Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

TS har som sagt bekräftat min uppfattning.

Missar man en cyklist på eller på väg ut på övergångsstället som denna tråd handlar om så är man inte speciellt uppmärksam som bilförare. Krävs ju inte 360-syn utan bara normal uppmärksamhet då man korsar detta övergångsställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Missar man en cyklist på eller på väg ut på övergångsstället som denna tråd handlar om så är man inte speciellt uppmärksam som bilförare. Krävs ju inte 360-syn utan bara normal uppmärksamhet då man korsar detta övergångsställe.

Krävs lika mycket uppmärksamhet från båda parterna, lättare för cyklisten att se att bilen kommer än tvärtom.

Sunt förnuft är lösningen, gärna krav på godkänt teoriprov för cyklister innan de släpps nära en bilväg.

Personligen är jag försiktig och är väldigt tydlig med inbromsningar när jag låter folk korsa vägen men samtidigt springer jag själv inte ut på övergångsställen utan att kolla bara för att lagen säger det.

Permalänk
Avstängd

Fysikens lagar och folkvett är det bästa att följa.
Man cyklar inte som en idiot när man vet att det kommer bilar som väger flera ton i full fart.

Som tur var slutade det väl men man kan aldrig skylla på andra i trafiken för man själv inte är uppmärksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Missar man en cyklist på eller på väg ut på övergångsstället som denna tråd handlar om så är man inte speciellt uppmärksam som bilförare. Krävs ju inte 360-syn utan bara normal uppmärksamhet då man korsar detta övergångsställe.

Jag skrev inget om den aktuella situationen utan i största allmänhet. Jag kan inte rå för att du läser in annat.
TS har dock genom att gång på gång ifrågasätta bättre vetande påvisat rådande attityd bland cyklister i största allmänhet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Krävs lika mycket uppmärksamhet från båda parterna, lättare för cyklisten att se att bilen kommer än tvärtom.

Sunt förnuft är lösningen, gärna krav på godkänt teoriprov för cyklister innan de släpps nära en bilväg.

Personligen är jag försiktig och är väldigt tydlig med inbromsningar när jag låter folk korsa vägen men samtidigt springer jag själv inte ut på övergångsställen utan att kolla bara för att lagen säger det.

Instämmer!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Är du cyklist eller har du problem med läsförståelsen? Jag skrev inget om den aktuella situationen utan i största allmänhet.
TS har dock genom att gång på gång ifrågasätta bättre vetande påvisat rådande attityd bland cyklister i största allmänhet.

Trevligt. Jag sa inte att du skrev något om det heller, men jag gjorde. Har inte kollat igenom hans inlägg i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk, följer man reglerna slaviskt så kan det inte uppstå situationer som leder till olyckor därför att >

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Jo i en perfekt värld så skulle det vara sant, tyvärr så är ju inte verkligheten så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

ser det ut såhär https://ibb.co/sPRpKG1
så nej då har du inte rätt att cykla rakt ut i gatan även fast i princip alla cyklister gör det, inklusive mig själv då det är väldigt energikrävande med start/stopp som cyklist när man redan är uppe i fart.

du har dock enbart företräde om du går av cyklen för att leda den när det bara finns en övergångsskyllt.

Du har ALDRIG företräde. Däremot så är bilisterna skyldiga att lämna dig företräde. Det är inte alls samma sak. Det första är en rättighet, det andra är en skyldighet. Det finns INGA rättigheter, endast SKYLDIGHETER.

Och i det här fallet, enligt bilden så är bilisterna skyldiga att lämna företräde åt cyklister/gångare eftersom det är ett övergångsställe/cykelpassage i samband med en cirkulationsplats.

Skrivet av Freezer64Pro:

@Exxovion:
Då är frågan, på vilket sätt har cyklisterna gjort fel i detta fallet? Jag kan inte tolka dig på annat sätt som att TS har gjort fel i detta fallet och skulle ha stått still och väntat på att bilisten hade passerat.

Återigen min fråga, hur långt bort kan en bilist vara för att man ska lämna företräde? I cirkulationsplatsen eller ännu längre bort och hur ska man då veta om bilisten ska in där man står och väntar.

Du missar helt det att MINST en cykel var inne i cykelpassagen när bilisten var framme vid passagen. Vilket måste göra att bilisten fortfarande var kvar i cirkulationsplatsen när den cykeln var framme och skulle åka i cykelpassagen. Vilket enligt Transportstyrelsen gör att bilisten ska lämna företräde. Sen är frågan om huruvida den cykel som nästan blev påkörd var nummer ett eller två? Om den var nummer två så innebär det att bilen var ännu längre bort när cykel nummer ett körde ut.

Mitt sista inlägg för natten, nu är det sängen som väntar.
Freezer

Du som ska korsa vägen ska ju avgöra om det kan ske säkert utan att hindra den andra trafiken. Sedan så ska bilisterna tydligt visa att de ämnar lämna företräde.

Permalänk
Medlem

Sockerbitarna på vägen, dvs markeringen, indikerar på att det gäller cyklister också så gubben har fel här. Bilister har "väjningsplikt". Det är precis samma som vilket övergångsställe som helst.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sockerbitarna på vägen, dvs markeringen, indikerar på att det gäller cyklister också så gubben har fel här. Bilister har "väjningsplikt". Det är precis samma som vilket övergångsställe som helst.

Fel.
Finns olika typer av cykelöverfart, har diskuterats tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att cyklisten ska ha företräde måste cykeln ledas över. Det händer sällan dock, dom flyger oftast förbi i full fart utan att kolla sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Fel.
Finns olika typer av cykelöverfart, har diskuterats tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

"En cykelöverfart kan liknas vid ett övergångsställe för cyklar. När du närmar dig en cykelöverfart har du väjningsplikt mot cyklar som närmar sig eller är på väg över vägen på cykelöverfarten. Du har även väjningsplikt mot mopeder klass 2. En cykelöverfart är markerad med vägmärket cykelöverfart, sockerbits och väjningslinjer. Vägar med cykelöverfarter är utformade för en hastighet av max 30km/t vid cykelöverfarten." Så det är en cykelpassage pga inget vägmärke för cyklister?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"En cykelöverfart kan liknas vid ett övergångsställe för cyklar. När du närmar dig en cykelöverfart har du väjningsplikt mot cyklar som närmar sig eller är på väg över vägen på cykelöverfarten. Du har även väjningsplikt mot mopeder klass 2. En cykelöverfart är markerad med vägmärket cykelöverfart, sockerbits och väjningslinjer. Vägar med cykelöverfarter är utformade för en hastighet av max 30km/t vid cykelöverfarten."

Cykelpassage vs cykelöverfart.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Enligt bilderna från platsen var det i TS fall en Cykelpassage.
"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Cykelpassage vs cykelöverfart.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Enligt bilderna från platsen var det i TS fall en Cykelpassage.
"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."

Uppdaterade mitt inlägg. Så pga att det saknas en vägskylt där med cykel så är det en cykelpassage?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Uppdaterade mitt inlägg. Så pga att det saknas en vägskylt där med cykel så är det en cykelpassage?

Där är lite fler markeringar på marken också, hajtänder för bilarna etc. vid en överfart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej, bara så jag vet tills nästa gång..

Men då vet jag att cyklister endast har skyldigheter i trafiken.

Antar att du inte har körkort då en av sakerna man lär sig är att det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hela görs inte enklare av att det som tidigare har hetat cykelöverfart numera heter cykelpassage. Det bäddar för förvirring.

Det som numera heter cykelöverfart är ett helt nytt fenomen där det t.ex. finns farthinder för bilarna som ska korsa, särskild vägskylt, och där bilarna har väljningsplikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Cykelpassage vs cykelöverfart.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Enligt bilderna från platsen var det i TS fall en Cykelpassage.
"Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage."

Bilen svängde ut från cirkulationsplatsen och ska därför ha stannat för cyklarna som redan var ute på cykelpassagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Bilen svängde ut från cirkulationsplatsen och ska därför ha stannat för cyklarna som redan var ute på cykelpassagen.

Det säger jag inte emot.
Jag svarade på vilken typ av korsning det var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Underbar cirkeldiskussion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Underbar cirkeldiskussion.

Ja. Som jag sa tidigare, hur det ligger till fanns redan i första svaret 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Underbar cirkeldiskussion.

Det måste diskuteras minst en gång per sida i tråden, gärna fler gånger.
Baserat på svaren här så förstår man varför det är total kaos där ute på gatorna - alla har rätt, men inga skyldigheter.

Jag kan inte stava...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Underbar cirkeldiskussion.

Om en rondell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om en rondell.

Härmed utnämner jag denna tråd till en cirkulationsplats!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Korrekt, de skulle stått still och väntat (även om bilisten också gjort fel).
Det finns ett bra räkne-exempel tidigare i tråden på hur korta avstånd det troligen gäller och vilka tider som finns för att reagera.
Enligt TS cyklade de i ca 15km/h, det är rätt snabbt ut på en cykelpassage så man kan inte bara säga "de var redan ute", det handlar om någon sekund.

Så enligt dig går det inte att passera den cykelpassagen så länge det finns ett fordon i cirkulationsplatsen. Fundera på var bilen med hög hastighet, vilket TS skrev i första inlägget, var när cykeln som nästan blev påkörd var framme vid cykelpassagen. Fortfarande kvar i cirkulationsplatsen är rätt svar och inget skulle överhuvudtaget ha hänt om bilisten hade hållit låg fart.
Det står i Transportstyrelsen regler att en bilist ska ha låg hastighet och har väjningsplikt mot de som ska till att passera så länge det är vid en cirkulationsplats.

Skrivet av Paddanx:

Rätt tanke, fel ord.
Cykelpassage är den "gamla" termen, och den har inget företräde (och detta faktiskt är). Cykelöverfart dock har andra vägar väjningsplikt mot.

PS. Och ja... varför de valt att namnge det så här, i dunno.

Cykelpassage är det som är det nya och endast om alla regler uppfylls kan en cykelöverfart vara byggd. Det finns en plats där kommunen gjorde allt rätt förutom att rätt skylt (här cyklarman) inte var uppsatt. Den var bedömd cykelpassage efter ett olyckstillbud.

Skrivet av GuuFi:

Krävs lika mycket uppmärksamhet från båda parterna, lättare för cyklisten att se att bilen kommer än tvärtom.

Sunt förnuft är lösningen, gärna krav på godkänt teoriprov för cyklister innan de släpps nära en bilväg.

Personligen är jag försiktig och är väldigt tydlig med inbromsningar när jag låter folk korsa vägen men samtidigt springer jag själv inte ut på övergångsställen utan att kolla bara för att lagen säger det.

På vilket sätt är det lättare för en cyklist att se bilen är på väg? Bilen var fortfarande i eller på väg in i cirkulationsplatsen när cyklisterna var så pass nära att bilisten ska ha insett att cyklisterna var först vid passagen. Som bilist gäller det att ha uppsikt åt alla håll och här bör bilisten ha sett cyklisterna hela tiden via framrutan.
Kolla kartan så inser du att bilisten har gjort fel.
-----
Vore bra om @VadSaDu: kunde förtydliga om sambon var först eller ej.

Jag vet att vissa bilister får horn och bara ska fram i trafiken och skrämmer sig fram i trafiken. Finns även de som gående kräver att bilar stannar vid övergångsställen oavsett hur nära fordonet är och när samma person sätter sig i bilen struntar att följa samma regler.
Såg för många år sedan en person nästan bli överkörd då personen bara gick ut på samma sida som bilen kom på. Personen satte sig i bilen och körde mot samma övergångsställe och körde nästan på en barnvagn i sin iver att komma först. Barnvagnen var vid mittenrefugen så här visste bilisten att det var en gående och skulle ha stannat.

Jag har insett att många anser att cyklisterna gjorde fel som inte stannade och lämnade företräde genom att hänvisa till att det är det rätta att göra. Det är dock inte vad denna tråd berör, utan om vem som gjorde fel i detta fallet.
Genom att läsa på transportstyrelsens hemsida och även titta på de videor som finns där finns det bara ett rätt svar och det är att bilisten gjorde fel.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Cykelpassage är det som är det nya och endast om alla regler uppfylls kan en cykelöverfart vara byggd. Det finns en plats där kommunen gjorde allt rätt förutom att rätt skylt (här cyklarman) inte var uppsatt. Den var bedömd cykelpassage efter ett olyckstillbud.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykel%C3%B6verfart_och_cykelpas...
Tror det beror på hur man tolkar "ny" vs gammal.
"Cykelpassage kallas nu den äldre typen av överfart, och cykelöverfart kallas en ny typ."

Cykelpassage idag är den "äldre" cykelöverfarten, och cykelöverfart är ny den nya med skyltar och väjningsregler för korsande trafik. För mig är dock passagen gammal, men med nytt namn. Det är samma grundregler, dvs inga specifika, men kan ändå ha företräde beroende på situationen och layout.

Något likt cykelöverfarten fanns inte innan, den är helt ny, men med det gamla namnet (dumt nog), där den är i klass med övergångsställe. Sen ja, utan skylt... är den alltid en cykelpassage. Så ja, det krävs att den är korrekt byggd, annars är det en passage, håller helt med där (vilket också är kanon att domstolen gjord det också).

Men båda är delvis nya, delvis gamla, så vi har väl båda rätt, beroende på hur man ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Så enligt dig går det inte att passera den cykelpassagen så länge det finns ett fordon i cirkulationsplatsen. Fundera på var bilen med hög hastighet, vilket TS skrev i första inlägget, var när cykeln som nästan blev påkörd var framme vid cykelpassagen. Fortfarande kvar i cirkulationsplatsen är rätt svar och inget skulle överhuvudtaget ha hänt om bilisten hade hållit låg fart.
Det står i Transportstyrelsen regler att en bilist ska ha låg hastighet och har väjningsplikt mot de som ska till att passera så länge det är vid en cirkulationsplats.

Nej, det står:
"• När du kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra
med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II),
som är ute på eller just ska ut på
cykelpassagen, tillfälle att passera."

Det är inte samma sak som väjningsplikt, vilket cyklisten har.

Det går alldeles utmärkt att passera även om det finns fordon i cirkulationsplatsen, man kan leda cykeln och vips har bilarna väjningsplikt. Alternativt uppmärksamma huruvida ovanstående text följs av bilisterna.

Och du gör samma miss som väldigt många i den här diskussionen, att bilisten gjorde fel betyder inte att cyklisten gjorde rätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

TS gjorde rätt. Det förstår alla som cyklar till vardags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

TS gjorde rätt. Det förstår alla som cyklar till vardags.

Bara för att cyklister anser sig ha rätt betyder inte att de faktiskt har rätt. Även jag cyklar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

TS gjorde rätt. Det förstår alla som cyklar till vardags.

Hahahaha

Sämre argument får man nog leta efter

"Bilisten gjorde rätt. Det förstår alla som kör bil dagligen."

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

TS gjorde rätt. Det förstår alla som cyklar till vardags.

Så alla som cyklar till vardags blåser förbi utan att se sig för och tror att de gör rätt?

Måste nog hålla med om att det återspeglar verkligheten hyfsat bra.