Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Få hjälp med ER-diagram.

Jag har verkligen ingen koll på hur man ska gå tillväga med detta. Har läst på om er diagram men vet inte hur jag ska få till det. Någon som kan hjälpa en total noob?

https://imgur.com/uKMeCys

Förtydligat rubrik / Mod
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Superpu:

Jag har verkligen ingen koll på hur man ska gå tillväga med detta. Har läst på om er diagram men vet inte hur jag ska få till det. Någon som kan hjälpa en total noob?

Någon form av påbörjan måste du ju ha eller i minsta fall en konceptuell bild över hur en databas ska se ut på pappret. Känns inte som en "uppgift 1" heller då det är så många delar som ska vara med från start så det borde väl finnas någon bas att utgå från tidigare uppgifter?

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@Leedow:
Nä detta är första uppgiften

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

@Superpu:

All right, bara att bita i det sura äpplet.

Litteratur?

Skriv ner alla entiteter.
Tilldela alla entiter deras attribut.
Gör kopplingarna mellan entiteterna.
Gör kardinalitet mellan entiteterna.

Börja någonstans så hjälper vi vid behov.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@Leedow:
Här är mitt ER diagram än så länge.
https://imgur.com/IJnjFHK

Vet inte om det är rätt utifrån uppgiften. Undrar även över förhållanden. I sambandsförhållanden kan jag skriva "har" i alla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Superpu:

Sök på youtube. Säker på att det finns steg för steg hur man gör

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Hyggligt underhållande bok/sida samt en frisk fläkt av 90-talswebdesign!
http://www.databasteknik.se/webbkursen/er/index.html

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

@Superpu:

Riktigt bra början!

Du kan inte skriva "har" i alla scenarion för det stämmer inte. Sambandet måste beskrivas tydligare än så annars behöver man inget samband. På en byggnad har det utförts historiska händelser. En fastighet ägs av en fastighetsägare. Man kan förenkla det genom att säga att det är verbet i meningen som bör vara sambandet.

Om du tittar på din Hyresgäst och Fastighetsägare så kan man normalisera detta genom att skapa en Person-entitet som används för att lagra personuppgifterna istället för att lagra exempelvis förnamn/efternamn på två ställen.

Adress-entiteten har en "Port"-egenskap men då Adress-entiteten är till för Byggnad så blir port-egenskapen poänglös. Jag skulle ta det lite längre och koppla Person-entiteten till Adress också. För att ta fram scenarion så är det sambanden/verben man ska fokusera på. En person bor på en adress. Det står inte i uppgiften däremot så allt är ju en fråga om vilken nivå man vill lägga sig på.

Historik-entiteten blir svår att hantera om varje ny händelse skapar ett nytt attribut. Om man tänker sig scenarion här så borde varje händelse ha exempelvis benämning, datum, kostnad.

I fortsättningen rekommenderar jag att du gör detta på datorn då det är riktigt svårt att hantera förändringar på papper.
Du kan göra det i MSPaint exempelvis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@Leedow:
Om jag skapar en "Person" entitet. Vad ska det stå i hyresgäst/fastighetsägare entiteten för attribut då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Draw.io skulle jag rekommendera framför paint, eller möjligen PowerPoint om du råkar ha det. I båda går det att se till att kopplingar följer med objekten om/när du flyttar dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

Skulle ta en titt på attributet ålder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Superpu:

@Leedow:
Om jag skapar en "Person" entitet. Vad ska det stå i hyresgäst/fastighetsägare entiteten för attribut då?

Ingenting som jag kan komma på rent spontant vilket gör att dessa entiteter enbart har en semantisk eller beskrivande funktion för ER-diagrammet. Samma funktion kan man uppnå i nästa steg där du ska göra EER-diagram. ER-diagram har inget krav på normalisering av datat utan det sker i senare steg så det är inget krav om inte kursen kräver det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@Leedow: Men jag måste väl lägga til något som kan koppla Hyresgäst/Fastighetsägare med person? Typ ID eller personnummer på dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

@Superpu:

Ja, precis. Det är däremot underförstått i ett ER-diagram med tanke på förhållandet och även något som inte några av dina andra entiteter har. Rimligtvis så har Hyresgäst och Fastighetsägare en främmande nyckel till Person.