Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering av dator

Tjena är inte den mest kunniga inom datorer då jag brukar köpa färdigbyggda. Min nuvarande dator som jag har haft sedan 2013 (Taurus Overkills GTX 680 köpt från inet)
Har bytat ut både nätaggregat samt grafikkort för några år sedan
Nätagg: Corsair RM750X 750W
Grafikkort: AMD radeon r9 390 series

Dator

Hur som helst så fungerar den inte jättebra i dagens läge då jag får bluescreens emellanåt samt grafikbuggar när jag spelar lite krävande spel.

Min fråga lyder. Är det lönt att spara några delar från min nuvarande dator och bara kompletera med vissa delar (isåfall vad) eller är det bara att köpa nytt då den har några år på nacken.
Är intresserad av en dator som hade kunnat streama på 1080p samt klara av lite nyare spel, behöver inte vara på högsta grafik.
Har en budget på cirka 6-7 tusen.

MVH marley

Permalänk
Medlem

Nätagget kan du absolut spara från din nuvarande om det bara är några år gammalt.

Sen lite off-topic så är det väldigt sällan hårdvaran är källan till att du får bluescreens och buggar. Skulle föreslå att du kör en ren installation av Windows och fixar alla drivrutiner, det är ju trots allt gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa först att installera om Windows och alla drivrutiner som @Dax123 sa

Permalänk
Medlem

@Dax123: Tack för svar! Har redan provat att blåsa datorn men ingen förbättring. Provar med att installera om drivrutinerna då jag aldrig har gjort det och hopas på förbättring. Annars är det någon del i datorn som är helt föråldrad och är prio på att byta ut som skulle kunna förbättra burken en del?

Permalänk
Medlem

Här har du länken, installera allt som finns, välj win 8.1 för allt utom On-Board Audio Drivers och LAN Drivers då det finns för win10
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z77AG45#down-driver&W...
edit: gör en ren installation av grafikdrivrutinerna också, samt ta hem mjukvara till kringutrustning (mus tangentbord headset osv.)

Permalänk
Medlem

Rent spontant är din dator inte helt off i e-sport titlar samt om du kan tänka dig köra nyare spel i 1080 p på lite lägre setings.

Funderar du på att uppgradera så behåll nätagg samt ditt r9 390 samt dina diskar om du redan har ssd och satsa på Ryzen 2600x eller Ryzen 3600 vilket blir ett rejält lyft.

skillnaden just nu mellan r9 390 och ett rtx 2060 är ca 15-17% i average vad jag sett/förstått och då anser jag att du kan behålla ditt 390 ett tag till och kan lätt hålla dig till den budget du satt.

Har jag fel hoppas jag någon rättar mig 😀

Visa signatur

Xeon e5 2680 | gigabyte ga-x79-ud3 | Nvidia RTX 2060 6gb |16GB G.skill RipJ (Xmp @ 2400MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernhard:

Rent spontant är din dator inte helt off i e-sport titlar samt om du kan tänka dig köra nyare spel i 1080 p på lite lägre setings.

Funderar du på att uppgradera så behåll nätagg samt ditt r9 390 samt dina diskar om du redan har ssd och satsa på Ryzen 2600x eller Ryzen 3600 vilket blir ett rejält lyft.

skillnaden just nu mellan r9 390 och ett rtx 2060 är ca 15-17% i average vad jag sett/förstått och då anser jag att du kan behålla ditt 390 ett tag till och kan lätt hålla dig till den budget du satt.

Har jag fel hoppas jag någon rättar mig 😀

390 är ganska mycket långsammare än 2060

Skickades från m.sweclockers.com