Uppgradera grafikkort för Apex Legends – SweClockers testar sju olika modeller

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Uppgradera grafikkort för Apex Legends – SweClockers testar sju olika modeller

Redaktionen laddar upp testsystemet för att se vad det krävs att driva Apex Legends med stabil bildfrekvens. På menyn finns sju gamla och nya grafikkort från både Nvidia och AMD.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Nu när adaptive sync fungerar på väldigt många skärmar så tycker jag ändå att man bör sänka fps-kraven. Märker knappt när frekvensen dippar under 60fps längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008

Nu spelar jag inte specifict Apex men spelar folk verkligen Onlinespel på Ultra?
Mitt mål är då 144fps nät det handlar om denna typ av spel.
Justera grafikinställningar efter det hade jag funnit intressant

i7 950 | Corsair A50 | ASUS STRIX GTX 960 4GB | 12GB Corsair DDR3 1600MHz | ASUS Sabertooth X58 | Crucial MX100 512gb | Fractal Design R3 | EVGA SUPERNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Texture Streaming budget, hur mycket stryk tar prestandan utav det?

Om 8GB är max förbrukas 8GB VRAM och uppåt då?

Jag får ju en varning när jag drar upp till 6GB, lika mycket som mitt 980 Ti har.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 830 512GB+Samsung 860 EVO 1TB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Sebastian V:

Jag får ju en varning när jag drar upp till 6GB, lika mycket som mitt 980 Ti har.

Har tyvärr inga exakta siffror på VRAM-förbrukningen, men tyckte inte jag märkte några större hinder när jag testade heller.
Jag kikade inte på alla texturer när jag mätte, men kan tänka mig att det tar längre tid att rendera alla texturer med kort som hamnar under gränsen.

Jag förväntade mig att prestandan skulle dö när grafikminnet tog slut, men spelet hanterade det på ett bra sätt.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av Sebastian V:

Skrivet av Kenneth:

Har tyvärr inga exakta siffror på VRAM-förbrukningen, men tyckte inte jag märkte några större hinder när jag testade heller.
Jag kikade inte på alla texturer när jag mätte, men kan tänka mig att det tar längre tid att rendera alla texturer med kort som hamnar under gränsen.

Jag förväntade mig att prestandan skulle dö när grafikminnet tog slut, men spelet hanterade det på ett bra sätt.

Ja det där är lite skumt tycker jag. När jag körde apex legends med mitt 2080ti så tycker GPU-Z att jag använder 3gb... Har satt budgeten till unlimited... (Eller så har jag missförstått någon stapel någonstans på GPU-Z)

AMD Ryzen 7 2700 @4,0ghz, Corsair h115i med 2x ML140 PRO, Asus B450-i Strix Gaming, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3200mhz, Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC 11gb, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair RM750x, Phanteks Evolv mITX tempered glass, med 3x ML140 Pro, Acer X34A, MSI Optix 27” 1440p 144hz VA Freesync
Galleri chassimod Allspark
Rösta i mod-tävling på mitt bygge ha möjlighet att vinna priser
-----------------------------------------------
Intel i5 6600k, MSI Z270-Pro, Coolermaster GTS V8, Crucial 2133mhz DDR4 8gb, XFX RX 580 8gb, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair CX750W, Corsair Air 540, Dell IPS 60hz 27"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2011

Vänta. Varför? Varför ser jag inget GTX 10** kort? Varför? 😟

i9 9900K @ 5GHz | Corsair H150i PRO RGB | ROG Strix Z390-F | 16GB 2666MHz | GTX 1080 @ 2GHz | Samsung 970 evo 500GB | Samsung 850 evo 500GB | WD Black 2TB | Fractal Design R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Är det referensmodeller av AMDs kort som ni använder?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

En titel av det här slaget ser man väl ändå till att grafikkortet inte är flaskhalsen? Kanske om man bara "testar" spelet för att se hur det ser ut rent grafiskt. Men om man spelar, så ser man väl till att undvika så mycket "skit på skärmen" som möjligt med samtidig behållen skärpa. En bättre jämförelse/frågeställning vore något i stil med; "Vilka grafikkort klarar av att flaska X-cpu med respektive inställningar"? Målet är väl alltid att ha högsta möjliga framerate i alla typer av spel där tävlingsmoment förekommer? Jag lirar Quake Champions och flaskar med lätthet min i7 2600K i 4.6Ghz och 2133Mhz ram med ett R9 290 med blandade low/medium i 1080p. Hade säkert likaväl kunnat flaska en i9 9900K i 5Ghz också. Och hade jag haft ett RTX 2080 ti så hade jag ändå inte lirat med högre inställningar än jag gör idag.
Den här typ av tester ger förstagångsköpare en missvisande bild av vad som behövs för att lira den här typen av titlar. Min gissning är att grafikkortstillverkarna mutar spelutvecklarna att implementera inställnimgar som enbart ger avtryck i prestandan utan någon väsentlig visuell skillnad. Allt för att lura folk att köpa nytt fast det inte behövs. I mitt fall hade sannolikt ett RX 570 varit overkill i en titel som denna.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Infernal Majesty:

Vänta. Varför? Varför ser jag inget GTX 10** kort? Varför? 😟

Bland annat så är 10-serien på väg ut just nu, och RTX-korten (och 1660 Ti) ersätter den serien. Eftersom fokus är uppgraderingsväg handlar det mer om aktuella modeller i butiker just nu, men ville även ta med äldre populära kort. Tyvärr är det inte riktigt hållbart att ha med alla kort hela tiden, då får vi aldrig ut något

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

kör 1080TI 100Hz 3440x1400 med en 6700K aldrig under 100fps men kör det mesta på low förutom AF och Texture på 6GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Kenneth:

Bland annat så är 10-serien på väg ut just nu, och RTX-korten (och 1660 Ti) ersätter den serien. Eftersom fokus är uppgraderingsväg handlar det mer om aktuella modeller i butiker just nu, men ville även ta med äldre populära kort. Tyvärr är det inte riktigt hållbart att ha med alla kort hela tiden, då får vi aldrig ut något

Det kanske hade varit på sin plats att i början av artikeln skriva hur man resonerade kring valet av grafikkort? (eller jag missade det?)

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Bael:

Det kanske hade varit på sin plats att i början av artikeln skriva hur man resonerade kring valet av grafikkort? (eller jag missade det?)

Det står under testsystemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Kenneth:

Det står under testsystemet

Naturligtvis gör det så, tydligt & klart!

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Ja GTX 970 vad kan man säga, åldras jävligt illa. varför detta kort sålde bättre än ett 390 vet vi. Folk stirrar sig blinda på då varande FPS även om dem drog lika då så nu nästan 4 år senare så springer 390 förbi 970 med rejäla skutt. Vramet o bandbredden i 970 var för klent då och är för klent nu.

det är synd att folk rekomenderar RTX 2060 eller GTX 1660TI över 1070 och vega 64. lika illa när folk rekomenderar allt över Vega 7 med sin 16gig HBM2 Vram i samma prisklass (även om jag alldrig skulle rekomendera ett kort över 5000kr.)

Reviewers måste kolla hårdare på specsen för kort när rekomendationer görs. När nvidia snålar på hårdvaru sidan så måste det vara lite mer kritik emot det. folk har redan glömt 970 fejkade Vram.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Kenneth:

Eftersom fokus är uppgraderingsväg handlar det mer om aktuella modeller i butiker just nu, men ville även ta med äldre populära kort.

Väldigt uppskattat att det finns med nåt "gammalt" grafikkort också, det är många som fortfarande spelar med GTX 9xx-serien t.ex, köpta innan priserna spårade ur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

@_Merc_: 970 har knappast åldrats illa för att de presterar sämre i ett spel, det slår 390 i metro exodus till exempel. Som före detta ägare av ett 390 så har jag inga direkt goda minnen varmt å lät för mycket.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Corsair 115i Pro || GPU: MSI 1080 TI Gaming X med Kraken G12 Corsair H55
MoBo: Gigabyte Aorus Elite || Ram 16GB Corsair LPX 3000mhz
Chassi: Corsair Carbide 400C
Skärm: AGON AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av dblade:

Nu när adaptive sync fungerar på väldigt många skärmar så tycker jag ändå att man bör sänka fps-kraven. Märker knappt när frekvensen dippar under 60fps längre.

Det är nog väldigt individuellt, vill helst inte ha under 100 själv, musen känns ju som sirap

Men det hade varit så mycket billigare att klara sig på 60fps, man blir bra avundsjuk :/

Skickades från m.sweclockers.com

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av _Merc_:

Ja GTX 970 vad kan man säga, åldras jävligt illa. varför detta kort sålde bättre än ett 390 vet vi. Folk stirrar sig blinda på då varande FPS även om dem drog lika då så nu nästan 4 år senare så springer 390 förbi 970 med rejäla skutt. Vramet o bandbredden i 970 var för klent då och är för klent nu.

det är synd att folk rekomenderar RTX 2060 eller GTX 1660TI över 1070 och vega 64. lika illa när folk rekomenderar allt över Vega 7 med sin 16gig HBM2 Vram i samma prisklass (även om jag alldrig skulle rekomendera ett kort över 5000kr.)

Reviewers måste kolla hårdare på specsen för kort när rekomendationer görs. När nvidia snålar på hårdvaru sidan så måste det vara lite mer kritik emot det. folk har redan glömt 970 fejkade Vram.

Se till att spelet inte drar mer än 3.5GB vram så är GTX 970 hur bra som helst. Överklockar bättre än R9 korten också. Hade ett GTX 970 som la av och skaffade då R9 290 på grund av priset. GTX 970 var tystare svalare och betydligt strömsnålare och klockade även bättre. Men i runda slängar är de i samma bollpark. Har du en liten hum om vilka inställningar att tweaka så klarar man sig på båda dessa med råge fram till release av nästa konsolgeneration om man kan hålla sig till 1080p.

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Jättekul att testet innefattar GTX 970! Jag har undrat varför det kortet inte är med i jämförelser med nya kort då det fortfarande är ett av de vanligaste korten som finns. Det är vanligare än GTX 1080, exempelvis. Detsamma gäller GTX 960, det skulle vara kul att se några av de populära äldre korten finnas med i jämförelser med nya kort.

Kan även bekräfta att det mår dåligt i Apex i 1440p. Men, men...

i7-5775C @4GHz | GTX 970 G1 Gaming | 2x8GB DDR3-2133 C9 | Z97-AR
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
Dell P2416D | G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Närmare än du tro.
Registrerad
Aug 2009

jag kör 1080ti och 240hz 1920x1080 textures/models max, aa på slaget allt annat på low, 100 fov, ligger på mellan 160-210 fps beror på vart man är

Intel i5 8600k | Corsair H100i V2 | 16 GB DDR4 Corsair VENGEANCE LPX 3000MHz | Asus Z370 | Asus Strix GTX 1080ti | Xfx pro 650 watt | Corsair Air 540 | Alienware AW2518HF 240hz | Corsair VOID wireless | HTC VIVE <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Inte för att vara gnällig, men:
Vore trevligt om 4K inkluderas samt 2080 / 2080 TI

Med en Ryzen 1800X och ett 2080 så ligger jag på ~80 FPS på 4K med max settings.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av dblade:

Märker direkt om FPSen går ned till 80 ifrån 100 även om G-sync är igång.
Responsen ändras direkt också.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Funkar 21:9 bra i detta spel?

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av dblade:

Adaptiv synkteknologi är lite som att polera en bajskorv där bajskorven är låg/inkensekvent bildfrekvens. Jag skulle inte rekommendera någon att använda det i en tävlingstitel. Det du ser på skärmen är inte det som är representativt i spelet med adaptiv synkteknologi påslaget. Har du inkonsekvent bildfrekvens och denna "rättas till" mellan grafikkort och skärm ökar risken för att du missar viktiga flickshots osv. Kan bekräfta att detta inte är placebo. Det har hänt ett antal gånger att jag råkat dra igång typ instagib i quake och missat massor av skott som borde ha suttit, för att sedan upptäcka att freesync varit igång. Har då stängt av det och fått betydligt högre träffprocent.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Igelkott:

Funkar 21:9 bra i detta spel?

Japp

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Monarchy:

Mitt mål är då 144fps nät det handlar om denna typ av spel.

Varför just 144 och inte högre? Känns i underkant.

i5-7600K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | MSI NVIDIA GeForce GTX 1070 OC | Team Group Dark Pro 12GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | EVGA 500 B1 80+ BRONZE 500W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bengtsfors
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Aeqvist:

Det är nog väldigt individuellt, vill helst inte ha under 100 själv, musen känns ju som sirap

Men det hade varit så mycket billigare att klara sig på 60fps, man blir bra avundsjuk :/

Hah! Det är inte alltid billigt med 60 fps heller när man har en 4k skärm och gillar detaljer kan jag nämna då.

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754 Snurrar som en dröm efter Ca 10 års användning!!! :)

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

@Chris_Kadaver: tror du har missförstått adaptiv sync. I teorin så ser du närmare vad som representeras i spelet på skärmen med synk påslaget för en hel korrekt bild eftersom skärmen väntar på grafikkortet istället för att den tuffar på i sin takt utan hänsyn till källan och därmed komma i otakt.

I praktiken däremot så spelar det roll mellan gsync, freesync, vilket grafikkort och dess drivrutiner samt spelen.
I vissa fall fungerar gsync bättre låst på 120 än på 140-300 fps i vissa spel (förr iaf) Hur just Apex fungerar vet jag inte då jag har inte sett tester på det.
Finns fall där sync fungerar riktigt bra, bättre på än avslaget men samtidigt i samma spel med andra inställningar mycket sämre.

Sen har gsync och freesync mognat så vet inte exakt hur det set ut idag. Hade varit intressant om sweclockers skulle testa sync med höghastighetskamera och lite leds som indikator för att beräkna intervallet mellan knapptryck och "effekt" på skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Chris_Kadaver:

Adaptiv synkteknologi är lite som att polera en bajskorv där bajskorven är låg/inkensekvent bildfrekvens. Jag skulle inte rekommendera någon att använda det i en tävlingstitel. Det du ser på skärmen är inte det som är representativt i spelet med adaptiv synkteknologi påslaget. Har du inkonsekvent bildfrekvens och denna "rättas till" mellan grafikkort och skärm ökar risken för att du missar viktiga flickshots osv. Kan bekräfta att detta inte är placebo. Det har hänt ett antal gånger att jag råkat dra igång typ instagib i quake och missat massor av skott som borde ha suttit, för att sedan upptäcka att freesync varit igång. Har då stängt av det och fått betydligt högre träffprocent.

Nej! Nu kanske man inte skulle rekommendera någon att tävla i 4K@60Hz men men.. Det viktiga när man kör adaptive sync är att stänga av Vsync och istället sätta Vertical Sync till Fast i NvidiaControlPanel.Manage3DSettings!

Eftersom jag kör med så låg framrate som 60Hz så märker man direkt om det blir fördröjning eller frame skipping.