Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Läsk över tangentbordet

Har ett Logitech G413 som fått lite läsk över sig. Nu är vissa knappar helt sega. Försökt pilla loss och tvätta rent men det hjälpte inte. Har någon erfarenhet av detta och fått sitt tangentbord att funka igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Skruva upp det och rengör. Alkohol är ofta bra att använda. Fick ett tagentbord med RedBull över sig att bli helt återställt.
Menar inte, plocka av tagenter och rengör lite, skruva upp tagentbordet, rengör allt som har fått något på sig. Kretskort osv.. en droppe på fel ställe kan orsaka korrosion över tid.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Du måste bli a med sockret från läsken det blir som klister.
Koppla ur det, ta ur ev. batterier om det är trådlöst.
Beroende på hur bordet ser mekaniskt, men möjligen håll det upp och ner eller lite mer än vertikalt och tvätta med vatten på en pensel. Torka sedan bordet på ett element (vattenelement) någon dag eller dyl så det blir helt torrt (inuti) innan det kopplas in igen.
Hur mycket går det att plocka isär? Det är det bästa i detta läge, eller köp ett nytt!
Hoppas på det bästa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Pingvinen1:

Har ett Logitech G413 som fått lite läsk över sig. Nu är vissa knappar helt sega. Försökt pilla loss och tvätta rent men det hjälpte inte. Har någon erfarenhet av detta och fått sitt tangentbord att funka igen?

Du behöver skruva upp tangentbordet så du får ut hela kretskortet, Plastskalet och tangenter kan man köra i diskmaskinen., eller handdiska.
Har själv även kört kretskortet i diskmaskinen utan maskindiskmedel och lägsta värmen, har även sköljt i badkaret med ljummet vatten, Inga problem efter det bara det fick torka ordentligt.

Har man hårt vatten kan man tillsätta lite salt till vattnet eller natriumkarbonat (hushållssoda)

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Tack för era svar. Känns jätteknäppt att hälla vatten på en teknikpryl. Blir liksom fel i min skalle och jag är feg. Men jag tror på er och känner att jag måste prova. Det går ju inte på någon garanti iaf och det är alldeles nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Angående vatten och elektronik. Läste för många år sedan i en elektroniktidning att Huges Aircraft använde diskmaskin för att rengöra kretskort. Kretskorten användes i satelliter. så nog går det att tvätta med vatten. Jag brukar själv tvätta tangentbordet med vatten när det blir för grisigt. Men som beskrivs ovan så är det säkrast att ha det upp och ned och tvätta underifrån med pensel.