fråga om vilket håll som är bäst att montera fläkten på be quiet pure rock slim kylare!

Permalänk

fråga om vilket håll som är bäst att montera fläkten på be quiet pure rock slim kylare!

tjena, har sett fläkten på denna kylare monteras på flera olika sätt/håll och undrar vad som är bäst egentligen,

som jag ser det så är det väl bäst att montera fläkten så att den är riktad mot utsugsfläkten bredvid, som sitter under nätagget? så att den varma luften sugs ut så fort som möjligt via chassifläkten så att säga?

typ såhär:

tog bilden från en youtube video, jag tänker att så länge chassifläkten bredvid blåser ut luft från chassit, och inte suger in luft utifrån chassit och in i chassit, så ser detta optimalt ut?

varm luft stiger upp genom kylaren -> kylarfläkten blåser den utåt mot chassifläkten -> chassifläkten blåser ut luften ut ur chassit typ ?

sen har jag sett denna fläkt monteras på andra sidan kylaren också, så att den blåser luft på minnesmodulerna istället, verkar ju helt galet enligt mig, eller är det bättre? varför i så fall? även sett den monteras neråt på amd moderkort typ så den blåser luft på grafikkortet, enda vettiga för mig ser ut som det är på bilden iaf, men kanske har fel, tacksam för svar

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Kylarfläktar blåser normalt mot kylflänsarna, dvs tvingar luften genom kylflänsarna och sen ut på baksidan av tornet.
Därför är fläkten normalt på andra sidan jämfört med bilden du hittat.

Dessutom: på bilden sitter bakfläkten åt motsatt håll mot vad den brukar göra! Den där bakfläkten på bilden suger in luft i lådan. Normalt blåser man ut luft i bak.

(det kan du se på fläktramen på fläkten: fläktar blåser normalt åt det håll som fläktramen är)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

vänd på allting tycker jag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Kylarfläktar blåser normalt mot kylflänsarna, dvs tvingar luften genom kylflänsarna och sen ut på baksidan av tornet.
Därför är fläkten normalt på andra sidan jämfört med bilden du hittat.

Dessutom: på bilden sitter bakfläkten åt motsatt håll mot vad den brukar göra! Den där bakfläkten på bilden suger in luft i lådan. Normalt blåser man ut luft i bak.

(det kan du se på fläktramen på fläkten: fläktar blåser normalt åt det håll som fläktramen är)

aha! det låter ju logiskt faktiskt, inte min bild som sagt eller mitt bygge men verkar knasigt gjort på bilden i så fall ju, så i mitt fall bättre att den monteras på andra hållet, så fläkten blåser luft igenom tornet och hamnar hos chassifläkten som sedan suger ut den ut ur chassit?

lite lol på den felvända chassifläkten i bilden också ja verkar som han tar in luft utifrån och cpukylaren suger den sedan vidare genom tornet och blåser ut på minnesmodulerna :S

men aja, detta klarar upp lite frågetecken jag hade i alla fall, fläkt på höger sida istället för vänster som i bilden, och se till att chassifläkt suger ut luft ur chassit tackar !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060