NAS av en SSD och en Raspberry Pi 3 B+

Permalänk
Medlem

NAS av en SSD och en Raspberry Pi 3 B+

Nu är jag inne på att göra en budget-NAS av min Raspberry Pi 3 Model B+.

Jag tänker mig en Samsung SSD 860 EVO 500GB samt en "Deltaco USB 3.0 till SATA 6Gb/s adapter, för 2,5" hårddiskar".
https://www.webhallen.com/se/product/252694-Deltaco-USB-3-0-t...

Jag kör med en IKEA KOPPLA USB-laddare 2.0A, 10W, spänning : 5Vdc.

Jag har även tänkt att använda en torrent deamon samt en plex server på denna Raspberry Pi.

Någon som kan säga om detta kommer att fungera? Bra eller dålig idé?

Permalänk
Medlem

En halvdålig idé. Det kommer att fungera men den kommer att vara långsam. ODROID-HC1 är ett bättre alternativ än en Raspberry i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Fungera, ja troligen. Slöseri med en SSD, ja definitivt. Bra eller dålig idé, iaf inte bra.
Problemet är att nätverk och USB delar på bandbredden internt på en Raspberry så du kommer aldrig i närheten av de hastigheter som SSD:n eller en NAS kan ge. Nu är väl 3B+ lite snabbare än de gamla men inte så mycket att det är lönt. Om du prompt vill använda en Raspberry så kan du lika gärna köpa en extern 4TB-disk för samma pengar som SSD+adapter och få betydligt mer utrymme för samma pengar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Har testat att köra en Raspberry Pi 3 Model B+ som Plex server. Tyvärr är den för klen för att omkoda filmer i realtid vilket gör att filmerna laggar vid uppspelning.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Vi brukar ofta kolla med undertexter och då har jag förstått att plex alltid/ofta transcodar!? Osäker på om detta stämmer iofs. Annars kan man väl ställa in klienter så att de alltid önskar att få högsta kvalité? Men det låter ju på er som om plex server på RPi inte är att tänka på, så då får jag skippa det.

När det gäller hastighet från SSD (eller extern HD), hur långsamt pratar vi om? Är det bättre att koppla SSD (eller extern HD) till routern? Förstår att en riktig NAS är bästa alternativet, men samtidigt har jag nog inte riktigt de behoven, och inte heller tid att sätta mig in i hur NAS konfigureras och används på bästa sätt. Så jag tänker att långsam hastighet kan vara acceptabel, så länge det inte är så långsamt att filmerna börjar hacka när man spelar upp dem.

Om jag köper en "Seagate Expansion Portable Drive 4TB" och kopplar den till RPi, hur långsamt kommer det gå? Jag kommer framförallt att använda den för att se på 720p filmer. Kanske via Infuse på trådlös ATV4. Kommer det att hacka tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jansson_101:

Har testat att köra en Raspberry Pi 3 Model B+ som Plex server. Tyvärr är den för klen för att omkoda filmer i realtid vilket gör att filmerna laggar vid uppspelning.

Har du testat att ha en Plex server på RPi men att ansluta Infuse till den? Enligt vad jag läst så sker då inte någon transcoding. Och man kan då använda Plex för själva metadata-hanteringen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Tack för svar.

Vi brukar ofta kolla med undertexter och då har jag förstått att plex alltid/ofta transcodar!? Osäker på om detta stämmer iofs. Annars kan man väl ställa in klienter så att de alltid önskar att få högsta kvalité? Men det låter ju på er som om plex server på RPi inte är att tänka på, så då får jag skippa det.

När det gäller hastighet från SSD (eller extern HD), hur långsamt pratar vi om? Är det bättre att koppla SSD (eller extern HD) till routern? Förstår att en riktig NAS är bästa alternativet, men samtidigt har jag nog inte riktigt de behoven, och inte heller tid att sätta mig in i hur NAS konfigureras och används på bästa sätt. Så jag tänker att långsam hastighet kan vara acceptabel, så länge det inte är så långsamt att filmerna börjar hacka när man spelar upp dem.

Om jag köper en "Seagate Expansion Portable Drive 4TB" och kopplar den till RPi, hur långsamt kommer det gå? Jag kommer framförallt att använda den för att se på 720p filmer. Kanske via Infuse på trådlös ATV4. Kommer det att hacka tror ni?

En del routrar är snabba som "NASinterface" filprestandan mäts på Smallnetbuilder.
https://www.smallnetbuilder.com/

RPI kan som mest nå 224 Mbit/s vilket de bättre routrarna överträffar men alla klarar inte så mycket så du får kolla vad just din modell klarar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta är din andra tråd om liknande ämnde. SSD kopplad till en router eller externt till en RPi är ingen bra idé.
Inte för att det ej kommer fungera, men för att det är helt bortkastat på en SSD.
Köp en billig mekanisk disk, kommer vara större, kommer fungera lika bra, mycket bättre än att använda en dyrbar och snabb SSD. För att inte nämna att det finns noll behov för en SSD med det du vill göra.
Tryck in den i datorn istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@kniska: Nej, det har jag inte testat.
Har en RPI 3 b+ liggandes hemma, kanske kan testa i helgen.

Permalänk
Medlem

Jag körde en Pine A64+ (2GB/GbE/USB2.0) tillsammans med en mekanisk USB2.0-disk som en experimentell NAS / seedbox för några år sen.
På grund av USB2.0 så blir ju prestandan lite sådär... Snittade runt 30-40MB/s vid flytt av större filer om jag inte minns fel.
Körde Ubuntu Server + Transmission-daemon + Samba på den.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag tänkte följa era råd och köpa en mekanisk disk imorgon, men så läste jag precis en guide som säger att man skall tänka på att köpa en mekanisk disk som har en egen strömkälla (https://medium.com/@nem25/plex-media-server-on-raspberry-pi-3...). Stämmer detta? Den som jag tänkte köpa imorgon, "Seagate Expansion Portable Drive 4TB" har ingen extern strömkälla. Hade varit najs om det hade räckt att få ström via USB-porten.

Nån som vet om det måste vara en extern strömkälla? Jag har alltså en Raspberry Pi 3 B+ med IKEA KOPPLA USB-laddare 2.0A, 10W, spänning : 5Vdc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Tack för svaren. Jag tänkte följa era råd och köpa en mekanisk disk imorgon, men så läste jag precis en guide som säger att man skall tänka på att köpa en mekanisk disk som har en egen strömkälla (https://medium.com/@nem25/plex-media-server-on-raspberry-pi-3...). Stämmer detta? Den som jag tänkte köpa imorgon, "Seagate Expansion Portable Drive 4TB" har ingen extern strömkälla. Hade varit najs om det hade räckt att få ström via USB-porten.

Nån som vet om det måste vara en extern strömkälla? Jag har alltså en Raspberry Pi 3 B+ med IKEA KOPPLA USB-laddare 2.0A, 10W, spänning : 5Vdc.

De flesta usb diskar drar alldeles för mycket ström för att drivas från bara usbporten och pien och disken lär dessutom dra mer än de 10 W du kan lasta usbnätdelen med.
Välj en My book i stället så blir det mindre problem för de drar inget från usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För Pi 3B+ rekommenderas dessutom en strömförsörjning på minst 2,5A.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

För Pi 3B+ rekommenderas dessutom en strömförsörjning på minst 2,5A.

Om jag anväder officiella strömkällan (som har 2.5A), räcker det då till en extern hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kniska:

Om jag anväder officiella strömkällan (som har 2.5A), räcker det då till en extern hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Helst inte men kanske, diskar är på gränsen till vad som orkar drivas av usb och bör ha egen nätdel, pien har dessutom inte mycket marginaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En mekanisk 3.5"-disk kan väl dra uppemot 10W, vilket blir ca 2A vid 5V, så det känns ganska tveksamt.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Har du testat att ha en Plex server på RPi men att ansluta Infuse till den? Enligt vad jag läst så sker då inte någon transcoding. Och man kan då använda Plex för själva metadata-hanteringen.

Nu har jag inte kört plex på rpi men jag kör infuse på en ATV 4k mot plex och jag kan se på 4k utan transcoding mot en FHD tv utan problem, kör jag direkt i plexappen så är det transcoding som gäller för samma materiel.
Så med infuse så har jag ännu inte hittat nåt som transcodar, kör jag plex appar så är det oftast transcoding (android mot cc ultra, atv plex app).

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd, jag har redan ett par SSD liggandes samt en Rasberry som inte används. Hade velat sätta upp en filserver hos en vän via RSYNC för att ha mitt bildbibliotek backup på annan ort. Då denna bara kommer synka en gång varje vecka och agera som ren backup, är det fortfarande dumt med en Rasberry? Vill gärna ha en så liten grunka som möjligt stående hos min vän.

Tänker att de flesta kommentarer ovan är relaterat till kostnad samt prestanda, två saker som inte är så relevant i mitt fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landen:

Lyfter denna tråd, jag har redan ett par SSD liggandes samt en Rasberry som inte används. Hade velat sätta upp en filserver hos en vän via RSYNC för att ha mitt bildbibliotek backup på annan ort. Då denna bara kommer synka en gång varje vecka och agera som ren backup, är det fortfarande dumt med en Rasberry? Vill gärna ha en så liten grunka som möjligt stående hos min vän.

Tänker att de flesta kommentarer ovan är relaterat till kostnad samt prestanda, två saker som inte är så relevant i mitt fall.

Fel saker om du behöver köpa nått men har du delarna redan är kanske inte den tekniskt vettigaste lösningen det man väljer om det innebär att man behöver skaffa nya delar.
Det kommer att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för prylar om man ska köpa nytt, men fortfarande vill ha en otroligt liten och smidig formfaktor? Gärna 2,5" disk och utan surrande fläktar etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landen:

Vad skulle ni rekommendera för prylar om man ska köpa nytt, men fortfarande vill ha en otroligt liten och smidig formfaktor? Gärna 2,5" disk och utan surrande fläktar etc.

Byt ut Pien mot nått med sata så blir det lättare om du ska göra en nas

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byt ut Pien mot nått med sata så blir det lättare om du ska göra en nas

Ok, jag kommer inte vilja koppla in fler diskar. Men kanske är bättre oavsett, finns det bra små enkorts-datorer med sata? Till rimligt pris? Vad är det jag främst kommer vinna på sata?

Som sagt så är prestande inte en issue här. Så länge den kan synka över runt 3-5GB varannan vecka så är allt fine

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av landen:

Ok, jag kommer inte vilja koppla in fler diskar. Men kanske är bättre oavsett, finns det bra små enkorts-datorer med sata? Till rimligt pris? Vad är det jag främst kommer vinna på sata?

Som sagt så är prestande inte en issue här. Så länge den kan synka över runt 3-5GB varannan vecka så är allt fine

Vad du vinner med sata är att det är enkelt att koppla in lagringsenheter och det är ju en väldigt bra egenskap när man ska bygga nas....

https://www.odroid.co.uk/index.php?route=product/product&prod...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1486389-odroid-hc1-hom...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.