Permalänk
Medlem

Internetport.se - erfarenheter?

Hoppade precis på ett erbjudande med halva priset i 6 månader i mitt stadsnät i Ulricehamn. Efter lite snabbt googlande kan jag konstatera att de använder IP-Only som leverantör för sina tjänster. Men köper de nog med bandbredd? Hur är kvaliteten? Är det någon som har någon erfarenhet av denna leverantör?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har fiber via IP-Only? När jag kollar upp Ulricehamn stadsnät (Ulricehamn Energi) så verkar det vara via Telia öppen fiber.

Jag måste varna dig för att jag tror du endast kommer att få CGNAT (Carrier grade NAT) hos Internetport via Telia öppen fiber. Det är i alla fall vad Internetport talade om för mig när jag ställde frågan om fast ip via Telias fiber, för att jag kommer att flytta in i en sådan lägenhet snart.

Jag använder Internetport just nu via IP-Only fiber och det har fungerat felfritt. Körde 1000/1000 under kampanjen och kom upp i ca 980 åt båda hållen på speedtests vad jag kan minnas. Bra support också när jag har kontaktat dem.

Jag valde själv Internetport eftersom de erbjöd fast ip när man har IP-Only fiber. Med IP-Only finns även IPv6 via DHCP-PD.

Så tummen upp från mig om man har IP-Only!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Är du säker på att du har fiber via IP-Only? När jag kollar upp Ulricehamn stadsnät (Ulricehamn Energi) så verkar det vara via Telia öppen fiber.

Jag måste varna dig för att jag tror du endast kommer att få CGNAT (Carrier grade NAT) hos Internetport via Telia öppen fiber. Det är i alla fall vad Internetport talade om för mig när jag ställde frågan om fast ip via Telias fiber, för att jag kommer att flytta in i en sådan lägenhet snart.

Jag använder Internetport just nu via IP-Only fiber och det har fungerat felfritt. Körde 1000/1000 under kampanjen och kom upp i ca 980 åt båda hållen på speedtests vad jag kan minnas. Bra support också när jag har kontaktat dem.

Jag valde själv Internetport eftersom de erbjöd fast ip när man har IP-Only fiber. Med IP-Only finns även IPv6 via DHCP-PD.

Så tummen upp från mig om man har IP-Only!

Jag kollade deras FB-sida och majoriteten av inläggen gäller möten med IP-Only och lite sånt, de verkar tydligt vara en underleverantör för IP-Only och IP-Only är inte tillgängliga som leverantörer i Ulricehamns stadsnät. Jag är medveten om att mitt fibernät är Telia öppen fiber och det har fungerat helt okej med Telia/Bredband2 och Bahnhof än så länge (jag hoppar runt och använder kampanjpriser för nya kunder i nätet). Jag har kört 250MBit med alla leverantörer och hastigheten har varit riktigt bra. Bredband2 har gett bäst hastighet, speciellt när man laddar ner mindre filer som när man uppdaterar appar i Google Play. Först så peakar Bredband2 hastigheter på upp till 500MBit i 3 sek innan den lugnar ner sig och hamnar på 290MBit eller något sådant.

Efter att ha mailat supporten på Internetport.se så har jag fått bekräftat att de använder CGN då de inte har tillräckligt med IP-adresser men att man kan betala 30kr extra i månaden för att få en egen IP-adress så det kommer jag förmodligen att göra. I 6 månader kommer jag att ha 250/250MBit för 249kr/mån plus de 30kr för en egen IP-adress då. Overall en helt okej deal.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!