NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

EXIF pÄ Astrobin

M 51 frÄn natten till idag. Börjar tyvÀrr bli vÀldigt obekvÀmt sent i vÀldigt rask takt nu, sÄ det blev nog sista enkvÀllsobjektet för sÀsongen för min del. Förhoppningsvis blir det att klÀmma in nÄgra kortsessioner om vÀdret blir sÄ bra nÀsta vecka som SMHI tror, men ja ... nu börjar ju mÄnen komma upp och störa snart med, sÄ det ÄterstÄr att se vad som kan lyckas fÄngas.

Beprövad formel:
20x180s L, Ha
20x60s R, G, B

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

https://cdn.astrobin.com/thumbs/XbjabA_77cbI_16536x0_b9muqi8S.jpg
EXIF pÄ Astrobin

M 51 frÄn natten till idag. Börjar tyvÀrr bli vÀldigt obekvÀmt sent i vÀldigt rask takt nu, sÄ det blev nog sista enkvÀllsobjektet för sÀsongen för min del. Förhoppningsvis blir det att klÀmma in nÄgra kortsessioner om vÀdret blir sÄ bra nÀsta vecka som SMHI tror, men ja ... nu börjar ju mÄnen komma upp och störa snart med, sÄ det ÄterstÄr att se vad som kan lyckas fÄngas.

Beprövad formel:
20x180s L, Ha
20x60s R, G, B

Kombinerar du fÀrginformationen frÄn smalbandsfilterexponeringarna, eller konverterar du först till ren luminans? Jag tycker att galaxen ser rÀtt lila ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Kombinerar du fÀrginformationen frÄn smalbandsfilterexponeringarna, eller konverterar du först till ren luminans? Jag tycker att galaxen ser rÀtt lila ut.

Jo, den blev rÀtt sÄ lila. Har inte hittat ett riktigt bra recept pÄ att integrera det Àn. Det hÀr var lite experimenterande med pixelmath, och det blev inte riktigt som tÀnkt, men jag lÀr sÀkerligen ge mig pÄ datan igen under sommaren och se om jag kan fÄ det lite mer balanserat. Den fÄr duga för stunden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det nĂ„gon som sitter och trycker pĂ„ lyssningsvĂ€rda poddar - svenska som engelska - om stjĂ€rnor och exoplaneter och svarta hĂ„l och allsköns rymdfrĂ„gor? Vet att allas vĂ„r folkbildare och astro-guru Neil deGrasse Tyson har Startalk, men av det jag hört Ă€r det verkligen fötterna pĂ„ soffbordet-stĂ€mning mellan alla medverkande. Det blir lite för flabbigt. Astronomy Cast har jag lyssnat pĂ„, men de nĂ€rmar sig 600 avsnitt och man blir ju sjösjuk av att scrolla igenom deras enorma flöde.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Har frÀmst lyssnat pÄ Astronomy Cast och inte hittat sÄ mycket annat

PermalÀnk
Medlem ★
●

Startalk Àr vÀl den enda jag följer (eller ja, som jag tittar/lyssnar pÄ regelbundet) för stunden, men ska helt klart kolla upp Astronomy Cast.

Avbryter för en vettigare fÀrgskala pÄ M 51 frÄn förra veckan.

M51 - 2021-04-15 revisit 1 by Oscar Petersson, on Flickr

SĂ„, avbrott avslutat. ÅtergĂ„ till poddarna!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ska ocksÄ ge mig in i denna diskussion. Har alltid varit intresserad av astronomi och har ganska bra koll pÄ de flesta objekt som Àr synliga utan teleskop och kikare. Har dock lÀnge funderat pÄ att köpa mig nÄgot som gör att jag kan se lite mer och dÀrmed lÀra mig lite mer om universum ocksÄ.

Har dock kÀnt att inlÀrningskurvan varit vÀldigt brant och dÀrför har jag aldrig riktigt kommit till skott men har lÀst lite i trÄden senaste tiden och kÀnner att jag nog vill ge mig in i detta nu pÄ ett eller annat sÀtt.

Kollat runt lite och dÄ jag i princip inte vet nÄgonting om vad som Àr vettigt sÄ Àr det svÄrt men hittat ett teleskop som jag funderar pÄ om det kan vara vettigt utan att kosta blodigt mycket pengar. Vill dÀrför höra om jag tÀnkt rÀtt eller om det finns förslag pÄ nÄgot bÀttre utan att kosta sÄ vÀrst mycket mer.

https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-kikare/teleskop-stjarnkik...

Är inte sĂ„ intresserad av att fotografera, inte i nulĂ€get i alla fall, utan mest bara titta. Det Ă€r vĂ€l troligt jag kommer in pĂ„ fotospĂ„ret med tiden ocksĂ„ men inledningsvis Ă€r det inte nĂ„got primĂ€rt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alphahanne:

Ska ocksÄ ge mig in i denna diskussion. Har alltid varit intresserad av astronomi och har ganska bra koll pÄ de flesta objekt som Àr synliga utan teleskop och kikare. Har dock lÀnge funderat pÄ att köpa mig nÄgot som gör att jag kan se lite mer och dÀrmed lÀra mig lite mer om universum ocksÄ.

Har dock kÀnt att inlÀrningskurvan varit vÀldigt brant och dÀrför har jag aldrig riktigt kommit till skott men har lÀst lite i trÄden senaste tiden och kÀnner att jag nog vill ge mig in i detta nu pÄ ett eller annat sÀtt.

Kollat runt lite och dÄ jag i princip inte vet nÄgonting om vad som Àr vettigt sÄ Àr det svÄrt men hittat ett teleskop som jag funderar pÄ om det kan vara vettigt utan att kosta blodigt mycket pengar. Vill dÀrför höra om jag tÀnkt rÀtt eller om det finns förslag pÄ nÄgot bÀttre utan att kosta sÄ vÀrst mycket mer.

https://www.gofoto.se/kikare/typ-av-kikare/teleskop-stjarnkik...

Är inte sĂ„ intresserad av att fotografera, inte i nulĂ€get i alla fall, utan mest bara titta. Det Ă€r vĂ€l troligt jag kommer in pĂ„ fotospĂ„ret med tiden ocksĂ„ men inledningsvis Ă€r det inte nĂ„got primĂ€rt.

LÀs mer i trÄden. En sida bakÄt rÀcker.
FörstÄr att det inte Àr rimligt att lÀsa genom över 600 inlÀgg dock, sÄ du Àr förlÄten! Men ja, lÀs frÄn lÀnkat inlÀgg och en bit framÄt, det borde kunna fÄ igÄng dig pÄ rÀtt spÄr, och har du vidare frÄgor (vilket du förhoppningsvis har) efter det sÄ besvarar vi dem gÀrna efter bÀsta förmÄga! Men ja, vÀlkommen till en hobby bokstavligt talat utan Ànde!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

LÀs mer i trÄden. En sida bakÄt rÀcker.
FörstÄr att det inte Àr rimligt att lÀsa genom över 600 inlÀgg dock, sÄ du Àr förlÄten! Men ja, lÀs frÄn lÀnkat inlÀgg och en bit framÄt, det borde kunna fÄ igÄng dig pÄ rÀtt spÄr, och har du vidare frÄgor (vilket du förhoppningsvis har) efter det sÄ besvarar vi dem gÀrna efter bÀsta förmÄga! Men ja, vÀlkommen till en hobby bokstavligt talat utan Ànde!

Ja, vet inte riktigt vad jag ska sÀga. Prisjakt var inte till sÄ mycket hjÀlp och har dÄlig koll pÄ vad det finns för butiker som har vettiga teleskop sÄ tar gÀrna emot tips pÄ vad som Àr okej val för runt 5-7000 nÄgonstans. Det Àr vÀl vad jag kÀnner att budgeten tillÄter just nu. Ett teleskop som gÄr komplettera senare Àr vÀl att föredra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alphahanne:

Ja, vet inte riktigt vad jag ska sÀga. Prisjakt var inte till sÄ mycket hjÀlp och har dÄlig koll pÄ vad det finns för butiker som har vettiga teleskop sÄ tar gÀrna emot tips pÄ vad som Àr okej val för runt 5-7000 nÄgonstans. Det Àr vÀl vad jag kÀnner att budgeten tillÄter just nu. Ett teleskop som gÄr komplettera senare Àr vÀl att föredra.

Helt klart en sund tanke och en inte alltför osund budget Ät endera hÄllet skulle jag sÀga, men jag tÀnker börja med att reda ut nÄgra smÄsaker sÄ att du vet vad du har att ta stÀllning till.

En teleskoprigg har tre essentiella komponenter: montering, tub, och nÄgot som samlar ljus (eller mer generellt - elektromagnetisk strÄlning) i slutÀnden. Det sistnÀmnda kan i sammanhanget vara en kamera eller ett okular plus ditt öga.

Tub: MÄlet Àr enkelt sett att fÄnga sÄ mÄnga fotoner som möjligt (eller ja, tillrÀckligt mÄnga utan att skada ögonen, sÄ titta för tusan inte mot solen ) i fokus pÄ denna mottagare. För att öka den möjligheten vill vi ha sÄ stor öppning som möjligt och sÄ lite som stör detta ljusinsamlande som möjligt (om det inte förbÀttrar bilden pÄ nÄgot vis). Med en kamera kan vi komma undan med mindre öppning av den enkla anledningen att vi kan samla ljus under en lÀngre tid Àn vÄrat öga kan, men nÀr det kommer till okulÀr skÄdning Àr större öppning alltid bÀttre (givet att man har plats ). SÄ, vi vill ha ett stort teleskop för okulÀr skÄdning, och storlek kostar, men tack och lov Àr newtonreflektorer billiga att göra, sÄ en sÄdan tub vill vi nog helst ha givet budgeten. En 6-8" Àr troligen var vi vill landa dÄ det Àr en bra avvÀgning mellan storlek (med avseende pÄ öppning), storlek (med avseende pÄ förvaring och transport) och pris.

Montering: HÀr finns tvÄ övergripande typer - ekvatoriella, och Alt-Az. För att göra en liknelse i hur de beter sig sÄ kan du tÀnka pÄ en ekvatoriell montering som att du tittar rakt fram, lutar huvudet Ät vÀnster, och över tid lutar över huvudet Ät höger (fortfarande med blicken framÄt), medan en Alt-Az-montering följer objektet genom att vrida huvudet vÄgrÀtt och lodrÀtt utan att luta huvudet.
De ekvatoriella Àr i princip ett mÄste för lÀngre fotosessioner dÄ dessa kompenserar för jordens rotation, men de Àr ocksÄ opraktiska för okulÀr skÄdning dÄ okularet kommer att rotera relativt marken du stÄr pÄ över tid, alternativt nÀr du byter objekt att skÄda. En Alt-Az-montering har ingen rotation i den axeln som sagt vilket gör att det Àr lÀttare att manuellt orientera sig pÄ stjÀrnhimlen; behöver du vinkla den rakt upp 10 grader vinklar du den bara 10 grader; samt att okularet kommer att vara pÄ samma sida i samma vinkel (men olika höjd) oavsett varÄt du pekar teleskopet.
För okulÀr skÄdning vill du troligen ha en Alt-Az, sÄvida du inte tÀnker lÀgga ner ordentliga pengar pÄ en montering som du kan anvÀnda för foto lÀngre fram (och dÄ ryker hela din budget bara pÄ monteringen). De kan vara tÀmligen enkla i sin konstruktion, och de enklaste i kombination med en newtonreflektor (ovan) kallas för ett dobsonteleskop.

Ett dobsonteleskop kan givetvis uppgraderas i vissa avseenden (byta fokuserare, guidas i de fall de Àr motoriserade, etc), men i mÄngt och mycket Àr sjÀlva tuben och monteringen en komplett lösning som sÀllan uppgraderas var för sig dÄ konstruktionen Àr sÄpass enkel att den i princip skapas som en icke-modulÀr lösning.
Det som dock kan uppgraderas och som gör att de trots sin enkelhet fÄr en lÄng livslÀngd Àr okularen. Skillnaden mellan ett ur-boxen-okular och ett relativt billigt "ordentligt" okular Àr ofta oerhört stor, Àven vid samma brÀnnvidd (se föregÄende sida för den diskussionen). SÄ okular kommer att vara den största "komplettering" du kommer att göra med ett dobsonteleskop (utöver en bekvÀm stol), och Àven om det inte bjuder in till att gÄ vidare till foto sÄ Àr det ÀndÄ rÀtt vÀg (skulle jag vilja sÀga i vart fall) att gÄ om man inte har konkreta planer pÄ att gÄ mot fotohÄllet redan frÄn start. Dock bör ju sÀgas att det inte Àr omöjligt att sÀtta tuben i ett par monteringsringar och slÀnga upp det pÄ en EQ-montering i efterhand, Àven om det kan innebÀra fokuserarbyte/-modifikation för att fÄ primÀrfokus med en kamera.

SÄ, mitt konkreta tips pÄ okulÀr rigg runt givet prisintervall? Jag skulle nog personligen satsa pÄ en 8"-dobson med parabolisk spegel, typ Skywatcher Skyliner-200P, eller eventuellt fundera pÄ att spara ihop en slant till för den mer mobila varianten med goto-montering.
Jag kan inte svÀra pÄ att det Àr det bÀsta valet, vare sig gÀllande kvalitet eller prisnivÄ, men det Àr nog det jag skulle rekommendera att börja kolla pÄ gÀllande recensioner och dylikt i vart fall, och om inte annat Àr det ju nÄgot för mer insatta i just okulÀr skÄdning att kalla mig korkad gÀllande. I sÄ fall Àr jag den förste att erkÀnna att antalet timmar med okular i mina teleskop Àr ensiffrigt till antalet och sÄledes inte en auktoritet vars rÄd bör tas bokstavligen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Helt klart en sund tanke och en inte alltför osund budget Ät endera hÄllet skulle jag sÀga, men jag tÀnker börja med att reda ut nÄgra smÄsaker sÄ att du vet vad du har att ta stÀllning till.

En teleskoprigg har tre essentiella komponenter: montering, tub, och nÄgot som samlar ljus (eller mer generellt - elektromagnetisk strÄlning) i slutÀnden. Det sistnÀmnda kan i sammanhanget vara en kamera eller ett okular plus ditt öga.

Tub: MÄlet Àr enkelt sett att fÄnga sÄ mÄnga fotoner som möjligt (eller ja, tillrÀckligt mÄnga utan att skada ögonen, sÄ titta för tusan inte mot solen ) i fokus pÄ denna mottagare. För att öka den möjligheten vill vi ha sÄ stor öppning som möjligt och sÄ lite som stör detta ljusinsamlande som möjligt (om det inte förbÀttrar bilden pÄ nÄgot vis). Med en kamera kan vi komma undan med mindre öppning av den enkla anledningen att vi kan samla ljus under en lÀngre tid Àn vÄrat öga kan, men nÀr det kommer till okulÀr skÄdning Àr större öppning alltid bÀttre (givet att man har plats ). SÄ, vi vill ha ett stort teleskop för okulÀr skÄdning, och storlek kostar, men tack och lov Àr newtonreflektorer billiga att göra, sÄ en sÄdan tub vill vi nog helst ha givet budgeten. En 6-8" Àr troligen var vi vill landa dÄ det Àr en bra avvÀgning mellan storlek (med avseende pÄ öppning), storlek (med avseende pÄ förvaring och transport) och pris.

Montering: HÀr finns tvÄ övergripande typer - ekvatoriella, och Alt-Az. För att göra en liknelse i hur de beter sig sÄ kan du tÀnka pÄ en ekvatoriell montering som att du tittar rakt fram, lutar huvudet Ät vÀnster, och över tid lutar över huvudet Ät höger (fortfarande med blicken framÄt), medan en Alt-Az-montering följer objektet genom att vrida huvudet vÄgrÀtt och lodrÀtt utan att luta huvudet.
De ekvatoriella Àr i princip ett mÄste för lÀngre fotosessioner dÄ dessa kompenserar för jordens rotation, men de Àr ocksÄ opraktiska för okulÀr skÄdning dÄ okularet kommer att rotera relativt marken du stÄr pÄ över tid, alternativt nÀr du byter objekt att skÄda. En Alt-Az-montering har ingen rotation i den axeln som sagt vilket gör att det Àr lÀttare att manuellt orientera sig pÄ stjÀrnhimlen; behöver du vinkla den rakt upp 10 grader vinklar du den bara 10 grader; samt att okularet kommer att vara pÄ samma sida i samma vinkel (men olika höjd) oavsett varÄt du pekar teleskopet.
För okulÀr skÄdning vill du troligen ha en Alt-Az, sÄvida du inte tÀnker lÀgga ner ordentliga pengar pÄ en montering som du kan anvÀnda för foto lÀngre fram (och dÄ ryker hela din budget bara pÄ monteringen). De kan vara tÀmligen enkla i sin konstruktion, och de enklaste i kombination med en newtonreflektor (ovan) kallas för ett dobsonteleskop.

Ett dobsonteleskop kan givetvis uppgraderas i vissa avseenden (byta fokuserare, guidas i de fall de Àr motoriserade, etc), men i mÄngt och mycket Àr sjÀlva tuben och monteringen en komplett lösning som sÀllan uppgraderas var för sig dÄ konstruktionen Àr sÄpass enkel att den i princip skapas som en icke-modulÀr lösning.
Det som dock kan uppgraderas och som gör att de trots sin enkelhet fÄr en lÄng livslÀngd Àr okularen. Skillnaden mellan ett ur-boxen-okular och ett relativt billigt "ordentligt" okular Àr ofta oerhört stor, Àven vid samma brÀnnvidd (se föregÄende sida för den diskussionen). SÄ okular kommer att vara den största "komplettering" du kommer att göra med ett dobsonteleskop (utöver en bekvÀm stol), och Àven om det inte bjuder in till att gÄ vidare till foto sÄ Àr det ÀndÄ rÀtt vÀg (skulle jag vilja sÀga i vart fall) att gÄ om man inte har konkreta planer pÄ att gÄ mot fotohÄllet redan frÄn start. Dock bör ju sÀgas att det inte Àr omöjligt att sÀtta tuben i ett par monteringsringar och slÀnga upp det pÄ en EQ-montering i efterhand, Àven om det kan innebÀra fokuserarbyte/-modifikation för att fÄ primÀrfokus med en kamera.

SÄ, mitt konkreta tips pÄ okulÀr rigg runt givet prisintervall? Jag skulle nog personligen satsa pÄ en 8"-dobson med parabolisk spegel, typ Skywatcher Skyliner-200P, eller eventuellt fundera pÄ att spara ihop en slant till för den mer mobila varianten med goto-montering.
Jag kan inte svÀra pÄ att det Àr det bÀsta valet, vare sig gÀllande kvalitet eller prisnivÄ, men det Àr nog det jag skulle rekommendera att börja kolla pÄ gÀllande recensioner och dylikt i vart fall, och om inte annat Àr det ju nÄgot för mer insatta i just okulÀr skÄdning att kalla mig korkad gÀllande. I sÄ fall Àr jag den förste att erkÀnna att antalet timmar med okular i mina teleskop Àr ensiffrigt till antalet och sÄledes inte en auktoritet vars rÄd bör tas bokstavligen.

Tack.

AlltsÄ, med möjlighet att komplettera senare menade jag snarare ett teleskop utan motor till att börja med som gÄr komplettera med sÄdan senare, allt för att inte kostnaderna ska sticka ivÀg för mycket pÄ en gÄng.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alphahanne:

Tack.

AlltsÄ, med möjlighet att komplettera senare menade jag snarare ett teleskop utan motor till att börja med som gÄr komplettera med sÄdan senare, allt för att inte kostnaderna ska sticka ivÀg för mycket pÄ en gÄng.

Köp inte montering utan motor för dom kostnaderna du lÀgger pÄ motorn kommer kosta mer Àn en fÀrdigbyggd med motor.
Astronomi/astrofotografi Àr ingen billig hobby. Om man tror att fotografi Àr dyrt sÄ har man aldrig tÀnkt pÄ hur det Àr med denna hobby egentligen dÀr det krÀvs en hel drös med saker och ting för att lyckas fÄnga ordentliga ögonblick.

Galaxer och nebulosor krÀver timtals med tid för att fÄ ut bra data ur dem, medan planeter rÀcker nÄn minut (filmande) och mÄnen bara sekunder. DÄ krÀvs det Newton- eller refraktorteleskop, motoriserad montering, guider, guidekamera, kamera, programvaror hit och dit bÄde för att kunna fota samt redigering. Vi snackar om ca 20000 eller nÄt bara för att komma igÄng.

Men om du vill ha nÄgot enkelt att titta med sÄ Àr en dobson att föredra. Du kan fÄ skapliga för det priset du har budget för, men köp inte frÄn Sverige eftersom Astrosweden Àr ingen butik att lita sig pÄ (överpriserade). Astroshop.eu i Belgien Àr en bra butik och har bra priser och frakten Àr billig ocksÄ.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alphahanne:

Tack.

AlltsÄ, med möjlighet att komplettera senare menade jag snarare ett teleskop utan motor till att börja med som gÄr komplettera med sÄdan senare, allt för att inte kostnaderna ska sticka ivÀg för mycket pÄ en gÄng.

Jag förstÄr vad du menar, och tyvÀrr Àr det lite sÄ att antingen kommer en montering med motor, eller sÄ kommer den utan, och vill man ha en motor senare sÄ Àr det byte av montering som gÀller. Det finns vissa budgetvarianter som kan kompletteras med motor i efterhand, men dÄ pratar vi monteringar man troligen snarare vill ersÀtta med en vettig montering vid det laget snarare Àn att sÀtta pÄ en extern motor av tveksam kvalitet.
SÄ dagens första tips Àr vÀl att om du vet med dig att du kommer vilja ha en goto-montering senare, köp det frÄn början eller planera för att att skaffa en annan montering inom en relativt snar framtid. Samtidigt kan det vara bÀttre att köpa billigt och sedan köpa nytt om det visar sig att "nej, okulÀr skÄdning var skittrÄkigt, jag vill ha en fotorigg".
Dagens andra tips Àr att det Àr bÀttre att spara ihop pengar och köpa ordentliga grejer direkt Àn att försöka klÀmma in nÄgot pÄ en viss budget, och likasÄ att ha en del utrymme uppÄt i sin budget, för nÀstan oavsett vad man köper sÄ kommer man snart att inse att "nej, den hÀr riggen Àr inte komplett och felfri. Jag kommer att behöva byta ut/lÀgga till nÄgot". Det kan handla om allt frÄn okular till monteringsskenor, adaptrar, strömförsörjning eller vad det nu kan vara.
Dagens tredje tips Àr samma som alltid - försök att fÄ möjligheten att testa pÄ okulÀr skÄdning innan du börjar brÀnna pengar pÄ det sÄ att du vet vad du ger dig in pÄ. Det har sin charm, men risken Àr stor att man har för höga förvÀntningar pÄ sin utrustning. Du har sÀkerligen sett ovan vad min femtumsrefraktor kan klÀmma ur sig med en nybörjare som undertecknad bakom spakarna, och det Àr en tub som kostar 30 lök, bara tuben. Men nÀr det kommer till okulÀr skÄdning sÄ Àr allt jag ser (utom mÄnen och planeterna) suddiga smÄ moln som Àr omöjligt att urskilja vad det Àr om jag inte rÄkar veta pÄ förhand, och det har inte enbart med att det inte Àr ett teleskop primÀrt för okulÀr skÄdning, utan för att det Àr vad man ser genom sitt okular oavsett vilken tub man har (som Àr liten nog att betrakta som rimligt förstateleskop). Skillnaden Àr hur stora suddblobbarna blir i olika tuber och hur ljusstarka de Àr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Okej, dÄ förstÄr jag. FÄr helt enkelt hÄlla hÄrt i plÄnboken ett tag istÀllet dÄ och köpa lÀmpligare utrustning direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alphahanne:

Okej, dÄ förstÄr jag. FÄr helt enkelt hÄlla hÄrt i plÄnboken ett tag istÀllet dÄ och köpa lÀmpligare utrustning direkt.

Det tycker jag nog att du gör rĂ€tt i. Nu Ă€r det ju sommar (ur svenskt astronomiperspektiv i vart fall ) snart, och sedan drar ju inte sĂ€songen igĂ„ng förrĂ€n i slutet pĂ„ augusti/början pĂ„ september, och tillgĂ„ngen pĂ„ astroprylar Ă€r fortsatt lĂ„g, sĂ„ ligg lĂ„gt, spara ihop lite deg till, prova pĂ„ med kikare alternativt sök upp nĂ„gon lokal förening och se om det finns möjligheter att följa med vid nĂ„gon observationskvĂ€ll för att se vad som faller dig i smaken. Har du vĂ€garna förbi Östergötland nĂ„gon lĂ€mplig kvĂ€ll sĂ„ Ă€r det bara att hojta sĂ„ kan vi sĂ€kert synka ihop lite prova-pĂ„.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Det tycker jag nog att du gör rĂ€tt i. Nu Ă€r det ju sommar (ur svenskt astronomiperspektiv i vart fall ) snart, och sedan drar ju inte sĂ€songen igĂ„ng förrĂ€n i slutet pĂ„ augusti/början pĂ„ september, och tillgĂ„ngen pĂ„ astroprylar Ă€r fortsatt lĂ„g, sĂ„ ligg lĂ„gt, spara ihop lite deg till, prova pĂ„ med kikare alternativt sök upp nĂ„gon lokal förening och se om det finns möjligheter att följa med vid nĂ„gon observationskvĂ€ll för att se vad som faller dig i smaken. Har du vĂ€garna förbi Östergötland nĂ„gon lĂ€mplig kvĂ€ll sĂ„ Ă€r det bara att hojta sĂ„ kan vi sĂ€kert synka ihop lite prova-pĂ„.

Vi fÄr se vad som hÀnder nÀrmaste tiden. En gammal kikare har jag och har provat med den men mÄste ha nÄgot slags stativ för att hÄlla i det blir alldeles för skakigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alphahanne:

Vi fÄr se vad som hÀnder nÀrmaste tiden. En gammal kikare har jag och har provat med den men mÄste ha nÄgot slags stativ för att hÄlla i det blir alldeles för skakigt.

Boktrave + sandsÀck kan vara en idé.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Boktrave + sandsÀck kan vara en idé.

Behöver ÀndÄ skaffa stativ till kamera sÄ det borde gÄ fixa nÄgon slags adapter för kikaren.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Är det nĂ„gon som sitter och trycker pĂ„ lyssningsvĂ€rda poddar - svenska som engelska - om stjĂ€rnor och exoplaneter och svarta hĂ„l och allsköns rymdfrĂ„gor? Vet att allas vĂ„r folkbildare och astro-guru Neil deGrasse Tyson har Startalk, men av det jag hört Ă€r det verkligen fötterna pĂ„ soffbordet-stĂ€mning mellan alla medverkande. Det blir lite för flabbigt. Astronomy Cast har jag lyssnat pĂ„, men de nĂ€rmar sig 600 avsnitt och man blir ju sjösjuk av att scrolla igenom deras enorma flöde.

DÄ vill jag rekommendera den utmÀrkta Starts with a Bang med ethan siegel som nog Àr mitt i prick det du letar efter. Seriösa intervjuer om rymden och allt som hör dit till.

I tillÀgg bör du ocksÄ testa Mindscape med Sean Carroll, forskare och folkbildare, precis som ethan. Denna podcast tar upp fysikÀmnen, gÀrna komplicerade sÄdana men Sean Àr grym pÄ att ta ner det pÄ en nivÄ sÄ vanligt folk kan förstÄ.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

PermalÀnk
Medlem ★
●

LĂ€nk till Astrobin
Testade att slÀnga pÄ min 80mm-refraktor som guideteleskop i gÄr kvÀll för skojs skull. Kul att se om jag kunde fÄ till nÄgot bÀttre guidning, men det var nog högst marginellt.
TyvĂ€rr stod ju mĂ„nen alldeles bredvid mitt pĂ„gĂ„ende projekt, sĂ„ fick hitta nĂ„got pĂ„ andra sidan himlavalvet. SĂ„, dĂ„ rĂ„kade jag springa pĂ„ NGC 6946, ett objekt man ser pĂ„ tok för sĂ€llan skulle jag sĂ€ga. Blev ett snabbprojekt om 1Âœ timme data.
Dock kom jag att idag se att jag hade en brutal tilt pÄ kameran, sÄ det Àr nÄgot jag mÄste ta mig en titt pÄ.

10x180s Ha
10x180s L
10x60s R, G, B

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Är det nĂ„gon som sitter och trycker pĂ„ lyssningsvĂ€rda poddar - svenska som engelska - om stjĂ€rnor och exoplaneter och svarta hĂ„l och allsköns rymdfrĂ„gor? Vet att allas vĂ„r folkbildare och astro-guru Neil deGrasse Tyson har Startalk, men av det jag hört Ă€r det verkligen fötterna pĂ„ soffbordet-stĂ€mning mellan alla medverkande. Det blir lite för flabbigt. Astronomy Cast har jag lyssnat pĂ„, men de nĂ€rmar sig 600 avsnitt och man blir ju sjösjuk av att scrolla igenom deras enorma flöde.

Om du slÀpper lite pÄ kravet "podd", sÄ rekommenderar jag:
https://www.youtube.com/user/sixtysymbols
https://www.youtube.com/user/DeepSkyVideos

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Om du slÀpper lite pÄ kravet "podd", sÄ rekommenderar jag:
https://www.youtube.com/user/sixtysymbols
https://www.youtube.com/user/DeepSkyVideos

Jag kompletterar gÀrna den listan med:
https://www.youtube.com/c/DrBecky/videos
https://www.youtube.com/c/whatdamath/videos

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÀtterna börjar bli riktigt korta hÀr i landet, och det Àr vÀl bara att betrakta sÀsongen i stort som avslutad, Ätminstone för lÀngre projekt. Hann dock avsluta det projekt jag hade som mÄl för galaxsÀsongen nu i helgen: Markarian's Chain.

36*300 L (G0), 23*180s total RGB (G76)

Lyckades Àven fÄ till en löjligt bra guidning vid sista sessionen med en total RMS Error om 0.45" över hela sessionen pÄ tre timmar (L).

Roade mig Àven med att ta ut en annoterad samt inverterad (och annoterad) variant ocksÄ dÄ det finns en och annan galax i bilden som kan vara svÄra att upptÀcka.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Roade mig Àven med att ta ut en annoterad samt inverterad (och annoterad) variant ocksÄ dÄ det finns en och annan galax i bilden som kan vara svÄra att upptÀcka.

JÀttefint! Vilken mjukvara anvÀnde du för annoteringen?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

JÀttefint! Vilken mjukvara anvÀnde du för annoteringen?

Tack! PixInsight har ett smidigt litet script för just det (SCRIPT >> Render >> AnnotateImage).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Abstinensen börjar redan göra sig pÄmind. Det blev ju inte bÀttre av att jag lyckades sjabbla bort merparten av ett Ärs astrodata hÀrom dagen, sÄ nu har jag knappt nÄgot att leka med under sommaren.

Edit: bruten lÀnk

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

https://live.staticflickr.com/65535/51191300625_be83a7035d_o.jpg
Abstinensen börjar redan göra sig pÄmind. Det blev ju inte bÀttre av att jag lyckades sjabbla bort merparten av ett Ärs astrodata hÀrom dagen, sÄ nu har jag knappt nÄgot att leka med under sommaren.

Haha gick och funderade om man inte skulle göra nÄgot liknande.

TrÄkigt att höra om din astrodata

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Haha gick och funderade om man inte skulle göra nÄgot liknande.

TrÄkigt att höra om din astrodata

Ja, lite surt ... en del stackar har jag liggande i molnet, och en lÄg pÄ berÀkningsburken, sÄ ett helt dataset och tre stackade har jag kvar att leka med. Ska man se det positiva i det hela sÄ Àr det vÀl att i stort sett ingen data var nÄgon jag skulle komma att bygga vidare pÄ troligen, utan det ger mig snarare motivation att faktiskt ta ny data vad det lider, men just sÄhÀr innan sommaren var ju riktigt surt!

NÄja, har nÄgra saker att pyssla med under sommaren ÀndÄ. Dels vÀntar jag pÄ en OAG som behöver implementeras pÄ ett bra sÀtt, lite backfokus ska justeras, och sÄ ska jag se över sjÀlva paketeringen av allt ovanpÄ nÀr jag blir av med guideteleskopet. Förhoppningsvis kan jag fÄ ner vikten en del och fÄ det lite mer lÀttbalanserat sÄ att guidningen kan bli Àn bÀttre Àven om det skulle rÄka flÀkta lite. Sedan Àr det vÀl kanske pÄ sin plats att köra en del vÄrd pÄ utrustningen ocksÄ med allt vad det innebÀr. SÄ ja, det finns vÀl en del att göra innan augusti nÀr det börjar gÄ att köra igÄng lite smÄtt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Första mÄnfotot

TÀnkte bara att dela med mig av mitt första astrofoto. Blev en bild pÄ mÄnen den 19/5 vid 19 tiden nÄnting. Köpte mitt första teleskÄp för nÄgon vecka sedan. Blev ett Sky-Watcher Astrolux 76mm SpegelteleskÄp.
Har alltid vart fascinerad utav rymden, och kĂ€nde att det var dags att spana in den lite mer. Inser vĂ€l redan nu att man kanske skulle införskaffat ett motoriserat teleskĂ„p dĂ„ mĂ„nen flög förbi i kikarn Jag har EXTREMT mycket kvar att lĂ€ra om exakt allt inom detta omrĂ„de. KĂ€mpar just nu med att fĂ„ bilderna okej utan en massa sudd samt linsfel som pĂ„ denna bild jag lĂ€nkar med. Har Ă€ven strul med min Barlowlins dĂ€r jag inte ser nĂ„got om jag ska fota. Men lĂ€st mig till lite knep som jag skall kolla upp för att lösa de problemen. Men trots allt det sĂ„ Ă€r detta mitt första foto. Även om jag ligger ljusĂ„r efter er andra sĂ„ Ă€r jag stolt över detta
Jag har fotat med en Samsung S21.

https://imgur.com/NQGhlFF

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av SplendidPerformance:

TÀnkte bara att dela med mig av mitt första astrofoto. Blev en bild pÄ mÄnen den 19/5 vid 19 tiden nÄnting. Köpte mitt första teleskÄp för nÄgon vecka sedan. Blev ett Sky-Watcher Astrolux 76mm SpegelteleskÄp.
Har alltid vart fascinerad utav rymden, och kĂ€nde att det var dags att spana in den lite mer. Inser vĂ€l redan nu att man kanske skulle införskaffat ett motoriserat teleskĂ„p dĂ„ mĂ„nen flög förbi i kikarn Jag har EXTREMT mycket kvar att lĂ€ra om exakt allt inom detta omrĂ„de. KĂ€mpar just nu med att fĂ„ bilderna okej utan en massa sudd samt linsfel som pĂ„ denna bild jag lĂ€nkar med. Har Ă€ven strul med min Barlowlins dĂ€r jag inte ser nĂ„got om jag ska fota. Men lĂ€st mig till lite knep som jag skall kolla upp för att lösa de problemen. Men trots allt det sĂ„ Ă€r detta mitt första foto. Även om jag ligger ljusĂ„r efter er andra sĂ„ Ă€r jag stolt över detta
Jag har fotat med en Samsung S21.

https://imgur.com/NQGhlFF

Kommer ihÄg hur svÄrt det var att fota med mobilen genom okular, skulle sÀga att du har en vÀldigt bra bild dÀr. Barlow har jag inte lekt sÄ mycket med sjÀlv. FrÄn vad jag hört Àr det sÀllan sÄ önskvÀrt med Barlow dÄ det ocksÄ förstÀrker turbulens och andra oönskade effekter.