Sänkt pris för mobilabonnemang, fakturerad gammal kostnad. TELIA

Permalänk

Sänkt pris för mobilabonnemang, fakturerad gammal kostnad. TELIA

Känner behovet av att skriva av mig lite nu i ensamhetens irration.

En av mina nära släkting (inte jätte teknik intresserad/insatt i ämnet) har haft ett mobilabonnemang från Telia tecknat i ett par år. Kostnaden har varit 399kr (ej bundet/ej telefon) för 6GB surf och fria samtal och sms. Då denne kände att det blev lite dyrt och inte använde så mycket surf blev jag befrågat ifall att jag kunde hjälpa till att ändra abonnemanget för att få ner kostanden lite. Väl inte på Telias hemsida så ser man ett abonnemang med 6GB surf, fria samtal och sms som "bara" kostar 339kr.. Så vad jag antar har hänt är att Telia antingen sänkt priset eller skapat ett, till synes, identiskt abonnemang med lägre pris, men om man nu råkar ha varit kund hos Telia en längre period (alltså innan förändringen) så fortsätter de fakturera det gamla priset. Visst, man godkände ju original kostnaden när man tecknade abonemanget men man kunde ju tycka att det skulle vara lite godwill att göra förändringen automatiskt eller i alla fall skicka ut info om nya vilkoren? Kan ju vara jag som är crazy och det är inget fel i detta men kan tycka att det bör finnas något bättre sätt vid ändring av abonnemang.

Andra irriterande saken (får ringa imorgon för att se hur det ligger till) är att jag ändra släktingens abonnemang ner till 2 GB och vips gick kvarstående surf ner med 4GB även om fakturan för månaden mars (6GB) REDAN ÄR BETALT.. Skall försöka återkomma med svar hur det ligger till, kan ju vara så att det läggs till automatiskt i surfpotten när månaden är slut men väldigt missvisande på hemsidan i all fall om det är fallet.. (Stod typ 5,5 GB återstående surf sen efter ändringen 0,5 GB återstående).

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Skippa dyra Telia istället och gå över till Comviq, kan fortfarande behålla samma nummer.
https://webbutik.comviq.se/abonnemang

Permalänk
Medlem

399:- för fria samtal och SMS och bara 6gb data låter onödigt dyrt om det inte ingår en delbetalning på en telefon. Hallon och Vimla tar ju runt 100:-/mån för motsvarande.

Permalänk

@monoleg: Blir absolut något sådant i framtiden, men personen i fråga hade maxad surfpott så tänkte att man kunde avvakta o se om det någonsin går ner. Kändes onödigt o slänga bort 100 GB oanvänd surf vid byte

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Det är rätt vanligt att man gör så, på gott och ont. Man måste ej meddela kunden vid prissänkningar men man måste vid prishöjningar. Så detta är vanligt.
Men det fungerar åt båda hållen, om du hade ett abonnemang med bindningstid för ett billigare pris, och dom höjer priserna så betalar du nu mindre än nya kunder. Kanske inte lika vanligt dock.

Så ja, goodwill av Telia att meddela. Men inget dom måste göra, nej.

Var ju förut vanligt med folk som hade mobila bredband för 199/249kr med obegränsad data. Vilket inte längre såldes men eftersom dom redan hade detta så fick dom behålla. Med andra ord hade dom ett mycket bättre abonnemang än många andra. Såg många som sålde deras abonnemang på sweC under den perioden. Då det inte fanns att få tag på annars.
Så man kan ju dra det åt andra hållet då. Om du har ett abonnemang med med obegränsad data för 199kr och dom helt plötsligt säger upp det eller ändrar på det, hade du varit lika glad då? Goodwill all the way! eller något.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@xlr8: Ja det är ju inte precis som Telia är billiga.. 399kr (nu 339kr) är utan mobil^^

Visa signatur

Kalas

Permalänk

@Elghinnarisa: Både gamla och nya är/var utan bindningstid. Jag betalar (som student) 249kr för Unlimited på Tele 2 med deras Unlimited-Together program så ett tips ifall någon är i en liknande situation. Krävs 3 personer för Unlimited Together och man behöver inte vara familjemedlemmar, vilka 3 randoms som helst för att få 150kr rabatt så 349kr om man ej är student.

Och visst, förändring av äldre vilkor till sämre nya är surt så klart men det sker ju hela tiden ändå gällnade massa andra tjänster, dock super schysst för de som har kvar gamla vilkor ifall att de är fördelaktiga! (Vet att Tele2 har gjort så

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

@znyggisen: Byt leverantör och flytta med mobilnumret

Hallon 4gb per månad, oanvänd surf läggs i potten, Fria samtal och SMS 49:- per månad i 3månader sedan 99:- per månad. Han sparar 3600:- per år, potten byggs upp igen så det borde vara en no issue.

Prislista (finns student, senior priser samt eventuella rabatter på hemsidan inte denna lista) https://www.hallon.se/static/prislistor/Hallon_prislista-mobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

@Elghinnarisa: Både gamla och nya är/var utan bindningstid. Jag betalar (som student) 249kr för Unlimited på Tele 2 med deras Unlimited-Together program så ett tips ifall någon är i en liknande situation. Krävs 3 personer för Unlimited Together och man behöver inte vara familjemedlemmar, vilka 3 randoms som helst för att få 150kr rabatt så 349kr om man ej är student.

Och visst, förändring av äldre vilkor till sämre nya är surt så klart men det sker ju hela tiden ändå gällnade massa andra tjänster, dock super schysst för de som har kvar gamla vilkor ifall att de är fördelaktiga! (Vet att Tele2 har gjort så

Indeed, utan bindingstid är det rullande och tyvärr faller det till kunden att uppmärksamma prisändringar då. Även om det hade varit trevligt att dom hör av sig, skickar email, post eller vad som för att säga att dom kommer eller har sänkt priset på den tjänsten man har. Men det gör många företag ej då det är många som inte har koll och då får dom in mer pengar hur som.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@lappen81: Det får nog bli att testa ett Hallon. 6GB för 99kr ifall man är senior/student som var relevant i detta fallet.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

@znyggisen: Det enda att ha i åtanke är att man behöver tillgång till VISA, Visa Electron eller Mastercard kortnummer (man behöver inte själv vara ägare) sedan dras det den 1' varje månad. Saknar man eller inte kan få ett sånt kort (typ som student kanske?) så går det att betala via faktura men man får då kontakta kundservice vid tecknande av abbonemang https://support.hallon.se/hc/sv/articles/360000426469-Jag-vil...