Generalknas med W10, Mjukvarefel, trasig SSD eller annat hårdvarefel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Generalknas med W10, Mjukvarefel, trasig SSD eller annat hårdvarefel?

Jag har de senaste 2 veckorna haft lite problem med min stationära dator.
Den kraschar (blue screen) när den känner för det och ger diverse stoppkoder (se nedan för vilka stoppkoder). Har även fått lite lustiga problem som att “power” knappen i startmenyn försvann även efter omstart.
Efter detta kontrollerade jag disken med “CHKDSK C:” I CMD men fann inga fel.
Kontrollerade även mina 4 ramminnen och de 4 portarna jag har på moderkortet även detta utan att hitta några problem. Dock fick jag 1 bluescreen under ett av testerna men körde då 3 test till på samma ramminne och port utan problem (minns inte vilken felkok jag fick).
Efter detta rotar jag vidare och får ännu en bluescreen och denna gång blev det mer problematiskt än tidigare. Windows laddar men kommer inte längre än till login skärmen. Där finns det ingen användare att välja så de enda jag kan göra härifrån är att stänga av datorn, byta tangentbordslayout, eller kontrollera vilka nätverk som finns.

Jag försöker reparera windows med “Windows repair boot USB” men stöter på dessa problem:
Återställning
Det verkar som om Windows inte kan läsas korrekt
Startup repair
Startup repair couldn't repair your PC
Select a system image backup
Windows cannot find a system image on this computer (disckn visas I detta fall som E: och inte C:)

Efter detta plockar jag fram en klon som jag har av min C: SSD som ligger på en HDD som jag kopierade 2 dagar innan jag inte längre kom åt mitt konto. Denna kopia får nästan direkt en bluescreen när jag loggar in på mitt konto. Lyckas dock reparera windows med Windows repair. Jag köper en ny SSD på 1TB för att jag fått för mig att man inte kan klona från en 1TB disk till en 500GB disk.
Nu I efterhand ser det ut som om det hade fungerat med en 500gb disk då min 1TB disk är en klon på en 500GB disk och färav tror att den är en 500 gb disk ocj inte en 1tb disk (hoppas det där inte blev för otydligt). Så nu har jag min tidigare huvuddisk SSD 500GB med vad jag tror är en korrupt “image” en 1tb HDD som är en klon av tidigare disk men med ett reparerat Windows och en 1tb SSD med ett reparerat Windows (mitt problem här är att den tror at den är 500gb och inte 1tb pga kloningen).

Egentligen borde jag kunna vara nöjd här eftersom jag har en up-to-date klon av disken som fungerar.
Enda problemet är att jag bara kan utnyttja 500gb av min 1tb SSD år detta att åtgärda utan omformatering?
Sen skulle jag vilja se om det verkligen inte går att rädda min huvuddisk genom att reparera den på något sätt.
Sen är ju frågan vad som kan ha orsakat detta, skadlig kod, trasig SSD, annat hårdvarufel, slumpmässigt fel i Windows mjukvara?

Stoppkoder:
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
UNEXPECTED_STORE_EXCEPTION
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA x2
KARNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE x3
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
CRITICAL_PROCESS_DIED x2
DRIVER_IRQL_LESS_OR_EQUAL(vad mysslyckades: ha101o2k.sys)
Har haft fler felkoder både i antal och olika former men dessa är de jag loggat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Det låter som ett klassiskt fall av trasigt internminne. Memtest86+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

@hasenfrasen:
Testade att köra både windows egna minnesdiagnostik och ett extärn program, kommer dock inte ihåg vad det hette men det var inte Memtest86+. Borde jag inte fått indikationer på något fel från dessa tester om minnena inte är helt hundra?
Har inte heller fått några bluescreens eller andra felmeddelanden sedan jag klonade disken och använder den med den tidigare hårdvaran.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

@kiyoshi: Nu vet jag inte hur din 1TB SSD ser ut i Diskhantering men om det oallokerat (unallocated) uttymmet är direkt till höger om C: så bör det inte vara några problem att utöka C: eller så skapar du en ny partition på det tomma utrymmet.

Du hittar lättast Diskhantering i Windows 10 genom att högerklicka på windows start nere till vänster och sedan välja Diskhantering.

Video guide som beskriver vad man kan göra i Diskhantering https://www.youtube.com/watch?v=tJiakVgAtn4

janee