Philips släpper 32-tumsskärm med 4K-upplösning och Ambiglow

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Philips släpper 32-tumsskärm med 4K-upplösning och Ambiglow

Tillverkaren Philips fortsätter satsa på anpassningsbar bakgrundsbelysning för datorskärmar med tekniken Ambiglow. Nu lanserar de ytterligare en ny modell som bestyckas med just det.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Mycket intressant, låter perfekt att ha som kombinerad ps4/pc-skärm med HDR och 4k. Så slipper jag mina dumma LED-strips bakom skärmen som bara lyser vitt också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Brukar med jämna mellanrum kolla vad hemmasnickrat ambiglow skulle kosta, sist jag tittade var det fortfarande för dyrt (för mig).

Skulle inte klaga om fler tillverkare skulle ha liknande lösningar som standard. Annars vettefan varför jag skulle köpa en ny skärm så länge den jag har fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

Köpte tre Hue Play för snart en månad sedan. Visst ser det häftigt ut när man använder det som Ambiglow men vete sören om det är värt pengarna. Lyser i och för sig upp ganska bra också när man har statiskt ljus men ska man bara ha det till det så finns det billigare alternativ så klart.
Men är det inbyggt så varför inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009

@Hazelberg: Tänkte precis säga detsamma! Vet du förresten om PS4 fungerar med Freesync?

Chassi: Fractal Define R4 Moderkort: ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0GHz GPU: MSI GTX 970 TwinFroZr SSD: KINGSTON V300 120GB HDD: 3X Western Digital Green 2TB RAM:Corsair Vengeance LPX Red DDR4 PC21300/2666MHz CL16 (CMK16GX4M2A2666C16R) Nätaggregat: XFX 750W 80+ Brons Modulär Tangentbord: Qpad MK85 Mus: Qpad OM75 PRO Skärm: ASUS VG248 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@N0tepad: Tyvärr finns det inget stöd för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2003

Rgb led + billig arduino = egen ambilight/glow 😉

Skickades från m.sweclockers.com

i7 7700K @ 5GHZ <> Asus STRIX Z270E <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 1070 <> Intel 335 RAID0 <> Acer X34A <> LG27EA73 <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <> Phanteks primo <> EVGA T2 850W <> Ekwb & alphacool custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Sett för mycket pwm-flimrande ambiglow för att våga köpa en sån produkt.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Vad är då skillnaden på ambiglow och TV-versionen, ambilight?

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@Newbranch: Läste precis i artikeln om den andra skärmen som nämns i denna artikeln att Ambiglow endast ska lysa från undersidan av skärmen. Låter otroligt kasst!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Newbranch:

Vad är då skillnaden på ambiglow och TV-versionen, ambilight?

Tv-versionen är fantastisk, datorskärmsversionen är fucking vidrig och värdelös. TV-versionen sitter som en ram runt TV:n och projicerar bakåt på väggen, datorskärmversionen sitter enbart på undersidan av skärmen och projicerar rakt ner.

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2007

@Masyve: Hade en av deras Gioco-modeller för några år sedan. Till och med den hade belysning på varje sida.
Detta var lite av ett skämt att det bara ska lysa från undersidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

32" och 138 PPI ... Är nog en bra avvägning. Det kan kanske t.om vara bekvämt för desktop utan skalning, eller vissa spel pixeldubblat eller bara utan AA.

Jag har Ambilight avstängt på min TV. Jag tycker det distraherar för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Vad skulle denna skärm kunna kosta då? Någon som vågar gissa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

HDR på en LCD utan local dimming känns lite som sportstolar i en V70...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av improwise:

HDR på en LCD utan local dimming känns lite som sportstolar i en V70...

Momentum-serien har local dimming. Dock bara edge-lit och inte full-array, men i och med att det är en VA-panel så gör det inte lika mycket eftersom att VA-paneler har mycket bättre svärta än IPS.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Gender Bender:

Momentum-serien har local dimming. Dock bara edge-lit och inte full-array, men i och med att det är en VA-panel så gör det inte lika mycket eftersom att VA-paneler har mycket bättre svärta än IPS.

Missförstår jag dig eller säger du samma sak som mig?

Lusigt nog har jag sneglat lite på 436M6VBPAB (som jag antar du syftar på) men avskräckts av att det klagas så mycket på BLB. En recension

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Undra vad den kommer att kosta i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Findecanor:

32" och 138 PPI ... Är nog en bra avvägning. Det kan kanske t.om vara bekvämt för desktop utan skalning, eller vissa spel pixeldubblat eller bara utan AA.

Jag har Ambilight avstängt på min TV. Jag tycker det distraherar för mycket.

Skulle säga att det är ganska perfekt upplösning för 4k.
Jag har en 32" 4K och det är väl avvägt, det ser varken för stort eller för litet ut. Oskalat då alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

WS: AMD Ryzen 7 1700 | 16 GB DDR4 | Geforce GTX 1060 OC 6GB | 480 + 256 + 240 + 240 GB SSD | Win10 x64 Professional + Antergos Linux (Arch-derivat)
Bärbar: Macbook Pro Retina 13" | Intel Core I5 2,4Ghz | 16GB RAM | 256GB Flash
Server: 3x HP Proliant microserver Gen8 | 16 GB DDR3 ECC ram | Sammanlagt 26TB HDD | Esxi