Smartphone alt. padda till en 75-åring?

Permalänk
Medlem

Smartphone alt. padda till en 75-åring?

Hej jag skulle vara tacksam för några tips angående smartphone eller padda till min 75-åriga pappa.
Det han vill komma åt, är intresserad av är internet... google earth, wikipedia, nyheter, youtube-klipp eller nån dokumentär på svt-play. Han kommer inte sitta vid fb eller liknande. han har inte internet hemma i huset så antar att det blir via SIM-kort.

Vilken storlek på abonnemanget ska man satsa på (gb/mån)?

Hårddisk på mobilen 16gb, 32gb, 64gb, 128gb, vad används detta till? är det för bilder?
Han kommer aldrig att betala för en mp3-skiva eller för en film i mobilen. (funkar u-torrent/ soulseek på smartphones?)

Modell?
Tips angående operatör?

Ska jag rekommendera honom att köpa en padda istället?
En surfplatta + abonnemang från tex hallon, kan man då tex gå in på sweclockers eller youtube?

Jag har ingen koll på varken mobiler eller surfplattor så har jag glömt något viktigt som man bör tänka på
får ni gärna säga till? tacksam för tips...

Permalänk
Medlem

@coae: Jag skulle definitivt satsa på en platta och något form av fodral/ställ. För jag antar att den kommer användas hemma oftast?

Då är ju en större skärm att föredra samt bättre batteritid på surfplattor i regel.

Någon samsungplatta är väl bäst i androidläget men för dyr enligt mig.

Det du nämner klarar ju i princip alla plattor av. 16gb ska du hålla dig undan ifrån. 32gb kan väl gå men om han blir mer bekväm och börjar installera lite appar så drar det fort iväg.

Lenovo gör ju skapliga plattor till skapliga priser.
Typ https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4382885 skulle väl kunna fungera kan jag gissa.

64gb och minst 4gb ram skulle jag säga är något av ett måste.

Hur mycket gb som går åt i månaden kan jag inte svara på. Men säg att du tittar på youtube i 720p i 32min så är det 1gb.
Möjligt att Hallon 20gb per månad skulle räcka. Det är väl bara och testa och uppgradera till 100gb om det skulle behövas.

Någon form av pekpenna kan vara bra att ha också, de kostar inte många kronor.

Glömde frågorna. Torrent fungerar på androidplattor iaf. Med abb från hallon och en surfplatta så kan du gå in på sweclockers och youtube och övriga internet. Detta fungerar med andra operatörer också.
Minnet används av operativsystemet och appar i princip och tempfiler och massa annat gör att det aldrig är fel att ha så mycket som möjligt. 32gb tycker jag personligen är för lite då operativsystemet tar upp en del och för att i framtiden kommer det kanske bli på gränsen. En platta blir ju inte direkt snabb då minnet börjar ta slut.

Men sen är ju frågan om han har någon erfarenhet av windows tex. Då kan ju en windowsplatta vara att föredra.

Jag köpte en skärm och en chromebox till morsan och förr i tiden med windows på datorn var det alltid något och fixa. Har inte varit support en enda gång sedan chromeboxen köptes.
Chromebox = en liten dator som är typ 10 cm bred och djup och kör Googles operativsystem ChromeOS som i princip bara är en webläsare.
Sedan finns det ju laptops som kör ChromeOS som kallas Chromebooks.

Så det skulle väl bli mitt förslag, antingen en Chromebook, eller en chromebox + skärm + tangentbord + mus.

Men har för mig att det inte är vanligt att de har inbyggt stöd för 4g och ett 4g-modem kan man inte bara plugga in och köra.

Permalänk
Medlem

@creativ: hej, ursäkta att svar dröjt några dagar.

ju mer jag funderar på det desto klurigare blir det. ringde till telia och på adressen där han bor skulle bb via tel-jack kosta 409:- / mån utan bindningstid, möjligtvis att någon annan firma kan erbjuda billigare. (skönt att slippa bindningstid, då han är lite virrig) det + surfplatta är ett alternativ men sen kom jag på att han ju faktiskt har en gammal dator men att han aldrig någonsin sitter där. knepigt med äldre och teknik massa konstiga parametrar att ta med i beräkning. risken med surfplatta är att den bara blir liggande i en bokhylla, en telefon använder man ju till att ringa med också, nåt man har med sig... hmm...

jag noterar

Lenovo
64gb och minst 4gb ram skulle jag säga är något av ett måste.
16gb ska du hålla dig undan
720p i 32min = 1gb bra där, svårt att veta hur fort gb rinner iväg när man aldrig använt begränsat

tack för svar creativ!

Permalänk
Medlem

Surfplatta är nog bättre, större bild är bättre till en 75åring som börjar få sämre syn. En liten fjuttig telefon är väl inget att surfa på...

Permalänk
Medlem

Vad har du själv för kunskaper/enheter, föredrar du apple eller android/windows?
Måste man agera support så är det ju en fördel att man själv använder samma enheter.

Ett förslag är att ta en billigare Samsung mobil + surfplatta och sen se vad som används mest. Finns vettiga paket att snickra ihop för ca 4000kr, tex Samsung Tab A 10.1 (32GB+minneskort) + Galaxy J4/J6.
Innebär ett behov av dubbla abb men då kanske man kan klara sig på lite billigare/lägre surfpott till en början.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: nästan inga smartphone eller surfplatte kunskaper, så apple eller android - ingen aning.
där håller jag med @Megacrash -En liten fjuttig telefon är väl inget att surfa på...
men likväl sitter alla och petar på sina mobiler? något farsan lagt märke till

att köpa både och är inte att tänka på då han är fattigpensionär. rädd att han tecknar ett 24 månaders abonnemang och bara använder smartphone-en till internet ett par gånger. det som talar för telefon är att han åtminstone kan ha den och ringa med om han ger upp.

bästa vore en billig surfplatta / eller billig smartphone med abonnemang utan bindningstid som han bara kan säga upp om han tröttnar. bra billiga tips Samsung Tab A 10.1 / Galaxy J4 eller J6.
J6 kostar 1 790:- på elgiganten hur är det med äldre modeller är de ok eller supersega?

ska följa med honom till affären nån dag så får vi se...

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab A 10.1 4G 32 GB 2490kr Boka och hämta i butik (finns i 44 butiker) https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Och skaffa sedan ett mobilabonnemang, jag bor i Norrland och här fungerar Telias mobilnät bra och Fello använder samma nät https://www.fello.se/seniorabonnemang/

Edit: Och här har vi en 6.9 tum stor mobiltelefon Xiaomi Mi Max 3 64GB https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4883400

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det blev faktiskt varsin Samsung Galaxy A7 (påskrea på Elgiganten) 2300:-, stor skärm.
(långt mycket bättre än min gamla slitna Nokia c2)

Några frågor.

1. jag har en Youtube kanal så tänkte att det skulle vara trevlig att ha samma google-konto på smartphone-en som på datorn typ "abc123gmail", men blev varse att om jag googlar nåt på datorn så syns det även i min telefon*. Går det att separera på något sätt eller måste jag ha två olika konton för att slippa det? (Antar att telefonen är associerat med "abc123gmail", hoppas jag inte gjort bort mig utan att det går att byta?)

2. finns det några appar som ni skulle rekommendera?
(om det gällde en dator skulle jag säga vlc, ableton live, photoshop, utorrent, soulseek...osv)

(*det kan ju faktiskt hända även den bästa att man t.ex. råkar googla xxx på datorn
(har säkert hänt de flesta här på sweclockers nån gång)).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coae:

Det blev faktiskt varsin Samsung Galaxy A7 (påskrea på Elgiganten) 2300:-, stor skärm.
(långt mycket bättre än min gamla slitna Nokia c2)

Några frågor.

1. jag har en Youtube kanal så tänkte att det skulle vara trevlig att ha samma google-konto på smartphone-en som på datorn typ "abc123gmail", men blev varse att om jag googlar nåt på datorn så syns det även i min telefon*. Går det att separera på något sätt eller måste jag ha två olika konton för att slippa det? (Antar att telefonen är associerat med "abc123gmail", hoppas jag inte gjort bort mig utan att det går att byta?)

2. finns det några appar som ni skulle rekommendera?
(om det gällde en dator skulle jag säga vlc, ableton live, photoshop, utorrent, soulseek...osv)

(*det kan ju faktiskt hända även den bästa att man t.ex. råkar googla xxx på datorn
(har säkert hänt de flesta här på sweclockers nån gång)).

Hela vitsen med att ha samma konto är att allt synkroniseras, imho. Hursomhelst, i Chrome kan man välja vad som man vill ska synkas på just den enheten, finns under inställningar någonstans.

Jag har aldrig bytt huvudkonto själv, men det ska tydligen gå att lägga till ett annat konto och sedan ta bort det gamla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro