3 st 2080TI:s som har dött, med artifacting och andra problem

Permalänk

Fick för en vecka sedan från Dustin ett Asus Strix 2080ti OC.
Problem redan vid installation av drivrutin, det förvann helt plötsligt enligt Windows.
När jag startade upp ett Division2 och FarCry New Dawn så artifaktade hela skärmen och efter en minut så kraschade spelen.
Testade flera drivrutiner med ordentlig DDU scrubb osv. Samma resultat.
Gav upp och snackade med dustin som genast skickade ett nytt mot "återhållen faktura på 14 dagar" plus en returlapp för det trasiga kortet. Om det är ett hårdvarufel makulerar de fakturan.
Om inte så har jag 20180ti SLI men en RMA till Asus istället. :/

Det nya korten fick jag igång i förrgår och fungerar fint, spelat ca 15timmar division 2 och testat benchmark i olika spel med RTX features, tex Metro Exodus, Tom Raider etc med DLSS och Raytracing. Körde lite extra OC och hittills verkar det nya kortet må bra.

Edit, båda korten har Samsung minnen.

Permalänk
Medlem

Mitt Asus Strix 2080 Ti OC har funkat i 24 dagar nu Spännande det här
Har kvar mitt 1080 som backup......

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mitt Asus Strix 2080 Ti OC har funkat i 24 dagar nu Spännande det här
Har kvar mitt 1080 som backup......

har 2 stycken asus dual oc 2080ti som används cirka 10 timmar om dagen i 5 månader.
har också ett ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 Ti AMP som gör photogrammetry i flera dygn i sträck
sedan års skiftet.
hade först ett msi 2080ti sea hawk på release dagen. alla korten har fungerat utan problem.
tror vi kan vara rätt lugna alternativt hoppas på att dom går sönder när det kommer nya kort ^^

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oskar80:

har 2 stycken asus dual oc 2080ti som används cirka 10 timmar om dagen i 5 månader.
har också ett ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 Ti AMP som gör photogrammetry i flera dygn i sträck
sedan års skiftet.
hade först ett msi 2080ti sea hawk på release dagen. alla korten har fungerat utan problem.
tror vi kan vara rätt lugna alternativt hoppas på att dom går sönder när det kommer nya kort ^^

Ganska vanligt är, att om det är ett inbyggt fel, så visar det sig ganska snart, om allt som det skall, funkar grejerna till dess att de slits ut.
Felfrekvensen kallas badkarskurvan, flest fel infaller till en början för att plana ut och sedan öka mot slutet av livstiden.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Felintensitet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ganska vanligt är, att om det är ett inbyggt fel, så visar det sig ganska snart, om allt som det skall, funkar grejerna till dess att de slits ut.
Felfrekvensen kallas badkarskurvan, flest fel infaller till en början för att plana ut och sedan öka mot slutet av livstiden.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/Badkarskurva_med_svensk_text.png/500px-Badkarskurva_med_svensk_text.png
https://sv.wikipedia.org/wiki/Felintensitet

Är lat nu men finns det någon förutsatt livslängd på GPU egentligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ganska vanligt är, att om det är ett inbyggt fel, så visar det sig ganska snart, om allt som det skall, funkar grejerna till dess att de slits ut.
Felfrekvensen kallas badkarskurvan, flest fel infaller till en början för att plana ut och sedan öka mot slutet av livstiden.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/Badkarskurva_med_svensk_text.png/500px-Badkarskurva_med_svensk_text.png
https://sv.wikipedia.org/wiki/Felintensitet

folk trodde förut iallafall att 2080ti degraderade väldigt snabbt.
det trodde man för att oftast fungerade grafikkorten igen om man ställde ner
minneshastigheten på korten.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Alla som påstår sig ha problem med Turing-korten. Kan ni vara vänliga att notera om ni har Samsung/Micron minnen. Jag fick vänta 3 månader på mitt 2080 ti och jag antar att det beror på att tillverkaren hade upptäckt problem med micron-minnen och fick vänta in leveranser från Samsung istället. Jag har hårdkört mitt 2080 ti med Samsung minnen sedan december utan problem. Uppklockade mer än +1000Mhz.

Permalänk
Medlem

Kanske är bra att AMD kör med HBM2-minnen?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Alla som påstår sig ha problem med Turing-korten. Kan ni vara vänliga att notera om ni har Samsung/Micron minnen. Jag fick vänta 3 månader på mitt 2080 ti och jag antar att det beror på att tillverkaren hade upptäckt problem med micron-minnen och fick vänta in leveranser från Samsung istället. Jag har hårdkört mitt 2080 ti med Samsung minnen sedan december utan problem. Uppklockade mer än +1000Mhz.

Det är mest Micron som bråkat, men även Samsung.

Btw.. vad menar du med "Alla som påstår sig ha"? Folk har problem, inte något som dom påstår.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas det är okej?

Sonens dator har funkat utan problem sedan den byggdes i december 2018. Han använder den på annan adress, så jag var inte närvarande när detta hände, men undrar om ni kan bekräfta artifacts-problematik utifrån den beskrivning han lämnat. Beskrivit det som att ordet "OK" kom upp över hela skärmen, regnbågsfärgat. När detta hade inträffat några gånger gick det inte längre starta datorn (komma in i Win). Sedan har nog lite allt möjligt prövats, vet tyvärr inte exakt vad. Jag bara fastnade lite på (om det nu är de berömda artifacts) att de var regnbågsfärgade, de exempel jag sett tidigare har visat vita symboler?

Nu har datorn landat här hos mig, försöker just nu lura igång en systemåterställning bara för att se om det leder mig någonvart. Men är kortet sannolikt rökt? 2080ti

Jag är lite dåligt uppdaterad på hela 20X0-dödsproblematiken, finns det någon bra guide någonstans, vad man ska prova innan man kontaktar försäljningsstället?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgbg:

Lånar tråden lite, hoppas det är okej?

Sonens dator har funkat utan problem sedan den byggdes i december 2018. Han använder den på annan adress, så jag var inte närvarande när detta hände, men undrar om ni kan bekräfta artifacts-problematik utifrån den beskrivning han lämnat. Beskrivit det som att ordet "OK" kom upp över hela skärmen, regnbågsfärgat. När detta hade inträffat några gånger gick det inte längre starta datorn (komma in i Win). Sedan har nog lite allt möjligt prövats, vet tyvärr inte exakt vad. Jag bara fastnade lite på (om det nu är de berömda artifacts) att de var regnbågsfärgade, de exempel jag sett tidigare har visat vita symboler?

Nu har datorn landat här hos mig, försöker just nu lura igång en systemåterställning bara för att se om det leder mig någonvart. Men är kortet sannolikt rökt? 2080ti

Jag är lite dåligt uppdaterad på hela 20X0-dödsproblematiken, finns det någon bra guide någonstans, vad man ska prova innan man kontaktar försäljningsstället?

Tack på förhand!

Låter som det problemet, ja.

Bildsök på "rtx artifacting" så hittar du bra bildexempel på hur det ser ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Låter som det problemet, ja.

Bildsök på "rtx artifacting" så hittar du bra bildexempel på hur det ser ut.

Okej, tack!

Systemåterställning fallerar (okänt fel) oavsett vilken punkt som provas. "Startreparation" av Windows fallerar också. Får försöka läsa på om det finns något speciellt att testa... EDIT: Går ej heller starta felsäkert, "Critical process died".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgbg:

Lånar tråden lite, hoppas det är okej?

Sonens dator har funkat utan problem sedan den byggdes i december 2018. Han använder den på annan adress, så jag var inte närvarande när detta hände, men undrar om ni kan bekräfta artifacts-problematik utifrån den beskrivning han lämnat. Beskrivit det som att ordet "OK" kom upp över hela skärmen, regnbågsfärgat. När detta hade inträffat några gånger gick det inte längre starta datorn (komma in i Win). Sedan har nog lite allt möjligt prövats, vet tyvärr inte exakt vad. Jag bara fastnade lite på (om det nu är de berömda artifacts) att de var regnbågsfärgade, de exempel jag sett tidigare har visat vita symboler?

Nu har datorn landat här hos mig, försöker just nu lura igång en systemåterställning bara för att se om det leder mig någonvart. Men är kortet sannolikt rökt? 2080ti

Jag är lite dåligt uppdaterad på hela 20X0-dödsproblematiken, finns det någon bra guide någonstans, vad man ska prova innan man kontaktar försäljningsstället?

Tack på förhand!

Jag är lite fundersam på om det inte är något annat eftersom hela datorn verkar ju ha blivit korrupt, eller åtminstone windows-installationen. Jag kan vara dåligt påläst men om grafikkortet dör ska väl inte windows dras med? Jag har i a f inte läst att RTX-kortens död också gör det omöjligt att komma in i windows.

Pröva med ett annat grafikkort om möjligt (kanske t o m det inbyggda om det finns stöd för det).

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Finns inga belägg för att det just är Micron minnena som är problemet. Gamers Nexus drog den slutsatsen redan för flera månader sedan. Att flera kort med Micron minnen pajat beror som någon här redan nämnde att det tillverkats flerkort med Micron minnen.

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Är lat nu men finns det någon förutsatt livslängd på GPU egentligen?

ja när deras garanti gått ut så du måste köpa ett nytt kort. har väl typ varit standarden hur länge som helst i detta slit och släng samhälle.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nvidia har mycket problem med RTX serien. Allt från taskiga minnen till att MOSFETs börjar brinna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

tycker kvaliteten på 2080 (Ti) - kretsarna verkar sådär... hade själv ett MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO, som oxå slutade artifaktdöden... förr berodde det nästan alltid på överhettning. Mitt kort gick aldrig högre än 70 C, låg oftast kring 60-65
har haft ett par av MSI:s flaggskepp just pga bra/tyst kylning
I mitt fall hade jag flyt då butiken hade 1 ex kvar som jag bytte med...
Än så länge funkar det jättebra, men man sparar kvittot, om man säger så
Ett kort på 15 lax bör fungera tycker man.

Priset är väl rätt orelevant när man köper något nytt. Om jag köper ett nytt kort för 2000kr så "bör" väl det också fungera.
Jag hade iallafall gått tillbaka med det annars

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag är lite fundersam på om det inte är något annat eftersom hela datorn verkar ju ha blivit korrupt, eller åtminstone windows-installationen. Jag kan vara dåligt påläst men om grafikkortet dör ska väl inte windows dras med? Jag har i a f inte läst att RTX-kortens död också gör det omöjligt att komma in i windows.

Jag läste runt hela natten (och har testat massor av tips/lösningar) och har faktiskt läst här och där att kortdöd kan plocka med sig Windows i fallet. Oavsett, jag lyckas inte komma in i Windows, problemet är way over my paygrade så att säga. Men hamnade inatt på bl a kommandona bootrec /fixboot och bootrec /rebuildbcd, förstnämnda får jag access denied på trots mängder med provade lösningar för att komma runt det, andra kommandot hittar inte windowsinstallationen trots att den bevisligen finns på datorn, och ej heller det problemet lyckas jag lösa med någon av "fixarna" på nätet. Edit: Även kört chkdsk /r, hittades inga fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Priset är väl rätt orelevant när man köper något nytt. Om jag köper ett nytt kort för 2000kr så "bör" väl det också fungera.
Jag hade iallafall gått tillbaka med det annars

tja.. alla har väl sin smärtgräns, beroende på hur mycket tid man lägger ned

har köpt div. skit på ebay som jag inte brytt mig om att få fixat, men vid 2000 är väl min gräns... under 2k skiter jag i vilket

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Är det så att problemet kvarstår även med nya RTX-kort eller är det löst numera?

Inte för att jag har akut behov av att byta ut det GTX 1080 Ti som jag kör med nu, mest nyfiken.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att det är löst, men jag tycker antalet fall som rapporteras har minskat rejält under senare delen av 2019. Om man kikar på Geforce forums rapporteras det fortfarande sporadiskt men inte alls i samma utsträckning. Har dock inga siffror på antalet som skickas tillbaka till butiker vs antalet sålda, är ju egentligen det som är intressant i sammanhanget.

Själv sitter jag med ett Palit 2080 med Samsung-minnen som tuffat på utan problem sedan början av april.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Frågan är ju när de som fortfarande får fel tillverkades/köptes. Om det är så att felen kan visa sig allt från efter några dagar till kanske ett halvår eller mer, kan det fortfarande vara kort från tidiga batcher som går sönder.

Mitt köptes i januari och tickar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som händer med alla de kort som går sönder? Är det retur till tillverkaren för reparation och sedan ut igen under nytt serienummer? Det kort jag fick på garantin häromdagen kändes inte "nytt" sett till varken emballagets eller kortets skick, känns som det varit ute en runda innan så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgbg:

Någon som vet vad som händer med alla de kort som går sönder? Är det retur till tillverkaren för reparation och sedan ut igen under nytt serienummer? Det kort jag fick på garantin häromdagen kändes inte "nytt" sett till varken emballagets eller kortets skick, känns som det varit ute en runda innan så att säga.

Som jag förstår det så de korten som är fördyra att reparera och byts ut på garanti skickas tillbaka till fabriken som i sin tur plockas isär på bra komponenter som återgår till produktionen. Tex @Inet skriver på sina produkter om de är utbytes eller reparerade av tillverkaren.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Jag tänkte bara återrapportera lite, det sista EVGA 2080TI XC jag fick har nu tuffat på i lite över 2 månader. Hoppas jag inte jinxar något nu.

Permalänk
Avstängd

@duffellord:
Då håller vi alla tummarna för dig.
Jäkla massa klabb du haft ju.
Får väl se hur länge mitt 2080 håller????

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Vet inte om någon fortfarande följer den här tråden men vill bara dela med mig om utväcklingen om det här. Mitt 2080ti XC tickar fortfarande på utan problem. Men efter all skit så vart jag paranoid. Så sedan ca 2 månader tillbaka så böt jag faktiskt ut moderkortet för att vara på den säkra sidan.