Hjälp med server - Rebootar av sig själv

Permalänk

Hjälp med server - Rebootar av sig själv

Hej! Första gången jag gör något inlägg här på Sweclockers men jag hoppas att det kommer gå bra. Iallafall så har jag problem med min server som jag har införskaffat mig. Jag köpte moderkort, cpu och ram på tradera. PSU, hårddisk, SSD och chassi har jag köpt nya på elgiganten och på inet.

Bild på annonsen från tradera som jag köpte:
https://imgur.com/a/wLlVhkR

Specs på resten av delarna:
- WD RED 2TB
- PNY CS900 SSD 120 GB
- Corsair VS650 650W (v2)
- Cooler Master TX3 EVO
- BitFenix Shinobi
- Splitter till chassifläktarna

Problemet med datorn är att den rebootar av sig själv ibland. Intervallen mellan rebootsen kan vara allting mellan 30 minuter till 4 timmar. Temperaturen bör ej vara felet för jag hann kolla tempen cirka 3 minuter innan en reboot och då var CPUn på 55 celsius och den brukar vara runt 40-55. Jag har även resetat bios inställningarna flera gånger, vet ej om jag har missat någon inställning och att det kan vara problemet.

Min idé med servern var att det skulle vara en VM-server, alltså ha virtuella maskiner och containers på den. Jag har tänkt mig proxmox. Jag har fått igång servern med proxmox på och har fått igång några VMs. Men den rebootar som sagt av sig själv så det är jobbigt att försöka göra något med datorn. Den verkar vara mer "stabil" när jag bara har OSet installerat på datorn utan några VMs.

Fråga om ni vill ha någon mer info eller om jag ska omformulera mig!

Tack på förhand

Edit:
Här en en google drive mapp med bilder på bios och en film när servern startar:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1HR-Z08MxMKrAXkNlW...

Permalänk
Medlem

CPUn är 11 år gammal. Högst osäkert om det fungerar att köra moderna OS på den

// LZ

Permalänk

@Tea42BBS: Tänkte kanske att det kunde vara något sådant. Men kan jag inte installera något äldre OS. Förra ägaren hade använt Windows Server 2003.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walllessloki39:

@Tea42BBS: Tänkte kanske att det kunde vara något sådant. Men kan jag inte installera något äldre OS. Förra ägaren hade använt Windows Server 2003.

kör du oxo 2003 då ? Det borde ju funka

Men är hedenhös

// LZ

Permalänk

@Tea42BBS: Jag kan inte få igång installationen av Windows server 2003 när jag har försökt tidigare. Har laddat ner en ISO och har använt RUFUS till att lägga över den. Men kan inte få igång installation. Jag kanske gör något fel, tror inte jag glömde ändra boot order.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara något problem att köra på den CPUn, vad säger loggarna innan omboot?

Permalänk
Medlem

Kör memtest på den

Permalänk

@Xcorp: Här är två pastebins https://pastebin.com/M29qr6gw https://pastebin.com/XyTRzH1A på en logg när den senast var igång. Datumen stämmer inte riktigt, därför står det tredje november i början.

Permalänk
Medlem

@Walllessloki39: Vilka loggar är det och när i loggen sker omstarten?
Är det en kontrollerad omstart, eller kernel panic?

Permalänk

@Xcorp: Jag är inte så jättebra på att hitta och studera loggar. Men det var en "syslog" som jag hittade på webbpanelen av servern.

Permalänk

@Xcorp: Vet inte riktigt vad du menar med kernel panic och kontrollerad omstart. Men det som sker vid en omstart är att den helt plötsligt bara startas om utan förvarning och utan att jag har gjort något speciellt. Max 50% användning av RAM och CPU har den bara kommit upp i, så servern har inte blivit pressad.

Här är även en google drive mapp med bilder på bios och en film på när den startas:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1HR-Z08MxMKrAXkNlW...

Permalänk

@Linus: Ska köra en memtest

Permalänk
Medlem

@Walllessloki39: Ser du om den gör en snygg nedstängning, eller om den ena sekunden funkar bra, och i nästa gör en BIOS POST och sen startar?

Permalänk

@Xcorp: Använder mest webbpanelen till servern för att styra den. Men vad jag har märkt är att den ena sekunden funkar helt perfekt och sen sker en omstart/krasch. Har inte tänkt på om det kommer något fel meddelande när den startar efteråt.

Edit:
Detta kommer upp när jag startar servern:
https://gyazo.com/9d6947458cbd2f877ce22b0057822406

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walllessloki39:

@Xcorp: Använder mest webbpanelen till servern för att styra den. Men vad jag har märkt är att den ena sekunden funkar helt perfekt och sen sker en omstart/krasch. Har inte tänkt på om det kommer något fel meddelande när den startar efteråt.

Edit:
Detta kommer upp när jag startar servern:
https://gyazo.com/9d6947458cbd2f877ce22b0057822406

Kört memtest ?
Hittas en massa fel kan det vara dax att kolla över CPU sockeln.
Finns gott om klantskallar som säljer skadade grejer.

Permalänk

@Svensktiger: Håller på en memtest just nu faktiskt. Den är halvvägs med 0 errors, vi får hoppas på att det inte blir några heller

Permalänk

@Svensktiger: Nu har jag kört en hel memtest. Resultat blev inga errors.
Länk till bild på testet:
https://gyazo.com/0ba1e69fce2ab9934b952b2073e76d8b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walllessloki39:

@Svensktiger: Nu har jag kört en hel memtest. Resultat blev inga errors.
Länk till bild på testet:
https://gyazo.com/0ba1e69fce2ab9934b952b2073e76d8b

Nu brukar ju jag köra memtest i minst två dygn om jag vill vara någorlunda säker på att det är ok.

Jag hade en server-maskin med liknande problem... memtest hittade inga fel men maskinen kunde starta om en gång i veckan eller så. Visade sig trots allt vara minnesproblem, efter jag uppgraderat från 2x2GB till 2x4GB har den gått problemfritt.

Permalänk

@SAFA: Okej, men då ska jag försöka att köra ett memtest i två dygn. Brukar du köra med några speciella inställningar? Igår körde jag bara standard inställningar.

Permalänk

@SAFA: Jag kom på nu att när jag bara körde med 1 ramsticka i servern var den mer stabil. Dock kunde jag inte pressa datorn så mycket, alltså pressa CPUn. Men jag tror jag ska köra ett memtest i två dygn och då borde väl testet hitta om någon ramsticka är dålig. Annars kanske blir som du sade att det blir några nya ram.

Edit:
Det jag menar med att pressa CPUn är att jag inte hade tillräckligt med ram för att göra något.

Permalänk

Har nu satt igång ett standard memtest och ska försöka ha igång det i några dygn. Hoppas att testet hittar något fel för då vet jag vad som är fel med servern.

Edit:
Skicka gärna om någon har någon invändning på detta!

Permalänk
Medlem

s775 med 4 DIMM brukar borka rätt hårt. Jag var tvungen att köra vdimm på 1.65 för att det inte skulle spontan-reboota på min gamla fujutsu server.

Permalänk

@dezo: Detta är min första server så jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att 4 ramstickor brukar få med sig problem? Rekommenderar du isåfall 2x4GB istället för 4x2GB?

"vdimm" vet jag inte riktigt vad det är. Är det volten på minnena? Kan jag ändra det på ett vanligt servermoderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walllessloki39:

@SAFA: Okej, men då ska jag försöka att köra ett memtest i två dygn. Brukar du köra med några speciella inställningar? Igår körde jag bara standard inställningar.

Kan du köra med alla kärnor aktiva (vet inte om alla memtest har den funktionen) så blir det ett tuffare test.

Permalänk
Medlem

@Walllessloki39: Jao, det är minnesvolten. Det bör gå att ändra. Om du inte kan det tycker jag du drar iväg ett mail till Fujitsu och kollar om dom har ett bios som är mer stabilt vid 4 populerade minnes slottar.

Sidenote: Jag fick inte heller några fel vid memtest på min gamla s775 server.

Permalänk

@dezo: Okej. Men jag tror jag kör ett memtest i 1-2 dygn och om jag ej får någon error så försöker jag ändra minnesvolten. Om inte det funkar så skickar jag ett mail till Fujitsu och frågar om någon bios uppdatering.

By the way dessa Fujitsu moderkort verkar vara lite konstiga. Det kan ha varit ett dåligt köp, men jag får tänka positivt att jag fick ett bra erbjudande.

Permalänk
Medlem

Ja låt den rulla någon runda memtest. Lägg in Windows, prova att belasta den med prime. Har du en annan hårddisk så prova med att byta den tillfälligt

Permalänk

Opopulär åsikt: Tråkigt att du inte får igång din hårdvara, men hårdvaran är lastgammal. Det är inte omöjligt att kondensatorer eller annan elektronik börjat gå på slutet av sin livslängd.
Hoppas du får fart på den dock.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Update: Har nu testat servern några dagar. Memtestet hittade inga fel efter 2 dygn. Det var då jag tänkte att jag kunde köra servern med bara 2 stickor med ram istället för 4 stycken. Att jag tog bort 2 stickor har gjort nu så att servern verkar fungera. Den har varit igång i cirka 2 dygn och ett halvt. Så jag anser att den borde vara "stable" med 2 ramstickor.

MEN problemet är att nu har jag endast 4GB ram och det skulle sitta fint med lite mer ram. Så jag får fortsätta mina tester i några fler dagar. Det kanske fungerar med att köra 3 stickor så att jag får 6GB ram? Eller anser ni att jag bara borde köpa 4GB stickor alternativt att kontakta Fujitsu om BIOS uppdatering? Men Fujitsu kanske inte ger support längre för ett sånt gammalt moderkort jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walllessloki39:

Update: Har nu testat servern några dagar. Memtestet hittade inga fel efter 2 dygn. Det var då jag tänkte att jag kunde köra servern med bara 2 stickor med ram istället för 4 stycken. Att jag tog bort 2 stickor har gjort nu så att servern verkar fungera. Den har varit igång i cirka 2 dygn och ett halvt. Så jag anser att den borde vara "stable" med 2 ramstickor.

MEN problemet är att nu har jag endast 4GB ram och det skulle sitta fint med lite mer ram. Så jag får fortsätta mina tester i några fler dagar. Det kanske fungerar med att köra 3 stickor så att jag får 6GB ram? Eller anser ni att jag bara borde köpa 4GB stickor alternativt att kontakta Fujitsu om BIOS uppdatering? Men Fujitsu kanske inte ger support längre för ett sånt gammalt moderkort jag har.

Kan gå bättre om du höjer spänningen till minnet eller nordbrygga. Var länge sedan man höll på med de prylarna

Skickades från m.sweclockers.com