Bluescreen efter att ha överklockat processor

Permalänk

Bluescreen efter att ha överklockat processor

Hej!

Har vid några enstaka tillfällen (4-5 gånger på virka ett halvår) fått bluescreen.

Misstänker att det är att jag överklockat min i7 4790k till 4,7 ghz. Tror ni att det skulle bli bättre om jag sänkte till 4,5 ghz eller 4,6 ghz? Skulle det göra stor skillnad i AFPs på and 1, V och Pubg?

Tilläggas bör att jag har ett GeForce Windforce GTX 1070 8 gb grafikkort och 16 gb ram DDR3 1600 MHz...

Permalänk
Avstängd

Höj volten eller sänk klocken?

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Höj volten eller sänk klocken?

Volten är på auto och den kan stiga till 2,9 men ligger ofta på 2,75-2,79...

Hur sänker man volten manuellt? Vad rekommenderar du att jag sänker volten till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

det gör den nog inte...

Permalänk
Skrivet av Naga:

det gör den nog inte...

Varför tror du inte det?

Permalänk
Medlem

Varför tror du inte det?

För att mer normala värden är ungefär hälften av det där och inte ens på flytande kväve brukar folk köra så där högt

Permalänk
Medlem

Hur sänker man volten manuellt? Vad rekommenderar du att jag sänker volten till?

Ta bort din överklockning och gör om gör rätt.
https://sweclockers.com/forum/trad/723298-faq-overklockning
Där har du en mycket bra guide på hur du ska överklocka din processor, läs den så förstår du vad du gör istället för att hoppas på det bästa.

Som svar på din fråga: beroende på vad du har för kylning. 4000-serien är ökänd för dålig värmeavledning och blir lätt varm. Enda sättet att lösa detta är genom en såkallad "Delid" men det är uppenbarligen överkurs
1.35volt är väl där gränsen brukar gå innan det blir lite väl högt (förutsatt att du har tillräckligt god kylning).

Med detta sagt är det inte alls självklart att du ens kommer att nå 4.7GHz stabilt. Min 4790k kommer inte högre oavsett hur hög spänning jag ger den.
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Ta bort din överklockning och gör om gör rätt.
https://sweclockers.com/forum/trad/723298-faq-overklockning
Där har du en mycket bra guide på hur du ska överklocka din processor, läs den så förstår du vad du gör istället för att hoppas på det bästa.

Som svar på din fråga: beroende på vad du har för kylning. 4000-serien är ökänd för dålig värmeavledning och blir lätt varm. Enda sättet att lösa detta är genom en såkallad "Delid" men det är uppenbarligen överkurs
1.35volt är väl där gränsen brukar gå innan det blir lite väl högt (förutsatt att du har tillräckligt god kylning).

Med detta sagt är det inte alls självklart att du ens kommer att nå 4.7GHz stabilt. Min 4790k kommer inte högre oavsett hur hög spänning jag ger den.
Lycka till!

Tack för tipset! Hur högt lyckas du få din CPU?

Min processor fungerar ändå riktigt bra med tanke på hur gå bluescreens jag får...

Tror ni ens att det är lönt att överklocka när jag har ett hyfsat grafikkort GeForce GTX 1070 8 gb? Eller bör jag överklocka CPU ändå? Tänker om det ger någon skillnad i FPS i BF 1, BF V och Pubg...

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Hur högt lyckas du få din CPU?

Min processor fungerar ändå riktigt bra med tanke på hur gå bluescreens jag får...

Tror ni ens att det är lönt att överklocka när jag har ett hyfsat grafikkort GeForce GTX 1070 8 gb? Eller bör jag överklocka CPU ändå? Tänker om det ger någon skillnad i FPS i BF 1, BF V och Pubg...

Gratis prestanda är ju aldrig fel
Jag lyckades nå 4.8GHz på 1.4Volt men det var fortfarande inte fullt stabilt och kraschade vid rendering.
Jag kör just nu 1.3V på 4.7GHz och ligger på en 80grader max, då har jag förvisso delid:at och använder en Corsair H115i pro kylare.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Gratis prestanda är ju aldrig fel
Jag lyckades nå 4.8GHz på 1.4Volt men det var fortfarande inte fullt stabilt och kraschade vid rendering.
Jag kör just nu 1.3V på 4.7GHz och ligger på en 80grader max, då har jag förvisso delid:at och använder en Corsair H115i pro kylare.

Ok! Vad exakt är det för volt man ska ändra i bios? Det finns ju olika volt som man kan ändra på. Vilken eller vilka ska man ändra till manual? Tänkte testa och göra exakt som du fast jag kör 4,7 ghz...

Permalänk
Medlem

Ok! Vad exakt är det för volt man ska ändra i bios? Det finns ju olika volt som man kan ändra på. Vilken eller vilka ska man ändra till manual? Tänkte testa och göra exakt som du fast jag kör 4,7 ghz...

Jag är inte den som brukar be folk använda google, men ibland gör jag undantag. Det finns tusentals guider om överklockning på nätet, både lite mer ingående (som länkats här i tråden) samt mer kortfattade.

Men men. Länge sedan jag pillade med sånt här men jag vill minnas att det är Vcore du ska justera. Men spring inte och gör det hur som helst, då steker du dina komponenter.

Gå inte heller blint på vad andra fått, dina CPU är inte likadan som de andras, även om den är samma modell.

Eftersom jag är snäll (;)) får du en liten kort guide av mig (finns andra sätt men det här är nog det vanligaste):
1. Höj CPU:ns frekvens ett litet steg, gå inte all in med 4,9 på en gång, 4,5 kanske är lagom. Finns olika sätt, minns att jag höjde dess multiplier.
2. Stresstesta datorn, om allt flyter på bra höjer du frekvens ett litet steg till. Glöm inte att även kolla tempen på processorn.
3. När datorn inte klarar av att starta eller inte må bra vid stresstest så höjer du volten en aning. Om datorn inte fungerar bra trots det höjer du lite till. Googla maxvolten för din CPU (jag rekommenderar dock att inte ligga precis vid gränsen, bättre att sänka frekvensen 0,1-0,2 för att spara på CPU:n)
4. När datorn mår bra igen upprepar du steg 1-3 tills det att du blir nöjd eller att temperaturen/volten blir för hög.
5. Gör så att volten inte är konstant. Tror man gör olika beroende på vilket moderkort man har, du kan googla hur man gör på ditt.

Att överklocka gör du alltså inte på en kafferast, speciellt inte om du ska stresstesta den ordentligt. Vissa gör sin slutgiltiga stresstest ett helt dygn. Det behöver förstås inte du göra men du får ändå en bild av hur lång tid det tar.

Ett alternativ är att du låter datorn automatiskt överklocka. Antar att nästan alla moderkortstillverkare ger den möjligheten idag. Vet att mitt moderkort från asus gör det. Fungerade förvånansvärt bra i mitt fall, tror den automatiska slutade på 0,1 GHz lägre än min manuella överklockning.