Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Crytek demonstrerar ray tracing i realtid med AMD Radeon RX Vega 56

Spelutvecklaren Crytek visar nu ray tracing i den egna spelmotorn Cryengine. Demonstrationen körs på ett AMD Radeon RX Vega 56, som saknar dedikerad hårdvara för tekniken.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Sjusovarn
Registrerad
Feb 2017

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av MyScnd:

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Citat:

..men några uppgifter kring upplösning eller uppdateringsfrekvens för Neon Noir nämns inte.

Hoppas mer info kommer den kommande veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av MyScnd:

Hur kommer detta påverka nVidias argument att man måste ha "RTX-cores" för att kunna köra real time strålspårning?

Du kanske kan tänka dig själv om Nvidia har problem att få bra flyt med sin 20XX-serie som har dedikerad hårdvara. Hur tror du då svagare grafikkort utan denna hårdvara kommer klara sig?

Så du kanske inte "måste" ha dom för att köra realtids raytracing men vill du göra det med högre än 20fps är det nog ett mindre krav..

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Oj då, ännu en gång visar AMD att deras teknik är bäst i det långa.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av slusk:

Du kanske kan tänka dig själv om Nvidia har problem att få bra flyt med sin 20XX-serie som har dedikerad hårdvara. Hur tror du då svagare grafikkort utan denna hårdvara kommer klara sig?

Så du kanske inte "måste" ha dom för att köra realtids raytracing men vill du göra det med högre än 20fps är det nog ett mindre krav..

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Mangee75:

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer för vadå? Du få gärna förklara ditt statment.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Nice 🤪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Dec 2010

Enda sättet för nVidia att motivera RTX är om deras 7nm RTX kort har typ 10-20 gånger mer Ray-tracing prestanda än dagens RTX kort.

Ni måste också komma ihåg att detta är en demo med endast en drone som rör på sig, tror knappast Vega56 klara av att göra ray tracing i ett spel som Battlefield V med en FPS som ens är i närheten av RTX korten.

RTX korten har en framtid MEN de måste öka prestandan avsevärt när 7nm kommer om folk ska hoppa på RTX tåget i en större skala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av slusk:

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso kan det röra sig om upscaling, men vi vet i alla fall att det vart uppladdat till youtube i 4K upplösning. Man brukar väl inte göra upscales av själva videon när man demonstrerar sådant här, men det kan också vara upscaling internt i algoritmen precis som fallet är med nVidia's RTX. Men allt vi har är dessa "borde" och "vanligtvis" - inga garantier.

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Ferrat:

Du kanske missat men det ska enligt uppgift vara realtid på demot, kan ju vara så att bara implementationen de gjort funkar bättre än nvidias cores.
Svårt att säga utifrån ett demo men snopet om så är fallet

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av slusk:

Jo jag vet att det är realtid men.. Som det står i nyheten så finns det ingen information om upplösning eller liknande för demot.
Samt att man inte vet hur stor inverkan på prestandan detta har..

Och vi vet inte heller hur komplex scenen som renderas är, i ett sånt här demo kan man ju fuska rätt vilt eftersom det bara måste se bra ut i utvalda kameravinklar. Vi vet heller inte vilka begränsningar tekniken har o.s.v. Så svårt att egentligen säga något alls baserat på videon, teknikvideos som visar upp snygga effekter finns det gott om men det måste ju vara användbart i praktiken också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av VadSaDu:

Oj då, ännu en gång visar AMD att deras teknik är bäst i det långa.

Oj då, du var visst snabb med att dra slutsatser.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

*Gäsp* Jag körde raytracing på min GPU för 7 år sen. Ingen som minns alla Rigid Gems demon. Väck mej sen när vi har fotorealistisk raytracing i realtid iställlet för alla dom här halvfärdiga fakelösningarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av ClintBeastwood:

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå "helt plötsligt"? Tror du de började jobba på detta igår?
Precis som Jensen sa under presentationen av RTX så har ingenjörer drömt om realtids strålspårning i många decennium.
Jag menar jag som student satt och lekte med strålspårning år 2010 i skolan, så detta är inte omöjligt, men...
...vi får se, jag är svagt optimistisk! ^^

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kälma
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av ClintBeastwood:

Så helt plötsligt har dom hittat ett sätt att köra raytracing i realtid med spelbar fps på dagens (förra generationens) grafikkort? Jag tvivlar men hoppas att vi får mer info om det nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Om dom använder DirectX Raytracing så kan det vara så då det släpptes i Oktober förra året.

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Man kan ju ana att Nvidia på något sätt kommer spy galla över det här.

Själv tycker jag bara det är bra om det fungerar. Hela grejen med "dedikerade bitar av kärnan" till en specifik uppgift känns väldigt lökig, utan det jag önskar är snarare att råkraften ökar och ökar och sedan kan spelutvecklare göra vad de vill med den, som om det här på sikt dödar "turing cores" eller vad nu den specialanpassade biten heter så är det bara bra enligt min egen personliga åsikt.

Edit: Fixade typos.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av dpom86:

Vadå "helt plötsligt"? Tror du de började jobba på detta igår?
Precis som Jensen sa under presentationen av RTX så har ingenjörer drömt om realtids strålspårning i många decennium.
Jag menar jag som student satt och lekte med strålspårning år 2010 i skolan, så detta är inte omöjligt, men...
...vi får se, jag är svagt optimistisk! ^^

Ett halvår efter att Nvidia släppt RTX korten så hittar Crytek ett sätt att köra det med lika liten/stor prestanda förlust med "vanliga" grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Kanske lite tidigt att dra för långtgående slutsatser kring det här. Det jag kan säga är att jag blev ganska förvånad att det här verkar gå att göra med befintliga grafikkort utanför RTXserien. Intressant är det helt klart!
Vi får väl se vad det här egentligen innebär framöver.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Vega inte stöd för DXR inte i 19.3.2 (som är senaste) i alla fall.
Så jag misstänker att Crytek använder OpenCL eller liknande.
Väldigt intressant hur som helst.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Det som är intressant är att det körs på AMD. Men där slutar det intressanta med innan vi har all information.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Finns ingenting som säger att man måste köra detta på RTX-cores. Det går säkert att köra på CPUn eller GPU, men det finns ju risk att prestandan inte räcker till.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Hoppas detta gör framtiden för grafikkort bättre.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns ingenting som säger att man måste köra detta på RTX-cores. Det går säkert att köra på CPUn eller GPU, men det finns ju risk att prestandan inte räcker till.

Exakt, körde med Advanced PhysX i större delen av Metro Last Light utan nVidia kort. Utan det körs ju på CPUn istället i mitt fall (fick stänga av under en liten del av spelet dock).
Så ser inte varför detta skulle vara konsigt, alltså att det körs på AMD kort utan RTX specifik hårdvara. Fast vad säger att de inte har kört på mer än ett kort. Men hårdvara gjord för ändamålet är ju fortfarande bättre än generell hårdvara.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ratatosk:

Vega inte stöd för DXR inte i 19.3.2 (som är senaste) i alla fall.
Så jag misstänker att Crytek använder OpenCL eller liknande.
Väldigt intressant hur som helst.

AMDs Rays-motor körs väl på OpenCL (1.2), men Cryengine kör säkert Vulkan plus eventuellt OpenCL på AMD-kort. Behöver inte vara OpenCL om de kör egenutvecklad teknik heller. De har säkert stöd för flera olika apier också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

så 4k @ 30FPS med ett Vega56. Skulle vara kul att se samma demo med ett RTX2070 nu.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Mangee75:

Bara en tidsfråga innan Nvidia stämmer Crytek!

Skickades från m.sweclockers.com

NVIDIA äger rättigheterna till "Ray-Tracing" eller vad?

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X