Skumt problem med lågsamma webläsare (Chrome/Opera)

Permalänk
Inaktiv

Skumt problem med lågsamma webläsare (Chrome/Opera)

Efter en fresh install av Win 10 har jag ett skumt problem med Chrome/Opera, men inte Firefox. De förstnämnda två tycks det gå oerhört långsamt för att resolvera DNS-namn (när man väl är inne på en sajt funkar det, men att slå in en webbadress tuggar i evigheter). Tänkte först att det är för att dem använder Chromium (?) men det går väl Firefox också?

Kliar mig i huvudet och har ingen aning om vad som kan vara problemet... inga tillägg, fresh install som sagt. Ideas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Efter en fresh install av Win 10 har jag ett skumt problem med Chrome/Opera, men inte Firefox. De förstnämnda två tycks det gå oerhört långsamt för att resolvera DNS-namn (när man väl är inne på en sajt funkar det, men att slå in en webbadress tuggar i evigheter). Tänkte först att det är för att dem använder Chromium (?) men det går väl Firefox också?

Kliar mig i huvudet och har ingen aning om vad som kan vara problemet... inga tillägg, fresh install som sagt. Ideas?

Chrome och Opera använder "Blink" (baserad på WebKit) medan Firefox använder sin egen motor kallad "Gecko".

Du har säkert kollat det redan, men är det kanske så att du har problem med din primära DNS?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810