Vad finns det för anledning att köpa en NAS istället för att bygga en mITX Server?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för anledning att köpa en NAS istället för att bygga en mITX Server?

Ramlade över denna:
https://www.komplett.se/product/1122554/datorutrustning/lagri...

Varför skulle man vilja köpa en sådan istället för att bygga ett system med en Ryzen 2700 eller liknande istället för en skruttig celeron?
Är det för att man sparar minimalt med utrymme eller vad finns det för fördelar förutom lathet?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Det är lite samma som varför folk köper färdigbyggda datorer istället för att bygga själv.
Alla har inte tiden,tekniska kunskapen eller intresset att bygga eget.
Många vill att det bara ska funka och man vill ha support man kan ringa om det strular.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga. Är också väldigt nyfiken på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Har själv en Synology. Men även en NUC med Docker, Linux och massor av annat. Synologyn har varit igång i flera år, den patchar sig själv, hårdvaran är extremt stabil, det finns färdiga paket för tex fotohantering eller att hantera raid. Just stabiliteten är fantastisk på den. Tycker man det är ok att lägga tid på saker som stannar eller krånglar fungerar ju andra alternativ med.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

@Lodisen: Har själv en Synology. Men även en NUC med Docker, Linux och massor av annat. Synologyn har varit igång i flera år, den patchar sig själv, hårdvaran är extremt stabil, det finns färdiga paket för tex fotohantering eller att hantera raid. Just stabiliteten är fantastisk på den. Tycker man det är ok att lägga tid på saker som stannar eller krånglar fungerar ju andra alternativ med.

Måste vara fruktansvärt höga vinstmarginaler på att sälja en Celeron med 8GB DDR3 för närmare 10 lakan.
Gäller stabilitet och självpatchning även vid billigare modeller av NASar?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Du har redan svarat på frågan, det handlar om lathet/okunskap.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma när det gäller Synology, extremt stabilt och aldrig krånglat alls. Jag har ägt en billig J modell och nu en + modell och stabiliteten finns hos båda.
Har även ägt en Netgear NAS som också var stabil men inte alls lika trevlig att konfigurera och arbeta med. Där ligger Synology verkligen i framkant med dess gränssnitt.

Jag har även haft en mini-ITX som NAS mellan Synologys budget modell och innan jag köpte + modellen men jag tröttnade på att behöva pilla och felsöka och ville bara att det skulle funka utan strul. Anledningen att jag testade med ett eget bygga var priset och möjligheten att ha många hårddiskar till ett lågt pris men för mig var det inte värt det.

Kan starkt rekommendera Synologys NASar även fast de kostar lite mer.

PS. Du kan även köra Docker på många av Synologys NASar vilket är väldigt smidigt.

Mvh
Jocke

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Du har redan svarat på frågan, det handlar om lathet/okunskap.

Nej, det har jag ju inte. Planet4 tog ju upp några andra punkter.
Även folk med hög teknisk kompetens verkar ju köpa färdigbyggda NASar, så då tänkte jag att det måste ju finnas någon anledning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, det har jag ju inte. Planet4 tog ju upp några andra punkter.
Även folk med hög teknisk kompetens verkar ju köpa färdigbyggda NASar, så då tänkte jag att det måste ju finnas någon anledning.

Jag har driftat egna servrar sedan 1998 (så skulle väl vilja tro att kompetensen är relativt hög).

Funderar själv på en Synology just för jag vill ha nått ”0-conf” samt fire&forget.
Är oturen framme och hårdvaran pajar slipper man felsökning, skicka in en RMA och få tillbaka en ny fungerande enhet.

Helt enkelt, jag söker smidighet. Med familj/heltidsjobb är fritiden begränsad, och även faktumet att tid för mig är mer begränsat än pengar, så har jg hamnat i ett läge där jag är beredd att betala för att få något klappat och klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ramlade över denna:
https://www.komplett.se/product/1122554/datorutrustning/lagri...

Varför skulle man vilja köpa en sådan istället för att bygga ett system med en Ryzen 2700 eller liknande istället för en skruttig celeron?
Är det för att man sparar minimalt med utrymme eller vad finns det för fördelar förutom lathet?

Operativsystemet, har man dessutom flera diskar redan av varierande storlek så är deras raidtyp SHR riktigt nice.

Utöver det så är det just det att allt fungerar, i min mening inte alls som att bygga en dator vs köpa en färdig.
Där behöver du kunna bygga lego, passa ihop bitar med varandra, installera ett os, sen är allt klart.
Bygger du en egen nas och vill komma i närheten av de funktioner som finns på tex synology, så är det mycket saker som ska installeras, många saker som kan strula och risken att du behöver veta hur du felsöker och åtgärdar problemen är stor.

Skrivet av Lodisen:

Måste vara fruktansvärt höga vinstmarginaler på att sälja en Celeron med 8GB DDR3 för närmare 10 lakan.
Gäller stabilitet och självpatchning även vid billigare modeller av NASar?

Vad har du för mobil?

Jag har för övrigt en billigare Synology, börjar närma sig 5 år nu, köpte den för 1800kr, 2 bay, har endast startat om den när jag flyttat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att nasen har lägre elförbrukning, det är i alla fall oerhört dumt att överdimensionera "datordelen" en nas eller att använda aldre komponenter bara för att man har dem liggande för skillnaden i elkostnad hade ofta betalt köpet av en ny nas på kortare tid än 2 år.
Skiljer det
Ska man bygga själv så bör man verkligen se till att det är energieffektiva delar och inte överdimensionera något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Även folk med hög teknisk kompetens verkar ju köpa färdigbyggda NASar, så då tänkte jag att det måste ju finnas någon anledning.

Att någon har hög teknisk kompetens betyder inte nödvändigtvis inte att han vill använda denna tekniska kompetens på det som i sammanhanget är skitsaker.

Att köpa en färdigpaketeread lösning som en NAS, om det möter ens behov, betyder att man kan foka på mer saker som man tycker är mer intressant eller skapar mer värde än att bygga och drifta en filserver.

Jag driftar servrar och nätverk som en av mina arbetsuppgifter på jobbet. Hemma har jag nolltolerans för sånt där, och kör med en omoddad Asus RT-AC66U som router. Inte för att jag inte har kompetens att sätta upp något mer avancerat (det har jag) utan för att jag får mitt lystmäte när det handlar om att mecka med sånt där på arbetstid.

Och på arbetstid får man också tänka på att man har begränsat med tid, och man bör lägga sin tid där det är mest värdefullt, snarare än på att bygga egna särlösningar.

Med det sagt är det ibland motiverat med en riktig server. Det är lika mycket att ödsla tid att mecka och modda med en NAS för att få den att göra en massa servergrejer som den inte är avsedd för, som att bygga en server bara för att agera som en liten skitfilserver som ska stå i ett hörn någonstans och inte synas.

Med det sagt brukar det i praktiken sluta med antingen att jag rekommenderar en molntjänst, eller bygger en riktig server, beroende på kundens krav. NAS:ar är också ett gissel när de inte funkar.

Så tänker jag i alla fall. Andra kanske tänker annorlunda. Och det är okej ändå.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Det tror jag inte det är. Tänk att jag på jobbet köper en Cisco pryl. Jag behöver då servicekontrakt och annat som kostar skjortan. Samt att jag betalar massor för hårdvaran. När det gäller Synologyn har den kostat mig en slant i inköp men jag har inte behövs lägga tid på den i samma omfattning. Sen får jag gratis support samt att Synology utvecklar DSM till den utan extra kostnad. Det lär inte vara gratis för dem. Jag använder kanske runt 5 applikationer på nasen som jag får uppdateringar för. jämför med att du köper en dator. Där alla program är gratis.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Du har redan svarat på frågan, det handlar om lathet/okunskap.

Man är inte lat bara för att man vill att grejerna bara ska fungera utan en massa strul...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Man är inte lat bara för att man vill att grejerna bara ska fungera utan en massa strul...

Varför skulle alternativet vara massa strul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Måste vara fruktansvärt höga vinstmarginaler på att sälja en Celeron med 8GB DDR3 för närmare 10 lakan.
Gäller stabilitet och självpatchning även vid billigare modeller av NASar?

För det är ju bara hårdvaran som kostar?

Skrivet av LemurenSwe:

Du har redan svarat på frågan, det handlar om lathet/okunskap.

För alla som gör andra val än du måste såklart vara lata eller dumma?

Det är ungefär som att jag skulle säga att alla som inte köper en NAS från Synology är snåla/fattiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

För det är ju bara hårdvaran som kostar?

Nej, klart att det finns utvecklingskostnader. Det gör det på alla produkter.
Men ställer mig tveksam till att de inte har en markup på flera hundra procent.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är klart att allt som går att göra med en Synology även går att göra med en NAS som man har byggt själv, men frågan är rätt dum.

Man kan ju lika gärna fråga "Varför skriver/kompilerar man inte sitt eget operativsystem?" och sen hävda att alla som kör Windows istället är lata/idioter.

Den mest uppenbara orsaken till att man kör Synology förutom dom som redan har angetts, är ju dom mobila apparna. Strömma musik på samma sätt som Spotify fast med egen musik, stöd för Sonos, Surveillance Station, som nu dessutom fungerar med vilken mobilkamera som helst. Osv. osv.

Som sagt, allt det där går såklart att göra om man sätter upp en NAS själv. Men det man betalar för är såklart mjukvaran som "bara funkar".

Sen är ju prestandajakten när det gäller NAS rätt löjlig, man behöver helt enkelt inte mer än en Intel Celeron J3355 på en NAS (hemma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle man vilja köpa en sådan istället för att bygga ett system med en Ryzen 2700 eller liknande istället för en skruttig celeron?

Varför ska du ha en Ryzen 2700 i en filserver/NAS?

Skrivet av Lodisen:

Gäller stabilitet och självpatchning även vid billigare modeller av NASar?

Du skulle ju kunna Googla istället för att direkt anta något?

Skrivet av Lodisen:

Men ställer mig tveksam till att de inte har en markup på flera hundra procent.

Fast när du antar det så gör du ju det utan att veta att stabiliteten/dom automatiska uppdateringarna även gäller för dom billigare modellerna (vilket du hade vetat om du hade Googlat

Självklart har dom inte en markup på flera hundra procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

För alla som gör andra val än du måste såklart vara lata eller dumma?

Det är ungefär som att jag skulle säga att alla som inte köper en NAS från Synology är snåla/fattiga.

Försök inte sätta ord i munnen på mig. Okunskap är inte detsamma som dumhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Varför ska du ha en Ryzen 2700 i en filserver/NAS?

Varför ska man ha en Celeron som är dyrare än en Ryzen 2700?
Ja, det var ju lite därför jag skapade tråden.

Skrivet av Xeonist:

Du skulle ju kunna Googla istället för att direkt anta något?

Hur du kan få en frågeställning att bli ett antagande har jag ingen aning om.
"Gäller stabilitet och självpatchning även vid billigare modeller av NASar?"

Trampade jag dig på tårna eller vaknade du bara på fel sida?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Lodisen:

Billigare, tystare, Funkar direkt och minimal config med NAS.
Bygger du själv får du troligen starkare hårdvara med du kommer få lägga ner mycket tid på inställningar och pill, Samt mera pengar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför ska man ha en Celeron som är dyrare än en Ryzen 2700?

Men om jag köper en NAS, så vill jag ju ha en NAS, vad som sitter i är faktiskt inte speciellt intressant.

Det här påminner ju väldigt mycket om diskussionen kring Mac/Windows.

Det man får med kontrollerad hårdvara och egenutvecklad (dedikerad) mjukvara är stabilitet. Och med dom mobilappar som Synology har, så påminner det ju väldigt mycket om det integrerade ekosystem som Apple har.

Stabilt, och det bara fungerar.

Skrivet av Lodisen:

Hur du kan få en frågeställning att bli ett antagande har jag ingen aning om.

Skrivet av Lodisen:

Är det för att man sparar minimalt med utrymme eller vad finns det för fördelar förutom lathet?

Det här ser ut som ett antagande om du frågar mig, att det antingen är för att spara utrymme, eller för att man är lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men om jag köper en NAS, så vill jag ju ha en NAS, vad som sitter i är faktiskt inte speciellt intressant.

Det här påminner ju väldigt mycket om diskussionen kring Mac/Windows.

Det man får med kontrollerad hårdvara och egenutvecklad (dedikerad) mjukvara är stabilitet. Och med dom mobilappar som Synology har, så påminner det ju väldigt mycket om det integrerade ekosystem som Apple har.

Stabilt, och det bara fungerar.

Ja, det svarar väl på min frågeställning.
Trådstarten var inte tänkt att prata om hemmabygge eller NAS är den optimala lösningen, utan varför man skulle välja en NAS istället för hemmabygge.

Har ju sett en del som köpt NAS för att köra Plex från. Det var egentligen där min frågeställning kom från.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

För mig är det lite som det hela om server vs hemma server.
dvs supermicro och xeon eller asrock och konsument cpu?
båda valen lär fungera men det finns uppenbara fördelar och nackdelar med båda lösningar, oftast priset.

Själv är jag mer inne på NAS då allt jag vill åt är nätverkdiskar och inte mycket annat med lite smarta saker som backup och raid mm.
nog för att jag tycker maskinerna kostar mycket för hårdvaran så får man istället något som är nära nog plug and play. Något som hemmsmeck, vad jag har sätt, absolut inte är. Finns hur många trådar som helst med sidor efter sidor av optimeringar, problem och konfiguration som ska göras får att få saker som freenas eller unraid att fungera vettigt. För att inte tala om att dom är lite petiga på vilken hårdvara som används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Som sagt det handlar om ren lathet/okunskap, på samma sätt som att folk besöker tandläkaren istället för att be make/makan att fixa tänderna nästan gratis.

Om vi tar färdiförpackade nasar för runt 10 000kr som länkade till så är målgruppen inte riktigt ungdomar som har fyllt dem med skräp. Utan folk med lite högre krav som vill ha en produkt som är väl testat. Nu suger de flesta billiga Nasar också, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är elförbrukningen något man måste väga in i bilden.

En ryzen 2700 drar ca 5 ggr mer i watt i IDLE och ännu mer om man använder den. Mellanskillnaden mellan celeronen och den i kronor över 5år eller mer är flera tusen kronor. ( driftkostnad)

Sedan betalar man ju för smidigheten. Med detta sagt menar jag inte att du ska slänga dig över en Synology. Jag själv sitter på en wd cloud 4 tb och är hur nöjd som helst. Alla har vi olika behov dock vilket ska respekteras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Måste vara fruktansvärt höga vinstmarginaler på att sälja en Celeron med 8GB DDR3 för närmare 10 lakan.
Gäller stabilitet och självpatchning även vid billigare modeller av NASar?

Kanske, men mjukvaran som utvecklas till Synology är rätt schysst faktiskt. Jag köpte en begagnad Synology här på marknaden och blev positivt överraskad

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Kanske, men mjukvaran som utvecklas till Synology är rätt schysst faktiskt. Jag köpte en begagnad Synology här på marknaden och blev positivt överraskad

Precis. Och när man räknar vinstmarginaler kan det ju vara bra att komma ihåg att min första Synology som jag köpte, en DS211J som snart är 10 år gammal, fortfarande får mjukvaruuppgraderingar.

Det är hyfsat unikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Precis. Och när man räknar vinstmarginaler kan det ju vara bra att komma ihåg att min första Synology som jag köpte, en DS211J som snart är 10 år gammal, fortfarande får mjukvaruuppgraderingar.

Det är hyfsat unikt.

Låter riktigt fint med uppdateringar så länge.
Gäller det säkerhetsuppdateringar också?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3