Permalänk
Medlem

Nya fläktar

Tjena,
Har tänkt byta ut mina två chassifläktar (Fractal Deisgn GP12) och mina två fläktar på min AIO (Corsair H100i PRO) då jag stör mig en aning under load. Vilka ska jag satsa på? Det handlar då om fyra stycken 120mm fläktar och om jag kollar på tex Noctua och Be Quiet så har dom ju en hel drös med 120mm fläktar så jag undrar exakt vilka jag ska välja för bästa kylning och tystast operation!

Mvh

Jonas

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd

@joppe:

Finns garanterat billigare som är likvärdiga, men dessa använder jag för närvarande:
https://noctua.at/en/products/fan

Edit:
https://noctua.at/en/products/fan/buying-guide

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Se här vilka fläktar du bör välja. I ditt fall ska du montera fläktarna på radiator. Då är NF F12 bästa eller NF P12 som är dock lite tystare.

Permalänk
Medlem

Visst är Noctua fläktarna bra på mångas sätt men de är knappast de med lägst ljudnivå och riktigt dyra. Finns en del där ute fläktar som låter mindre. För 100kr mindre får du tex en Fractal Design fläkt som presterar riktigt bra för som sagt 30% lägre pris.

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderas "alltid" Noctua-fläktar framför BeQuiet?
Är inte BeQuiet minst lika bra om inte bättre?
Om ljudnivån är det man prioriterar.

Permalänk
Avstängd

Yate loon brukar många rekommendera, förekommer i litet olika OEM brands.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Fruttyh:

Har själv 3x Be quiet fläktar i min ITX burk, Två 120mm inluft och en 140mm utluft (alla går på samma pins och följer CPU temp). Knäpptyst och flyttar helt okej med luft, kostar betydligt mindre än Noctua med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@joppe: Har personligen provat ett par olika fläktar (noctua, be quiet och Corsair), och de jag är mest nöjd med är faktiskt corsairs ML120.
Givet är de inte de tystaste vid 100%, men dels behöver man aldrig köra dem så snabbt då deras prestanda(specc) är brutal.
De är dock inte lika tysta som Noctua eller be Quiet även vid lägre RPM, men deras ljudprofil är imo mycket mer behaglig då de i princip helt saknar lager-ljud.

Noctua så är det NF-A12x25 som gäller idag

be Quiet är jag inte like säker på, men de jag har provat är SilentWings 3 Highspeed (kör ca 1700RPM)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Se här vilka fläktar du bör välja. I ditt fall ska du montera fläktarna på radiator. Då är NF F12 bästa eller NF P12 som är dock lite tystare.

Du kanske bör läsa det du länkar innan du drar några slutsatser

"Please see this page for a detailed performance comparison of NF-A12x25, NF-F12 and NF-S12A as well as further explanations why the NF-A12x25 provides best results in real-world applications, despite being neither a pressure- nor an airflow-optimised model."

Skrivet av Fruttyh:

Varför rekommenderas "alltid" Noctua-fläktar framför BeQuiet?
Är inte BeQuiet minst lika bra om inte bättre?
Om ljudnivån är det man prioriterar.

Vilken BeQuiet fläkt är det du syftar på? Jämför man Noctua a12x25 med Be Quiet Silent Wings 3 så får man likvärdig eller bättre kylning till lägre ljudnivå, oavsett RPM-tal. Här är ett exempel på 1000RPM:

Permalänk
Medlem

@Chimo

Har rätt dålig koll överlag måste jag erkänna, när det gäller fläktar.
Men jag läste den här reviewen för Silent Wings 3: Silent Wings 3 Review

Och rullar man ner lite så jämförs SW3 mot ganska många andra fläktar och om jag tolkar det rätt så är dom tystare än i alla fall vissa Noctua:

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Noctua har 6 år garanti.

Permalänk
Medlem

@hakd Spännande!
Får hem 3 st Silent Wings 3 idag, ska bli spännande att se hur dom presterar.

Permalänk
Medlem

Fläktarna på din H100i PRO är ML120, enklast är att helt enkelt skapa en custom fläktprofil i iCUE så slipper du köpa nya. Kör mina på runt 600-700 rpm på min H150i PRO och de är riktigt tysta.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Inte är det dem tystaste men jag har alltid kört på trotjänarna Scythe 120mm Gentle Typhoon, never lets you down! Har två liggandes ifall du är intresserad

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite... (iom det verkar som ts fått svar högre upp).

Någon som har tips på fläktar som är tysta, funkar till radiator och är max 15mm tjocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Kapar tråden lite... (iom det verkar som ts fått svar högre upp).

Någon som har tips på fläktar som är tysta, funkar till radiator och är max 15mm tjocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Noctua NF-A12x15 PWM, har en sådan till min NH-L12 och den är super tyst!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4366584

Bör funka helt OK till en radiator också

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Noctua NF-A12x15 PWM, har en sådan till min NH-L12 och den är super tyst!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4366584

Bör funka helt OK till en radiator också

Perfekt! Synd på färgen bara.. den är fan hemsk haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Perfekt! Synd på färgen bara.. den är fan hemsk haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Oi! Finns inga finare chassifläktfärger! Kontrasten är läcker, och färgen unik! Den fin-fina bruna färgen visar att du är en som bryr dig om ljudnivå och effektiva fläktar

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Olsson80 Koll upp dessa: https://www.inet.se/produkt/5320049/be-quiet-silentwings-3-12...

Det är det statiska trycket som ska vara högre om man ska ha fläkten på en radiator om jag har förstått det rätt.
Den där variaten av SilentWings 3 har nästan det dubbla trycket mot den "vanliga" modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Oi! Finns inga finare chassifläktfärger! Kontrasten är läcker, och färgen unik! Den fin-fina bruna färgen visar att du är en som bryr dig om ljudnivå och effektiva fläktar

http://i.imgur.com/pyuxaCH.jpg

Inte när du skall bygga rgb bling värre än new york en lördagskväll.. måste knäcka ungarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@Olsson80 Koll upp dessa: https://www.inet.se/produkt/5320049/be-quiet-silentwings-3-12...

Det är det statiska trycket som ska vara högre om man ska ha fläkten på en radiator om jag har förstått det rätt.
Den där variaten av SilentWings 3 har nästan det dubbla trycket mot den "vanliga" modellen.

Jo, de har jag sett, men behövde en som är max 15mm tjock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olsson80:

Inte när du skall bygga rgb bling värre än new york en lördagskväll.. måste knäcka ungarna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör mina över en resistor (brukar följa med de bättre modellerna) för att få ned ljudnivån.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att köpa ett par Corsair ML120 då min AIO har två sådana, min dumma fråga är då att när jag läser innantill om Corsairfläktarna så är dom 4-pin men dom två casefans jag har nu (utblås bak+uppe) är 3-pin, måste jag då köpa en adapter om jag köper Corsairfläktarna som är 4-pin?

Och vad behöver jag köpa för att kunna styra mina två chassifläktar? (typ en fläktkontroller) eftersom mina AIO-fläktar styrs ju genom iCUE och mina två chassifläktar har jag nu reglerat i bios

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppe:

Har bestämt mig för att köpa ett par Corsair ML120 då min AIO har två sådana, min dumma fråga är då att när jag läser innantill om Corsairfläktarna så är dom 4-pin men dom två casefans jag har nu (utblås bak+uppe) är 3-pin, måste jag då köpa en adapter om jag köper Corsairfläktarna som är 4-pin?

Och vad behöver jag köpa för att kunna styra mina två chassifläktar? (typ en fläktkontroller) eftersom mina AIO-fläktar styrs ju genom iCUE och mina två chassifläktar har jag nu reglerat i bios

Nej, 4-pin går att sätta i 3-pins kontakter .

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, 4-pin går att sätta i 3-pins kontakter .

Gött, vad skall jag införskaffa för att kunna styra fläktarna utan att behöva ändra i bios?

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

@joppe, just ML är lite speciella dock, Corsair rekommenderar inte att man kör styrning genom 3-pin då den magnetiska levitationen är beroende av drivspänningen, och de vill att man kör pwm på dem (vet inte hur noga det är)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@joppe, just ML är lite speciella dock, Corsair rekommenderar inte att man kör styrning genom 3-pin då den magnetiska levitationen är beroende av drivspänningen, och de vill att man kör pwm på dem (vet inte hur noga det är)

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skall jag då lösa det? Går det att köpa splitters och sätta ihop det med min AIO då CPU_Fan är pwm right?

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joppe:

Hur skall jag då lösa det? Går det att köpa splitters och sätta ihop det med min AIO då CPU_Fan är pwm right?

Går att köpa en splitter, vad har du för moderkort? Tänker på hur mycket ström det kan ge per kontakt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...