Hur kan jag se till att min dator inte överhettas?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag se till att min dator inte överhettas?

Min dator blir väldigt varm när jag spelar spel såsom Black Ops 4.
Jag är väldigt rädd för att den ska överhettas eftersom att jag inte på långa vägar har råd att ersätta någonting.

Jag vet inte hur jag får fram temperaturer, men när jag har spelat ett tag och tar på sidan av datorn känns det ungefär lika varmt som ett nyrostat bröd. Lite svalare, kanske.

Vad är en farlig temperatur, och hur kan jag se till att datorn inte överhettar?

//Qmobss

Permalänk
Moderator

Ladda ner Hardware Monitor: https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html Sätt igång det i bakgrunden och kör igång en spelrunda en stund. Ta sedan en skärmdump på temperaturerna eller berätta för oss hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator

@Qmobss: Max på 68 grader på processorn och 75 grader på grafikkortet är helt normala temperaturer, processorn är till och med nästan sval. Du har absolut ingenting att oroa dig för.

Permalänk
Medlem

De flesta komponenter klockas väl ned alt. stängs av nu för tiden precis innan de blir för varma? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är normala temperaturer, det kan till och med bli ännu varmare utan att du ska behöva känna dig orolig.

Dessutom ska det inte kunna bli så varmt att komponenter går sönder, nästan allt(?) idag får strypt prestanda vid för höga temperaturer så att tempen ska sjunka. Om det mot förmodan ändå inte sjunker så ska datorn stänga av sig innan det blir skadligt varmt.

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket hörni

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qmobss:

Ok, tack så mycket hörni

Det är runt 20 år sen komponenter fått termometrar som klockar ned eller stänger av om temperaturen går för högt

Det som händer vid överhettning är att datorn går långsammare (Eftersom klockfrekvenserna sänks för att mindre värme ska utvecklas)

Det finns ingen risk för att nån komponent skulle gå sönder

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Ok, skönt att veta. Tack så mycket