48 tums OLED skärmar troligen på gång från LG!

Permalänk
Medlem

48 tums OLED skärmar troligen på gång från LG!

Nu verkar OLED-panelerna vara på väg åt rätt håll i storlek: det är tydligen på gång 48 tums OLED 4K paneler från LG!
https://www.youtube.com/watch?v=F7w3iQKq8jE
(kolla ca 1:32 in i videon för bevis från LG:s egna slides)

Ett steg i rätt riktning om man letar efter något som faktiskt går att klämma in på skrivbordet!
(även om 48 tum fortfarande är en gnutta för stort för att kunna vara riktigt vettigt ergonomiskt IMHO)

... det här lär inte vara något för i år, men man får hålla ögonen öppna framöver!
En sån vore inte fel med HDMI 2.1 med VRR och 120hz...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Som man väntat men jag vill bara ersätta vår Panasonic 42" plasma TV mer än något, blir nog köp dag ett då Plasma TV:n med ca 10 år på nacken har fått lite inbränning. Får tyvärr inte plats med 55" heller utan att möblera om vardagsrummet med ny soffa/bokhylla som blir för kostsamt för min smak bara ersätta en TV. Så är det när man bor i gamla hus med trånga rum.

Men det lär väl dröja tills först nästa år förrän de går att köpas så får försöka hålla ut, behöver sånpass bred betraktningsvinkel att typ QLED VA panel är inte riktigt attraktivt heller och IPS som ersättare till Plasma låter inte heller som någon vidare lösning. <50" OLED ser jag som naturligare ersättaren, 48" vore perfekt till vårt vardagsrum, spelar ingen roll vad det kostar sparar ändå in en massa om jag inte behöver skaffa ny skaplig soffa och bokhylla dessutom.

Antar CES 2020 lanseras de (troligtvis först av LG) och till marknaden kommer de väl kanske februari-mars nångång skulle jag gissa.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

behöver sånpass bred betraktningsvinkel att typ QLED VA panel är inte riktigt attraktivt heller

Lite sidospår, men tydligen har Samsung även på gång något som gör att de kan få påtagligt bättre vinklar från sina TV-apparater:
https://www.youtube.com/watch?v=rG_ZBoprUis
Men jag vet inte vilka modeller som kommer få den här "Ultra Viewing Angle" featuren framöver. Kanske värt att kolla upp också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite sidospår, men tydligen har Samsung även på gång något som gör att de kan få påtagligt bättre vinklar från sina TV-apparater:
https://www.youtube.com/watch?v=rG_ZBoprUis
Men jag vet inte vilka modeller som kommer få den här "Ultra Viewing Angle" featuren framöver. Kanske värt att kolla upp också?

Detdär var nytt för mig som jag har missat, tack, ska hålla koll på det också som möjlig alternativ.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite sidospår, men tydligen har Samsung även på gång något som gör att de kan få påtagligt bättre vinklar från sina TV-apparater:
https://www.youtube.com/watch?v=rG_ZBoprUis
Men jag vet inte vilka modeller som kommer få den här "Ultra Viewing Angle" featuren framöver. Kanske värt att kolla upp också?

Ja, dom måste väl hålla liv i traditionen att varje år lova att deras TV apparater ska få bättre betrakningsvinklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu verkar OLED-panelerna vara på väg åt rätt håll i storlek: det är tydligen på gång 48 tums OLED 4K paneler från LG!
https://www.youtube.com/watch?v=F7w3iQKq8jE
(kolla ca 1:32 in i videon för bevis från LG:s egna slides)

Ett steg i rätt riktning om man letar efter något som faktiskt går att klämma in på skrivbordet!
(även om 48 tum fortfarande är en gnutta för stort för att kunna vara riktigt vettigt ergonomiskt IMHO)

... det här lär inte vara något för i år, men man får hålla ögonen öppna framöver!
En sån vore inte fel med HDMI 2.1 med VRR och 120hz...

Perfekt! Har ju kört med en 55" OLED på skrivbordet rätt länge nu och storleken är inte optimal för skrivbord. Hade upplösningen varit högre än 4K hade det varit lite annorlunda men nu behöver man ju eg inte mkt mer än 35-40" för 4K. En OLED monitor på typ 43" hade ju varit det optimala.

Permalänk
Medlem

De borde göra dem i 21:9 format. Mycket lättare få benutrymmet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Nu händer det! Förväntat datum: Maj: 12-15

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled48cx6lb/...

Nu borttagen från Elgiganten men länken var:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153758/lg-48-cx-...

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem

Nice!
För den som har tålamod till black friday så lär 48 tummaren gå under 10.000kr.
(Kanske kanske till och med under 9000! - "It's under nine thousand!!")

...

Jag nämnde retail-priserna i dollar på de nya apparaterna i den här tråden:
#18365127
... men kan ju copypasta in infon här även för den nyfikne:

GX "Gallery" Series
OLED77GX
$5,999

OLED65GX
$3,499

OLED55GX
$2,499

BX Series
OLED65BX
$2,299

OLED55BX
$1,599

CX Series
$4,999

OLED65CX
$2,799

OLED55CX
$1,799

OLED48CXPUB
$1,499

WX "Wallpaper"
OLED65WX
$4,999

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1 USD ≈ 10,2 kronor. Samt 25% moms i sverige.

Jepp, fast ändå sätter Netonnet ut 48 tummaren för ca 17000kr snarare än de ca 19000kr den borde kostat om dollarpriset skulle gälla rakt av.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Den heliga graalen! Köpte en på netonnet, får hoppas man får den snart.
Har en pg27uq så blir spännande jämförelse.

Permalänk
Medlem

Hyffsat säker på att vi kommer se den under 9000 SEK runt Black Friday

Hoppas hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Den heliga graalen! Köpte en på netonnet, får hoppas man får den snart.
Har en pg27uq så blir spännande jämförelse.

Spännande, jag kunde inte vänta så jag plockade en GX istället men inte riktigt bestämt mig om jag ska byta mot en 48". Har för övrigt även en Acer X27 som ju typ är samma skärm som du har med annan logga. Det är inte helt lätt att avgöra då det är rätt olika typer av skärmar/paneler där båda har sina för- och nackdelar. Dessutom blir man rätt kräsen när man vant sig med PG27UQ och X27.

Permalänk

Frånsett att 48 tum är lite stort för skrivbordet, hur gör sig OLED som monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Frånsett att 48 tum är lite stort för skrivbordet, hur gör sig OLED som monitor?

Jag sitter med OLED som monitor och måste faktiskt säga att upplevelsen inte alls når upp till sin Hype över OLED. Grafik i allmänhet tror jag inte lyfter sig nämvärt med OLED över t.ex. en vanlig VA-panel som jag använder på jobbet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Absolut inget jag skulle vilja ha på skrivbordet som primärskärm, usch.

Permalänk
Medlem

Jag är inte religiös, så detta är så nära en spirituell upplevelse man kan komma.

Många verkar tveksamma till storleken, men det var folk vid 15" -> 17", 17"->20", 20->24", 24"->27", 27"->32" etc etc också.
Storleken på skärmen spelar ingen roll, sålänge den inte blir för hög eller man inte har plats i djupled. Det är bara att sätta den längre bak, så fyller den samma vinkel av synfältet som en mindre skärm närmare, med två bonusfördelar; helt rent skrivbord med mer plats, och ögonen slipper fokusera så nära.
Någonstans 40-55" är dock på riktigt det största man kan ha för spel vid ett medium/djupt skrivbord eller lite bakom. (sedan blir det för högt, om man inte sätter en större långt bakom bordet).
Jag köpte en 48" (kom idag) och en 55" (för några dagar sedan) för monitorbruk, bestämde mig för att behålla 55" och returnera 48".

HDMI 2.1 som krävs för 4k 120Hz finns inte än, men man kan med dagens grafikkort köra 4k 120Hz 4:2:0 (samma chroma subsampling som 4k bluray - syns inte i spel direkt, utom på viss text eller om man fokuserar på någon pixeltunn detalj. Inte optimalt , men går helt ok tills grafikkort med hdmi 2.1 släpps. Jag har testat med 60Hz 4:4:4 och 120Hz 4:2:0 ser helt enkelt mycket bättre ut än suddigt, icke-flytande 60Hz).
HDR fungerar inte i det temporära 120Hz 4k 4:2:0.

Fördelar:
0.2ms responstid, rörelseskärpa som påminner om CRT (de snabbaste AUO-IPS-panelerna som sitter i pg27uq, X27, och de flesta bra 1440p gaming monitors har ca 5ms)
6ms input lag, lägre än de flesta (alla?) tv någonsin haft, helt i nivå med snabba gamingskärmar.
G-sync certifierad VRR, subjektivt märker jag ingen skillnad mot g-sync "ultimate" pg27uq.
120Hz 4k HDR
Perfekt svärta

Nackdelar:
Oro för burnin, men många har redan kört äldre oleds i några år, generellt utan problem. LG har också en ganska aggresiv algoritm som flyttar runt skärmen tillräckligt mycket att fasta UI-element inte är på samma plats hela tiden. Har man OCD om vissa saker tidvis är ett par millimeter utanför skärmen kanske detta är drygt.
Själva flyttandet av pixlar har jag inte sett ske, den verkar göra det med väldigt små steg.
Man kan slå av detta beteende, om man vill.

Sitter man i ett ljust rum, så är PG27UQ/acerx27 eller motsv fald toppmodeller tv bättre på det mesta, utom responstid. Mycket ljusare HDR tex, som kan kriga ikapp dagsljus bättre, ingen oro för burn-in.
Har man dock ett någorlunda ljuskontrollerat rum, så tycker jag att lg cx oled är i en klass långt över absolut allt annat som finns för gaming.

Mitt uppsätt är lite temporärt, skall fixa något att ställa tv:n på så att den kommer lite lägre (stället är kanske 3-4cm över bordsytan innan panelen börjar) och lite längre bak, sen är det perfekt.
Jag vill gå i månadslång karantän nu

Permalänk

@JBE
Skulle man kunna få en bild i dagsljus också? (mest för att se avstånd från stol och så)
Och vad kör du för GPU?

Permalänk
Medlem

@Howlinskogge:

Försök att vårda ditt språk. Jag vill inte höra om något "dagsljus" i den heliga graalens närvaro!

Sitter på en vanlig kinnarps lätt bakåtlutad med fotpall. Skall som nämnt ovan flytta den lite mer bakåt, men inte mycket, kanske 20cm så att den står på en bänkprecis bakom, och några cm lägre.

2080ti fe med afterburner autocurve, 9900ks 5.1Ghz, vilket räcker för att driva de allra flesta spel i 117fps 4k tweakat-"high".

Detta är som sagt 55", en 48" är ganska mycket mindre. 65cm vs 83.5cm i höjd.
Just nu verkar jag sitta på ca 1.1m avstånd, men vill sitta lite längre bort, kanske 1.3m. 1.1 känns dock helt ok.

Permalänk
Medlem

Hur tror vi att en sådan här skärm lämpar sig för bildredigering? Hur korrekt kan man förvänta sig att den levererar direkt ur lådan, och efter kalibrering? Tänker främst på färgåtergivningen...

Vore intressant att höra Thomas @Laxpudding syn på detta

Permalänk
Medlem

@o3ryy0: Det finns ju recensioner. Är tekniskt i färgprecision extremt bra, men vill man ha en oled om man kanske skall sitta och jobba 8h per dag i ett ljust kontor tex? vet ej/vågar inte rekommendera.
Utan tvekan är den toppkvalitet för att göra lite semi-pro redigering hemma.

Kalibrerad i rtings recension:

" White Balance dE
0.16
Color dE
1.00
Gamma
2.20
Color Temperature
6512 K
White Balance Calibration
22 point
Color Calibration
Yes

After calibration, the color accuracy is nearly perfect. The white balance dE is nearly zero, so shades of gray are displayed almost perfectly. Any color inaccuracies aren't visible without the aid of a colorimeter. "
DCI P3 xy
97.32 %
DCI P3 uv
98.71 %

Sen har man ju perfekt kontrast/svärta på det. Moderna kalibreringsmätningar kompromissar med lcd/crt tex, då precisionen i svart inte mäts överhuvudtaget, enbart kontrast som en ratio mellan mörkaste och ljusate - men det spelar ingen roll om "svart" på tex en IPS istället producerar grå, bara den kan visa starkt vit i kontrast, så mäter man skillnaden och anger kontrast-ration mellan grå och vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Jag är inte religiös, så detta är så nära en spirituell upplevelse man kan komma.
https://i.imgur.com/IOpBuCu.jpg

Många verkar tveksamma till storleken, men det var folk vid 15" -> 17", 17"->20", 20->24", 24"->27", 27"->32" etc etc också.
Storleken på skärmen spelar ingen roll, sålänge den inte blir för hög eller man inte har plats i djupled. Det är bara att sätta den längre bak, så fyller den samma vinkel av synfältet som en mindre skärm närmare, med två bonusfördelar; helt rent skrivbord med mer plats, och ögonen slipper fokusera så nära.
Någonstans 40-55" är dock på riktigt det största man kan ha för spel vid ett medium/djupt skrivbord eller lite bakom. (sedan blir det för högt, om man inte sätter en större långt bakom bordet).
Jag köpte en 48" (kom idag) och en 55" (för några dagar sedan) för monitorbruk, bestämde mig för att behålla 55" och returnera 48".

HDMI 2.1 som krävs för 4k 120Hz finns inte än, men man kan med dagens grafikkort köra 4k 120Hz 4:2:0 (samma chroma subsampling som 4k bluray - syns inte i spel direkt, utom på viss text eller om man fokuserar på någon pixeltunn detalj. Inte optimalt , men går helt ok tills grafikkort med hdmi 2.1 släpps. Jag har testat med 60Hz 4:4:4 och 120Hz 4:2:0 ser helt enkelt mycket bättre ut än suddigt, icke-flytande 60Hz).
HDR fungerar inte i det temporära 120Hz 4k 4:2:0.

Fördelar:
0.2ms responstid, rörelseskärpa som påminner om CRT (de snabbaste AUO-IPS-panelerna som sitter i pg27uq, X27, och de flesta bra 1440p gaming monitors har ca 5ms)
6ms input lag, lägre än de flesta (alla?) tv någonsin haft, helt i nivå med snabba gamingskärmar.
G-sync certifierad VRR, subjektivt märker jag ingen skillnad mot g-sync "ultimate" pg27uq.
120Hz 4k HDR
Perfekt svärta

Nackdelar:
Oro för burnin, men många har redan kört äldre oleds i några år, generellt utan problem. LG har också en ganska aggresiv algoritm som flyttar runt skärmen tillräckligt mycket att fasta UI-element inte är på samma plats hela tiden. Har man OCD om vissa saker tidvis är lite utanför skärmen kanske detta är drygt.
Det är inte lite den flyttar heller, utan kanske 1cm i kanterna förskjuts runt, men om det är priset för den i övrigt överlägset bästa responstiden, bildkvalitet och svärta man kan få, så nåja. Själva flyttandet av pixlar har jag inte sett ske, den verkar göra det med väldigt små steg.
Man kan slå av detta beteende, om man vill.

Sitter man i ett ljust rum, så är PG27UQ/acerx27 eller motsv fald toppmodeller tv bättre på det mesta, utom responstid. Mycket ljusare HDR tex, som kan kriga ikapp dagsljus bättre, ingen oro för burn-in.
Har man dock ett någorlunda ljuskontrollerat rum, så tycker jag att lg cx oled är i en klass långt över absolut allt annat som finns för gaming.

Mitt uppsätt är lite temporärt, skall fixa något att ställa tv:n på så att den kommer lite lägre (stället är kanske 3-4cm över bordsytan innan panelen börjar) och lite längre bak, sen är det perfekt.
Jag vill gå i månadslång karantän nu

Just Destiny 2 har jag läst är ofta boven när folk rapporterar om burn-in på sina oled skärmar. Appropå rtings, de nämnde i sitt test av cx skärmen att den har låg responstid men ger ändå suddig bild vid snabba rörelser (rtings ikonen på bilden), jag förstår inte riktigt hur det kan gå ihop men du märker alltså inte nån suddighet när du rör runt kameran i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Just Destiny 2 har jag läst är ofta boven när folk rapporterar om burn-in på sina oled skärmar. Appropå rtings, de nämnde i sitt test av cx skärmen att den har låg responstid men ger ändå suddig bild vid snabba rörelser (rtings ikonen på bilden), jag förstår inte riktigt hur det kan gå ihop men du märker alltså inte nån suddighet när du rör runt kameran i spel?

Den har väldigt bra rörelseskärpa, definitivt bättre än någon LCD, men kanske pyttelite sämre än CRT (då crt är pulserande och denna är persistent). man kan slå på BFI, då bör den rimligen bli exakt som CRT men då får man inte ha g-sync - så g-sync med 0.2ms responstid känns som bästa kombinationen (som ju inget annat kan matcha).

En period körde jag en plasma som monitor, faktiskt är det ganska likt det i rörelseskärpa.

Permalänk
Bildexpert 📺

@o3ryy0: Färgmässigt är det inga problem ifall man kalibrerar LG:s OLED. Däremot är det inte monitorer avsedda för bildredigering och produktion av innehåll på det sättet eftersom en OLED är alldeles för godtycklig i hur den justerar sig baserat på ljusinnehållet i bilden.

Nu kan man tona ned ABL-funktionen på LG:s OLED från 2019 och framåt till priset att den blir ganska ljussvag. Kan fungera för mer hobbyredigering och liknande, samt förstås reproduktion där du njuter av filmen. Men konsument-TV är inget man bör svära sina pengar på ifall du tänker yrkesmässig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Sitter man i ett ljust rum, så är PG27UQ/acerx27 eller motsv fald toppmodeller tv bättre på det mesta, utom responstid. Mycket ljusare HDR tex, som kan kriga ikapp dagsljus bättre, ingen oro för burn-in.
Har man dock ett någorlunda ljuskontrollerat rum, så tycker jag att lg cx oled är i en klass långt över absolut allt annat som finns för gaming.

Det är inte i linje med mina erfarenheter, även om jag hade trott det initialt. Har själv jämfört en Acer X27, en Samsugn Q95T 55" och en LG OLED GX 55" och hade väntat mig att de två LCD:erna lätt skulle vinna kampen om ljusstyrka, men så blev det inte i praktiken. Varken i ett kolsvart rum eller i ett ljust rum med stora fönster i söder. Iaf inte enligt mina ögon och då är jag ändå killen som gärna drar maxar ljusstyrkan på alla skärmar och dessutom gärna puttar på några extra duttar på "Color" för att få WOW-effekten

Jag tror att det förmodligen beror mycket på den bättre svärta och därmed kontrasten att det blir som det blir men vet att även andra kommit fram till samma slutsats.

Skrivet av JBE:

Oro för burnin, men många har redan kört äldre oleds i några år, generellt utan problem. LG har också en ganska aggresiv algoritm som flyttar runt skärmen tillräckligt mycket att fasta UI-element inte är på samma plats hela tiden. Har man OCD om vissa saker tidvis är lite utanför skärmen kanske detta är drygt.
Det är inte lite den flyttar heller, utan kanske 1cm i kanterna förskjuts runt, men om det är priset för den i övrigt överlägset bästa responstiden, bildkvalitet och svärta man kan få, så nåja. Själva flyttandet av pixlar har jag inte sett ske, den verkar göra det med väldigt små steg.
Man kan slå av detta beteende, om man vill.

Nån cm har jag aldrig sett att det är tal om för burn in skyddet, kanske det är så att du har "Just scan" inställt i fel läge? Hur det sen blir med burn in på längre sikt vet väl eg ingen så det får vi väl se, jag har iaf kört med min 55" GX nu i snart två månader som PC monitor typ 8-10 timmar per dag och ser inga spår av det även om jag medvetet ställt in mig på att risken finns. Har eg inte gjort några andra skydd mot burn in än att gömma taskbaren och se till så skärmsläckaren går på efter typ två minuter, samt ställt om till ett mörkare tema (främst för att slippa ABL). Iom att skärmen används till arbete primärt så har den betalat av sig även om den skulle behöva kasseras efter nåt år, även om jag tvivlar på att så kommer vara fallet.

Kan tillägga att jag i detta fall endast är ute efter en datormonitor för 85% arbete och 15% spel (förmodligen mindre än så i praktiken) samt att jag tidigare körde en 55" C7 (i kombination med X27an) så jag visste vad jag gav mig in på hyfsat väl För den som är intresserad så kör jag ca 80 cm avstånd från ögonen till skärmen samt att jag väldigt sällan kör något annat än spel i fullskärmsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Just Destiny 2 har jag läst är ofta boven när folk rapporterar om burn-in på sina oled skärmar. Appropå rtings, de nämnde i sitt test av cx skärmen att den har låg responstid men ger ändå suddig bild vid snabba rörelser (rtings ikonen på bilden), jag förstår inte riktigt hur det kan gå ihop men du märker alltså inte nån suddighet när du rör runt kameran i spel?

Problemet är väl snarare normalt sett det omvända, att panelen är så snabb jämfört med LCD att det faktiskt hinner bli rätt stora skillnader mellan varje bildruta vid låg/lägre uppdateringsfrekvens. En långsammare panel å så att säga ständigt i rörelse jämfört med en snabb som hinner bli klar innan det är dags för en ny bildruta. SÅ det är lite som att ta en något i typ SD kvalite och visa det på en 75" TV, det kommer se dåligt ut men det är inte den större TVns fel utan snarare att den gör problemet mer tydligt.

Det här kan säkert @laxpudding förklarar mycket bättre (och vid behov även rätta mig om jag helt enkelt har fel ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nån cm har jag aldrig sett att det är tal om för burn in skyddet, kanske det är så att du har "Just scan" inställt i fel läge? Hur det sen blir med burn in på längre sikt vet väl eg ingen så det får vi väl se, jag har iaf kört med min 55" GX nu i snart två månader som PC monitor typ 8-10 timmar per dag och ser inga spår av det även om jag medvetet ställt in mig på att risken finns.

Kan tillägga att jag i detta fall endast är ute efter en datormonitor för 85% arbete och 15% spel (förmodligen mindre än så i praktiken) samt att jag tidigare körde en 55" C7 (i kombination med X27an) så jag visste vad jag gav mig in på hyfsat väl För den som är intresserad så kör jag ca 80 cm avstånd från ögonen till skärmen samt att jag väldigt sällan kör något annat än spel i fullskärmsläge.

Japp, så var det, trodde jag hade gått igenom alla settings noggrant och metodiskt, men "just scan" var gömt under "aspect ratio - 16:9" som såg rätt ut och jag lämnade
Så "en cm" revideras till "några millimeter". Där försvann egentligen det enda irritationsmomentet jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Många verkar tveksamma till storleken, men det var folk vid 15" -> 17", 17"->20", 20->24", 24"->27", 27"->32" etc etc också.
Storleken på skärmen spelar ingen roll, sålänge den inte blir för hög eller man inte har plats i djupled. Det är bara att sätta den längre bak, så fyller den samma vinkel av synfältet som en mindre skärm närmare, med två bonusfördelar; helt rent skrivbord med mer plats, och ögonen slipper fokusera så nära.
Någonstans 40-55" är dock på riktigt det största man kan ha för spel vid ett medium/djupt skrivbord eller lite bakom. (sedan blir det för högt, om man inte sätter en större långt bakom bordet).
Jag köpte en 48" (kom idag) och en 55" (för några dagar sedan) för monitorbruk, bestämde mig för att behålla 55" och returnera 48".

Detta känns värt att kommentera separat då jag helt håller med om detta. Att många helt verkar bortse ifrån tittavståndet och hur man kan använda det till att anpassa förutsättningarna. T.ex. körde jag innan jag tog steget igen till 55" min 27" 4K skärm utan skalning i något halvår. Även om jag verkar ha förvånansvärt bra syn för min stigande ålder så löste jag det genom att dra den skärmen närmare än vad jag annars skulle haft, det omvända gäller så klart för den 55" som jag numera kör väggmonterad.

Överlag tycker jag väl att folk med fördel kan vara lite mer kreativa och nytänkande när det gäller skrivbordssetup, många verkar fortfarande vara kvar i tänket med penna och papper och konverterat över det till datorbehov. Eller så är det jag och några få med mig som helt enkelt gillar tänka i nya banor och pröva nytt oavsett om det behövs eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Japp, så var det, trodde jag hade gått igenom alla settings noggrant och metodiskt, men "just scan" var gömt under "aspect ratio - 16:9" som såg rätt ut och jag lämnade
Så "en cm" revideras till "några millimeter". Där försvann egentligen det enda irritationsmomentet jag haft.

Bra att det löste sig! Just denna inställning är lurig för på tidigare modeller så räckte det med att välja Original för att det skulle blir rätt, rätt säker på att det är så på min C8:a och C7:a. Men av någon anledning verkar det inte lira på årets modeller.

Kan tipsa att att de som tänker använda skärmen även för "arbete" med fördel gör ändringar gällande ClearType och vilken system font som används då LGs pixelstruktur inte riktigt är kompis med ClearType och default Windows settings.