Spotify anmäler Apple till EU – anklagas för att hämma konkurrens

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Varför bara Apple? Att ta ut 30% avgift (15% efter ett år) är ju branschstandard, Google har precis samma avgift. Vill man inte betala så gör som Netflix och så sluta erbjuda betalning via appen.

Ger inte mycket för Spotify. De har haft möjlighet att fixa stöd för Siri-shortcuts länge men om man skall tro det som de själva skrev på sitt forum så hade de inte ens börjat titta på det när iOS 12 släpptes. Konkurrenter som Pandora hade stöd för det sen dag ett.

Problemet är att Apple inte tillåter att man påbörjar en prenumeration, om man inte använder deras egna betalningsmedel. Exempelvis Google tillåter att man startar en ny prenumeration i appen med Spotifys egna betalningsmedel, på samma sätt som om man startade prenumerationen på hemsidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är att Apple inte tillåter att man påbörjar en prenumeration, om man inte använder deras egna betalningsmedel. Exempelvis Google tillåter att man startar en ny prenumeration i appen med Spotifys egna betalningsmedel som om man startade prenumerationen på hemsidan.

Just den delen kommer man väl runt om man gör likt netflix och bara sätter upp abonnemang via sin egen hemsida. Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet är att Apple inte tillåter att man påbörjar en prenumeration, om man inte använder deras egna betalningsmedel. Exempelvis Google tillåter att man startar en ny prenumeration i appen med Spotifys egna betalningsmedel som om man startade prenumerationen på hemsidan.

Återigen, låt bli att erbjuda det i appen. Jag har inte betalt Apple en krona för mitt Spotify-abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Just den delen kommer man väl runt om man gör likt netflix och bara sätter upp abonnemang via sin egen hemsida. Eller?

Nope, även Netflix drabbas på samma sätt. Istället så det bara möjligt att logga in på Netflix, går inte skaffa en prenumeration via Netflixs iOS app. Skillnaden mellan Netflix och Spotify är dock att Apple verkar på samma marknad som Spotify och får konkurrensfördelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Återigen, låt bli att erbjuda det i appen. Jag har inte betalt Apple en krona för mitt Spotify-abonnemang.

Självklart kan man låta bli att erbjuda det i appen, precis som Netflix gör idag. Men problemet är ju att personer som inte är lika teknisk intresserade som oss, förstår varför man inte kan påbörja en prenumeration i appen och istället väljer Apple Music. Det är inte heller tillåtet för Spotify eller Netflix att i appen ge instruktioner till hur man ska gå tillväga för att starta prenumeration utanför appen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Må äpplet brinna!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Nope, även Netflix drabbas på samma sätt. Istället så det bara möjligt att logga in på Netflix, går inte skaffa en prenumeration via Netflixs iOS app.

Ja det är ju det jag menar. Gör som netflix och låt kunderna signa upp på hemsidan istället utan möjlighet att signa upp i apple-appen så kommer man runt apples 30% avgift.
Det leder till andra nackdelar, men det borde vara tekniskt möjligt att göra så.

Skrivet av Cenorida:

Skillnaden mellan Netflix och Spotify är dock att Apple verkar på samma marknad som Spotify och får konkurrensfördelar.

Yes. Så är det helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Spotify har även lanserat en hemsida så det blir lättare som privatperson att förstå. https://www.timetoplayfair.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Självklart kan man låta bli att erbjuda det i appen, precis som Netflix gör idag. Men problemet är ju att personer som inte är lika teknisk intresserade förstår varför man inte kan påbörja en prenumeration i appen och istället väljer Apple Music. Det är inte heller tillåtet för Spotify eller Netflix att i appen ge instruktioner till hur man ska gå tillväga för att starta prenumeration utanför appen.

Det tror jag inte. Det här med hemsidor är inte direkt svårt och var sättet du skaffade en prenumeration på långt innan det gick att göra från app:en. En googlesökning på ”Spotify” du har en länk överst på träfflistan för att skapa konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ju det jag menar. Gör som netflix och låt kunderna signa upp på hemsidan istället utan möjlighet att signa upp i apple-appen så kommer man runt apples 30% avgift.
Det leder till andra nackdelar, men det borde vara tekniskt möjligt att göra så.

Vad menar du? Även Spotify tillåter att man startar prenumerationen på hemsidan? Problemet är väl snarare, som jag berättade tidigare, att personer som inte är lika teknisk insatta som oss, förstår varför man inte kan starta en prenumeration direkt i appen. Apple tillåter inte heller att man ger instruktioner till hur man ska gå till väga för att starta en prenumeration utanför appen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det tror jag inte. Det här med hemsidor är inte direkt svårt och var sättet du skaffade en prenumeration på långt innan det gick att göra från app:en. En googlesökning på ”Spotify” du har en länk överst på träfflistan för att skapa konto.

En av marknadsföringens grundpelare handlar om att göra processen så smidig för kunden som möjligt. Ifall man har två appar, Spotify och Apple Music, där man i den ena kan skaffa tjänsten direkt i appen, och den andra så måste man först öppna webbläsare, kolla upp varför man inte kan starta en prenumeration i appen och sen starta en prenumeration i webbläsaren, ange bankkortuppgifter, gå tillbaka till appen och logga in. Vilken tjänst tror du kunden väljer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Nu när USB-C med Thunderbolt finns så då ja, äntligen har vi en universal lösning. Det fanns inte innan. Det är ganska patetiskt på PC sidan just nu att "wow, USB4 med thunderbolt, 40gbit, år 2021", ja trevligt, det har min laptop haft i flera år, välkommen till nutiden.

Nja, Mac var väl lite efter där som vanligt? Det var väl PC:s som var först ut med dem nånstans 2015 har jag för mig. Mac brukar ju vara lite efter när det gäller specs och liknande. 6-11 månader, beroende på när tekniken släppts.

Så ska man ligga i framkant ska man alltid köra PC.

Skrivet av Neon:

Misstänker att en stor anledning är marknadsandelar, MAC är försvinnande små jämfört med PC.

Ja, fast iOS är stort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Vad menar du?

Jag menar att det är möjligt att likt netflix bara tillåta start av prenumeration på hemsidan.

Skrivet av Cenorida:

Även Spotify tillåter att man startar prenumerationen på hemsidan? Problemet är väl snarare, som jag berättade tidigare, att personer som inte är lika teknisk insatta som oss, förstår varför man inte kan starta en prenumeration direkt i appen. Apple tillåter inte heller att man ger instruktioner till hur man ska gå till väga för att starta en prenumeration utanför appen.

Fungerar ju för netflix så det är troligen inte en teknisk omöjlighet för spotifys kunder heller.
Men visst har de en nackdel att kunder då kanske väljer apples dito där man faktiskt kan starta prenumeration i appen. Häri ligger en konkurrensnackdel. Så är det ju. Situationen är rätt svår här ja. Marknadsställningen apple har gör att konkurrens inte är nå vidare kul.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En av marknadsföringens grundpelare handlar om att göra processen så smidig för kunden som möjligt. Ifall man har två appar, Spotify och Apple Music, där man i den ena kan skaffa tjänsten direkt i appen, och den andra så måste man först öppna webbläsare, kolla upp varför man inte kan starta en prenumeration i appen och sen starta en prenumeration i webbläsaren, ange bankkortuppgifter, gå tillbaka till appen och logga in. Vilken tjänst tror du kunden väljer?

Jag tror få kunder gör sitt beslut av musiktjänst baserat på huruvida de kan starta en prenumeration i appen eller inte.

Att tillåta en länk till hemsidan från appen för att skapa ett konto där skulle ju inte förenkla processen något. Som sagt en googling och man är där. Och vill man använda Apples smidiga betallösning får man såklart också vara beredd att betala för det.

Permalänk
Medlem

Mitt strå till stacken: Allt ont i världen är Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag menar att det är möjligt att likt netflix bara tillåta start av prenumeration på hemsidan.

Fungerar ju för netflix så det är troligen inte en teknisk omöjlighet för spotifys kunder heller.
Men visst har de en nackdel att kunder då kanske väljer apples dito där man faktiskt kan starta prenumeration i appen. Häri ligger en konkurrensnackdel. Så är det ju. Situationen är rätt svår här ja. Marknadsställningen apple har gör att konkurrens inte är nå vidare kul.

Instämmer, hade dessutom varit en annan sak om det tillåtits flera appbutiker. Exempelvis på Windows så finns ju Stream, Uplay, Origin exc. På Android finns, förrutom Google Play även Samsung Apps och Amazon Apps. Nu har ju Apple monopol på appbutiken i iOS.

Skrivet av S_Z:

Jag tror få kunder gör sitt beslut av musiktjänst baserat på huruvida de kan starta en prenumeration i appen eller inte.

Att tillåta en länk till hemsidan från appen för att skapa ett konto där skulle ju inte förenkla processen något. Som sagt en googling och man är där. Och vill man använda Apples smidiga betallösning får man såklart också vara beredd att betala för det.

I Sverige är vi väl bekanta med och lojala mot Spotify och det är sällan valet av tjänst beror på vilken typ av betalningslösning man har. Men i andra länder där Spotify är en ny aktör kan svårigheterna med att starta en prenumeration absolut spela stor roll. Är relativt få som faktiskt googlar upp vilken tjänst som är bäst, utan snarare väljer den tjänst som är enklast att nå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Apple hackade på 80-talet på IBM och har hackat på Microsoft men har senaste åren utvecklats till lika dåligt som sina älskade fiender.

Små siktar högt och stora trampar ner. Det är nog ganska lätt att man blir det man en gång hatade när man drabbas av storhetsvansinne.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Varför bara Apple? Att ta ut 30% avgift (15% efter ett år) är ju branschstandard, Google har precis samma avgift. Vill man inte betala så gör som Netflix och så sluta erbjuda betalning via appen.

Ger inte mycket för Spotify. De har haft möjlighet att fixa stöd för Siri-shortcuts länge men om man skall tro det som de själva skrev på sitt forum så hade de inte ens börjat titta på det när iOS 12 släpptes. Konkurrenter som Pandora hade stöd för det sen dag ett.

Finns inget tvång att använda IAP på Android och på Android ger du kortnumret direkt till Spotify om du köper premium i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I Sverige är vi väl bekanta med och lojala mot Spotify och det är sällan valet av tjänst beror på vilken typ av betalningslösning man har. Men i andra länder där Spotify är en ny aktör kan svårigheterna med att starta en prenumeration absolut spela stor roll. Är relativt få som faktiskt googlar upp vilken tjänst som är bäst, utan snarare väljer den tjänst som är enklast att nå.

Vad baserar du detta på? Vill gärna ha en källa. Du kan knappast påstå att Googla ”Spotify” är svårt. Skulle våga sätta en peng på att fler vet hur man googlar Spotify än hur man hittar och laddar ner Spotify på sin telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det skulle troligen gå emot Apples design guidelines och stoppas vid granskningen.

Är ju precis så Audible fungerar på iOS.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget tvång att använda IAP på Android och på Android ger du kortnumret direkt till Spotify om du köper premium i appen.

Har jag aldig sagt. Inget tvång att använda IAP på iOS heller. Jag gav Spotify mitt kortnummer direkt också, men på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Har jag aldig sagt. Inget tvång att använda IAP på iOS heller. Jag gav Spotify mitt kortnummer direkt också, men på hemsidan.

Men det är förbjudet för Spotify att säga i appen att du kan köpa premium på hemsidan.

Skrivet av S_Z:

Varför bara Apple? Att ta ut 30% avgift (15% efter ett år) är ju branschstandard, Google har precis samma avgift. Vill man inte betala så gör som Netflix och så sluta erbjuda betalning via appen.

Ger inte mycket för Spotify. De har haft möjlighet att fixa stöd för Siri-shortcuts länge men om man skall tro det som de själva skrev på sitt forum så hade de inte ens börjat titta på det när iOS 12 släpptes. Konkurrenter som Pandora hade stöd för det sen dag ett.

Min fetning, och mitt tidigare svar var för att förtydliga varför bara Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad baserar du detta på? Vill gärna ha en källa. Du kan knappast påstå att Googla ”Spotify” är svårt. Skulle våga sätta en peng på att fler vet hur man googlar Spotify än hur man hittar och laddar ner Spotify på sin telefon

Att googla Spotify är inget svårt. Först och främst gäller det att se till att personen faktiskt känner till Spotify. Att värva nya kunder är nästan 10 gånger så dyrt som att behålla befintliga. Grejen är dock den att det räcker med att man går till Appbutiken, skriver "Musik" så dyker Spotify upp näst längst upp. Vill nog även påstå att fler känner till appbutiken, än känner till Safari eller mobilens webbläsare, även om jag inte har någon källa på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Är ju precis så Audible fungerar på iOS.

Nope, funkar bara om man har ett befintligt konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Och detta är varför jag inte använder Spotify. Hemskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Och detta är varför jag inte använder Spotify. Hemskt företag.

Håller med om att Spotify inte är världens bästa bolag, men Apple är värre

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Att googla Spotify är inget svårt. Först och främst gäller det att se till att personen faktiskt känner till Spotify. Att värva nya kunder är nästan 10 gånger så dyrt som att behålla befintliga. Grejen är dock den att det räcker med att man går till Appbutiken, skriver "Musik" så dyker Spotify upp näst längst upp. Vill nog även påstå att fler känner till appbutiken, än känner till Safari eller mobilens webbläsare, även om jag inte har någon källa på det.

Att fler känner till app-affären än Google i mobilen tror inte det minsta på. Otroligt många som använder sina mobiler utan att använda/ladda ner appar. De flesta känner nog till Google.

Permalänk
Avstängd

När Spotify erbjuder minst 24/48 på all sin musik så är det intressant. Som det är nu är Tidal bättre trots lägre utbud. Man vill njuta av vad man lyssnar på, utan höra MP3-aktig 320kbps som försöker låta hifi.

Samtidigt är frågan: hur ska Tim Apple ta sig ur detta?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Är ju precis så Audible fungerar på iOS.

Skulle inte förvåna mig om Apple förbjuder specifikt Spotify att göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att fler känner till app-affären än Google i mobilen tror inte det minsta på. Otroligt många som använder sina mobiler utan att använda/ladda ner appar. De flesta känner nog till Google.

Nja, att de flesta känner till Google är vi rörande överens om. Det är dock inte poängen, handlar om hur många som faktiskt aktivt använder webbläsaren i en mobiltelefon. Tror det är färre än de 7,5 miljoner (siffror från 2017) av Sveriges 10 miljoner som har appen BankID.

Nu börjar vi dock glida isär från samtalsämnet, du måste väl ändå medge att det är en besvärligare process att inte kunna starta en prenumeration direkt i appen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500