Apple släpper nya Ipad Air och Ipad Mini med processorn A12 Bionic

Permalänk
Medlem

Priserna har spårat ur helt, misstänker att det har och göra med att folk köper mer och mer på avbetalning. Stämmer detta så lär de få tänka om när folk inte kommer att klara av kreditprövningarna om några år.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Så länge Apple inte låter en köra FTP/Torrents/Enkel filöverföring och grejor i plattan så blir det inget köp för min del.

FTP o enkel filöverföring funkar utmärkt på min iPad och har gjort det i flera år. Det finns något som heter appar vet du 😉
Torrents funkar med lite trixande.

Skrivet av Lodisen:

Filöverföring utan iTunes? Kopplar jag in en platta/telefon så ska det poppa upp en mapp där jag kan drag/droppa saker.
Flytta över bilder från datorn till telefon/platta? Nej, sist jag använde det så kunde man bara föra över från telefon till dator inte åt andra hållet.

FTP bör fungera i webbläsaren.

Nej, iOS är fortfarande en moppestrypt version av sig själv. Bara de tog bort alla löjliga spärrar så hade det varit överlägset.
Ladda ned nya butiker utan jailbreak och appar från olika hemsidor.

Det kan ju inte vara så svårt att ha alla funktioerna bortplockade så Agda 75 kan använda sin iPhone för att sedan låta power users aktivera någon typ av Adminläge och få spela fritt.

Bara för att det inte fungerar på exakt det sättet du vill, betyder det inte att det inte funkar...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bara för att det inte fungerar på exakt det sättet du vill, betyder det inte att det inte funkar...

Detta. Jag har helt ärligt inte kopierat något med sladd mellan iPad och dator på flera år - lägger det i nån molntjänst (Dropbox oftast) och kopierar ner det den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

FTP o enkel filöverföring funkar utmärkt på min iPad och har gjort det i flera år. Det finns något som heter appar vet du 😉
Torrents funkar med lite trixande.

Bara för att det inte fungerar på exakt det sättet du vill, betyder det inte att det inte funkar...

Skrivet av mpat:

Detta. Jag har helt ärligt inte kopierat något med sladd mellan iPad och dator på flera år - lägger det i nån molntjänst (Dropbox oftast) och kopierar ner det den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, varför göra det enkelt när man kan göra det svårt? / Apple

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@Trunk: jag som brukar kolla youtube och liknande i sängen på helgen bryr mig, men jag skulle lika gärna kunna ha en högtalardocka med laddning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, varför göra det enkelt när man kan göra det svårt? / Apple

Det är inte ett dugg svårt. Man kan kritisera Apple för väldigt mycket men just denna kritik är helt obegriplig, och bygger ofta på helt utdaterade uppfattningar. Förr i tiden var det krångligt med filhanteringen på Apple men så är det inte sen flera år. Att de inte tillåter torrents på sin platform (av uppenbara skäl) är en annan sak och är en befogad kritik om det är viktigt för just ditt användande. Det går som sagt att komma runt och är inte ens speciellt svårt (nej det kräver ingen jailbreak).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är inte ett dugg svårt. Man kan kritisera Apple för väldigt mycket men just denna kritik är helt obegriplig, och bygger ofta på helt utdaterade uppfattningar. Förr i tiden var det krångligt med filhanteringen på Apple men så är det inte sen flera år. Att de inte tillåter torrents på sin platform (av uppenbara skäl) är en annan sak och är en befogad kritik om det är viktigt för just ditt användande. Det går som sagt att komma runt och är inte ens speciellt svårt (nej det kräver ingen jailbreak).

Mhm, så om du kopplar in Apple-prylar med kabel till datorn och vill dra över filer hur gör du då?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Mhm, så om du kopplar in Apple-prylar med kabel till datorn och vill dra över filer hur gör du då?

Tycker kabel är så krångligt, kör det mesta trådlöst, så skickar över det via Airdrop från min Macbook Pro. Hoppas du förstår min poäng och inte tar detta bokstavligen, jag skickar väldigt sällan filer från min dator till min iPad (jag kör en Android telefon nämligen), överför desto mer från min NAS till iPaden via FTP...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tycker kabel är så krångligt, kör det mesta trådlöst, så skickar över det via Airdrop från min Macbook Pro. Hoppas du förstår min poäng och inte tar detta bokstavligen, jag skickar väldigt sällan filer från min dator till min iPad (jag kör en Android telefon nämligen), överför desto mer från min NAS till iPaden via FTP...

Ja, men det ändrar inte det faktum att det är förbannat krånligt.
Säg att du åker till någon bekant och ska dra över grejor från deras dator. Ska du då installera en FTP-server på deras burk, eller först slussa det till din FTP för att sedan dra över det till plattan?

Ja, du ser nog "krånglat" jag antyder.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, men det ändrar inte det faktum att det är förbannat krånligt.
Säg att du åker till någon bekant och ska dra över grejor från deras dator. Ska du då installera en FTP-server på deras burk, eller först slussa det till din FTP för att sedan dra över det till plattan?

Ja, du ser nog "krånglat" jag antyder.

Finns mängder med appar som löser detta utan att behöva installera något alls på kompisens dator. Förutsatt att man har trådlöst nätverk men vem har inte det 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns mängder med appar som löser detta utan att behöva installera något alls på kompisens dator. Förutsatt att man har trådlöst nätverk men vem har inte det 2019.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt många med stationär dator.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Väldigt många med stationär dator.

De flesta hem i Sverige har väl ändå ett trådlöst nätverk även om stationära datorn är kopplad med kabel till nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

De flesta hem i Sverige har väl ändå ett trådlöst nätverk även om stationära datorn är kopplad med kabel till nätverket?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men ofta är nätverken avdelade. Du kan ju knappast säga att det är en FÖRDEL att inte kunna använda kabel.

Färre funktioner ska försvaras in i det sista tydligen. Är ungefär som att säga att 3.5mm ljudutgång är helt onödigt då Bluetooth existerar (hmm, just ja)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tar ju tid mellan deras uppdateringar kring paddorna, men det blir ju någorlunda ordentliga kliv uppåt istället som konsekvens vilket är trevligt om man är intresserad av grejerna

Är ju inte som nyheter kring nya mobiler iaf, där en ny ska ut årligen minst, oftast mellanmjölk sett till nyheter men man försöker få allt att se ut som det bästa sedan skivat bröd. Blir ju lite mer substans när det gått flera år sedan förra modellen iaf, även om det inte är några kioskvältare direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men ofta är nätverken avdelade. Du kan ju knappast säga att det är en FÖRDEL att inte kunna använda kabel.

Färre funktioner ska försvaras in i det sista tydligen. Är ungefär som att säga att 3.5mm ljudutgång är helt onödigt då Bluetooth existerar (hmm, just ja)

Ofta är nätverken avdelade? Nej det är de oftast inte, de allra flesta sitter nog med en router de fått av sin internetleverantör, de bygger inte två olika nätverk (varför skulle de göra det?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Färre funktioner ska försvaras in i det sista tydligen. Är ungefär som att säga att 3.5mm ljudutgång är helt onödigt då Bluetooth existerar (hmm, just ja)

Nu var det ju inte mig du diskuterade med nu sist, men jag var med i diskussionen innan, så jag svara nu igen.

Det är ingen fördel att man inte kan använda iPaden som en lagringsenhet och dra grejor fram och tillbaka. Det är bara inte något stort problem i praktiken. Vill jag kopiera något från iPaden till en dator, lägger jag det på någon nätverksdrive. När jag gått bort till datorn är det uppladdat och klart, och jag kan dra ner det igen. Det enda läget när detta blir ett problem är om filen är mycket stor, men det är den sällan när paddan bara har 32GB lagringsutrymme.

Hade det varit bra om man kunde kopiera filer med sladden eller med Bluetooth? Absolut. Men det är inte ens på topp 10 över grejer jag vill ha i iOS för att bli effektivare med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ofta är nätverken avdelade? Nej det är de oftast inte, de allra flesta sitter nog med en router de fått av sin internetleverantör, de bygger inte två olika nätverk (varför skulle de göra det?).

Jag sa ofta, inte oftast.

Men visst, jag ger mig.
Det är mycket bättre att köra på ett moppestrypt OS där man inte har någon makt/rätt att göra annat än överherrarna på Apple säger.
Det är bara punga ut Apple-premien och dra ned brallorna åt Apple så löser sig allt.

Personligen så avskyr jag min iPhone X/iPad. Var som att gå 7 år bak i utvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Vad i hela? Varför släpper de en tablet med samma design som första iPad Mini från 2012? Det är helt sjukt. Jag har längtat efter en ny 8" tablet, kör en Lenovo Tab 3 8 Plus nu, och hade höga förhoppningar på att Apple skulle släppa en ny Mini med samma design som deras senaste stora iPads. Det här är ju löjligt. 5000kr för en sju år gammal design, tack...

Så allt handlar om att det skall synas att det är en ny produkt och inte om ergonomi för din del?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Så allt handlar om att det skall synas att det är en ny produkt och inte om ergonomi för din del?

Han vill väl ha maximal skärmyta I så litet format som möjligt som så många av oss vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag sa ofta, inte oftast.

Men visst, jag ger mig.
Det är mycket bättre att köra på ett moppestrypt OS där man inte har någon makt/rätt att göra annat än överherrarna på Apple säger.
Det är bara punga ut Apple-premien och dra ned brallorna åt Apple så löser sig allt.

Personligen så avskyr jag min iPhone X/iPad. Var som att gå 7 år bak i utvecklingen.

Respekterar din åsikt, men att hålla på att koppla in enheter med kabel för att sköta filöverföring låter om något som att gå sju år tillbaka i utvecklingen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Blev besviken. Gillar kanter men inte så stora som det är på nya mini. Min Samsung Tab S2 får leva ett tag till även om jag tycker det är jobbigt att läsa text på webbsidor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En detalj som just slog mig: A12 är 7nm. Eftersom både gamla Air och gamla mini är gamla som hällristningar hade Apple lätt kunnat köra A11 i de här om de hade brist på 7nm-chip. De gjorde de inte, vilket antyder att det finns 7nm kapacitet över. Ett gott tecken för framtida lanseringar, speciellt Zen 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Han vill väl ha maximal skärmyta I så litet format som möjligt som så många av oss vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Då läser du in massor som inte står i inlägget. Det står design.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Respekterar din åsikt, men att hålla på att koppla in enheter med kabel för att sköta filöverföring låter om något som att gå sju år tillbaka i utvecklingen.

Hur flyttar man flac-filer till en appleenhet så man både kan lyssna på dom och flytta dom därifrån?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur flyttar man flac-filer till en appleenhet så man både kan lyssna på dom och flytta dom därifrån?

Antingen med “file sharing” (iTunes) eller “air drop” (mac) till kompatibla appar. Vox är en av de största, tror jag.

Att däremot kopiera filererna från telefonen har jag dålig koll på. Kanske file sharing fungerar? Vet att det annars finns dedikerade program för att föra över filer, fanns förut i alla fall.

Jag kanske läser in för mycket i det du skrev men jag får känslan av att du försöker visa vilken stor brist iOS har, eller? I så fall kan du istället välja någon av de brister som gemene man bryr sig om. 99,5 % av befolkningen vet inte ens vad flac är och nästan lika många bryr sig inte om ifall det finns en filhanterare eller ej.

Är man en ~”power user” är iOS troligtvis inte ens förstahandsval vilket är förståeligt men knappast något som Apple bryr sig om. De känner sin kundkrets och de vet att nästintill ingen bryr sig om sånt där.

Personligen tycker jag det är kasst av Apple att inte stödja flac men samtidigt får jag inte ens plats med mitt mp3-bibliotek. Dessutom tillhör jag de 99,5 % (påhittad siffra) som ändå inte hör skillnad mellan flac och mp3 (Om det är V0), så i verkligheten är det inget problem.
Skulle jag prompt vilja ha lossless i apples egna musikapp så går det att konvertera sitt bibliotek med ett par knapptryckningar. Visst är det ett onödigt steg men det finns som sagt bättre saker att gnälla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur flyttar man flac-filer till en appleenhet så man både kan lyssna på dom och flytta dom därifrån?

Många musikspelare med FLAC-stöd kommer ha stöd för SMB och molntjänster som Dropbox, så över nätverket eller molntjänster är väl det vanliga. AirDrop går också att använda, men AirDrop stödjer inte kataloger. Alternativt flyttar du över grejerna med en filhanterare. Flera filhanterare innehåller FTP-server, om man nu vill köra FTP. Finns alltså inget behov av att sätta upp FTP-server på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hur flyttar man flac-filer till en appleenhet så man både kan lyssna på dom och flytta dom därifrån?

Du kan lägga filerna på någon molntjänst och sen öppna dem ifrån exempelvis VLC i iOS.

You can synchronize media to your device using WiFi Upload, iTunes, various Cloud services, or direct downloads from the web.

https://www.videolan.org/vlc/download-ios.html

Eller lägg filerna på en Plex-server eller Emby-server som i sin tur kan nås från andra plattformar?

@Trunk: FLAC (och Opus) stöds av Apple sen IOS 11 och MacOS High Sierra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Tdoll: FLAC (och Opus) stöds av Apple sen IOS 11 och MacOS High Sierra.

Finns inget FLAC-stöd i Apple Music/Musik-appen och tredjepartsmusikspelare kunde redan innan iOS 11 spela FLAC. Inte stödjer de FLAC på iTunes (MacOS eller Windows) heller. Stödet finns i Core Audio, så utvecklare kan ta del av det, men inget hindrar en musikspelare att köra sin egna avkodare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Tdoll: FLAC (och Opus) stöds av Apple sen IOS 11 och MacOS High Sierra.

Där ser man. Ett steg i rätt riktning Gäller däremot bara iPhone 7 och nyare modeller.

Jag försökte googla men hittade förvånansvärt lite information om det. Går det att synkronisera och spela upp flac precis som med mp3? Läste någonstans att det åtminstone vid lanseringen inte gick att göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Den svaga svenska kronan gör inte saken bättre.

Jag kommer ihåg när US dollarn var nere på 5:-, och ingen straffavgift på köp från Kina..vilket liv man hade detta halvåret :3

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.