Kan inte boota Windows 10-installation från USB efter installation av Linux Mint

Permalänk
Medlem

Kan inte boota Windows 10-installation från USB efter installation av Linux Mint

Hej,
Är en glad amatör som installerat Linux mint via usb på min laptop. Nu har jag insett att Linux är svårare att hantera än ja först trodde, samt att jag inte har tid att lära mig detta OS. Så till problemet. Jag vill alltså nu installera windows 10 istället, men hur jag än försöker så går det inte. Problemet är att min Hp laptop inte hittar USB-enheten. Jag har provat med två olika usb stickor, en på 32 gb och en på 16 gb. Ena körde ja med först windows media tool och skapade en startbar usb sticka samt även provat att ladda ner ISO fil samt programmet rufus, som gör stickan startbar.

Inne i Bios när jag trycker på boot menu, kommer inte usb enheten upp.
Detta är alternativen jag kan välja på

1. UEFI - ubuntu
2. UEFI - N/W - IPV4 Network och sedan en massa andra bokstäver
3. UEFI - N/W - IPV6 Network och sedan en massa bokstäver
4. Boot from file. Trycker jag på detta alternativ så står det"Pciroot(en massa siffror och bokstäver)"

Jag har provat att stänga av Secure boot och tillåtit Legacy boot men fortfarande händer inget. Jag har även ändrat under advanced
inne i bios setupen så att den ska boota med usb först.

Skulle bli oerhört tacksam om det fanns någon grymt dataproffs därute som kunde hjälpa mig.
För som sagt jag är tydligen fel ute och kommer inte på hur jag ska lösa det.

Ny rubrik, flyttat tråd till Windows-forum /Mod
Permalänk
Medlem

Hur är stickan skapad i Rufus? GPT /UEFI eller MBR/BIOS?

Permalänk
Medlem

Om du finns nära stockholm kan du komma in till stan o få låna en USB sticka med windows 10 på och installera o se om det fungerar

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@Linus: Hej,
GPT/UEFI är båda stickorna.

Permalänk
Medlem

@Waup: Hej,
Haha det var snällt! Dock är det en lite bit till Stockholm för mig

Permalänk
Medlem

Har du tillgång tilll en windows baserad dator. I så fall. I så fall kan du skapa ett boot bart usb minne. Den raderar alt.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Alt göra det manuelt med diskpart/active, mm. MEN i den manuella. om du gör minnet till FAT32 alt NTFS och vill att det ska botas beror på din uefi. därav att vissa guider funkar för vissa inte för andra. MS tråkiga program brukar fungera men inte alltid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Hej,
Det är via min stationära dator med windows jag har skapat dessa usb stickor. Alltså både provat med miceosofts media creation tool och skapat en startbar sticka där, samt att jag även provat med rufus och ladda ner ISOfilen.

Det ska även tilläggas att jag inte har någon cd-läsare på bärbara, annars hade detta problem inte funnits:)

Permalänk
Medlem

Denna är inte bra men visar hur man gör. Då bootsect är fixad spelar det inte någon råöö om det är w7 8 8,1 10 som sedan kopierats in. Skulle rekommendera w7 eller w10 som test.
https://blogs.technet.microsoft.com/danstolts/2012/07/create-...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Tack!Ska försöka kolla på den ikväll. Har en magsjuk son som behöver tas omhand ett par timmar framåt:)

Permalänk
Medlem

F12 är en standard knapp men du kan ha F10. kanske till och med måste du använda FN ihop med den för att komma åt boot menyn.
men om du kommer åt bios så testa om den ens hittar usb minnet. Kan vara så simpelt att du kopplat in den i en port som inte är igång vid start, tvivlar men Varför inte testa.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@bezzan:
Gör så det är viktigare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har du testat olika USB-portar? Ibland vill inte HP-datorer boota från alla.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Fungerar inte USB trots en rad olika prov - prova med bränd DVD-skiva med CD/DVD-läsare, även om den i sin tur går via USB (en del DVD-brännare till laptop hade faktiskt USB-uttag inne i chassiet och körde internt just USB mot laptopen redan från början)

Varför detta då - jo det finns USB-stickor som inte bara går att boota ifrån från BIOS eller installationsprogrammet senare (parametrar inlagt i UEFI som styr sådant) för att de är av fel sort - dvs. USB-stickan deklareras sig som 'mass storage' och inte som 'removable mass storage' - det ännu roligare i det hela - du vet inte vilken typ du får när du köper USB-stickor i gubbdagisarna och det skiljer mellan batcher fast stickan till synes ser likadan i modell (som sandisk cruzer blade där jag har lika många olika inkråm i stickorna som antal USB-diskar av just 'blade'-modell (tror det är uppe i 6 olika varianter nu) ) och det är likadant för många andra 'stora' märken av USB-diskar.

En av de absolut bästa USB-stickorna jag har för olika boot-jobb och installations-image på USB är en gammal reklam-sticka och det är normalt sådana med absolut sämsta möjliga flash-minne för lägsta möjliga pris i dessa, tänkta att bara klara några få omskrivningar typ... och den fungerar och boota på i princip alla laptops och PC om inte inlagda imagen hindrar det via sin UEFI. Sorgligt nog så börja den bli rejält sliten och med knäckt kapsling och är förvånad att den fortfarande fungerar felfritt...

med andra ord - hittar du USB-stickor som fungerar även i krävande bios/OS installation - håll i dem och använd inte dessa för något annat - för det börja bli svårt att hitta bootbara stickor då de allt oftare mha. sin storlek ( > 32 - 64 GB) försöker förädla sig själva att likna just hårddiskar - och då är de inte dugliga för installation längre...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Hej,
Tack för att du tagit dig tid att försöka hjälpa mig och skrivit ett sådant lång inlägg. Dock är det lite lustigt, för den första stickan jag skaffade lyckades jag ju installera mintu med! Så vad är skillnaden? Detta var för ca 3 månader sen. Då lyckades jag ju göra precis som jag nu vill göra med windows, alltså att installera från en usb-sticka. Det var därför jag trodde att detta problem är Linux relaterat.

Permalänk
Medlem

@Leyer: Hej,
Efter du skrivit detta testade jag med den andra av 2 möjliga usb ingångar...utan resultat. ska in och kolla nu på kvällen och se om jag mot förmodan kan komma på vad som är fel. Som jag skrev i ett annat inlägg så har ja ju lyckats med detta tidigare....alltså att installera ett OS från usb på min bärbara...dock va det ju då Linux.

Permalänk
Medlem

En kanske dum fråga, men skriver iallafall. Går det inte på något sätt att installera windows innifrån Linux? Jag kommer ju åt usb minnet där...dock kan jag inte öppna setup.exe filen

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering,
De alternativ ja skrev kom upp under boot menu tidigare var när "secure boot" och "legacy boot" var disabled.
Om jag tar alternativet "Legacy boot" enabled och "secure boot" disable står det under boot menu:
1. Legacy - SAMSUNG och en massa bokstäver och siffror
2. Legacy N/W - Intel Corporation: IBA CL slot och några siffror och bokstäver.

Spelar antagligen ingen roll men iaf.

Permalänk
Medlem

Om USB-stickan har gått att bootats tidigare så är i alla fall första hindret avklarat.

Vad jag menar är att om man trots olika försök inte lyckas starta upp på sticka så kan man alltid prova med just optisk media - de har helt annan 'bakväg' in i BIOS än USB-stickor då USB-stickor hanteras med största misstänksamhet och olika säkerhetsgrejor i BIOS kan hellre fälla än fria, liksom hur det är uppsatt i UEFI-delen.

Det finns en ordning till att hålla reda på... dvs. att montera USB-stickan i datorns USB-uttag eller lägg in CD/DVD i läsaren och stäng till _innan_ du slår på strömmen.

I många BIOS är bara vid kall-boot som medias UEFI-data läses in - inte vid en reboot eller annan omstart som inte innebär att datorn är helt avstängd/strömlös en kort stund.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Hej,
Har nu provat att "kallstarta" båda usb minnena...utan framgång. Kan man bränna ner ISO filen på en skiva, sedan köpa en cd-rom läsare med USB kontakt till bärbara och sedan installera därifrån tror du?

Känns ju som att något måste gå snett när jag använder Rufus och ISO filen?
Det funkade ju med mintu och det där lilla programmet för att göra usb stickan bootbar.
Dock har jag ju även provat att direkt på microsofts hemsida använda deras egna verktyg windows media creation tool för att göra ett usb minne bootbart...blir så trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av bezzan:

En liten uppdatering,
De alternativ ja skrev kom upp under boot menu tidigare var när "secure boot" och "legacy boot" var disabled.
Om jag tar alternativet "Legacy boot" enabled och "secure boot" disable står det under boot menu:
1. Legacy - SAMSUNG och en massa bokstäver och siffror
2. Legacy N/W - Intel Corporation: IBA CL slot och några siffror och bokstäver.

Spelar antagligen ingen roll men iaf.

Du ska inte använda Legasy och secure boot ska vara eneblad, om legasy och ej secure boot, förväntas det att USB stickan är MBR/Bios

Också kolla i datorn (efter att du ändrat ovanstående) vid bootalternativ efter nått som heter Windows boot manager, välj det som boot.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Hej,
Ändrade till "Secure boot enabled" och "legacyboot disabled" sparade och stängde av datorn. Vid uppstart
kollade ja boot menu, tyvärr fortfarande inget usb där.

Finns winmanager även i Linux?

Permalänk
Medlem

Du kan göra stickan på två sätt i Rufus, varav det ena varnas för. Skit i den varningen, och kör på det orekommenderade läget (kommer inte ihåg vad det heter men hade ett liknande meck för typ två veckor sen med det här).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat om pinnen startar på någon annan burk?
Man brukar kunna välja hur man vill boota om man direkt efter "power on" trycker några ggr på någon av
F12,F11,F10,F8 eller Del. Beroende på vilket bios man har.

Om du tvivlar på Rufus kan du testa att skapa USB:n från linuxen.
Kan du bara få över orginal Windows-iso-filen dit kan du testa att skapa en bootbar usb där.
Kopiera dit iso:n och döp den till ex. /tmp/win10.iso , ta sedan reda på vilket device usb-pinnen får i ditt system och skriv iso:n till pinnen. (Pinnen ska vara större än iso:n bara )

Kör enl. följande i ett cmd-fönster:

sudo su - (för att bli root, obs: minustecknet)
fdisk -l (se vilka device (diskar ( /dev/sd... )) du har i maskinen) (stoppa in usb-pinnen)
fdisk -l ( titta nu vilket device som tillkommit, det är usb-pinnen(kolla på storleken), kopiera iso:n till usb-pinnen med...)
dd if=/tmp/win10.iso of=/dev/sdx (byt sdx mot ex. sdb om det var den som tillkom, obs inga siffror (partitioner) ska vara med)
sync (när promptern kommer tillbaka kör sync för att veta att kopieringen är helt klar) (testa att starta på pinnen)

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så behövs det ett speciellt usb startenhetsprogram i linux för att kunna skapa en bootbar usb enhet, var så sist jag skapade en via ubuntu 18.04.

Rufus som ovan nämns brukar fungera klockrent i windows.

Tänk även att uefi boot måste vara aktiverat i bios för att kunna boot en usb sticka med windows 10 som är skapad med gpt system.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Hedersmedlem

Hej, @bezzan och välkommen till Sweclockers.

Jag har vart inne och justerat rubriken på ditt inlägg, så att det är lättare att hitta rätt i forumet. Jag är även flyttat tråden från Linux-forumet till Windows-forumet, då problemet inte är ett problem med Linux, utan ett problem med installation av Windows.

Detta så att det blir lättare att få hjälp, och lättare att hitta en lösning i efterhand. Bra forumrubriker och rätt forumplacering är ett krav enligt våra forumregler. Är du osäker på om du placerat din tråd i rätt forum kan du alltid anmäla ditt eget inlägg.

Lycka till med installationen!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem

Ger upp

Hej Alla!
Tackar för ert engagemang men nu skiter ja i det här. Pallar inte försöka lösa det längre.lagt typ 20 timmar utan resultat.

Mvh
Bezzan

Tagit bort säljes-annons /Mod
Permalänk
Medlem

@bezzan: Hur noga testade du med Rufus?

När jag använde Rufus gav de förvalda alternativen samma fel på en gammal dator. Jag behövde ändra ett av alternativen i Rufus när jag skapade Win 10 USB för att kunna starta datorn med den. Tror det var under "Partition scheme" men i ditt fall kan det vara något annat i Rufus som du måste ändra.

Är det första gången du försökt starta datorn från USB på den datorn?
Hittade du USB i boot meny förut när du tex installerade Linux?

Vill bara utesluta att du missat något i bios.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Hej,
Har provat med både det gamla usb minnet, som jag installerade Linux med i samma burk och ett sprillans. Både är iofs av samma märke Kingston. Provade att ändra till Bios istället för UEFI i Rufus, då byts ju även filsystemet till NTFS.

Permalänk
Medlem

@bezzan:
Känns ju så skumt när det gick för ca 3 månader sen med samma sticka, fast med Linux. Då dök USB minnet upp under boot menu. Nu gör det inte det längre. Inne i Linux ser jag ju att ISO filen ligger på stickan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bezzan:

@bezzan:
Känns ju så skumt när det gick för ca 3 månader sen med samma sticka, fast med Linux. Då dök USB minnet upp under boot menu. Nu gör det inte det längre. Inne i Linux ser jag ju att ISO filen ligger på stickan.

Om ISO-filen ligger på stickan så att det ser ut som en enda stor ISO-fil så har du ju inte gjort rätt. Du ska istället se en massa filer som hör till själva installationen.

Det är därför du måste använda ett verktyg som Microsoft Media Creation Tool, Rufus eller dd för att skriva ut avbilden till USB-stickan.