Har webdesign ökat eller minskat?

Permalänk
Inaktiv

Har webdesign ökat eller minskat?

När jag var ung kunde man tjäna pengar på att kunna lite enklare HTML.

Sen kom java, osv. Och sen sidor som Wix som vem som helst kan använda & få avancerad funktionalitet på sin sida som tidigare krävde att man var ett proffs.

Hur ser branschen ut idag? Är jobb som webdesigner "still a thing?" Även wordpress är ju relativt enkelt numera att göra avancerade funktioner själv, så jag funderar på hur yrket har utvecklats sedan början av 00-talet. Mina fördomar tror att efterfrågan har minskat, men det kanske är fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att vi behöver förtydliga frågeställningen lite.

Om du med webbdesigner menar någon som kan knacka HTML så är inte det tillräckligt idag för att vara relevant. Fast då är egentligen den närmaste rollen i nutid frontendutvecklare, som kräver betydligt mer kompetens än att designa en webbsida.

Om du med ordet istället menar någon som kan bygga en webbsida, så finns det gott om folk som lever på att hjälpa de som har mindre teknisk kunskap (eller inte tillräckligt med tid) att komma igång med en hemsida. Det är också mer än att bara knacka HTML.

Permalänk
Medlem

Min begränsade kunskapsnivå misstänker att behovet är skriande stort, och komplexiteten för att skapa användarvänliga hemsidor med diverse funktioner bara blivit djupare. Däremot och därmed har termen "webbdesigner" grenat av sig till de olika roller som kan behövas.

Permalänk
Medlem

Webbdesigner är roll som inte används lika frekvent som tidigare. Flertalet yrkesroller har olika inputs på en webbsida.

Webbdesigner, digital designer, programmerare, front- och backendutvecklare, UI designer, UX designer, SEM, SEO är ju alla roller/snynonymer för skapandet av en webbsida (finns säkerligen fler jag inte kommer på just nu).

Då en simpel sida som köpa färdigt WP-tema som installeras är inga större svårigheter eller kräver dess mer kunskaper inom programmering. Går fortfarande tjäna pengar på göra detta till mindre företag som behöver simpel webbsida. Är väl inget som pirrar i magen att göra dag ut och dag in. Då det inte är dess mer kreativt. Men vissa företag har ju det som nisch och ta ett fast pris på X tusen för jobbet som är lockande för mindre företaget. Då man anser det är viktigt med att ha en webbsida.

Så svårt att ge ett svar på din fråga om webdesign har ökat. Då det är en definitionsfråga i vad du syftar på. Rent generellt så skulle jag säga att antalet anställda som jobbar med att skapa webbsidor har ökat då det krävs mycket mer tanke bakom en webbsida än tidigare. Fler personer med olika spetskompetenser som är inblandade än tidigare.

Permalänk

JavaScript är relevantare än nånsin om man säger så. Det kan till och med anses relevantare än något annat idag i och med dess popularitet och inträngning på samtliga områden. Det går till och med att skapa desktop-appar med JavaScript idag och mobilappar. Anledningen till att jag nämner JavaScript är ju för att det var tillsammans med HTML i det tidiga stadiet av webben du nämner och är en av de saker som består idag. Jag skulle likställa det med webb idag.

Som jag uppfattat det så har webben numera gått över mycket till NodeJS och dylika plattformar, så att man kan programmera JavaScript mer som ett "traditionellt" programmeringspråk, dvs med byggsystem, automatisk lintning, bundling, automatiserade tester, continuous integration och så vidare. Man är inte ens bunden till JavaScript heller, utan finns massvis med språk som transpilar ner till JavaScript såsom Typescript och Elm om man föredrar mer statiska språk eller mer funktionellt.

Så för att modifiera frågeställningen och låna tråden lite... Hur enkelt skulle det idag vara att hitta uppdrag och överleva som egenkonsult som JavaScript-utvecklare? Java är det så vitt jag vet inga problem att hitta uppdrag inom om man läser online, men JavaScript som är till och med ett populärare språk, hur ser det ut där? Man har ju trots allt ett väldigt dynamiskt språk som man lätt kan både skapa back-end och front-end med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

JavaScript är relevantare än nånsin om man säger så. Det kan till och med anses relevantare än något annat idag i och med dess popularitet och inträngning på samtliga områden. Det går till och med att skapa desktop-appar med JavaScript idag och mobilappar. Anledningen till att jag nämner JavaScript är ju för att det var tillsammans med HTML i det tidiga stadiet av webben du nämner och är en av de saker som består idag. Jag skulle likställa det med webb idag.

Som jag uppfattat det så har webben numera gått över mycket till NodeJS och dylika plattformar, så att man kan programmera JavaScript mer som ett "traditionellt" programmeringspråk, dvs med byggsystem, automatisk lintning, bundling, automatiserade tester, continuous integration och så vidare. Man är inte ens bunden till JavaScript heller, utan finns massvis med språk som transpilar ner till JavaScript såsom Typescript och Elm om man föredrar mer statiska språk eller mer funktionellt.

Så för att modifiera frågeställningen och låna tråden lite... Hur enkelt skulle det idag vara att hitta uppdrag och överleva som egenkonsult som JavaScript-utvecklare? Java är det så vitt jag vet inga problem att hitta uppdrag inom om man läser online, men JavaScript som är till och med ett populärare språk, hur ser det ut där? Man har ju trots allt ett väldigt dynamiskt språk som man lätt kan både skapa back-end och front-end med.

Det beror på, större företag kör fortfarande mest ASP.NET eller Java till backend. NodeJS har sämre prestanda än ASP.NET.
Däremot är nodeJS enkelt att slänga ihop för mindre applikationer. Det blir vanligare att skriva mer på clienten och endast leverera ett api från servern.

JavaScript är as bra att lära sig om du vill arbeta mest med frontend, då kommer det också krävas att du lär dig ett bibliotek t.ex. Angular, React eller Vue där React är hetast för tillfället. Det är dock relativt straight forward om man är bekväm med ES6 och grundläggande syntax.
Men som frontendare bör du ha bra koll på CSS också, du kommer inte långt med att bara kunna JavaScript.
Dock har alla dugliga företag UX-designerns som lägger upp en layout tillsammans med kund och kravhanterare, sen är det utvecklare som skriver koden för att det ska se ut enligt kravet.

För min del föredrar jag ett strongly typed OOP-språk som C# framför JavaScript any day 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frugan har bakgrund som fotograf och har gått en två-årig KY-utbildning i Gbg med inriktning webdesign och jobbade dareftert i många år med detta. I dag har hon en annan slags tjanst men har ett foretag vid sidan av dar hon tar på sig uppdrag av mindre art inom webdesign.

Oftast ar det ett lokalt foretag som hor av sig efter att fått hora talas om hennes tjanster (ja, hon ar duktig). Foretaget behover uppdatera sin web-narvaro och ber henne darfor skapa en ny hemsida och ibland skapa ny/uppdatera loggan.

Hon jobbar med wordpress och skapar så en hemsida efter kundes behov/specifikation. En enklare sida kan hon jobba upp på kanske 20-30 timmar (tar ca 750kr/h) men ska hon aven jobba med foretagets grafiska profil så får man ofta rakna in det dubbla (då snackar vi alltså små føretag som bara vill ha web-narvaro).

Genom hennes jobb med detta så har jag sett orakneliga exempel på folk, utan kunskap, som tror att alla kan skapa en duglig hemsida i, till exempel, wordpress. Men nej, det ar min erfarenhet att man bor vanda sig till någon som vet hur en layout ska se ut och som inte får det att se ut som GeoCities 1997

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

För min del föredrar jag ett strongly typed OOP-språk som C# framför JavaScript any day 😅

Har aldrig kodat i just C#, fast språk som Typescript transpilar ju ner till JavaScript utan problem dock. Då får du din starka typning. JavaScript för den delen är ju OOP också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

När jag var ung kunde man tjäna pengar på att kunna lite enklare HTML.

Sen kom java, osv. Och sen sidor som Wix som vem som helst kan använda & få avancerad funktionalitet på sin sida som tidigare krävde att man var ett proffs.

Hur ser branschen ut idag? Är jobb som webdesigner "still a thing?" Även wordpress är ju relativt enkelt numera att göra avancerade funktioner själv, så jag funderar på hur yrket har utvecklats sedan början av 00-talet. Mina fördomar tror att efterfrågan har minskat, men det kanske är fel?

Webdesigners är fortfarande eftertraktade, men kraven på vad de skall kunna göra är betydligt högre idag. Att bara kunna lite HTML kommer man inte långt med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ståupptuppen:

Har aldrig kodat i just C#, fast språk som Typescript transpilar ju ner till JavaScript utan problem dock. Då får du din starka typning. JavaScript för den delen är ju OOP också.

Kallar inte JavaScript OOP, du kan fortfarande slänga in saker huller om buller (aka spaghetti) och det fungerar. I språk som C# måste du dela upp allt i klasser och namespaces.
JavaScript är väl på väg åt det hållet, men det är fortfarande kodarens val, inte tvingat från språket i sig.
Då JavaScript togs fram var det inte tänkt att det skulle bli så här stort.
Typescript har jag inte testat, men att behöva en sekundär transpiler för att fixa JS säger ju en del.

JS är kul och har vissa bra aspekter, men förespråkar ändå ett språk som C# framför det. Mycket enklare att arbeta mot interfaces, abstractioner och generics.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Kallar inte JavaScript OOP, du kan fortfarande slänga in saker huller om buller (aka spaghetti) och det fungerar. I språk som C# måste du dela upp allt i klasser och namespaces. JavaScript är väl på väg åt det hållet, men det är fortfarande kodarens val, inte tvingat från språket i sig.

Att ett språk tvingar en till att programmera objektorienterat skulle inte de flesta kalla något positivt, utan snarare negativt. OOP är inte svaret på alla problem.

Skrivet av zaibuf:

Typescript har jag inte testat, men att behöva en sekundär transpiler för att fixa JS säger ju en del.

Vad säger det menar du? Ingen har sagt att du behöver det för att "fixa JS" utan det ger dig möjligheten att koda i TypeScript om du så vill. Varför skulle den flexibiliteten vara dålig. Nu känns det ju bara som du sätter dig på tvären bara för att.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte dött. Tvärtom, behovet är större idag då kraven ökar.

Wix och andra "byggare" konkurrerar inte med en webbdesigner. De är på två separata plan. En webbdesigner kan däremot använda dessa verktyg för att skapa en bra produkt.

En webbdesigner är en problemlösare. Man kollar på behovet, problemet, och fixar en lösning som passa kundens behov. Någon som bara skaffar wix och säger "det gick ju enkelt själv" har ingen aning om hur effektiv sidan är, hur väl den konverterar nya kunder mm. De enda de vet är att de har en sida med information på.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti