Ni som överklockar ny cpu. Frågor till er.

Permalänk
Medlem

Ni som överklockar ny cpu. Frågor till er.

Hej hej.

Det är många av er som har nya och ganska nya processorer och överklockar dom.
Det verkar av vad jag läst här som att det nästan är ett krav för er att köra dom i 5GHz.

1. Är 5GHz bara en "skön känsla" att uppnå?

2. 5GHz eller ej, hur många fler fps har ni fått av att överklocka? Vet ni?

3. Hur många av er klockar inte er cpu för att ni är nöjda med hur den presterar stock?

Jag har själv inga roliga resultat att delge tyvärr.
Jag puttade upp min gamla 2600k till 4.4GHz så fort jag fick den för några år sedan och har ingen lust att sänka o bencha enbart för att göra denna tråd

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om varför jag har den dator jag har, sitter på en ryzen 7 2700 med ett rtx 2070 och b-die minnen allt är överkloclat och jag spelar på min höjd lol.
Jag uppdaterar min dator 2-3 gånger per år utan anledning och överklockar alltid, men frågan jag ställer mig varje gång är varför.
Min gamla 2600k och radeon 290x jag hade för 4 år sedan hade gott täckt mina behov även idag ändå har jag bytt dator 12-15 gånger sedan dess.
Jag antar att det går under hobby kontot som verkar oändligt stort hehe

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: "Jag uppdaterar min dator 2-3 gånger"
Oj, det var ofta. Kul med nytt osv men dyrt och säkert inte behövligt som du säger.

Fler som vill svara?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Byter oftast vid varje ny generation med några undantag. Men de varierar om de blir en vanlig eller K processor vid varje byte. Ibland köper jag både en vanlig och en K modell och testar runt lite. Sen nöjer jag mig med den som känns bäst av dom två.
Jag överklockar typ aldrig längre då jag inte tycker de är roligt längre. Tänkte ge de en chans till med min nuvarande processor. Men de lilla jag överklockade var att låsa alla kärnor till samma Turbo frekvens.
Helt ärligt så klarar jag mig helt utan överklockning då prestandan ändå räcker och blir över.

Kanske inte jättetydligt. Men så är de. De är kul att uppgradera och/eller bygga ny dator oavsett om man behöver de eller ej.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Jag har ingen aning om varför jag har den dator jag har, sitter på en ryzen 7 2700 med ett rtx 2070 och b-die minnen allt är överkloclat och jag spelar på min höjd lol.
Jag uppdaterar min dator 2-3 gånger per år utan anledning och överklockar alltid, men frågan jag ställer mig varje gång är varför.
Min gamla 2600k och radeon 290x jag hade för 4 år sedan hade gott täckt mina behov även idag ändå har jag bytt dator 12-15 gånger sedan dess.
Jag antar att det går under hobby kontot som verkar oändligt stort hehe

Lol.
Jo det där kan man ju.. Köpte för en tid sedan en dator enbart med syfte överklocka.. CPU minnen med mera valdes med omsorg för öveklockning. Allt fungerade som tänkt och tja jag var nöjd ... sedan kom ett strömavbrott att resetta datorn, bios skyddet ställde allt på förvalt, fabriks, och tja.. så har det fått vara... jag vet ju den går överklocka och hur.. men i vardaglig användning märke man ingen skillnad för det är ju bara med test program jag kan avgöra huruvida den är överklockad eller inte.. den skillnad man tror sig märka är helt och hållet placebo och spelar egentligen exakt ingen roll .. så varför.. tja för jag kan, för det är kul, för det är en hobby.. men nyttan.. ne den finns inte.. vill man "bara" ha en dator att spela med och använde är det bortkastat både i tid och i pengar att överklocka..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ebert:

Lol.
Jo det där kan man ju.. Köpte för en tid sedan en dator enbart med syfte överklocka.. CPU minnen med mera valdes med omsorg för öveklockning. Allt fungerade som tänkt och tja jag var nöjd ... sedan kom ett strömavbrott att resetta datorn, bios skyddet ställde allt på förvalt, fabriks, och tja.. så har det fått vara... jag vet ju den går överklocka och hur.. men i vardaglig användning märke man ingen skillnad för det är ju bara med test program jag kan avgöra huruvida den är överklockad eller inte.. den skillnad man tror sig märka är helt och hållet placebo och spelar egentligen exakt ingen roll .. så varför.. tja för jag kan, för det är kul, för det är en hobby.. men nyttan.. ne den finns inte.. vill man "bara" ha en dator att spela med och använde är det bortkastat både i tid och i pengar att överklocka..

Det roliga är att experimentera och försöka förstå sig på hur allt hänger ihop Sen är det ju alltid kul att tävla med andra och se hur höga poäng man kan få i olika test.

Men för spel kan man typ max få ut ca 10-20% med Intel och 7-15% med AMD. Då ska man köra 4000 Mhz RAM i CL17 med intel med CPU vid 5,5 Ghz, och för AMD typ 3600 Mhz minne i CL14 med CPUn pressad till 4,4 Ghz.

Allt eftersom AMD,Intel och Nvidia förfinar sina boost mjukvaror så minskar överklockningsmarginalerna. Det var länge sen man kunde få ut ens 25% mer frekvens ur en CPU.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar jag förstå varför det finns de som hetsar om att en absolut måste ha en Intel i9-9900k! För mig har det alltid handlat om best bang for the buck, klart en kan vända på det till most buck for the best bang men tilltalar inte mig.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tuomi:

Äntligen börjar jag förstå varför det finns de som hetsar om att en absolut måste ha en Intel i9-9900k! För mig har det alltid handlat om best bang for the buck, klart en kan vända på det till most buck for the best bang men tilltalar inte mig.

Man kan ju se överklocking som en billigare variant av dragraring..
Jag har bekanta som har halva sitt liv i garaget, hela vintern alla kvällar skruvar man i någon bil. Man pantsätter villan hunden och tanten och jobbar övertid för att få fram pengar.. för att om allt fungerar köra rakt fram 400 meter fyra fem gånger på sommaren med bilen.. nytta.. nee... kostsamt.. som fan... roligt.. sägs så.. som med datorer och överklockning. En hobby. Man gör ett bygge, får lite testvärden och skryta med och upp med dom i något forum.. å sedan bygger man nytt igen..

Permalänk
Medlem

2. 5GHz eller ej, hur många fler fps har ni fått av att överklocka? Vet ni?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Man pantsätter villan hunden och tanten och jobbar övertid för att få fram pengar.

Det är detta som sätter fingret på det jag inte sa med mitt förra inlägg.
Smaken är förstås som baken men för mig ser jag datorn som ett verktyg som skall hålla så länge som möjligt med någon ev. uppgradering på vägen med klart syfte och ge mig en flykt från verkligheten några ynka timmar i veckan... (Har barn)

Skrivet av SCORPIUS:

2. 5GHz eller ej, hur många fler fps har ni fått av att överklocka? Vet ni?

Nä, PUBG har ingen vettig benchmarking och tiden är för knapp
Datorn står på för att jag inte ska slöas ner av en uppdatering som måste köras när jag vill spela.
Inser nu att jag borde ha datorn att vakna upp lite då och då för att hantera detta.

Bara verifierat med Geekbench och dyl. då det gjordes.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

@SCORPIUS:
Om du vill veta det rekommenderar jag seriösa sidor som

https://www.anandtech.com
https://www.tomshardware.com

Dom redovisar hur dom testar och gör bra test.
Vad som folk säger på ett forum lite så här.. nja..
Men som man tidigare skrivit 5-20 % från 100 till fps 105 -120 någonstans. Ej märkbart utan testprogram .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej hej.

Det är många av er som har nya och ganska nya processorer och överklockar dom.
Det verkar av vad jag läst här som att det nästan är ett krav för er att köra dom i 5GHz.

1. Är 5GHz bara en "skön känsla" att uppnå?

2. 5GHz eller ej, hur många fler fps har ni fått av att överklocka? Vet ni?

3. Hur många av er klockar inte er cpu för att ni är nöjda med hur den presterar stock?

Jag har själv inga roliga resultat att delge tyvärr.
Jag puttade upp min gamla 2600k till 4.4GHz så fort jag fick den för några år sedan och har ingen lust att sänka o bencha enbart för att göra denna tråd

1. Skön känsla. Skulle _aldrig_ falla in köra t.ex 4.95 eller 5.05 osv utan det ska vara 5.0, 4.8, 4.9 osv.

2. Ingen aning förmodligen knappt märkbart

3. Jag testar och finjusterar över flera dagar/veckors tid.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det roliga är att experimentera och försöka förstå sig på hur allt hänger ihop Sen är det ju alltid kul att tävla med andra och se hur höga poäng man kan få i olika test.

Men för spel kan man typ max få ut ca 10-20% med Intel och 7-15% med AMD. Då ska man köra 4000 Mhz RAM i CL17 med intel med CPU vid 5,5 Ghz, och för AMD typ 3600 Mhz minne i CL14 med CPUn pressad till 4,4 Ghz.

Allt eftersom AMD,Intel och Nvidia förfinar sina boost mjukvaror så minskar överklockningsmarginalerna. Det var länge sen man kunde få ut ens 25% mer frekvens ur en CPU.

Kom gärna med lite källor också så vi kan se detta i tester eller liknande. För du är duktig på att skriva ut procent och klockfrekvenser men det roliga är att jag sitter själv på 4166 minnen och en 9900k som klarar 5.4ghz för bench på AiO. Vart ska jag hitta dessa 20%? Vilket spel? Och är det i 720p du pratar om nu som typ _INGEN_ använder sig av förutom möjligtvis CS:GO spelare om ens det? Som ändå når 300fps med en 8400 CPU?

Sen vet jag inte men förfinar boost mjukvaror? Vad heter den då? Dom pressar ju upp klock tabellerna så högt det går vilket uppenbarligen börjat nå sina gränser.

Kanske är trött, eller bara allmänt le på nonsens.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Kom gärna med lite källor också så vi kan se detta i tester eller liknande. För du är duktig på att skriva ut procent och klockfrekvenser men det roliga är att jag sitter själv på 4166 minnen och en 9900k som klarar 5.4ghz för bench på AiO. Vart ska jag hitta dessa 20%? Vilket spel? Och är det i 720p du pratar om nu som typ _INGEN_ använder sig av förutom möjligtvis CS:GO spelare om ens det? Som ändå når 300fps med en 8400 CPU?

Sen vet jag inte men förfinar boost mjukvaror? Vad heter den då? Dom pressar ju upp klock tabellerna så högt det går vilket uppenbarligen börjat nå sina gränser.

Kanske är trött, eller bara allmänt le på nonsens.

Självklart är mina siffror inte helt noggranna om vi säger så Och de är i de fall där GPUn inte är flaskhals.

Du har väl märkt att Intels CPUer boostar ganska högt i dagsläget? Samma sak med AMD. Man vinner ytters lite i spel på att klocka CPUn.

Du kan ju testa att sänka RAMen till 2933 Mhz och ställ in CPUn på stock så kan du se själv hur mycket FPS du tappar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

2. 5GHz eller ej, hur många fler fps har ni fått av att överklocka? Vet ni?
Min NH-D14 sitter på min 3930k som körs i 4.5ghz och på min 2600k sitter en lite mindre kylare/fläkt som kör 4.2ghz i 1.25vcore som håller låga temps..
Oklockad 2600k i CSGO är ingen höjdare, blir väll på sin höjd 130-140fps, med 5ghz ligger den väll och trycker på 300 klibbat. Borde nästan testa någon dag....

Fast att köra en 2600k i 5ghz med 1.5... nog inte värt det annat för att testa

Visa signatur

<3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Han_stog_still:

Oklockad 2600k i CSGO är ingen höjdare, blir väll på sin höjd 130-140fps, med 5ghz ligger den väll och trycker på 300 klibbat. Borde nästan testa någon dag....

"host" och det där tror du någon går på? OC ger ingen fördubbling av fps... drömmar och myter...

Permalänk
Medlem

Klockar lite ibland. men inte som förut när det första man gjorde var att maxa grejerna för att se hur långt man kom.

Idag är det endast dotterns 4670k som är klockad och det är bara det lilla till 4.0GHz, sedan är är resterande

Frugans 4570 = Stock
Grabbens 2600x = Stock
Min 1600 = Används inte ens
Min 6500 = Stock

Hade detta varit för ett par år sedan så hade nog alla burkar varit klockade på ett eller annat sätt men då man inte har tiden att spela längre så känns det bara onödigt och en oklockad 2600x med 16GB 3000MHz minne och ett GTX1070 duger åt grabben utan klock, iaf just nu

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

1, beror på vilken cpu. 2600k, 3770k skulle jag vara nöjd med 5 ghz vid god kylning. Ryzen 1700x skulle jag köpa en lott och dansa runt mitt hus som en galning. 7700k skulle jag rycka på axlarna.
2. Har mest minskat microstutters, inte märkt någon skillnad på peak fps.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

För mig är datorn och spelandet en hobby. Där ingår överklockningen. Inte för prestandaökningen utan snarare för att det är kul att pusha och benchmarka osv! Med dagens moderkort som har MCE och allt vad det heter oftast enable som default så får man ju till en stabilare och svalare cpu, med till och med högre klock ibland än default. Min 8086k kör jag just nu på en väldigt mild överklock på 4,7ghz över alla cores!

Jag har dessutom en vattenkylningsloop för säkert 8-10k och med en CPU som inte är deliddad så skulle den säkert hålla samma temp med en bamse noctua. Men where is the fun in that?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@lasseTM: "Jag uppdaterar min dator 2-3 gånger"
Oj, det var ofta. Kul med nytt osv men dyrt och säkert inte behövligt som du säger.

Fler som vill svara?

Det behöver inte bli så dyrt, när man väl sitter på "kapital" kan man tom göra pengar.
Jag räknar med att jag i stort sett byter ut min hårdvara "gratis" hela tiden.
Om jag ser ett bra erbjudande på en komponent så köper jag det oavsett om det är den 24 januari (årets fattigaste dag).

För något jag har lärt mig är när begagnad hårdvara säljs dyrt här på Sweclockers och blocket, så ofta säljer jag inte av en bruk helt utan jag kan köpa en helt ny dator på BF tex och kränger min gamla dator strax efter jul och gå i stort sett +-0 om det var en bra black friday.
Men jag har inte behov av pengarna och har därför inte heller speciellt bråttom att sälja heller utan kan lugna mig tills jag får ett bra erbjudande.

Ibland hittar man galna deals och då är det bara slå till, och detta brukar ske runt 3-4 gånger per år och då slår jag till helt enkelt och byter upp mig, men jag har väldigt bra koll på begagnatmarknaden också och har säkert gjort 100+ affärer bara här på sweclockers.
Kanske lite väl kapitalistiskt svar men det är sanningen bakom min hårdvara.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Sitter med en gammal 2500k och fick typ 30-40ish mer fps och framför allt inte lika grova fps dropp i wow när jag gick från 3.3ghz till 4.6ghz. Skulle nog gå att skrämma upp den några ghz till. Men ligger nästa aldrig under 60ish fps nu i wow så känns onödigt att klocka mera då det drar mer ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej hej.

Det är många av er som har nya och ganska nya processorer och överklockar dom.
Det verkar av vad jag läst här som att det nästan är ett krav för er att köra dom i 5GHz.

1. Är 5GHz bara en "skön känsla" att uppnå?

2. 5GHz eller ej, hur många fler fps har ni fått av att överklocka? Vet ni?

3. Hur många av er klockar inte er cpu för att ni är nöjda med hur den presterar stock?

Jag har själv inga roliga resultat att delge tyvärr.
Jag puttade upp min gamla 2600k till 4.4GHz så fort jag fick den för några år sedan och har ingen lust att sänka o bencha enbart för att göra denna tråd

För mig är det lite av en hobby. Jag tycker det är kul att se vad grejerna går för helt enkelt. Skulle kännas "fel" att köra stock när man vet att grejerna har nee att ge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Överklockade när jag byggde mitt system bara för att jag kunde. Ville se om det gick att få upp alla kärnor i 4,6. När jag kom fram till att det gick så körde jag så ett tag. Sen bestämde jag mig för att det var rätt onödigt att köra CPUn i den hastigheten pga en GPU som inte alls kunde nyttja den hastigheten. Så körde ned den i stock igen.

NU uppgraderade jag GPU till Vega 64, så då skickade jag upp alla kärnorna i 4,5 bara för att

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Min åsikt

Jag kör en i5-8600k @4,9ghz. Inte för att jag inte kan köra den på 5ghz stabilt, det bara kräver voltage nära 1,4v vilket jag inte tror är bra om man vill ha sin cpu användbar i några år. Jag kör den vattenkyld med corsair h60 men stabil 4,9ghz runt 1,3v känns mycket bättre för mig.

Tror inte det finns många spel som skiljer sig ens 1fps med den 100mhz skillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extol:

Sitter med en gammal 2500k och fick typ 30-40ish mer fps och framför allt inte lika grova fps dropp i wow när jag gick från 3.3ghz till 4.6ghz. Skulle nog gå att skrämma upp den några ghz till. Men ligger nästa aldrig under 60ish fps nu i wow så känns onödigt att klocka mera då det drar mer ström

Ok... men alltså... det är mycket sällan lägsta fps blir bättre av OC, det är max och medelvärden som blir bättre medan min värden är en systemfråga..
Jag koll på min gamling ... AMD Phenom II X4 965 3,4GHz... som fyller 10 år.. 60 fps ... 1920x1200 och grafik på "7" ... fullt spelbart med andra ord även i radier..

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ju rätt onödigt ja med en ny cpu men som det nämnts tidigare så är man nyfiken hur mycket extra gratis man kan få. Deliddar man dessutom så är man nog ännu mer sugen, fast det hade jag varit sugen på rätt många år men aldrig fått tummen ur.

Ramminnena lyckades jag överklocka från 2400mhz till 3200mhz också

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tuomi:

Äntligen börjar jag förstå varför det finns de som hetsar om att en absolut måste ha en Intel i9-9900k! För mig har det alltid handlat om best bang for the buck, klart en kan vända på det till most buck for the best bang men tilltalar inte mig.
--------------
Det är detta som sätter fingret på det jag inte sa med mitt förra inlägg.
Smaken är förstås som baken men för mig ser jag datorn som ett verktyg som skall hålla så länge som möjligt med någon ev. uppgradering på vägen med klart syfte och ge mig en flykt från verkligheten några ynka timmar i veckan... (Har barn)

Du har så rätt i din inställning. "best bang for the buck" kan ju innebära man överklockar en "billig" dator. Så är det nästan alltid för mig.
Inte det nyaste, inte det snabbaste, men överklockat en del. Man behöver inte det senaste eller det snabbaste. Körde en stund i wow på en gamling, AMD Phenom II X4 965 3,4GHz som INTE är överklockad. FPS 60... med med en tio år gammal maskin utan OC.. hur spelbart som helst även i raid. Spellglädjen sitter inte i fps utan i en spelupplevelse och sitter man inte och stirrar på fps mätaren utan spelar spelet och gör det för man tycker om spelet och spela med andra så kan en 10 år gammal maskin utan OC göra jobbet i 95% av alla spel tillräckligt bra. Datorn är främst för nytta så den ska vara stabil, 24/7 drift ingen OC men på helger så går spel på den 12 timmar dygnet eller mer och hittills har prestanda aldrig varit ett problem om spelt är bra och den som sitter med den sitter för att spela och skiter i att stirra på fps mätaren...

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:
Jag blir intresserad av nästan allting jag kommer över, så givetvis blev jag intresserad av överklockning med och benchade en hel del för några år sen. Sen familjen utökades så kör jag dock bara en lättare överklockning för att spelen ska flyta så bra som möjligt, för mig handlar med mest om att få upp de lägsta fps dropsen så högt som möjligt. Så länge jag droppar under 144 fps nån gång, så finns det något att vinna utav att öka cpu frekevens och sub timings på minnen.-

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

Du har så rätt i din inställning. "best bang for the buck" kan ju innebära man överklockar en "billig" dator. Så är det nästan alltid för mig.
Inte det nyaste, inte det snabbaste, men överklockat en del. Man behöver inte det senaste eller det snabbaste. Körde en stund i wow på en gamling, AMD Phenom II X4 965 3,4GHz som INTE är överklockad. FPS 60... med med en tio år gammal maskin utan OC.. hur spelbart som helst även i raid. Spellglädjen sitter inte i fps utan i en spelupplevelse och sitter man inte och stirrar på fps mätaren utan spelar spelet och gör det för man tycker om spelet och spela med andra så kan en 10 år gammal maskin utan OC göra jobbet i 95% av alla spel tillräckligt bra. Datorn är främst för nytta så den ska vara stabil, 24/7 drift ingen OC men på helger så går spel på den 12 timmar dygnet eller mer och hittills har prestanda aldrig varit ett problem om spelt är bra och den som sitter med den sitter för att spela och skiter i att stirra på fps mätaren...

Tidigare så var det ju också så att du med budget-modellerna kunde komma upp i motsvarande klockfrekvenser som de tyngsta om inte bättre. Ser fortfarande överklockning som en självklarhet men inget jag anser är värt att lägga ner någon större tid på för att klämma ut det lilla sista, tid är ju trots allt pengar. Tycker PBO och XFR verkar vara ett alldeles utmärkt påhitt, mer automatik till folket!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Ebert: OK så kanske det är.

OT vad har du i din bruk förutom cpu? Har bara 3 på grafik inställningar i wow (rekommenderat, kan kanske gå upp lite i inställningarna)
Jag sitter på 8 bg ram och ASUS gtx 580 1.5gb DCll