Lägga upp Nas via externt nätverk som en intern nätverksdisk i nätverket hemma.

Permalänk
Medlem

Lägga upp Nas via externt nätverk som en intern nätverksdisk i nätverket hemma.

Hej jag satt och funderade om man sätter sin Nas i ett eget system på företaget och sedan lägga till den som en nätverksenhet i nätverket hemma.

Som ett ex med linjekarta
NAS (företag) - Internet - Router (hemma) - TV

Den måste ligga med dnla kompabilitet för att kunna nyttja smartfunktionerna på vår LG tv.

Tänker om det finns en router som kan mappa externa enheter via nätet in i det interna nätverket.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det skulle säkert kunna fungera rent teoretiskt, Men det skulle antagligen inte kunna funka bra pga NAT / Routarar / Brandväggar som ligger i vägen som gör det hela mer komplext.

Det mer brukliga tillvägagångssättet i en sådan här situation som används av privat/ företags sammanhang är att man sätter upp VPN anslutning mellan sina olika siter då det är vanligt att man har remote servrar.

Nu är jag inte kunnig inom dnla, så jag kan inte tala för hur det beter sig på en VPN. Men det bör inte vara en betydande faktor då detta är ganska grundläggande.

Så linjekartan skulle snarare se ut så här i ditt fall då.
NAS (företag) -> VPN client(på nasen vore smidigt) -> INTERNET -> Router -> VPN Server -> TV

Iallafall min Router har så man kan sätta upp en VPN server på routern så slipper man den biten på en separat tjänst.

Med VPN så kommer Nasen att bete sig så som om den vore hemma hos dig tekniskt sätt, men fysiskt befinna sig på en annan plats. Detta ska då göra så att dlna fungerar så som det skulle fungera om den satt fysiskt på ditt lan.

Permalänk
Medlem

Vad händer när företaget hittar en suspekt låda som dom inte känner till?