2.1 högtalare med utökningsmöjligheter till 5.1 senare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

2.1 högtalare med utökningsmöjligheter till 5.1 senare

Tjo!

Jag söker inspiration, råd, tips, åsikter mm till högtalarköp.

Det jag är ute efter är ett 2.1 system som senare kan kompletteras vidare till ett 5.1, med det menar jag att det ska vara högtalare från samma tillverkare och gärna samma serie. Jag siktar på stativ eller satelliter, då golvare är för stora. För att ha något att jämföra med storleksmässigt så har jag ett par dynavoice magic f-6 v.2 just nu och högtalarna får inte vara större än ca 1/3 av så stora som de är.

Vi lyssnar på en hel del olika sorters musik så en rund ljudbild med lite mer fokus på bas vore trevligt. Jag är fullt medveten om att det blir lite kompromiss på ljudet att inte ha golvare, men därav inkluderingen av subwoofer i köpet. 5.1 aspekten (dvs film) är inte superviktig just nu utan det är snarare möjligheten att utöka till 5.1 senare som är viktig. Kan tillägga att jag spelar en del spel.

Utgångsläget är receiver Yamaha RX-V479 samt 30 kvm med 3m tak. Budgetläget är runt 10k för högtalarna men det är inte satt helt i sten om det går att motivera prispåslaget.

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Vet inte hur stora dynavoice Magic är men har Canton CD serie, 5 satelliter och subwoofer. Dock köptes de för säkert 15 år sedan, men finns liknande idag.
Det man saknar är basen, så subwoofer är nästan ett måste även om den inte behöver vara så högt.
Högtalare är dock väldigt subjektivt (alla gillar olika), just Canton som jag har tycker jag basen är lite klen på, men just min serie säljs inte längre så blir nog inget problem för dig.
Rekommenderar att du köper ett större märke, går oftare att köpa högtalarna separat/mindre paket då.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det viktiga är att front och center är klangmatchade inte att sakerna är från samma tillverkare eller serie för det har mest med design att göra.
Bakkanalerna kan ofta med fördel vara nått annat för där är det för det mesta spridningen som är den egenskapen man vill åt.
Men varför inte nån liten Dynaudio som framhögtalare för de låter skapligt och "runt ljud" brukar förresten innebära att det är för mycket bas.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Sions:

Vet inte hur stora dynavoice Magic är men har Canton CD serie, 5 satelliter och subwoofer. Dock köptes de för säkert 15 år sedan, men finns liknande idag.
Det man saknar är basen, så subwoofer är nästan ett måste även om den inte behöver vara så högt.
Högtalare är dock väldigt subjektivt (alla gillar olika), just Canton som jag har tycker jag basen är lite klen på, men just min serie säljs inte längre så blir nog inget problem för dig.
Rekommenderar att du köper ett större märke, går oftare att köpa högtalarna separat/mindre paket då.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla in, tack för tips!

Skrivet av mrqaffe:

Det viktiga är att front och center är klangmatchade inte att sakerna är från samma tillverkare eller serie för det har mest med design att göra.
Bakkanalerna kan ofta med fördel vara nått annat för där är det för det mesta spridningen som är den egenskapen man vill åt.
Men varför inte nån liten Dynaudio som framhögtalare för de låter skapligt och "runt ljud" brukar förresten innebära att det är för mycket bas.

Ah när du säger det så låter det iofs ganska logiskt att det inte spelar någon större roll vem som tillverkar. Tänkte mest att samma serie så är kompletterar högtalarna varandra.

Vad innebär det med "klangmatchning"?

Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Thor:

Ska kolla in, tack för tips!

Ah när du säger det så låter det iofs ganska logiskt att det inte spelar någon större roll vem som tillverkar. Tänkte mest att samma serie så är kompletterar högtalarna varandra.

Vad innebär det med "klangmatchning"?

Tack för tipset!

Klangmatchning är att högtalarna låter lika snarare än att de är de samma eller från samma tillverkare för det innebär inte per automatik att de låter lika, tex placeringen påverkar ju ljudet.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

@mrqaffe

Efter många månaders grunnande fram och tillbaka så tror jag att jag riktat in mig på någon av nedan:

https://www.dali-speakers.com/loudspeakers/opticon/opticon-2/

Eller

https://www.dynaudio.com/home-audio/emit/m20#tech-specs

Men jag har lite funderingar gällande nedan, om du har någon aning om huruvuda jag är ute på en storslagen cykeltur eller ej så vore input uppskattat.

Och jag har nu försökt lista ut hur mycket effekt receivern måste orka med att ge högtalarna. Enligt specs som jag förstår de så orkar de ge kontinuerliga 80w per högtalare i stereoläge. https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receive...

Receivern är dock specad till 6 ohm, medan båda högtalarparen är specade till 4 ohm, som jag förstår det så är det inga problem, men att mina 80 w från receivern bör omvandlas till lägre w för att inte överbelasta receivern. Enligt kalkylatorn här https://geoffthegreygeek.com/speaker-impedance-changes-amplif... så kan min receiver säkert leverera 53 w till 4 ohm högtalare.

För att avgöra hur högt detta korrelerar så använder jag mig av kalkylatorn här https://www.crownaudio.com/en/tools/calculators som uppger att jag med Em20 säkert kan leverera 89 db SPL vid 3,5m avstånd samt med Opticon 2 kan leverera 90 db SPL vid 3,5m.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Thor:

@mrqaffe

Efter många månaders grunnande fram och tillbaka så tror jag att jag riktat in mig på någon av nedan:

https://www.dali-speakers.com/loudspeakers/opticon/opticon-2/

Eller

https://www.dynaudio.com/home-audio/emit/m20#tech-specs

Men jag har lite funderingar gällande nedan, om du har någon aning om huruvuda jag är ute på en storslagen cykeltur eller ej så vore input uppskattat.

Och jag har nu försökt lista ut hur mycket effekt receivern måste orka med att ge högtalarna. Enligt specs som jag förstår de så orkar de ge kontinuerliga 80w per högtalare i stereoläge. https://europe.yamaha.com/en/products/audio_visual/av_receive...

Receivern är dock specad till 6 ohm, medan båda högtalarparen är specade till 4 ohm, som jag förstår det så är det inga problem, men att mina 80 w från receivern bör omvandlas till lägre w för att inte överbelasta receivern. Enligt kalkylatorn här https://geoffthegreygeek.com/speaker-impedance-changes-amplif... så kan min receiver säkert leverera 53 w till 4 ohm högtalare.

För att avgöra hur högt detta korrelerar så använder jag mig av kalkylatorn här https://www.crownaudio.com/en/tools/calculators som uppger att jag med Em20 säkert kan leverera 89 db SPL vid 3,5m avstånd samt med Opticon 2 kan leverera 90 db SPL vid 3,5m.

Nu gör du mig förvirrad...
Jag vet inte vad du gjort men inget stämmer, troligen har du matat in nått tokigt på sidorna eller inte alls förstått vad de räknar, Ohms lag gäller.

Sänker du lastimpedansen så ökar uteffekten inte minskar såvida förstärkaren uppför sig bra, den kommer ju troligen att stänga av sig om du lastar den för hårt för att skyddskretsarna slår till för att skydda den så den inte brinner upp men skit i det just nu.

Om den ger 80 W i 6 Ohm så ger den 60 x (6/4) i 4 Ohm dvs 120 W
Eftersom jag litar på Crown som tillverkar en av världens absoplut bästa slutsteg och anger formler som stämmer så kan man mat in data där enligt dB = 10 * Log (Pout / Pin)
Och får då fram att skillnaden mellan 120 W och 1 W är 21 dB

Högtalarnas känslighet anges enligt normala standarder som det ljudtryck de ger vid en inmatad Watt mätt på 1 meters avstånd så du kan alltså uppnå ett ljudtryck som är 21 dB högre än den siffran som anges innan förstärkaren börjar öka sin distorsion.

De högtalare du länkar har 86 respektive 87 dB i känslighet så de kommer att kunna låta 21 dB starkare än det, du blandar även in avståndet och det stämmer att ljudtrycket minskar vid ökande avstånd men du placerar ju högtalarna i ett rum med reflekterande väggar.
Ska du räkna exakt på det kommer det att bli väldigt komplext och skillnaderna kommer ändå inte att bli särskilt stora i slutresultat så du kan troligen bortse från det och uppskatta att du kan nå ett maxljudtryck på ca 107 dB och inte 90.
Båda högtalarna ska enligt databladen klara av det så det är ingen skillnad där.

Apparaterna kommer det att fungera tillsammans men vad som låter bäst går inte att säga.

Tänk nu också på att förhållande mellan ljudtryck och effektbehov är logaritmiskt och vilka ljudtryck det handlar om i praktiken. Sitter du och lyssnar aktivt nån timme kan du kanske använda ungefär 1 W i medeleffekt med de här högtalarna för sedan börjar det bli väldigt starkt ljud och du kliver in på ljudnivåer som kan ge dig hörselskador, du sitter inte direkt och pratar med någon i rummet när du spelar musik med 85 dB ljudtryck.
Gränsen för den ljudnivå du får utsättas för under en arbetsdag utan hörselskydd om du inte ska riskera permanenta hörselskador är 85dBa, över det måste hörselskydd användas men det rekommenderas vid nivåer över 80 dB.
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...

Du använder alltså normalt klart under 1 w i medeleffekt men för att klarar transiterna hos akustiska instrument eller en mänsklig röst så räcker varken högtalare eller förstärkare till på långa vägar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

@mrqaffe:

Jag vet inte riktigt hur jag lyckades vända på det som jag gjorde.

Efter vidare läsning på diverse sidor om att köra högtalare med lägre impendans på receivers med högre så kommer jag fram till att det finns en risk att överbelasta nätdelen. Som jag förstått det, har det att göra med volt och ampere, inte ren watt. I ett nötskal, lägre impendans på högtalarna innebär att nätdelen slår i taket för vilken ampere den är designad för tidigare än den uppnår watten den är designad att hantera. Det finns även uttryckliga varningar om detta exempelvis här: https://www.sony.com/electronics/support/articles/00031883

Jag är ganska övertygad om att det inte är några problem oavsett varningar, men det ligger säkerligen något bakom det och oavsett så hade det varit till fördel att förstå hur man ska tänka kring detta "problem".

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Thor:

@mrqaffe:

Jag vet inte riktigt hur jag lyckades vända på det som jag gjorde.

Efter vidare läsning på diverse sidor om att köra högtalare med lägre impendans på receivers med högre så kommer jag fram till att det finns en risk att överbelasta nätdelen. Som jag förstått det, har det att göra med volt och ampere, inte ren watt. I ett nötskal, lägre impendans på högtalarna innebär att nätdelen slår i taket för vilken ampere den är designad för tidigare än den uppnår watten den är designad att hantera. Det finns även uttryckliga varningar om detta exempelvis här: https://www.sony.com/electronics/support/articles/00031883

Jag är ganska övertygad om att det inte är några problem oavsett varningar, men det ligger säkerligen något bakom det och oavsett så hade det varit till fördel att förstå hur man ska tänka kring detta "problem".

Där står det att du kan skada förstärkaren vilket är sant, det står däremot inget om nätdelen. Men det brukar inte handla om vad man betraktar som normala laster utan "extremlaster"

Dessutom så är det ju bara en effektuppgift i en viss impedans enligt en viss nätmetod du kollar på i databladet för Yamahan men läser man allt så ser man ju att Yamaha även anger andra siffror i andra mätnormer så de verkar ju själva åtminstone ha mätt den och angett effekten ner till 2 Ohms impedans enligt IHF normen så jag har svårt att tro att den går sönder av att driva normala högtalare med en nominell impedans på 4 ohm.
RX-V479:Front L/R (6/4/2 Ω)..........................................110/130/160
https://europe.yamaha.com/files/download/other_assets/5/82722...

Jag kan ha fel men eftersom jag har 2 Yamahaförstärkare för tillfället och har haft flera tidigare och ingen har haft problem med normala laster på det sättet hade jag inte varit särskilt orolig för att förstärkaren skulle gå sönder pga just det.