Linux Mint & Libre office 5, Rättstavningen är borta.

Permalänk
Medlem

Linux Mint & Libre office 5, Rättstavningen är borta.

Har försökt att hitta knappen och slå på men inget funkar... Har jag missat nått? Glömt installera nått. ( Har för mig det funkat förut på denna burk )

OS = Linux Mint 18.3
Libre Office 5.1.6.2

Önskemål svensk rättstavning

( Skrev en tråd om detta för några timmar sen, verkar som något gick fel då jag tryckte på publicera eftersom den inte dök upp då jag kollade efter svar. ..Skulle en dublett råka dyka om ytterligare några timmar, få väl Admin slå ihop dessa trådar) ..Även så strulardet att få in denna i Linux - tråden!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

@vilzen: Prova att installera libreoffice-l10n-sv. Det är svenskt språkpaket för LibreOffice. Inkluderar bland annat svensk stavningskontroll.

Om det inte går, uppdatera till en mer aktuell version av LibreOffice.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Har försökt att hitta knappen och slå på men inget funkar...

Det bör vara Shift+F7 - se i toppen av menyn "Verktyg" - (Jag använder Libreoffice Writer 5.2.7.2 på en Debian 9.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

@vilzen: Prova att installera libreoffice-l10n-sv. Det är svenskt språkpaket för LibreOffice. Inkluderar bland annat svensk stavningskontroll.

Om det inte går, uppdatera till en mer aktuell version av LibreOffice.

Lyckades få in den där filen.. Än så länge gör det inte någonting.. :/

Vill få det att funka, datorn är inte den nyaste och jag vill inte lägga in 6.x .. Tror den går för tung, testa de Linux Mint 19.1 innan jag backade lite.. Uppgradera till 5.senare ..Brukar inte gå via de där programkanalerna då.. *suckar* .. Gör det här för sällan för att det ska flyta på utan ha hunnit glömma hur jag gjorde..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

@vilzen: Prova att starta om och kolla sedan igen.

I LibreOffice Writer 6 aktiverar man automatisk stavningskontroll i Verktyg. Eller Skift F7. Är det samma i LibreOffice Writer 5?

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Kolla ifall du har aspell-sv och hunspell-sv installerat. Tror även att man i Libre Office måste aktivera att man vill ha rättstavning på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

@vilzen: Prova att starta om och kolla sedan igen.

I LibreOffice Writer 6 aktiverar man automatisk stavningskontroll i Verktyg. Eller Skift F7. Är det samma i LibreOffice Writer 5?

Ja, det är samma i femman!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Kolla ifall du har aspell-sv och hunspell-sv installerat. Tror även att man i Libre Office måste aktivera att man vill ha rättstavning på.

Har aldrig behövt aktivera rättstavningen tidigare, har alltid funkat direkt förut..

hunspell-sv var installerat redan, aspell-sv var inte installerat..

Testar...

Så där.. Nu dök äntligen de där röda strecken upp under orden!!!

Tack!!

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Har aldrig behövt aktivera rättstavningen tidigare, har alltid funkat direkt förut..

hunspell-sv var installerat redan, aspell-sv var inte installerat..

Testar...

Så där.. Nu dök äntligen de där röda strecken upp under orden!!!

Tack!!

Hej du kan också passa på att installera tillägget "Swedish spelling dictionary - 2.42"
Den stora svenska ordlistan. Tillägget är kompatibelt med din version på LibreOffice
https://extensions.libreoffice.org/extensions/swedish-spellin...