Permalänk
Medlem

Mycket åsikter här men jag får väl ta och flika in en fråga då
Vad är det för mening med att använda ett operativsystem och alla dess funktioner för att sedan ifrågasätta dom och stänga av vissa av dom bara för att?
Microsoft själva tycker följande https://support.microsoft.com/en-us/help/2860880/how-to-deter... och jag sällar mej till dom som håller med.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osmig:

Att använda swap kan omöjligt förbättra prestanda genom att låta 'rätt' saker vara inladdade i RAM. För om man har stängt av swap helt så kommer det inte längre vara en issue vilka delar av virtuella minnet som ligger på disk och vilka som ligger i RAM då ALLT virtuellt minne ligger inladdat i RAM. Får delar av applikationen inte plats i RAM så kommer saker istället att krasha, det är allt eller inget som gäller.

Jo, fast nu är vi ju igen i läget där man har så mycket RAM att ALLT man vill göra får plats, och då håller jag ju med om att swap antagligen inte gör någon nytta. Säg istället att man har 8 GB, vilket är en acceptabel mängd ännu, men långt ifrån obegränsat.

Det jag tänker på är saker som detta:

Citat:

There are two principle reasons that the existence of swap space is desirable. First, it expands the amount of memory a process may use. Virtual memory and swap space allows a large process to run even if the process is only partially resident. As “old” pages may be swapped out, the amount of memory addressed may easily exceed RAM as demand paging will ensure the pages are reloaded if necessary.

The casual reader* may think that with a sufficient amount of memory, swap is unnecessary but this brings us to the second reason. A significant number of the pages referenced by a process early in its life may only be used for initialisation and then never used again. It is better to swap out those pages and create more disk buffers than leave them resident and unused.

* Not to mention the affluent reader.

Källa: https://www.kernel.org/doc/gorman/html/understand/understand0...

Edit: Länken som Uslingen postade ovan har även citat från Microsoft själva som säger samma sak:

Citat:

The purpose of a page file is to back infrequently accessed modified pages so that they can be removed from physical memory. This provides more available space for more frequently accessed pages.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Mycket åsikter här men jag får väl ta och flika in en fråga då
Vad är det för mening med att använda ett operativsystem och alla dess funktioner för att sedan ifrågasätta dom och stänga av vissa av dom bara för att?
Microsoft själva tycker följande https://support.microsoft.com/en-us/help/2860880/how-to-deter... och jag sällar mej till dom som håller med.

Windows är gammalt och har mycket legacy funktioner.
Pagefile/swapfile/virtuelt ram är en av dessa funktioner som fortfarande finns kvar i Windows.
Jag har haft det avstängt sedan Win 8 då jag alltid kört med 16GB+ ram. 32GB på alla senaste plattformarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Edit: Länken som Uslingen postade ovan har även citat från Microsoft själva som säger samma sak:

Ett citat till

"Some feel having no paging file results in better performance, but in general, having a paging file means Windows can write pages on the modified list (which represent pages that aren’t being accessed actively but have not been saved to disk) out to the paging file, thus making that memory available for more useful purposes (processes or file cache). So while there may be some workloads that perform better with no paging file, in general having one will mean more usable memory being available to the system (never mind that Windows won’t be able to write kernel crash dumps without a paging file sized large enough to hold them)."

https://blogs.technet.microsoft.com/markrussinovich/2008/11/1...

Så ... du vinner på att ha en... Pilla på inställningen är tramsigt om du inte vet exakt last och behov och det gör du inte vanligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flibbertigibbet:

Windows är gammalt och har mycket legacy funktioner.
Pagefile/swapfile/virtuelt ram är en av dessa funktioner som fortfarande finns kvar i Windows.

Eller så läser du på och inser att du har helt fel.
Det finns bra länkar i flera inlägg och bra förklaringar i flera inlägg av vanliga genomsnittliga individer.

Permalänk
Skrivet av Ebert:

Eller så läser du på och inser att du har helt fel.
Det finns bra länkar i flera inlägg och bra förklaringar i flera inlägg av vanliga genomsnittliga individer.

Ta ditt eget råd och läs på vad för funktion pagefile först hade i windows.

Pagefile är skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flibbertigibbet:

Ta ditt eget råd och läs på vad för funktion pagefile först hade i windows.
Pagefile är skräp.

Hur det fungerade från början.... alltså vem bryr sig? Kör man w10 är det givetvis hur det fungerar i w10 som är intressant.
INTE någon tidigare utgåva.
Läser man de trådar och inlägg som är relevanta, INTE DINA, utan de som hänvisar till MS osv så finner man goda skäl för att denna funktion finns och att någon vinst med att stänga av den finns inte däremot risk för problem med många program och tillämpningar om den stängs av.

Permalänk
Skrivet av Ebert:

Hur det fungerade från början.... alltså vem bryr sig? Kör man w10 är det givetvis hur det fungerar i w10 som är intressant.
INTE någon tidigare utgåva.
Läser man de trådar och inlägg som är relevanta, INTE DINA, utan de som hänvisar till MS osv så finner man goda skäl för att denna funktion finns och att någon vinst med att stänga av den finns inte däremot risk för problem med många program och tillämpningar om den stängs av.

Har inte länkat något. Skrev endast att pagefile är en gammal komponent i Windows som lever kvar sedan 32 bitars eran.

Windows 10 är in byggt från grunden. Varje Windows version är en utveckling av den tidigare versionen. Därav att det alltid funnits så mycket legacy funktioner som med tiden tas bort.

Din logik är extremt fallerande. Om nu Windows hade släppt ett OS där inget behövde ändras. Varför finns det då så mycket miljontals guider på nätet där folk vill ändra på saker? Ett perfekt exempel är att kunna stänga av att Windows startar om efter uppdateringar osv.

Regedit, Group Policy, Powershell är kraftfulla verktyg för att göra Windows personligt och bättre.

Att påstå att Windows 10 är optimalt vid installation är 100% falskt. Det är det inte och det är precis därför det finns så mycket på nätet för att förbättra det.

Jag vet ärligt talat inte vad du argumenterar för. Varför är du emot att göra något bättre?

Det är ingen lögn att Pagefile är en komponent från tidigare. Det är inget nytt i Windows 10 på något sätt.

Jag har haft pagefile avstängt sedan Windows 8 och har aldrig haft problem då det medför ingen nytta i dagens moderna datorer.

Antar du skulle agera liknande om jag sade att jag har haft Eventviewer avstängt. Det är också en stor komponent i Windows. Inte speciellt användbar för mig och därför stängde jag av den så den inte konstant genererar logs.

Permalänk
Avstängd

@Flibbertigibbet:
Jag skiter fullständigt i hur ANDRA tidigare os fungerar. Frågan gällde w10 och det är det jag och andra förhåller oss till.
Jag anser dessutom att de som kan detta, exempelvis MS har betydligt mycket bättre koll än du har.
Dessutom finns inget 100% optimalt för en dator som kör flera olika typer av program. Optimalt kan det ju bara vara under mycket specifika omständigheter och laster. En normaldator, som det mycket troligt handlar om är en rad kommissarier då den ska klara mycket varierande användning. Det gör den oftast mycket bra med standard inställningar. Att pilla på något innebär en förändring, bättre för något sämre för annat och utan att veta exakta specifika förutsättningar finns ingen grund för att frångå standard inställningar.
Det INTE "bättre" att stänga av swapfilen.. det har i mycket trovärdiga länkar visats varför med.
Så varför strider DU för något som i normalfallet gör datorn SÄMRE. Med dina råd är det mycket troligt användaren får problem.. Är det bättre?

Permalänk
Skrivet av Ebert:

@Flibbertigibbet:
Jag skiter fullständigt i hur ANDRA tidigare os fungerar. Frågan gällde w10 och det är det jag och andra förhåller oss till.
Jag anser dessutom att de som kan detta, exempelvis MS har betydligt mycket bättre koll än du har.
Dessutom finns inget 100% optimalt för en dator som kör flera olika typer av program. Optimalt kan det ju bara vara under mycket specifika omständigheter och laster. En normaldator, som det mycket troligt handlar om är en rad kommissarier då den ska klara mycket varierande användning. Det gör den oftast mycket bra med standard inställningar. Att pilla på något innebär en förändring, bättre för något sämre för annat och utan att veta exakta specifika förutsättningar finns ingen grund för att frångå standard inställningar.
Det INTE "bättre" att stänga av swapfilen.. det har i mycket trovärdiga länkar visats varför med.
Så varför strider DU för något som i normalfallet gör datorn SÄMRE. Med dina råd är det mycket troligt användaren får problem.. Är det bättre?

Så varför citerade du mig då när jag endast sade att pagefile var en gammal komponent som finns kvar i Windows. Det är inte något nytt med Windows 10. Oavsett om du skiter i det eller inte. Att påstå att något är viktigt för det finns kvar är löjligt. Det finns många funktioner kvar i Windows som är från tidigare versioner som inte gör någon nytta alls men som bara finns kvar.

Har inte sagt att det går göra det 100% optimerat men det går givetvis att optimera det bättre än i det skick det lanseras i.

JAG har stängt av min pagefile, vad andra gör berör inte mig. Jag har endast skrivit vad pagefile gör, varför jag anser det inte medför nytta. Jag kommer inte sätta på den och jag tvingar ingen att stänga av sin.

Så vet fortfarande inte vad du argumenterar för. Inget jag har skrivit är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Har inte länkat något. Skrev endast att pagefile är en gammal komponent i Windows som lever kvar sedan 32 bitars eran.

Paging tillkom i Windows 3.0 som främst var 16-bit, men det är en generell teknik som använts sedan 60-talet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Paging tillkom i Windows 3.0 som främst var 16-bit, men det är en generell teknik som använts sedan 60-talet.

Tack :).

Permalänk
Avstängd

@perost:
Ja det är en gammal teknik. Gillar man teknik historia så är det intressant.
Tekniken blir ju inte dålig för den varit med ett tag om jag säger så och så länge den fyller väsentliga funktioner lär den ju bli kvar.

Men nu var frågan om w10 och helt oberoende av om det är en gammal teknik eller inte så används den i w10 och det fungerar bra och behovet finns av den vilket tydligt framgår i de länkar som finns i tråden.

Permalänk
Avstängd

@Flibbertigibbet:
Jag noterar att du nyttjar din mänskliga rättighet att ha fel och hålla fast vid en felaktighet.
Personligen har jag mer utbyte av att ta del av kunskap och åsikter från kunniga personer och goda källor. I detta fall exempelvis länkarna till MS där man på ett korrekt sätt beskriver funktionen och behovet.

Permalänk
Skrivet av Ebert:

@Flibbertigibbet:
Jag noterar att du nyttjar din mänskliga rättighet att ha fel och hålla fast vid en felaktighet.
Personligen har jag mer utbyte av att ta del av kunskap och åsikter fån kunniga personer och goda källor. I detta fall exempelvis länkarna till MS där man på ett korrekt sätt beskriver funktionen och behovet.

Lycka till 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

@perost:
Ja det är en gammal teknik. Gillar man teknik historia så är det intressant.
Tekniken blir ju inte dålig för den varit med ett tag om jag säger så och så länge den fyller väsentliga funktioner lär den ju bli kvar.

Men nu var frågan om w10 och helt oberoende av om det är en gammal teknik eller inte så används den i w10 och det fungerar bra och behovet finns av den vilket tydligt framgår i de länkar som finns i tråden.

Jag påpekade bara att det är fel att säga att det är en teknik som levt kvar sen 32-bit eran. Det är i själva verket en generell minnesteknik som funnits sedan urminnes tider, och att vi nu gått över till 64-bit är helt orelevant för diskussionen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag påpekade bara att det är fel att säga att det är en teknik som levt kvar sen 32-bit eran. Det är i själva verket en generell minnesteknik som funnits sedan urminnes tider, och att vi nu gått över till 64-bit är helt orelevant för diskussionen.

Tekniskt sätt är det ju inte fel men du rättade och skrev att det uppkom mycket tidigare än så.
Det är var dock en funktion som var för att dels komma över 4GB problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Tekniskt sätt är det ju inte fel men du rättade och skrev att det uppkom mycket tidigare än så.
Det är var dock en funktion som var för att dels komma över 4GB problemet.

Precis -- det var främst till för det. Så är det inte numer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Tekniskt sätt är det ju inte fel men du rättade och skrev att det uppkom mycket tidigare än så.
Det är var dock en funktion som var för att dels komma över 4GB problemet.

Du tänker nog på PAE i så fall, vilket inte direkt har något med swap-filen att göra som denna tråd handlar om.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Precis -- det var främst till för det. Så är det inte numer.

Syftet har ju dock inte ändrats? Det gör ju fortfarande samma sak det alltid gjort, eller?

Skrivet av perost:

Du tänker nog på PAE i så fall, vilket inte direkt har något med swap-filen att göra som denna tråd handlar om.

Nej det gör jag inte. Jag pratar om det virtuella ramet/swapfile/pagefile.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Nej det gör jag inte. Jag pratar om det virtuella ramet/swapfile/pagefile.

På vilket sätt hjälper det med 4GB-gränsen för 32-bit?

Permalänk
Skrivet av perost:

På vilket sätt hjälper det med 4GB-gränsen för 32-bit?

Genom att agera som virtuellt minne?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Tekniskt sätt är det ju inte fel men du rättade och skrev att det uppkom mycket tidigare än så.
Det är var dock en funktion som var för att dels komma över 4GB problemet.

Nä funktionen fanns långt innan det.
Huruvida den blev mer användbar då vet jag inte. Kanske var swapfilen extra användbar vid den tiden när det var ett problem.
Men jag är inte helt säker på att den gjorde någon skillnad.
Adressrymden var ju begränsad på 32bitsOS och då hjälper det väl varken med med mer RAM eller att man använder hårddisken som långsammare minnesbank. Adressrymden var begränsad oavsett tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nä funktionen fanns långt innan det.
Huruvida den blev mer användbar då vet jag inte. Kanske var swapfilen extra användbar vid den tiden när det var ett problem.
Men jag är inte helt säker på att den gjorde någon skillnad.
Adressrymden var ju begränsad på 32bitsOS och då hjälper det väl varken med med mer RAM eller att man använder hårddisken som långsammare minnesbank. Adressrymden var begränsad oavsett tänker jag.

Ja, men det är heller inte tekniskt fel att säga att den lever kvar från 32 bitars eran för vad jag vet så är funktionen densamma som innan. Som vissa vill påstå är det inte en ny förbättrad funktion utan fortfarande det gamla vanliga som i dagens OS inte tillför något.

Ja, vilket också är en del av syftet för pagefile. Hur menar du att pagefile inte skulle hjälpa om nu 32 bitars hade en gräns på 4GB? Pagefile är ju inte direkt bokstavligen ram. Det är ett overflow när ramet tar slut för att förhindra krasher.

Jag menar, det var ju extremt prat om alla dessa ram cleaners, 4gbs limit osv och hur man skulle höja pagefile osv när 2-4GB var standard.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att virtuel ram är en nyckelfunktion för mjukvara som körs på Servrar för att kunna garantera upptid och minimera krasher.
Jag har maskiner som allokerar ca 60-70gig av 96gb fysisk ram och allokerar samtidigt 100gig virtuel ram.
Exakt hur detta fungerar på djupet är jag inte expert på, men det används flitigt.

Då Microsoft Server OS och Microsoft konsument OS delar samma "bas" Kernel så följer vissa funktioner med, som man som konsument kanske ställer sig lite frågande till.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Vill bara tillägga att virtuel ram är en nyckelfunktion för mjukvara som körs på Servrar för att kunna garantera upptid och minimera krasher.
Jag har maskiner som allokerar ca 60-70gig av 96gb fysisk ram och allokerar samtidigt 100gig virtuel ram.
Exakt hur detta fungerar på djupet är jag inte expert på, men det används flitigt.

Då Microsoft Server OS och Microsoft konsument OS delar samma "bas" Kernel så följer vissa funktioner med, som man som konsument kanske ställer sig lite frågande till.

Detta kan jag förstå och hålla med om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Ja, men det är heller inte tekniskt fel att säga att den lever kvar från 32 bitars eran för vad jag vet så är funktionen densamma som innan. Som vissa vill påstå är det inte en ny förbättrad funktion utan fortfarande det gamla vanliga som i dagens OS inte tillför något.

Njaa. Riktigt så enkelt tror jag inte riktigt att det är. Hur windows jobbar med pagefilen är lite svårt att se. Det är inte otänkbart att det skett en del ändringar i hur OSet jobbar med swapfilen efterhand som nyra OS rullat ut. Dels på grund av ändrad hårdvara och dels för att behovet och funktioner ändrats.
Delen som ersätter RAMminnet när det tar slut känns väl generellt mindre användbart för folk idag. Hamnar man i det läget känns det rätt kört med prestandan ändå. Så den delen är säkerligen som du säger av mycket mindre relevans idag jämfört med för 15 år sedan. Who needs it liksom ;).
Men det händer mer i swapfilen och där har det säkerligen skett förändringar med tiden. Vill man läsa mer om annan funktionalitet för swapfilen så har det länkats i tråden till MS site där de beskriver lite olika användning av swapfilen för dagens OS.
Själv har jag en swapfil kvar främst för att kunna fånga crash dumps så att dumpfilen skulle vara helt förlegad håller jag nog inte riktigt med om.
Men ja, samtidigt går det för många hur bra som helst att köra utan swapfil också. Så är det ju.

Skrivet av Flibbertigibbet:

Ja, vilket också är en del av syftet för pagefile. Hur menar du att pagefile inte skulle hjälpa om nu 32 bitars hade en gräns på 4GB? Pagefile är ju inte direkt bokstavligen ram. Det är ett overflow när ramet tar slut för att förhindra krasher.

Jag menar, det var ju extremt prat om alla dessa ram cleaners, 4gbs limit osv och hur man skulle höja pagefile osv när 2-4GB var standard.

Ja alltså begränsningen som 32bitarsOS medför för minneshanteringen innebär att systemet bara kan använda en viss mängd ettor och nollor som arbetsminne totalt. Huruvida detta arbetsminne består av RAM eller swapfil spelar faktiskt mindre roll. Jo för prestandan såklart, men har man 32bitarsOS så kan man bara adressera ca 4GB arbetsminne totalt oavsett om RAM, swapfil eller USBsticka används.
Har man 3GB RAM så finns det utrymme att utöka adressrymden med swapfil ca 1GB till. Har man emellertid redan 4GB ramminne installerat så kan man inte allokera större adressutrymme ändå. Det hjälper lika lite att sätta i 8GB RAM i ett 32bitsOS som det hjälper att lägga till 4GB swapfil om man redan har 4GB RAM. 32bitsbegränsningen sätter stopp för större adressallokering.
Men ja, det är möjligt att det försiggår lite magi i swapfilen som utökar funktionaliteten med lite kreativitet så att man kan ha nytta av denna trots att all adressrymd är allokerad av RAM. Den delen kan jag emellertid mindre om.

Värt att tillägga är att det gick(går) att runda minnesbegränsningen som 32bitarssystemet ger upphov till med hjälp av PAE som @perost nämnt tidigare i tråden:
#17836924

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja alltså begränsningen som 32bitarsOS medför för minneshanteringen innebär att systemet bara kan använda en viss mängd ettor och nollor som arbetsminne totalt. Huruvida detta arbetsminne består av RAM eller swapfil spelar faktiskt mindre roll. Jo för prestandan såklart, men har man 32bitarsOS så kan man bara adressera ca 4GB arbetsminne totalt oavsett om RAM, swapfil eller USBsticka används.
Har man 3GB RAM så finns det utrymme att utöka adressrymden med swapfil ca 1GB till. Har man emellertid redan 4GB ramminne installerat så kan man inte allokera större adressutrymme ändå. Det hjälper lika lite att sätta i 8GB RAM i ett 32bitsOS som det hjälper att lägga till 4GB swapfil om man redan har 4GB RAM. 32bitsbegränsningen sätter stopp oavsett helt enkelt.

Värt att tillägga är att det gick(går) att runda minnesbegränsningen som 32bitarssystemet ger upphov till med hjälp av PAE som @perost nämnt tidigare i tråden:
#17836924

Intressant, då får jag tacka för rättningen. Jag trodde att det var pagefilens huvudsakliga uppgift att agera som en overflow.
Men om nu pagefilen inte ens kunde agera som en overflow utan fortfarande var limited av det totala 4GB. Fast det är klart, på den tiden hade folk kanske inte ens 4GB utan mer 1-3GB.

Så om det nu stämmer ser jag ännu mindre användning för pagefile i dagens os om man har 16GB+.
Använder man fortfarande 4/8 är det klart den kan vara viktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Genom att agera som virtuellt minne?

Ja, hela poängen med paging är ju att bättre utnyttja det tillgängliga minnet, så tekniken blir extra relevant när man har lite minne relativt behovet. Men det är ju inget specifikt för just 32-bit, annat än att den långsamma övergången till 64-bit i Windows-världen gjorde att många under en period kanske hade extra stort behov av paging. Men behovet av minne har även ökat med tiden, så just skulle säga att tekniken är lika relevant i dag för användare med 8GB och kanske även 16GB som den var för användare med 4GB under den senare delen av 32-bit eran.