Behålla eller nedgradera?

Permalänk
Medlem

Behålla eller nedgradera?

Jag har precis köpt en dator efter ett långt uppehåll, har inte ägt en burk sedan skärmarna var stora, musmattorna var små och spel köptes på skiva. Jag har däremot ett litet dilemma som jag skulle vilja få lite råd angående. Datorn är en i5-6600k som är överklockad till 4,8 ghz med 16 gb ddr4 ram som körs i 3500 mhz tillsammans med ett asus rtx 2080 dual oc 8gb.

Datorer med all kringutrustning, spel m.m. tenderar att bli ganska dyrt och jag som inte är en hardcore gamer utan snarare en trött småbarnsfarsa med ont om tid blir lite fundersam på om jag ska kapa lite kostnader genom att nedgradera grafikkortet.

Så, till min fråga… Jag är intresserad av spel som ex. arma 3, scum, metro exodus och far cry 5. Har en 4k skärm men upplösning och hög grafik har aldrig varit viktigt för mig även fast det i kombination med vettig fps kan vara kul för att bryta av de begränsningar man stöter på inom konsolspelande.

Gör jag bort mig om jag byter ned mig till ett 1060/1070/1080?...

Har kollat på lite olika jämförelser, benchmarks och sweclockers prestandaindex men det blir till slut bara siffror som inte säger mig något.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

2080 är så mkt bättre än dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan självklart byta ner dig till ett billigare grafikkort. Beror på hur mycket du vill lägga.

Två tips på grafikkort:

Radeon RX 570 - Ett perfekt kort för 1080p Medium/high 60 hz inställningar för dagens spel. Inget fartmonster men fullt dugligt, och går att få tag på för 1500 kr från Amazon.de inkl frakt.
Nvidia GTX 1660 Ti - Kostar över dubbelt så mycket (runt 3250 kr i Sverige) som ett RX 570 men är betydligt mer kraftfullt. Bra för 1080p i högre uppdateringsfrekvenser, eller 1440p i rimliga inställningar.

Sen finns det så klart begagnade kort också. RX 570/580 kan du få tag på billigt om du är okej med att köpa ett f.d. miningkort.

Inget av dessa två kort kommer klara 4k i höga inställningar (och det är gränsfall att ditt 2080 klarar krävande spel i riktigt höga inställningar). Men om du kan tänka dig ställa ner upplösningen till 1080p så går det finfint med ett billigare grafikkort.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Roughlegged:

Har en 4k skärm men upplösning och hög grafik har aldrig varit viktigt för mig även fast det i kombination med vettig fps kan vara kul för att bryta av de begränsningar man stöter på inom konsolspelande.

Jag hade egentligen inte rekommenderat en nedgradering. Delar tappar värde vilket innebär att du förlorar en del pengar på bytet. Kortet du köper kommer därför vara dyrt i förhållande till prestandan du får. Vet du med dig att du tycker om att skruva upp grafiken ibland och inte är i akut behov av pengar just nu tycker jag du kan behålla ditt 2080. Datorn kostar inget efter att du väl har köpt den.

Permalänk
Medlem

Prestandan du har nu har du redan köpt.
Skall du köpa ett sämre grafikkort så får du ta bort det värdet ditt 2080 redan tappat.
Så allt blir en förlustaffär, både pengamässigt och prestandamässigt.
Nej, behåll ditt 2080, du har ingen anledning att nedgradera.

/Lifooz

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar! Jag hade faktiskt inte tänkt på att även om jag köper ett billigare kort så blir det väldigt dyrt i förhållande till vad det presterar. Jag får ta en liten funderare helt enkelt, det känns bara som att gpu'n är överdimensionerad sett till mina behov och den tid jag kommer att ha till spelande...

Men men, "buy once, cry once" som det gamla ordspråket lyder. Vem vet, skulle jag byta kort kanske jag står där om ett år och svär över att jag var så jäkla dum som gick ner i prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roughlegged:

Tack alla för era svar! Jag hade faktiskt inte tänkt på att även om jag köper ett billigare kort så blir det väldigt dyrt i förhållande till vad det presterar. Jag får ta en liten funderare helt enkelt, det känns bara som att gpu'n är överdimensionerad sett till mina behov och den tid jag kommer att ha till spelande...

Men men, "buy once, cry once" som det gamla ordspråket lyder. Vem vet, skulle jag byta kort kanske jag står där om ett år och svär över att jag var så jäkla dum som gick ner i prestanda

Tänk istället att din GPU kommer hänga med väldigt länge.

Skickades från m.sweclockers.com