Permalänk
Medlem

7.1 och PUBG

Har köpt en Logitech G533 och den har något slags virtual 7.1 system och då undrar man ska man köra med det eller köra med stereo
Kanske är en smaksak men svårt att säga då det är nytt för en själv och vill ju ha en bra upplevelse när man spelar.

Och om man ska köra 7.1, är det något man ska tänka på då?

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men jag hijackar den lite.

Jag kör med Sennheiser GSX1000 (DAC) och Sennheiser GSP600 Headset. Problemet jag har är om jag kör 7.1 så uppfattar jag inte fotsteg så bra.
Kompisen (vet inte riktigt vad han kör för setup) uppfattar fotsteg MYCKET längre bort än vad jag gör.

Jag har testat att köra 2.0 ljud på DAC'en och upplever att fotsteg hörs bättre/från längre håll. MEEEN istället tycker jag ljudet blir väldigt irriterande då ljudet nästan försvinner på höger eller vänster sida av headsetet beroende på hur man vrider och vänder på sig för att lyssna.

Några fler som kör GSX1000 och har några tips på inställningar som skulle kunna förbättra min spelupplevelse?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Slå på hrtf in game och stäng av "7.1" i hörlurens mjukvara.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Simulerad surroundljud har bara varit skit från min erfarenhet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Simulerad surroundljud har bara varit skit från min erfarenhet.

Instämmer. Finns inget i dagsläget som är bättre än stereo. Helst ett par öppna hörlurar och skippa hårt marknadsförda gaming headsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Slå på hrtf in game och stäng av "7.1" i hörlurens mjukvara.

Detta har jag testat. Även att jag tycker att jag uppfattar fotsteg etc från längre håll så blir ju positioneringen sämre. Blir ju jätte svårt att avgöra exakt var någonstans en person befinner sig.

Eller så gör jag något jätte fel när jag ändrar till stereo 2.0 i ljudinställningar.

Skrivet av Vzano:

Simulerad surroundljud har bara varit skit från min erfarenhet.

Jag tycker det är lite tvärtom, helt otroligt att man kan få till surround som är på "låtsas".
Jag tycker att så fort jag ändrar till stereo blir ljudet platt och mycket svårare att avgöra någons position i spel tex.

Men som jag sa i ovan citat kanske jag gör något fel när jag ändrar till stereo. Men jag vet inte riktigt vad mer man skulle kunna göra än att ändra till Stereo 2.0 i ljudinställningarna.

Skrivet av REWplayFF:

Instämmer. Finns inget i dagsläget som är bättre än stereo. Helst ett par öppna hörlurar och skippa hårt marknadsförda gaming headsets.

Har dessvärre aldrig gillat öppna varianter. Läcker in för mycket ljud från omgivningen och jag tycker slutna är 100 gånger bekvämare.

Edit* Värt att tillägga är att det endast är PUBG jag upplever det problemet i. Har aldrig märkt något i andra spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Wiiga:

Detta har jag testat. Även att jag tycker att jag uppfattar fotsteg etc från längre håll så blir ju positioneringen sämre. Blir ju jätte svårt att avgöra exakt var någonstans en person befinner sig.

Eller så gör jag något jätte fel när jag ändrar till stereo 2.0 i ljudinställningar.

Jag tycker det är lite tvärtom, helt otroligt att man kan få till surround som är på "låtsas".
Jag tycker att så fort jag ändrar till stereo blir ljudet platt och mycket svårare att avgöra någons position i spel tex.

Men som jag sa i ovan citat kanske jag gör något fel när jag ändrar till stereo. Men jag vet inte riktigt vad mer man skulle kunna göra än att ändra till Stereo 2.0 i ljudinställningarna.

Har dessvärre aldrig gillat öppna varianter. Läcker in för mycket ljud från omgivningen och jag tycker slutna är 100 gånger bekvämare.

Edit* Värt att tillägga är att det endast är PUBG jag upplever det problemet i. Har aldrig märkt något i andra spel.

Hade G433 och vill minnas att mjukvaran förstörde ljudet när surround var avstängt, lösningen är att avinstallera och aldrig använda den men detta var också några år sen så kan ha förändrats men låter inte som det från hur du beskriver det.

Om slutna eller öppna är mer bekväma tror jag handlar mer om designen på lurarna och mindre på om de är öppna eller inte. Jag har slutna som är (ökänt) obekväma (Blue Mo-FI) och bekväma (Sony wh-1000xm3), mina Hifiman HE-350 är öppna och bekväma.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär