Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frövi
Registrerad
Okt 2004

Begagnat för Overwatch

Jag fick ett uppdrag av min syster att fixa en "billig" dator för att kunna spela främst Overwatch på. Började kolla lite begagnat på blocket ock stötte då på denna dator: https://www.blocket.se/orebro/Speldator_med_ratt_grejer_84017...

Tror ni att den klarar av det eller är det helt enkelt för gamla grejer.
Eller går det att uppgradera exempelvis grafikkortet eller processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av RobbR:

Jag fick ett uppdrag av min syster att fixa en "billig" dator för att kunna spela främst Overwatch på. Började kolla lite begagnat på blocket ock stötte då på denna dator: https://www.blocket.se/orebro/Speldator_med_ratt_grejer_84017...

Tror ni att den klarar av det eller är det helt enkelt för gamla grejer.
Eller går det att uppgradera exempelvis grafikkortet eller processorn?

För dyr skulle ge max 2000 kr för den datorn och ej värt att uppgradera något i datorn enda i datorn av större värde är SSD.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

I den prisklassen funkar nog bara konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Datorn du länkade bör klara Overwatch rätt så okej. Enligt Blizzard så är detta systemkraven:

Minimala Systemkrav

Rekommenderade Systemkrav

Operativsystem

Windows® 7 / Windows® 8 / Windows® 10 64-bit (senaste Service Pack)

Windows® 7 / Windows® 8 / Windows® 10 64-bit (senaste Service Pack)

Processor

Intel® Core™ i3 eller AMD Phenom™ X3 8650

Intel® Core™ i5 eller AMD Phenom™ II X3 eller bättre

Grafik

NVIDIA® GeForce® GTX 460, ATI Radeon™ HD 4850, eller Intel® HD Graphics 4400

NVIDIA® GeForce® GTX 660 eller AMD Radeon™ HD 7950 eller bättre

Minne

4 GB RAM

6 GB RAM

Lagring

30 GB ledigt hårddiskutrymme

Internet

Bredbandsuppkoppling till Internet

Media

Behövs ej vid digital installation

Källa: Blizzard - Overwatch System Requirements

Burken matchar de rekommenderade kraven på alla punkter. Grafikkortet är ett snäpp över det rekommenderade. Processorn är lite mer svårbedömd, men eftersom det är en fyrkärnig processor så är den i alla fall inte helt oduglig. Den är klart snabbare än en AMD Phenom™ II X3 som de också rekommenderar.

Med det sagt så är 3000 kr alldeles för mycket för datorn i fråga. Det som drar ner värdet för mig mest är att processorn är så pass uråldrig. Processorn är i och för sig väldigt snabb för dess tidsålder (2008), men du kommer inte kunna få till en ny processor på datorn med mindre än nytt moderkort. 6 GB minne är också väldigt i underkant för en dator idag.

Kan du få datorn för rätt pris (närmare 1000-2000 kronor i mitt tycke) så kan det vara en kababel Overwatchburk, men vänta dig att du kommer växa ur den rätt snabbt på alla fronter om du ska spela mer krävande spel. Datorn är inte särskilt uppgraderbar, så det blir tippen om ni behöver något mer. Förvänta dig också att burken kan gå sönder när som helst med tanke på dess ålder. Dessutom kan du inte självklart förvänta dig moderna funktioner som USB3.0 eller Gigabit Ethernet på maskinen eftersom den är så pass gammal, så det är värt att kolla upp / känna till. Inget som påverkar spelprestanda, men det är också värt att väga in.

En spelkonsoll är ju ett lockande alternativ, eftersom Overwatch finns till både Xbox One och Playstation 4, men om hon ska spela med sina kompisar kommer hon inte kunna spela tillsammans med dem om inte alla har samma plattform. Dessutom får hon spela med handkontroll istället för tangentbord/mus.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

För 3000-3500 kronor skulle jag snarare mig förvänta mig något åt det här hållet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1551814-vart-att-salja...

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare. :-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frövi
Registrerad
Okt 2004

Tack för svar, då var det ungefär som jag trodde.
Ska leta vidare och se om jag hittar lite bättre för pengarna.

Kom gärna med mer tips om ni har några.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av RobbR:

Tack för svar, då var det ungefär som jag trodde.
Ska leta vidare och se om jag hittar lite bättre för pengarna.

Kom gärna med mer tips om ni har några.

Skadar ju inte att lägga ett bud på Blocket om du kan leva med datorn enligt ovan! De flesta som lägger upp prylar på Blocket räknar med att man prutar.

Man behöver inte gilla att pruta, men tyvärr är det så. Värsta som kan hända är att köparen ber dig att dra åt skogen för att du vågar lägga ett skambud på hans ögonsten till retropärla från förra årtiondet.