Nytt grafikkort till gammal dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Nytt grafikkort till gammal dator

Har en stationär dator med ca 10 år på nacken, men jag behöver byta skärm och inser att grafikkortet behöver bytas för att kunna köra 4K.

Krav: Vanligt kontorsarbete i första hand (utveckling/programering, bildbehandling, gärna nån 4K video).
Önskevärt: Kunna spela utan något krav på topprestanda.

Är det onödigt att köpa ett lite dyrare grafikort pga av att det begränsas av övriga systemet? Tänkte om man köper något för 2000-3000kr.

Eller kan jag istället köpa något billigare bara för att klara det primära kravet?

Tips på lämpligt grafikkort?

Nuvarande system:
CPU i5 ~3Ghz
16Gb RAM
SSD
PCIe 2.0
Radeon HD 8770

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

@peteng: Om du ska köra 4K så blir nog Grafikkortet flaskhals ändå, vet du vilken i5-cpu det är du har exakt?

Men för 3000kr kan du nog få tag i ett begagnat 1070Ti skulle jag tro.

Annars skulle jag rek. ett Vega 56 om du kan få tag på ett och sträcka ut budgeten lite grann, då det har mer VRAM än Nvidias 1660Ti eller 2060 som ligger omkring samma prispunkt 3500-4000kr.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Om du vill kunna spela i 4K så måste du lägga rätt mycket pengar på ett grafikkort. Men eftersom du inte verkar ha några högt satta krav så kommer jag att förutsätta att du ställer in dina spel så att de renderar i en lägre upplösning.

Ska du köra i 1080p renderingsupplösning så är perfekt kort för det scenariot Radeon RX 570 4GB. Det går att köpa för 1500 kr på amazon.de inkl frakt, så det är inte särskilt dyrt. Det klarar av (med en modern processor i alla fall) alla moderna spel i 1080p Medium.

Men visst, ska du in i prisklassen 2000-3000 kr så är ett rätt naturligt val det helt nysläppta Nvidia GTX 1660. Presterar bättre så klart, men kan nog inte riktigt sträcka på benen tillräckligt för att gå upp till 1440p. Däremot kanske du klarar av högre grafikinställningar.

Vill du däremot satsa på att faktiskt spela i 4k så är det inte din CPU som kommer begränsa dig. Grovt förenklat: CPU:n bryr sig inte särskilt mycket om hur hög upplösningen är, det är grafikkortets uppgift att se till att det flyter på. Din CPU kommer snarare sätta en begränsning på hur hög FPS du kan komma upp i, och hur väl ditt spel flyter på i komplexa scener, oavsett vilken upplösning du kör.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Okay.

Så exempelvis ett RX 570 skulle jag komma ganska långt med. Den i övrigt gamla datorn är fullt duglig till spelande i 1080p med ett nyare grafikkort.

Jag antar att det är PCIe 2.0 på moderkortet. Måste dubbelkolla. Är det nåt annat jag måste "säkerhetsställa" i övrigt (4X, 16X etc.)?

Spelande är högst sekundärt. Tänker mest att det är onödigt att köpa något för dyrt om det ändå inte kommer att fungera och samtidigt onödigt att snåla om några 100 extra gör att det går att spela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Något i den här stilen skulle du klara dig bra på ett bra tag. Kollade efter ett RX570, men det verkar som att du får vända dig utomlands då för de billigaste jag hittade låg inom någon hundring ifrån det här RX580:
Sapphire RX580 Nitro 4GB 1949:-

Vad har du för nätaggregat?

RX, inte RTX
Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Icecrystal:

Något i den här stilen skulle du klara dig bra på ett bra tag. Kollade efter ett RTX570, men det verkar som att du får vända dig utomlands då för de billigaste jag hittade låg inom någon hundring ifrån det här RTX580:
Sapphire RTX580 Nitro 4GB 1949:-

Vad har du för nätaggregat?

Det är helt rätt. Ska du köpa i Sverige så är RX 570 (inte RTX, det är ju Nvidias nya highend-serie ) helt meningslöst eftersom det är prissatt alldles för dyrt. Då är det smartare att köpa ett RX 580 istället som har lite mer prestanda.

Utomlands därmot så finns RX 570 till betydligt bättre priser: https://www.amazon.de/Sapphire-11266-34-20G-Grafikkarte-4GB-s...

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av pv2b:

Det är helt rätt. Ska du köpa i Sverige så är RX 570 (inte RTX, det är ju Nvidias nya highend-serie ) helt meningslöst eftersom det är prissatt alldles för dyrt. Då är det smartare att köpa ett RX 580 istället som har lite mer prestanda.

Utomlands därmot så finns RX 570 till betydligt bättre priser: https://www.amazon.de/Sapphire-11266-34-20G-Grafikkarte-4GB-s...

Korrigerat, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Är med på resonemanget kring RX 570 och RX 580.

Googlade och hittade det nyligen släppta Asus GeForce GTX 1660 Phoenix OC HDMI DP 6GB för 2490:-
Verkar prestera bättre än både RX 580 och GTX 1060. Dessutom verkar det ha lägre effektförbrukning.

Nätagg är ett OCZ 600 watt. Ser att ena kortet kräver 1x8 pin. Mitt nuvarande kort verkar köra 2x6 pin. Men det hänger en lös 2:a. Så då antar jag att jag bara kör 1x6 + 1x2?

Hur som helst så vet jag att det "fungerar" att köpa ett kort i 1500-2500 kronors klassen och att det kommer att fungerar med övriga komponenter.

Tack för tipsen och engagemanget!