja runt 7000 kr var lanseringspriset men det sjönk som en sten rätt snabbt. Och skillnaden var ju att det gick att köpa ett 8800GT för 3000 kr och få 90% av prestandan av det snabbaste kortet på marknaden, ett nästan osannolikt prisvärt köp. Det "misstaget" har Nvidia jobbat hårt på att inte upprepa sen dess.

Ja fast G92 korten kom ju ungefär ett år efter G80, var ju typ en ny generation bara att de inte hette 9xxx till en början. Men det ändrade de ju på efter en stund.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Köpte mig ett AMD 390 Sapphire i mitten av 2015 för 3100 kr känns som det var ett oerhört bra köp det med. Känner inget behov för att uppgradera det, klarar allt jag slänger på det i 1080p medium till höga inställningar. Kommer antagligen inte köpa nytt kort på 2 år till iaf om inte något massivt händer.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Jag kan omöjligt tänka mig att den globala totala försäljningen 2018 var en nedgång mot tidigare:
Normalt sett köper en privatkund ett eller två kort.
Under första halvåret 2018 var det (enligt Red Gaming Tech) fullt normalt att återförsäljarna fick beställningar på hundra eller tusen kort i taget! Produktionskapaciteten ökades och allt såldes, dessutom till högre pris än normalt. Första halvåret bör alltså både antalet sålda kort och inkomsterna från dessa överstigit tidigare år med minst en faktor två.
Även om försäljningen sedan störtdök kan inte merförsäljningen första halvåret ätits upp av det följande tappet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag kan omöjligt tänka mig att den globala totala försäljningen 2018 var en nedgång mot tidigare:
Normalt sett köper en privatkund ett eller två kort.
Under första halvåret 2018 var det (enligt Red Gaming Tech) fullt normalt att återförsäljarna fick beställningar på hundra eller tusen kort i taget! Produktionskapaciteten ökades och allt såldes, dessutom till högre pris än normalt. Första halvåret bör alltså både antalet sålda kort och inkomsterna från dessa överstigit tidigare år med minst en faktor två.
Även om försäljningen sedan störtdök kan inte merförsäljningen första halvåret ätits upp av det följande tappet.

Jon Peddie rapporterar nergång på grafikkort och total PC volym.
Nvidias egen kvartalsrapport:

Totala PC-volymens utveckling senaste decenniet (statista).
(Minskat helt monotont sedan 2010/2011)
Kanske mer relevant översikt som visar desktop PC, eftersom separata instickskort framför allt säljs till dem.

Det handlar inte bara om att miningboomen är över även om det naturligtvis ger ett jätteutslag YoY, marknaden krymper helt enkelt också.

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt när ett gammalt HD7950 fortfarande är fullt dugligt i 1080P 60FPS spelande..

Sen att moderna grafikkort är överprisade som fasiken gör ju saken ej bättre.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig vad fokuset på "battle Royale" gjort för försäljningen också?

Jag har spelat Fortnite på en Intel E5200, 4gb ddr2 och ett Nvidia gt210 grafikkort..... Inte njutbart, men funkade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Man kan ju fråga sig vad fokuset på "battle Royale" gjort för försäljningen också?

Jag har spelat Fortnite på en Intel E5200, 4gb ddr2 och ett Nvidia gt210 grafikkort..... Inte njutbart, men funkade...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många populära spel som är lättdrivna så det är inget nytt. Ex CS, minecraft och leage of legends. Känner däremot två personer som köpt dator just för "battle royale" eftersom de inte tyckte Pubg på Xbox one var någon höjdare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nvidias egen kvartalsrapport: ...
Totala PC-volymens utveckling senaste decenniet ... (Minskat helt monotont sedan 2010/2011)
Det handlar inte bara om att miningboomen är över även om det naturligtvis ger ett jätteutslag YoY, marknaden krymper helt enkelt också.

Nvidias årsrapport, sid 13: "Our gaming business grew 36% this year"
Och i sin senaste rapport: Record full-year revenue from Gaming, ..."
Knappast en nedgång...

Även AMD har ökat sin vinst 2018 jämfört med 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nvidias årsrapport, sid 13: "Our gaming business grew 36% this year"
Och i sin senaste rapport: Record full-year revenue from Gaming, ..."
Knappast en nedgång...

Även AMD har ökat sin vinst 2018 jämfört med 2017.

Det är revenue inte unit sales.
Viktigt att hålla isär. Vinsten per enhet har ökat. Allt färre betalar allt mer.
Sedan skall man nog överhuvudtaget akta sig för att dra några djupare slutsatser från de resultat som AMD och nVidia uppvisade under miningboomen, i synnerhet om man försöker dra slutsatser om gaming marknaden från det.
Resultaten från 2021 och framåt är det som kommer att intressera mig särskilt. Vi kommer förmodligen att se en uppgraderingsvåg som surfar på övergången till 7nm noden, och som kommer att förstärkas av nya stationära konsoler. Efter det tror jag att den diskreta desktopmarknaden kommer att mattas betänkligt. Men det är ju bara vad kristallkulan säger och inte nödvändigtvis sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är revenue inte unit sales. ...

Du pekade på revenue i ditt tidigare inlägg...