Permalänk
Medlem

Datorn slocknat mitt i serietittande

Hej,

min jobbarpolare ringde mig och berättade att han satt och kollade på Game of Thrones och gjort i flera dygn i rad typ, men så helt plötsligt blev allt svart, datorn dog dvs. Och han kunde inte få igång men märkte att skärmen var igång och att han brukar ha i externa hårddiskar och dom blinkade som dom brukar göra fastän datorn var död.

Jag sa åt honom att dra ut strömkabeln till datorn i några minuter vilket han gjorde och sen funkade datorn igen. Vad ere som kan ha hänt här?

Ska nämnas att han hatar att städa och att det är ganska dammigt i hans lägenhet överlag och han har inte blåst ren sin datorn någon gång sen han köpte den för nästan exakt 4 år sedan. Jag tänker mig att det kanske kan ha påverkat eller vad tror ni?

Här är hans specs, vet dock inte vilket moderkort han har dock och kan inte kolla det nu heller.
OS: Windows 7 home premium
Processor: AMD FX(tm) 6300, six-core, 3,5 Ghz
Ram: 8 gb (vet inte vilken sort osv)
Grafikkort: AMD Radeon R9 200 Series, 4 gb
Hårddisk: En vanlig HDD på 1 tb.
DirectX: DirectX 11
Systemtillverkaren är Gigabyte (antar att det är moderkortet typ)
Har en Asus 24 tum skärm, 1080p, på 60 Hz och 5 ms (32 bit)

Jag anar ju att det kan ha något med att datorn är ganska gammal och samtidigt som att det nog är mkt damm i datorn eller tror ni det är något helt annat?

Han bör nog köpa ny dator va? Som han iofs haft i tankar dessutom framåt sommaren/hösten.

Mvh tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att en stationär dator på golvet blir väldigt dammig inuti. Fläktar drar in damm i kylaren till cpu och in i nätaggregatet. Detta kan försämra kylförmågan avsevärt och få cpu:n att stänga ner p.g.a. övertemp.

Öppna lådan och gör rent cpu-kylaren, använd en NY fin mindre målarpensel (typ moddlare) och dammsug försiktigt, ev. blås ur burken med luft.
Kolla i bios under uppstarten om du ser någon angivelse av temperatur för cpu:n, kör 10-15min och gör om kollen och se om tempen är ok.

Permalänk
Medlem

En datorn som stänger av sig oväntat, startar inte direkt efter utan man behöver vänta en stund.
Typiskt överhettningsproblem.

Öppna upp och damma ur, blås rent: Kylare, nätaggregat, etc. Använd bara inte någon form av dammsugare (mer än på utsidan).
Kolla även så att alla fläktar som skall snurra gör det, det kan lika gärna vara felkällan som damm.