Permalänk
Medlem

Svart damm/sot i datorn

Tja

Har nyligen installerat en ny PC och efter ett par veckor så öppnade jag den idag för att fixa en grej. Jag drog handen över en metallplatta som avskärmar nätagget och diskarna från resten av datorn och upptäckte att allt damm var svart, typ som sot.. Har aldrig sett detta tidigare under mina typ 15-20 år som dator ägare.

Är detta typ något konstigt? Farligt?
Jag kan bara anta att min 9900k värmer D15 kylflänsen så pass mycket att dammet som går igenom bränns och sedan hamnar lite varstans? CPUn går upp mot 85 grader under spel vilket är varmare än alla tidigare CPUer jag haft. Vilket isf skulle förklara problemet?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Du kanske tänker lite för hårt!!! så datorn får in smuts som bränns o blir de svarta sotet
Rätt säker på att de inte är så farligt

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ejziponken:

Tja

Har nyligen installerat en ny PC och efter ett par veckor så öppnade jag den idag för att fixa en grej. Jag drog handen över en metallplatta som avskärmar nätagget och diskarna från resten av datorn och upptäckte att allt damm var svart, typ som sot.. Har aldrig sett detta tidigare under mina typ 15-20 år som dator ägare.

Är detta typ något konstigt? Farligt?
Jag kan bara anta att min 9900k värmer D15 kylflänsen så pass mycket att dammet som går igenom bränns och sedan hamnar lite varstans? CPUn går upp mot 85 grader under spel vilket är varmare än alla tidigare CPUer jag haft. Vilket isf skulle förklara problemet?

Att det skulle vara förbränt damm från processorkylaren låter tämligen osannolikt. Kylflänsen är långt svalare än inuti processorn så kylflänsarna är säkert inte mer än 40 grader och inne vid infästningen lär det inte vara vara mycket varmare än 60 grader heller antagligen. Dammet lär inte förbrännas förrän kring 200-300 grader så det låter mindre troligt.

Jag vet inte hur det ser ut så jag har svårt att bedöma vad det kan vara men några gissningar kan väl vara att någon beläggning på exempelvis fläkt/filter/ljudisolering vittrat eller kanske reagerat med syret och efterhand fallit ner eller att någon fläkt skrapat emot och efterhand bildat svart damm. Men ja det är ganska lösa spekulationer såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Rökare? Öppen spis i huset?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Att det skulle vara förbränt damm från processorkylaren låter tämligen osannolikt. Kylflänsen är långt svalare än inuti processorn så kylflänsarna är säkert inte mer än 40 grader och inne vid infästningen lär det inte vara vara mycket varmare än 60 grader heller antagligen. Dammet lär inte förbrännas förrän kring 200-300 grader så det låter mindre troligt.

Jag vet inte hur det ser ut så jag har svårt att bedöma vad det kan vara men några gissningar kan väl vara att någon beläggning på exempelvis fläkt/filter/ljudisolering vittrat eller kanske reagerat med syret och efterhand fallit ner eller att någon fläkt skrapat emot och efterhand bildat svart damm. Men ja det är ganska lösa spekulationer såklart.

Har inte bytt filter eller fläktar, det enda som är nytt är moderkort, cpu, nätagg och RAM. Kan de vara GPUn då som bränner? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hjälpsam

Tror inte det är bränt något, snarare skavd plast. Eventuellt från nån fläkt?

På samma sätt som gummiremmar kan lämna svarta dammig avlagringar när de slits.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ejziponken:

Har inte bytt filter eller fläktar, det enda som är nytt är moderkort, cpu, nätagg och RAM. Kan de vara GPUn då som bränner? xD

Det är samma sak med GPuns kylare. Den är inte varm nog för förbränning av damm heller. Luktar det bränt? Har något förbränts till svart och det rör sig om sot så luktar det ju en hel del. Själv tror jag fortfarande inte riktigt på att det rör sig om sot men ja, det är svårt att säga något närmre utan att se vad det handlar om.
Har du bilder på det här månne? Var någonstans finns det här svarta dammet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Rökare? Öppen spis i huset?

Röker inte, ingen spis. Bor i vanlig lägenhet. Vejpar dock men har gjort de länge och hittade inget svart damm/sot när jag uppgraderade datorn för någon månad sedan, så tror inte det är vejpen heller..

Här är bilder..

https://media.discordapp.net/attachments/135899233784954880/5...
https://gyazo.com/cd231d13c04cde013de1184473c49411

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Ejziponken:

Röker inte, ingen spis. Bor i vanlig lägenhet. Vejpar dock men har gjort de länge och hittade inget svart damm/sot när jag uppgraderade datorn för någon månad sedan, så tror inte det är vejpen heller..

Här är bilder..

https://media.discordapp.net/attachments/135899233784954880/5...
https://gyazo.com/cd231d13c04cde013de1184473c49411

Djur?
Vädrat mycket på sistone?

Att dammet ska ha förbränts är osannolikt.
Lägger mina slantar på att det är nåt från dom nya komponenterna, alt att nån fläkt, kanske den på CPU har skavt.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd

@Ejziponken:
Jisses det var ju inte lite!!
Vad är vejp?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Rökare? Öppen spis i huset?

Haha, hur fan skulle rökning kunna get svart damm, inuti ett chassi?! Möjligtvis om han askar inne i chassit, men aska är mer grått än svart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Djur?
Vädrat mycket på sistone?

Att dammet ska ha förbränts är osannolikt.
Lägger mina slantar på att det är nåt från dom nya komponenterna, alt att nån fläkt, kanske den på CPU har skavt.

Inga djur. Inte haft öppet sedan datorn installerades och inte innan de heller så mycket. Har dock ett sånt där runt luftuttag bakom elementet och datorn står precis framför elementet, fast en bit upp. Känns dock ganska osannolikt att den sugit in luft sådär utifrån och bara nu senaste månaden typ och aldrig tidigare. Dessutom är dammet utanför datorn vanligt vitt/grått. Även de på skrivaren som står typ 2 decimeter från luftintaget från datorn. (har inte använt skrivaren heller på länge).

Hör inget som skaver med fläktar och så heller. :S

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@ejziponken:
Jisses det var ju inte lite!!
Vad är vejp?

E-cigg typ.

Edit: Varken smakar eller luktar bränt. Känns dock inte riktigt som damm heller, känns mer "smuligt" på någotvis. Börjar fan tro att de kan vara en fläkt kanske då... Köpte en ny fläkt när jag köpte nya delarna, en svart

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Haha, hur fan skulle rökning kunna get svart damm, inuti ett chassi?! Möjligtvis om han askar inne i chassit, men aska är mer grått än svart.

Detta är ett exempel på hur en dammig dator hos någon som röker inomhus ser ut.
Inte svart, men nog tusan märks det på både utseende och lukt inuti en dator!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta är ett exempel på hur en dammig dator hos någon som röker inomhus ser ut.
Inte svart, men nog tusan märks det på både utseende och lukt inuti en dator!

Så såg typ min första dator ut när jag bytte den för 20 år sedan. Har dock slutat röka sedan dess.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta är ett exempel på hur en dammig dator hos någon som röker inomhus ser ut.
Inte svart, men nog tusan märks det på både utseende och lukt inuti en dator!

Ja, fast det där är ju vanligt damm och nikotin/tjära. Det blir inte i närheten av svart som i ops bild Dessutom har jag sett samma resultat på en mängd företagsdatorer som haft dammig miljö. Mig veterligen var det ett tag sedan man rökte inne vid sin datorplats på ett kontor

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ny upptäckt:

Verkar vara MEST svart damm precis under nätaggets fläkt längst ner i datorn. Och nätagget och diskarna är ju avskärmade från övre delen. Så lär ju inte vara den nya fläkten. Kan det vara nätagget som är boven i dramat?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Ny upptäckt:

Verkar vara MEST svart damm precis under nätaggets fläkt längst ner i datorn. Och nätagget och diskarna är ju avskärmade från övre delen. Så lär ju inte vara den nya fläkten. Kan det vara nätagget som är boven i dramat?

Skulle kunna vara flamskyddsmedel tex antimon, men det brukar vara grått, finns också antimonsulfid vilket är svart och ser ut som kol, men antimonsulfid tror jag inte på riktigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Haha, hur fan skulle rökning kunna get svart damm, inuti ett chassi?! Möjligtvis om han askar inne i chassit, men aska är mer grått än svart.

Min sambos föräldrar röker, de har svart damm i sina datorer.

Ser hemskt ut, och man blir alldeles svart efter man rengjort deras datorer.

Jag ska faktiskt rengöra deras datorer nu till höst, ska försöka göra en före/efter tråd.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.